2023-05-12, 12:28
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
På lite längre sikt, ja. Men det är knappast en bra idé att kortsiktigt tokhöja räntan till 10-15% av den anledningen.

Jag håller med helt och hållet med, men 3,5 % är åt helvete för lågt.UK har 4,5% nu och USA har ännu högre och fortsätter att höja.

Av uppenbarliga skäl borde vi således höja styrräntan i en högre takt än de omgivande länderna för att komma i kapp
Citera
2023-05-12, 12:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Visst är det så, men en riktigt stor del av prisökningarna beror på världsmarknadspriser, och de påverkas knappast av att efterfrågan från Sveriges konsumenter går ner lite.
Prisökningar är inte per automatik inflation, är det brist ex på energi så stiger priset, det är inte inflation per se.
Citera
2023-05-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Prisökningar är inte per automatik inflation, är det brist ex på energi så stiger priset, det är inte inflation per se.

Nej, men det är prismåttet som Riksbanken har att styra mot, i allt väsentligt. Det kan man iofs ha rätt mycket synpunkter på.
Citera
2023-05-12, 12:34
Medlem
awoke11s avatar
Om de ska höja i oändlighet så hoppas jag att de har en plan för de som "gjort rätt" för sig och köpt en bostadsrätt utan att vara överbelånad, men riskerar att bli av med den p.g.a konkurs av föreningen. Samhällskontraktet är evigt brutet om detta kommer ske igen så som det har skett tidigare (ex. 90-talet), varför ska jag fortsätta betala skatt till ett sådant samhälle som medvetet förstör min och andra medborgares ekonomi? (då menar jag främst genom att de sänkte räntan från första början till 0)

Min historia är att jag köpte en BRF för x år sedan som hade ungefär samma belåning som de flesta nybyggda BRF:er. Allt har varit frid och fröjd i många år, tills nu, när höjningarna är ett faktum PLUS alla elpriser som beror på ett annat politiskt misslyckande. Jag ser inte att det är en omöjlighet att jag (p.g.a Sveriges pissiga bostadsrättssystem) kommer förlora min lägenhet av en ev. konkurs. Läget är inte extremt ännu, men om räntan fortsätter höjas så kan det tyvärr bli så i kombination med andra höjda kostnader.

Även om mina egna lån och dylikt är avbetalda på lägenheten (ingen direkt lånetorsk, endast indirekt m.a.o), så kan jag förlora en extremt stor del av mitt liv i form av pengar (tid) genom denna galna politik. Man kan alltid argumentera att man får skylla sig själv, men till vilken gräns? När jag köpte min "rätt" till lägenheten så var det en bra deal. Så vad gör man, jag har försökt att sälja den, men kommer gå rätt mycket back inflationsberäknat och om jag säljer den, kommer pengarna försvinna ändå p.g.a inflationen. Ett dö-läge, man behöver ju någonstans att bo också.

Jag tycker synd om mina grannar som sitter på massa egna lån och stora kommande höjningar på BRF avgifterna också. Det kan bli många som förlorar en livsbesparing. Sen ska staten få fortsätta med sin legaliserade stöld i form av skatt? Ha-ha, glöm det. Om detta händer, kommer jag aldrig känna någon tillit till samhället igen och jag kommer vara en stor parasit så gott det bara går.

Idiot-Sverige
Citera
2023-05-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Inflationen är till stor del driven av billiga lån.
Jag håller med dig helt och hållet att kuren för att ta oss ut ur dagens prekära situation kommer kunna leda till väldigt obehagliga utfall, så som stagflation, men jag ser uppriktigt sagt inte något alternativ.
Laissez faire verkar inte direkt lösa problemet

Men det där stämmer ju inte. Inflationen har ju skenat iväg pga elpriser, högre bensin och dieselkostnader, Covid som satte stopp för bl a billig Kina import, Rysslands krig osv.

Nu har ju elpriserna börjat stabiliseras på en lägre nivå och minskningen av reduktionsplikten kommer att hålla inflationen nere. Om man höjer räntan för mycket nu så kommer man att allvarligt hota den svenska ekonomin, driva ned kronan ännu mer och får ännu högre inflation.
Citera
2023-05-12, 12:39
Medlem
Citat:
Say what? Det är väl en ganska etablerad sanning numer att den svenska styrräntan biter ganska marginellt på inflationen mätt som prisökningar? Om styrräntan hade varit ett effektivt instrument för att påverka inflationen så hade den rimligen stigit för länge sen, eller vad tror du själv? Vi har ju faktiskt haft mer eller mindre nollränta under storleksordningen 10 år nu, men inflationen har hängt kvar nära nollstrecket.

Anledningen som jag ser det är att Sveriges ekonomi är en liten fisk i ett stort hav, och att vi handlar med omvärlden i stor omfattning. Världsmarknadspriserna på de flesta råvaror har skenat de senaste åren (och då pratar vi inte 10-20% utan snarare 100-200%), så det vore väldigt konstigt om vi inte såg stora prisökningar nu. Inflation mätt som KPI eller nåt m.a.o. Och den kommer sig uppenbarligen inte i huvudsak av Riksbankens lågräntepolitik (då skulle inflationen ökat för länge sedan), utan av faktorer på världsmarknaden som Riksbanken inte kan göra nånting åt.

Faktorerna verkar vara flaskhalsar i produktionskedjorna under och kanske framförallt efter pandemin, som dessutom förstärkts av det sabla kriget i Ukraina. Andra saker också säkert, men de två går inte att bortse ifrån.

Kanske är jag som sväljer vad det stått i media med hull och hår!

Tack för svaret, jag ska läsa på lite mer
Citera
2023-05-12, 12:40
Medlem
Det är enkelt. För att få ner inflationen så behöver styrräntan ligga på samma nivå som inflationen. Nuvarande nivå är futtig och ineffektiv. Sen kommer en sådan hög ränta innebära katastrof för hundratusentals överbelånade som trott att minusränta är något normalt. Men i slutändan behöver den överbelånade medelklassen ett eldbad, hela landet kommer att tjäna på det i framtiden.

Räntan bör aldrig vara lägre än 3-4 procent när det här väl är över. Annars kommer vi hamna i samma sits igen om Riksbanken börjar med glädjeränta på minus eller på sin höjd en halv procent.
Citera
2023-05-12, 12:45
Medlem
I USA fick man höja styrräntan till 5.05% för att få ned KPI till 4.9%. Sverige ligger långt efter och inflationen har bitit sig fast här på ett helt annat sätt än i Amerika. Vi kommer behöva gå över 5% och det illa kvickt annars är det slut för den svenska kronan.

Hyperinflation är ett psykologiskt fenomen och varje dag som inflationen är hög ökar risken att fenomenet biter sig fast i folkets psyke.
Citera
2023-05-12, 12:46
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Men det där stämmer ju inte. Inflationen har ju skenat iväg pga elpriser, högre bensin och dieselkostnader, Covid som satte stopp för bl a billig Kina import, Rysslands krig osv.

Nu har ju elpriserna börjat stabiliseras på en lägre nivå och minskningen av reduktionsplikten kommer att hålla inflationen nere. Om man höjer räntan för mycket nu så kommer man att allvarligt hota den svenska ekonomin, driva ned kronan ännu mer och får ännu högre inflation.

Du hävdar således att folk inte har belånat sina fastigheter för konsumtion?
Jag har endast en vän som inte använt sin bostad på detta vis och han är groteskt rik med gigantisk aktieportfölj.

Det har varit närmast legio att belåna sin kåk för semestrar, fritidshus, bilar, båtar och fan och hans moster.

Var någonstans skrev jag att man skulle höja räntan för mycket?
Jag skrev att vi måste höja den betydligt snabbare takt än vad vi gjort hitintills (jmf t.ex. andra länder) eftersom vi har en negativ realränta som är extremt inflationsdrivande.

Sluta tjafsa om pandemier fundamenta visar att folk fortsätter att belåna sig och försöker undvika amorteringar.

Ränteavdraget är direkt kontraproduktivt, men politikerna är för fega för att göra det de måste göra, vilket förmodligen kommer resultera i en onödigt lång lågkonjunktur och i värsta fall stagflation.
Citera
2023-05-12, 12:48
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag delar riksbankschefens bedömning fullt ut.

Två parametrar måste förändras innan man kan börja sänka räntan.
1) Bostadspriserna måste ner.
2) Arbetslösheten måst upp rejält.

När detta är på plats kan man börja sänka räntan.

Vad tror ni själva?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris?pinnedEntry=1118534
Lita aldrig på etablissemanget!

Som jag tidigare har nämnt, de kan höja räntan hur mycket som helst utan att ett skit händer. Det finns för många som inte har bolån eller nästintill noll, de kommer aldrig åt denna målgrupp med höjda räntor.

Det enda som kommer fungera är en reglering av elmarknaden och sänkta skatter på elen samt drivmedel.
Citera
2023-05-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du hävdar således att folk inte har belånat sina fastigheter för konsumtion?
Jag har endast en vän som inte använt sin bostad på detta vis och han är groteskt rik med gigantisk aktieportfölj.

Det har varit närmast legio att belåna sin kåk för semestrar, fritidshus, bilar, båtar och fan och hans moster.

Var någonstans skrev jag att man skulle höja räntan för mycket?
Jag skrev att vi måste höja den betydligt snabbare takt än vad vi gjort hitintills (jmf t.ex. andra länder) eftersom vi har en negativ realränta som är extremt inflationsdrivande.

Sluta tjafsa om pandemier fundamenta visar att folk fortsätter att belåna sig och försöker undvika amorteringar.

Ränteavdraget är direkt kontraproduktivt, men politikerna är för fega för att göra det de måste göra, vilket förmodligen kommer resultera i en onödigt lång lågkonjunktur och i värsta fall stagflation.

Folk lånade pengar till en låg ränta under en väldigt lång tid utan att inflationen skenade iväg. Inflationen som vi ser nu är också global och inte bara i länder som lånat mycket. Det handlar alltså mer om en skenande kostnadsökning för produktion pga bl a dyr el, bensin, covid som stoppat produktion osv.
Citera
2023-05-12, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Folk lånade pengar till en låg ränta under en väldigt lång tid utan att inflationen skenade iväg. Inflationen som vi ser nu är också global och inte bara i länder som lånat mycket. Det handlar alltså mer om en skenande kostnadsökning för produktion pga bl a dyr el, bensin, covid som stoppat produktion osv.
Drivmedelspriserna har ju fallit tillbaka det senaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in