Citat:
Ursprungligen postat av
born1984
Jag förstår inte. Är det Sveriges, Riksbankens eller regeringens fel att din bostadsrättsförening är hårt skuldsatt och riskerar konkurs? Din rätt till lägenheten innebär att du också blir en del av föreningen.
Får inte heller ihop resonemanget att det är oacceptabelt att gå back. Ibland gör man dåliga affärer och då kostar det. Inget konstigt med det?
Du verkar inte förstå.
Sverige har ett unikt "luffar"-system så kallat bostadsrättssystemet som byggherrar med hjälp av sinneslåga räntor lyckats utnyttja till fullo. Det finns ytterligt få ägarlägenheter i Sverige, dock har det börjat komma några fler senaste 2-3 åren.
Jag köpte min "rätt" p.g.a brist på alternativ. Jag hade gärna tagit en hyresrätt istället, men det fanns inget vettigt att välja på vid tillfället (läs: POLITIK). Bostadsrättssystemet är något som Sverige och SAMHÄLLET har valt att satsa på genom en rad olika satsningar av skattepengar. Om det djävulska systemet aldrig uppfunnits, så hade ingen behövt oroa sig för dess konsekvenser.
Det är ytterst få på Flashback som verkar insett vilken scam brf-systemet är, men en rätt hög andel av BRF:er kan drabbas väldigt hårt om ekonomin hanteras på fel sätt. Det gör bara att Sverige som land kommer sjunka till botten, vilket är riktningen vi är på väg mot genom alla andra stora problem vi har.
Det är bristen på alternativ av
ägarlägenheter som gjort att BRF:er kostar mer i Sverige än en lyxkåk utomlands. För att folket ser BRF:er som ägarlägenheter, men de fattar inte bättre.
Systemet fungerade när du kunde köpa en BRF för 2 månadslöner för inte alls så länge sedan.