2023-05-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är möjligt att hon skulle kunna fantisera ihop en helt fristående historia, men i detta sammanhanget tvivlar jag på att hon gjort det.

Att hon inte vill kännas vid och helst inte tala om vad som hände T tror jag bottnar i det traumatiska. För att kunna tala om det måste hon acceptera att det faktiskt hänt och inte bara är en mardröm, vilket jag tror hon önskar det vore.

Själv tror jag det handlar om ren överlevnadsinstinkt, ingenting annat! Hon vet vad som har hänt men ser en chans att komma undan genom att säga att hon sov och inte hade något otalt med Tove. Det är basen i hennes historia, och sen ljuger hon om alla detaljer för att bygga trovärdighet runt den.
Citera
2023-05-09, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Min uppfattning om FL är att de var mycket skickliga och hade väl genomarbetade strategier. De lyckades inte få M att berätta sanningen, men de hittade nyckeln till M och Js låsta rum och gläntade på dörren.

Ms förmåga och vilja att se sin roll och erkänna sin delaktighet, oavsett sammanhang, förefaller begränsad. Även det kan härröras till AD(H)D, vilket dock inte fråntar henne något ansvar.

En av förhörsledarna, Gunilla Karlsson, är en av de bästa vi har i Sverige. Hon och Monica Olhed (bl.a Nattvandraren Bengt Karlsson). B.O är numera pensionerad men jobbar ibland (Silvervargarna) = är helt suveräna och kan lossa tungans band hos de flesta. De har tekniker som är deras egna och är mycket framgångsrika, om man säger så.
Citera
2023-05-09, 20:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Själv tror jag det handlar om ren överlevnadsinstinkt, ingenting annat! Hon vet vad som har hänt men ser en chans att komma undan genom att säga att hon sov och inte hade något otalt med Tove. Det är basen i hennes historia, och sen ljuger hon om alla detaljer för att bygga trovärdighet runt den.
Jo, vi har olika uppfattning om henne.
Citera
2023-05-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag hade för mig att Clea hade skrivit att han inte kunde delta förrän den 23e, men jag mindes visst fel datum, det var tydligen den 12e, så då kan han vara med.

Tror det var den 12 han kunde höras tidigast
Citera
2023-05-09, 21:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror du har helt rätt. Är svårt att få till det på ett annat sätt - som ska stämma med en ev verklighet. Hur det annars ska ha gått till får väl de lärde tvista om i framtiden...

Ja, den enda andra möjligheten är att det inte var Maja som hjälpte Johanna, utan Marty McFly
Citera
2023-05-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlinechatter
Man behöver inte ens bli omtöcknad och/eller va lite berusad för att inte göra ifrån sig ljud. Detta av egen erfarenhet, med just strypning, där personen satt på mig. Jag låg redan ned i sängen, dvs inget hårt slag för att fälla ned mig- jag blev chockad och därmed fick jag inte ut ett enda ljud, eller ens försök till motstånd.
Man kan aldrig jämföra situationer, alla kan va så olika. Med det sagt är allt möjligt. Därmed heller inte omöjligt med att T reagerade lika, i och med att inga röster hördes. Men ja, det är något vi aldrig kommer få veta fullt ut förmodligen.
Du lever.
Citera
2023-05-09, 21:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Även om hon inte svimmade av så är risken stor som du säger att hon var chockad/omtöcknad.
Avsaknaden av skrik kan inte förklaras på något annat sätt och här passar fortfarande bådas historier in dock.
Johanna gränslar Tove nog ganska direkt efter fallet och börjar strypa innan Tove kommer till sans, redan då är hon nog så pass avtrubbad att hon inte kan göra motvärn, annat än att stampa med sina fötter och försöka kringla sig bort.
Att ha en tung person över bröstet är även det jobbigt nog och bara det kan göra det svårt att göra motvärn med händerna.
Mycket troligt med att JJ kan haft sina ben över Toves armar och det säger ju även rättsläkaren att så kan vara fallet också.

Man ska inte glömma att Tove även hade en ögonskada. Ändå hörs inget skrik tio grannarna.

Man kan fråga sig varför.

Kom den i samband med fällningen eller efter?
Citera
2023-05-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ja, slår man offret i bakhuvudet med nåt hårt får man väl ett par sekunder på sig att övermanna offret utan den har möjlighet att göra motstånd. Använder man sen sitt eget armveck för att strypa, gör man det enklast bakom offret. Man har då en hand fri och sina båda ben till att förhindra att offret kan göra motstånd typ så här https://www.youtube.com/watch?v=CRllVj7jriY.

I detta fall så ströps T framifrån där J använde båda sina händer för att trycka mot T s hals under flera minuter. J skulle då behöva använda sina ben för att låsa fast T s händer vilket jag ser som omöjligt under så lång tid utan att får några märken. (J hade kort kjol på sig). Hon hade också behövt sitta ganska högt upp på T bröstkort vilket då hade gett T möjlighet att åla och vrida sin underkropp så hon hamnade på mage.

Rättsläkaren nämnde ju att det finns en punkt på halsen där man kan bli medvetslös på någon sekund om nån trycker där hårt. Minns inte vad den heter men hon nämner det på inspelningen.

Som sagt antagligen det minst sannolika scenariot - men inte helt osannolikt enligt rättsläkaren.

EDIT. Min egen erfarenhet är inte att det automatiskt går att vrida sig så man hamnar på mage om någon sitter på ens bröstkorg.
Hemsk situation.
Senast redigerad av Firesnake 2023-05-09 kl. 21:12.
Citera
2023-05-09, 21:14
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Rättsläkaren nämnde ju att det finns en punkt på halsen där man kan bli medvetslös på någon sekund om nån trycker där hårt. Minns inte vad den heter men hon nämner det på inspelningen.

Som sagt antagligen det minst sannolika scenariot - men inte helt osannolikt enligt rättsläkaren.

EDIT. Min egen erfarenhet är inte att det automatiskt går att vrida sig så man hamnar på mage om någon sitter på ens bröstkorg.
Hemsk situation.
med tanke på alla googlingar så är det inte fullt omöjligt nej att hon lärt sig hur man ska göra.
Citera
2023-05-09, 21:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, Johannas hat är bottenlöst och hon har knappt några spärrar. Totalt livsfarlig! Dom som har ifrågasatt hennes beteende har hon stött bort blixtfort med ursäkten att dom är tråkiga. Med Maja klickade det direkt. På nån fest rullade dom två i gräset själva och betedde sig lite underligt. Jag tror dom var extremt tajta och relationen växte sig starkare ju mer dom umgicks. Båda två är ju annorlunda på sitt sätt och har svårt att skapa djupa band till andra som baseras på kärlek. Men dom här två verkar ha accepterat varandra på alla plan. Ingen har bromsat den andre trots att tokigheterna blev värre och värre. Vid tidpunkten för mordet tror jag att dom litade på varandra till 100%. J kunde berätta allting för M och lita på att hon hjälpte till och höll tyst. Det var dom två mot den orättvisa världen som inte förstod eller respekterade dom.

Ja, jag tror att J låg bakom den branden och pratet om molotovcocktails tror jag stämmer. Förmodligen hade hon även satt den planen i verk så småningom. Det krävdes bara rätt tillfälle för att hon skulle slå till.

Jag tolkar Majas lögner enkelspåriga. Hon har i sitt huvud bestämt innan vad hon ska säga och därefter följer hon den linjen. När frågorna blir lite för krångliga och där hon inte kan ge vettiga svar blir det lite tokiga svar. Hon improviserar inte eller låter sig påverkas av frågeställaren. Vid flera tillfällen under hennes förhör hos polisen trodde jag att hon skulle erkänna någon del, men när den kritiska frågan väl kom, blev det ett kort nej! Uppfattar henne som väldigt kall och fokuserad på att inte frångå hennes förbestämda lögn oavsett om det drabbar andra. I både förhör under häktningen och rätten tycker jag det är tydligt att hon vid två tillfällen hamnar utanför sin story och då säger hon, eeeh neeej, vänta och får då backa bandet lite för att hamna i rätt story igen.

Återigen kan jag se en del i det du säger. Utom att Maja är känslokall.
Hon är stelbent och har inte samma förslagenhet som Johanna. Men jag ser tydliga tecken på känslor. Och stoppa huvudet i sanden. Hon blundar hårt. Vill inte se det dåliga.

Påminner om förälskelse. Du anar, men förskönar trots att andra säger till dig. Man ser bara det man vill se.
Citera
2023-05-09, 21:22
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man ska inte glömma att Tove även hade en ögonskada. Ändå hörs inget skrik tio grannarna.

Man kan fråga sig varför.

Kom den i samband med fällningen eller efter?
ja ögonskadan är nått man helst inte vill ens spekulera i..

bara tanken på hur genomgående hon kunde förklara hur Tove lät när hon dog, hon njöt nog till fullo av varje sekund.
Citera
2023-05-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Återigen kan jag se en del i det du säger. Utom att Maja är känslokall.
Hon är stelbent och har inte samma förslagenhet som Johanna. Men jag ser tydliga tecken på känslor. Och stoppa huvudet i sanden. Hon blundar hårt. Vill inte se det dåliga.

Påminner om förälskelse. Du anar, men förskönar trots att andra säger till dig. Man ser bara det man vill se.

Det är möjligt att jag missat nåt. Förutom det som någon berättade för poddaren innan FUP, att hon var en empatisk och snäll person. Vad konkret har hon gjort eller sagt som visar på att hon inte är känslokall? En gång vet jag att hon grät i rätten vid det något udda tillfället, när hon berättade att Johanna skulle ta livet av sig om dom åkte dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in