2023-05-12, 13:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Räntan borde aldrig sänkas till tidigare nivåer. Borde som lägst ligga på ca 3%.

3% ränta
2% inflation

Sänkt skatt.

Är en ideal nivå för att långsiktigt skapa välstånd.

Fram tills dess är det synd om människorna.
Citera
2023-05-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Jaha men alla som förlorar jobbet och måste gå på bidrag då?
Sveriges relativt sett höga arbetslöshet idag beror nästan uteslutande på asylinvandringen.
Det är en grupp som inte konsumerar och lånar lika mycket som den ordinarie befolkningen.
De väljer att skicka ev överskott till sina hemländer istället för att investera i Sverige.
Eftersom de också är bidragsberoende spär det på inflationen.
Det är först när arbetslösheten börjar märkas hos den i huvudsak etniskt svenska medelklassen som privatkonsumtionen och inflationen minskar påtagligt.
Citera
2023-05-12, 13:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Om de ska höja i oändlighet så hoppas jag att de har en plan för de som "gjort rätt" för sig och köpt en bostadsrätt utan att vara överbelånad, men riskerar att bli av med den p.g.a konkurs av föreningen. Samhällskontraktet är evigt brutet om detta kommer ske igen så som det har skett tidigare (ex. 90-talet), varför ska jag fortsätta betala skatt till ett sådant samhälle som medvetet förstör min och andra medborgares ekonomi? (då menar jag främst genom att de sänkte räntan från första början till 0)

Min historia är att jag köpte en BRF för x år sedan som hade ungefär samma belåning som de flesta nybyggda BRF:er. Allt har varit frid och fröjd i många år, tills nu, när höjningarna är ett faktum PLUS alla elpriser som beror på ett annat politiskt misslyckande. Jag ser inte att det är en omöjlighet att jag (p.g.a Sveriges pissiga bostadsrättssystem) kommer förlora min lägenhet av en ev. konkurs. Läget är inte extremt ännu, men om räntan fortsätter höjas så kan det tyvärr bli så i kombination med andra höjda kostnader.

Även om mina egna lån och dylikt är avbetalda på lägenheten (ingen direkt lånetorsk, endast indirekt m.a.o), så kan jag förlora en extremt stor del av mitt liv i form av pengar (tid) genom denna galna politik. Man kan alltid argumentera att man får skylla sig själv, men till vilken gräns? När jag köpte min "rätt" till lägenheten så var det en bra deal. Så vad gör man, jag har försökt att sälja den, men kommer gå rätt mycket back inflationsberäknat och om jag säljer den, kommer pengarna försvinna ändå p.g.a inflationen. Ett dö-läge, man behöver ju någonstans att bo också.

Jag tycker synd om mina grannar som sitter på massa egna lån och stora kommande höjningar på BRF avgifterna också. Det kan bli många som förlorar en livsbesparing. Sen ska staten få fortsätta med sin legaliserade stöld i form av skatt? Ha-ha, glöm det. Om detta händer, kommer jag aldrig känna någon tillit till samhället igen och jag kommer vara en stor parasit så gott det bara går.

Idiot-Sverige
Exakt därför man inte skall köpa in sig i kollektivt boende, du får inte bara hantera din egen risk utan även kollektivets.
Citera
2023-05-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
3% ränta
2% inflation

Sänkt skatt.

Är en ideal nivå för att långsiktigt skapa välstånd.

Fram tills dess är det synd om människorna.

Kina 3,65% ränta 0,1% inflation
Ryssland 7,50% ränta 3,5% inflation

Sverige borde om det är sund ekonomi ligga på 5% ränta, 2% inflation

I övrigt håller jag med, sänk momsen generellt från 25 till 20%, ta bort den helt på energi.
Citera
2023-05-12, 13:36
Medlem
BombaMoskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Användaren JerryReeds personliga ekonomi. "Rih...Rihks...Rihksbanquen kan inte höja räntan mer, det kommer inte att hålla, jag känner redan hur det spänner i stjärten!"
Kan inte vara lätt att vara både BLT och bidragstagare.
Höjs räntan åker han ut, höjs den inte har han snart inte råd med sin dagliga paket Level.

Nåja, han behöver inte oroa sig för att bli arbetslös iaf.
Senast redigerad av BombaMoskva 2023-05-12 kl. 13:39.
Citera
2023-05-12, 13:37
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Räntan kommer att gå upp mot 7-8%.

Bönder som inte trodde räntan kunde gå upp från 1-2%, för "då skulle alla konka och Sverige gå under", får därmed lära sig förstå - att de just inte förstår ett piss.

Så är det. Ekonomiska idioter är det gott om. Det största misstaget de gör är att tro att det är någon välvillig person på Malmskillnadsgatan eller Helgeansholmen som styr över räntorna.

De styrs från helt annat håll o utifrån andra intressen.

Jag känner o har träffat på många i Stockholm med 6-8 millar eller mer i lån på bostaden. När jag tyckt det låter vanskligt så har de himlat med ögonen o berättat hur mycket de tjänat bara på att bo.

Så jag fäller inga tårar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Deflation??Vi har en hög inflation som drivs på av en hög negativ realränta.
Nix; penningbrist i Eurodollarsystemet, dvs skuggsystemet som är världens handel och betalsystem. För att kunna mäta inflationen måste man kunna mäta penningmängden något som gavs upp om för 40 år sedan, dvs Staten/centralbanken som propagerar för inflation gav för 40 år sedan upp om att kunna definiera pengar fullt ut (blivit för komplicerat redan i början av 80-talet alltså) vilket är en förutsättning för att kunna mäta penningmängden, dvs hur kan man då bestämma inflationen?
Lögn och propaganda och psykologiskt spel, ja; inget annat.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Sveriges relativt sett höga arbetslöshet idag beror nästan uteslutande på asylinvandringen.
Det är en grupp som inte konsumerar och lånar lika mycket som den ordinarie befolkningen.
De väljer att skicka ev överskott till sina hemländer istället för att investera i Sverige.
Eftersom de också är bidragsberoende spär det på inflationen.
Det är först när arbetslösheten börjar märkas hos den i huvudsak etniskt svenska medelklassen som privatkonsumtionen och inflationen minskar påtagligt.
Mer exakt: När arbetslösheten träffa människor som idag har en hög efterfrågan kommer det att ske en press på inflationen. Detta eftersom arbetslösa inte efterfrågar procukter i samma utsträckning som de som har arbete.

Därefter verkar de gamla goa marknadskrafterna till att priserna faller.
Citera
2023-05-12, 13:43
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av born1984
Jag förstår inte. Är det Sveriges, Riksbankens eller regeringens fel att din bostadsrättsförening är hårt skuldsatt och riskerar konkurs? Din rätt till lägenheten innebär att du också blir en del av föreningen.

Får inte heller ihop resonemanget att det är oacceptabelt att gå back. Ibland gör man dåliga affärer och då kostar det. Inget konstigt med det?

Du verkar inte förstå.

Sverige har ett unikt "luffar"-system så kallat bostadsrättssystemet som byggherrar med hjälp av sinneslåga räntor lyckats utnyttja till fullo. Det finns ytterligt få ägarlägenheter i Sverige, dock har det börjat komma några fler senaste 2-3 åren.

Jag köpte min "rätt" p.g.a brist på alternativ. Jag hade gärna tagit en hyresrätt istället, men det fanns inget vettigt att välja på vid tillfället (läs: POLITIK). Bostadsrättssystemet är något som Sverige och SAMHÄLLET har valt att satsa på genom en rad olika satsningar av skattepengar. Om det djävulska systemet aldrig uppfunnits, så hade ingen behövt oroa sig för dess konsekvenser.

Det är ytterst få på Flashback som verkar insett vilken scam brf-systemet är, men en rätt hög andel av BRF:er kan drabbas väldigt hårt om ekonomin hanteras på fel sätt. Det gör bara att Sverige som land kommer sjunka till botten, vilket är riktningen vi är på väg mot genom alla andra stora problem vi har.

Det är bristen på alternativ av ägarlägenheter som gjort att BRF:er kostar mer i Sverige än en lyxkåk utomlands. För att folket ser BRF:er som ägarlägenheter, men de fattar inte bättre. Systemet fungerade när du kunde köpa en BRF för 2 månadslöner för inte alls så länge sedan.
Senast redigerad av awoke11 2023-05-12 kl. 13:47.
Citera
2023-05-12, 13:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag delar riksbankschefens bedömning fullt ut.

Två parametrar måste förändras innan man kan börja sänka räntan.
1) Bostadspriserna måste ner.
2) Arbetslösheten måst upp rejält.

När detta är på plats kan man börja sänka räntan.

Vad tror ni själva?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris?pinnedEntry=1118534
1. Arbetslöshet, absolut.
2. Bostadspriserna är inte ett bra inflationsmått, men bör naturligtvis sjunka rejäl i samband med att man fortsätter höja räntan. Jag tänker mig att man måste upp emot 5-6 % i styrränta för att närma sig önskad effekt. Medelklassen måste börja svettas på riktigt och dra åt svångremmen!

Går man ut i centrala Stockholm idag så är det fullt på restauranger (trots vad som normalt borde vara en överetablering). Även om detta är anektdotiskt så ger det en tydlig indikation på att det inte är dags att sänka räntan just nu, tvärtom - räntan bör fortsätta höjas till 4%, sedan 4,5%, sedan 5%, sedan 5,5% och sen får vi se.
Senast redigerad av Enterprise 2023-05-12 kl. 13:47.
Citera
2023-05-12, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
1. Arbetslöshet, absolut.
2. Bostadspriserna är inte ett bra inflationsmått, men bör naturligtvis sjunka rejäl i samband med att man fortsätter höja räntan. Jag tänker mig att man måste upp emot 5-6 % i styrränta för att närma sig önskad effekt. Medelklassen måste börja svettas på riktigt och dra åt svångremmen!

Går man ut i centrala Stockholm idag så är det fullt på restauranger (trots vad som normalt borde vara en överetablering). Även om detta är anektdotiskt så ger en tydlig indikation på att det inteär dags att sänka räntan just nu, tvärtom - ränta bör fortsätta höjas till 4% sedan 4,5% sedan 5%, sedan 5,5% och sen får vi se.
Jag är helt enig.
Citera
2023-05-12, 13:47
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Så är det. Ekonomiska idioter är det gott om. Det största misstaget de gör är att tro att det är någon välvillig person på Malmskillnadsgatan eller Helgeansholmen som styr över räntorna.

De styrs från helt annat håll o utifrån andra intressen.

Jag känner o har träffat på många i Stockholm med 6-8 millar eller mer i lån på bostaden. När jag tyckt det låter vanskligt så har de himlat med ögonen o berättat hur mycket de tjänat bara på att bo.

Så jag fäller inga tårar.

Japp. Fäller inte heller några tårar, annat än för den dalande svenska kronan som påverkar mig mer när jag ska skicka ut mina små slantar ur Sverige.

Personer som de du pratar om är som typ alla mina polare. Och de har egentligen inte tjänat något - förrän de säljer. Och då snor masen 22% av det som blir över. Så det är inte säkert att det blir så mycket att hurra för.

Det tragiska i allt detta är att ingen fattar att den svenska fastighetsmarknaden inte fungerar. Och att det kommer att komma en gigantisk korrigering. Ränteavdrag, amorteringsfrihet, bankkarteller, omöjliga byggnormer och enorma anslutningsavgifter till kommuner och andra monopol (el, lantmäteri) är ett jättebra recept för misslyckande, fastighetkollaps och skapande av segregation och kriminalitet.

Svensken kanske fattar bättre om 20 år. Vem vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in