Citat:
Ursprungligen postat av
Favoritgame
Men det där stämmer ju inte. Inflationen har ju skenat iväg pga elpriser, högre bensin och dieselkostnader, Covid som satte stopp för bl a billig Kina import, Rysslands krig osv.
Nu har ju elpriserna börjat stabiliseras på en lägre nivå och minskningen av reduktionsplikten kommer att hålla inflationen nere. Om man höjer räntan för mycket nu så kommer man att allvarligt hota den svenska ekonomin, driva ned kronan ännu mer och får ännu högre inflation.
Du hävdar således att folk inte har belånat sina fastigheter för konsumtion?
Jag har endast en vän som inte använt sin bostad på detta vis och han är groteskt rik med gigantisk aktieportfölj.
Det har varit närmast legio att belåna sin kåk för semestrar, fritidshus, bilar, båtar och fan och hans moster.
Var någonstans skrev jag att man skulle höja räntan för mycket?
Jag skrev att vi måste höja den betydligt snabbare takt än vad vi gjort hitintills (jmf t.ex. andra länder) eftersom vi har en negativ realränta som är extremt inflationsdrivande.
Sluta tjafsa om pandemier fundamenta visar att folk fortsätter att belåna sig och försöker undvika amorteringar.
Ränteavdraget är direkt kontraproduktivt, men politikerna är för fega för att göra det de måste göra, vilket förmodligen kommer resultera i en onödigt lång lågkonjunktur och i värsta fall stagflation.