2023-05-16, 09:36
Avslutad
Svenska 10-åriga statsobligationers ränta nu nere på 2,18%. Lägre än Tyskland och hela EU.

Fasta bolåneräntor nu lägre än rörliga.

De rörliga lär dock rasa under kommande kvartal, tror jag.
Senast redigerad av PresidentBahama 2023-05-16 kl. 09:40.
Citera
2023-05-16, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har jättesvårt att föreställa mig några direkta nackdelar med att räntan ligger på nuvarande nivå, eller något högre. Det är ju normalnivå, och det är den låga ränta vi haft ett tag som är extrem.
Hur kommer det sig att folk bajsar ner sig bara för att vi återgår till någon form av normalläge?
En del av de som är lite högre belånade ser det som ett personligt angrepp på dem själva, när räntan höjs, när det är en helt nödvändig åtgärd.

Att även de själva drabbas om man låter inflationen härja, inser de inte.
Citera
2023-05-16, 09:40
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Det är ingen tragedi att svaga företag går i konkurs när "hjulen stannar". Tvärtom, det gör att mer livskraftiga företags marknadsandelar ökar.

Sverige hålls inte upp av storbolagen utan av små och medelstora företag. Tror inte ni vet hur det är att driva företag, pengar måste rulla in annars blir det inga löner.
Citera
2023-05-16, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Och om man lägger till den dolda arbetslösheten - grenen där Sverige är världsmästare - så är arbetslösheten väldigt hög.
Kanske det men för att få ner inflationen hade det varit bra med en ännu högre arbetslöshet.

Nu är det bara av akademiskt intresse eftersom det verkar som räntehöjningarna redan sänkt inflationen.
Citera
2023-05-16, 09:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
En del av de som är lite högre belånade ser det som ett personligt angrepp på dem själva, när räntan höjs, när det är en helt nödvändig åtgärd.

Jo, det är det jag misstänker, att den här desperationen mest handlar om egenintresse... Jag har också lån, men betalar hellre mer för dem än att behöva leva med en högre inflation än vad vi absolut måste ha.
Citera
2023-05-16, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Sverige hålls inte upp av storbolagen utan av små och medelstora företag. Tror inte ni vet hur det är att driva företag, pengar måste rulla in annars blir det inga löner.
Ja? Vad har det med det jag skrev att göra?

Rullar pengar inte in ska företag försvinna. Det sker hela tiden. Det är naturligtvis ingen tragedi annat än för de som byggt upp ett bristfälligt företag.

Det gör ju, som sagt, att mer pengar rullar in i mer välfungerande företag.
Citera
2023-05-16, 09:45
Bannlyst
Citat:
Jo, det är det jag misstänker, att den här desperationen mest handlar om egenintresse... Jag har också lån, men betalar hellre mer för dem än att behöva leva med en högre inflation än vad vi absolut måste ha.
Jag tycker du ser väldigt nyktert på situationen.
Citera
2023-05-16, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
”Den svenska industrin riskerar att dras med i bostadsbyggandets störtdykning, varnar Teknikföretagens chefsekonom Mats Kinnwall.
– Tyvärr är det ett tydligt bevis på att Riksbanken gör sitt jobb. Det blir riktigt tufft för många branscher, säger han i en intervju med Affärsvärlden.
Bolag som tillverkar armaturer, vitvaror och ventilationssystem påverkas när bostadsbyggandet upphör. Detsamma gäller basindustrin som står för alltifrån betong till stål. På tjänstesidan slår det mot arkitekter och konsulter, poängterar Kinnwall.”

https://omni.se/a/69KO6L

Riksbankens jobb är att balansera inflationen, inte knäcka Sveriges ekonomi.
Inte att knäcka den men väl att kyla ned den. Det ska vara tufft för näringslivet i en situation av hög inflation.
Citera
2023-05-16, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att näringslivet skadas när Riksbanken höjer räntan ingår i receptet. Alla vet att det är så.

Gillar inte Riksdagen det så kan dom hjälpa riksbanken via Finanspolitiken och på så sätt få ned inflationen och näringslivet skadas mindre. Men det har dom ingen lust med.
Eller ser någon några sådana åtgärder?

(När FED drog upp räntan 2006 så skapade dom den sk Finanskrisen. Där tog det iaf 8 år för näringslivet att reparera sig från skadorna. Men det var värre än vanligt).
Det du glömmer är att näringslivet skadas ännu mer om man låter inflationen bita sig fast.

Du är djupt, djupt okunnig i de här frågorna.
Citera
2023-05-16, 09:58
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Vad ni missar är att det inte bara är bostadslån som skapar bekymmer. Jag kommer åka på en kostnad på ca 10 papp mer i månaden nästa år. Det klarar jag men jag gör det inte glatt.

Vad jag däremot är orolig är när byggsektorn riskerar att svajja och kanske rasa, och dra med sig bankerna i det fallet.

Att vi haft onyktert låg ränta för länge tänker jag inte argumentera emot, men man kan inte dra i handromsen om man kör en liten Fiat (pun intended) om man har en långtradare bakom sig...

Här måste vi ju försöka plana ut inflationen. Kanske skattelättnader på energin, och strukturera om SBAB till att vara en aktör som håller bolånen nere med attraktiva erbjudanden istället för att vara en marknadsbank.

Vi kommer behöva svälja många sura piller i samhället för att städa upp den politik som förts de senaste åren, och jag ser gärna att man ifrågasätter politikerna som tex la ner kärnkraft, eller inte förde en hållbar bidragspolitik. Men räntevapnet är ett brett vapen som inte bara slår mot oss bolånetorskar utan även brett mot företagssektorn.

Citat:

Citat:
Jag tycker du ser väldigt nyktert på situationen.

Citat:

Citera
2023-05-16, 09:59
Bannlyst
Citat:
Man kan inte bygga en ekonomi på att vi hela tiden skall bli fler och fler människor. Hur obekvämt det än är att inse den saken så är det så det ligger till.
Det där är kapitalismens akilleshäl; Den bygger på ständig tillväxt vilket i sin tur förutsätter en ständigt ökande befolkning.

Däremot är kapitalism det bästa systemet vi har.
Citera
2023-05-16, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Vad ni missar är att det inte bara är bostadslån som skapar bekymmer. Jag kommer åka på en kostnad på ca 10 papp mer i månaden nästa år. Det klarar jag men jag gör det inte glatt.

Vad jag däremot är orolig är när byggsektorn riskerar att svajja och kanske rasa, och dra med sig bankerna i det fallet.

Att vi haft onyktert låg ränta för länge tänker jag inte argumentera emot, men man kan inte dra i handromsen om man kör en liten Fiat (pun intended) om man har en långtradare bakom sig...

Här måste vi ju försöka plana ut inflationen. Kanske skattelättnader på energin, och strukturera om SBAB till att vara en aktör som håller bolånen nere med attraktiva erbjudanden istället för att vara en marknadsbank.

Vi kommer behöva svälja många sura piller i samhället för att städa upp den politik som förts de senaste åren, och jag ser gärna att man ifrågasätter politikerna som tex la ner kärnkraft, eller inte förde en hållbar bidragspolitik. Men räntevapnet är ett brett vapen som inte bara slår mot oss bolånetorskar utan även brett mot företagssektorn.
Ja man får ju naturligtvis inte höja räntan för mycket. Det kan ju innebära att man skapar nya problem. Helt klart.

Däremot kommer du att bli betydligt fattigare även om man avstår från att höja räntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in