Vad ni missar är att det inte bara är bostadslån som skapar bekymmer. Jag kommer åka på en kostnad på ca 10 papp mer i månaden nästa år. Det klarar jag men jag gör det inte glatt.
Vad jag däremot är orolig är när byggsektorn riskerar att svajja och kanske rasa, och dra med sig bankerna i det fallet.
Att vi haft onyktert låg ränta för länge tänker jag inte argumentera emot, men man kan inte dra i handromsen om man kör en liten Fiat (pun intended) om man har en långtradare bakom sig...
Här måste vi ju försöka plana ut inflationen. Kanske skattelättnader på energin, och strukturera om SBAB till att vara en aktör som håller bolånen nere med attraktiva erbjudanden istället för att vara en marknadsbank.
Vi kommer behöva svälja många sura piller i samhället för att städa upp den politik som förts de senaste åren, och jag ser gärna att man ifrågasätter politikerna som tex la ner kärnkraft, eller inte förde en hållbar bidragspolitik. Men räntevapnet är ett brett vapen som inte bara slår mot oss bolånetorskar utan även brett mot företagssektorn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Jo, det är det jag misstänker, att den här desperationen mest handlar om egenintresse... Jag har också lån, men betalar hellre mer för dem än att behöva leva med en högre inflation än vad vi absolut måste ha.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lpq32
Jag tycker du ser väldigt nyktert på situationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lpq32
En del av de som är lite högre belånade ser det som ett personligt angrepp på dem själva, när räntan höjs, när det är en helt nödvändig åtgärd.
Att även de själva drabbas om man låter inflationen härja, inser de inte.