2023-05-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi tror ungefär lika, utom den del där du tror att Maja var införstådd.

Och när man tänker på hur våldsamt och beslutsamt det verkar ha gått till, har jag riktigt svårt att ta in det.

Även om jag ser hur vrickad Johanna verkar när jag läser förhör med henne, har jag svårt att fatta hur man kan göra så mot någon människa.

Det måste krävas ett hat från ett avgrundsdjup som ör svårt att ta in.

Men här har vi inte att göra med ett offer som har gjort något särskilt alls. Bara varit lite normal störig som man kan vara när man kan bli irriterad på varandra.

Jag till skillnad mot många andra tror ABSOLUT att Johanna skulle döda på egen hand. Helt utan någon annan.

Det hade hänt förr eller senare.

Det här är ju inget som är en exeptionell situation för Johanna utan dessa mordiska tankar har ju omfattat även andra.

Jag vet att du menar att det är bara Maja som säger det.

Även om det inte är bevisat, tror du inte att branden hos H*ampus har med Johanna att göra?

Och det var flera av kompisarna ( tre- fyra?) dom var med när Johanna sa att hon ville skicka in en molotovcocktails till Tove.

Det tror du väl ändå på?

Sedan har vi Majas berättelser om mordtsnkar runt J*uli, killen på balkongen och Majas bror. De är ju inte bekräftade, men jag ser det som mycket troligt med Johannas tidigare historik. Jag ser inte samma mönster hos Maja runt hennes lögner, tvärtom synes hennes lögner vara andefattiga på de vilda fantasier som Johanna lyckas uppbringa.

Om Maja nu ljuger, dvs vet mer eller är skyldig på något plan, saknas det ju t om logik. Hon säger ju inte ens att hon inte var i (mord) badrummet och hon hittar ju inte ens på att Johanna mordhotar henne.
Där saknas det lite kraft i lögnerna, kan man minst säga.
Om det nu är lögner.

Ja, Johannas hat är bottenlöst och hon har knappt några spärrar. Totalt livsfarlig! Dom som har ifrågasatt hennes beteende har hon stött bort blixtfort med ursäkten att dom är tråkiga. Med Maja klickade det direkt. På nån fest rullade dom två i gräset själva och betedde sig lite underligt. Jag tror dom var extremt tajta och relationen växte sig starkare ju mer dom umgicks. Båda två är ju annorlunda på sitt sätt och har svårt att skapa djupa band till andra som baseras på kärlek. Men dom här två verkar ha accepterat varandra på alla plan. Ingen har bromsat den andre trots att tokigheterna blev värre och värre. Vid tidpunkten för mordet tror jag att dom litade på varandra till 100%. J kunde berätta allting för M och lita på att hon hjälpte till och höll tyst. Det var dom två mot den orättvisa världen som inte förstod eller respekterade dom.

Ja, jag tror att J låg bakom den branden och pratet om molotovcocktails tror jag stämmer. Förmodligen hade hon även satt den planen i verk så småningom. Det krävdes bara rätt tillfälle för att hon skulle slå till.

Jag tolkar Majas lögner enkelspåriga. Hon har i sitt huvud bestämt innan vad hon ska säga och därefter följer hon den linjen. När frågorna blir lite för krångliga och där hon inte kan ge vettiga svar blir det lite tokiga svar. Hon improviserar inte eller låter sig påverkas av frågeställaren. Vid flera tillfällen under hennes förhör hos polisen trodde jag att hon skulle erkänna någon del, men när den kritiska frågan väl kom, blev det ett kort nej! Uppfattar henne som väldigt kall och fokuserad på att inte frångå hennes förbestämda lögn oavsett om det drabbar andra. I både förhör under häktningen och rätten tycker jag det är tydligt att hon vid två tillfällen hamnar utanför sin story och då säger hon, eeeh neeej, vänta och får då backa bandet lite för att hamna i rätt story igen.
Citera
2023-05-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är sannerligen skralt med redovisningar av mobildata, rörelsemönster.
Det borde kunnat redovisas med en tidslinje, JJ, HM, TT och GRANNEN.

Ja det hade varit tjusigt med all data från mobilerna och molntjänster som kördes mot det de kan extrahera från Toves molntjänster då mobilen inte är hittad.
Citera
2023-05-09, 12:08
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja nu är det många proffs som har tyckt till om tidslinjen där.
Majas nya advokat har ett guldläge här, ska onekligen bli intressant och se vad han har att säga.
Citera
2023-05-09, 12:08
Medlem
Citat:
Brukar inte åklagaren också överklaga?

Dvs överklaga ändring av morddomarna, ändring av grovt gravfridsbrott och ändring ( sänkning) av straffen?

Och om någon av de misstänkta lämnar in bilagor med material, borde väl åklagaren stå rustad?

Claes vet vi vad hon har med sig, men hur ska Rullman parera?

Majas försvarare, har han inget nytt i sin ficka, utan trollar bara direkt från den feltänkta domen?

Ja mer jag läser dina inlägg, desto mer förstår jag att man skulle kunna få ut av mobilerna.

Man skulle därigenom kunna snäva in tiderna, och även förstå mycket av vad som hände i lägenheten.

Och man kanske inte kan utesluta, men ändå förstå mer. Mycket mer.

Man kan ju inte liksom mörda samtidigt som man fipplar med mobilen. Det gäller ju båda.

Ja min tanke med inläggen om användardatan är att visa vad man kan få ut, inte att försöka fria eller fälla nån.
Citera
2023-05-09, 12:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
👍🏻

Då förväntar jag mig kompletteringsuppgifter.
Rullman har begärt att få Erikssons bedömning skriftligt i förväg för att han, vid behov, ska kunna komplettera bevisningen. Det synes mig ett rimligt krav, vilket då samtidgt innebär att handlingen blir offentlig och öppen för allmän granskning.

Det här blir spännande!
Citera
2023-05-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Majas nya advokat har ett guldläge här, ska onekligen bli intressant och se vad han har att säga.

Man kan döma tjejernas gärningar i all oändlighet här men just nu är det intressant hur parterna kommer rusta inför hovrätten ja.
Citera
2023-05-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Bra fråga! Mycket bra fråga! Det är en fråga som framförallt de som menar att Maja måste ha varit med för att Johanna inte fått några motvärnsskador borde fundera mycket över.

Svaret är så klart ganska enkelt. Det är av samma anledning som Johanna inte fick några motvärnsskador. Tove blev överraskad av ett hårt slag i bakhuvudet och blev brutalt fälld till golvet. Redan berusad blev hon sannolikt av slaget och fällningen mycket omtöcknad, fick en sänkt medvetandegrad och förlorade sinnesnärvaron att reagera. Kolla på boxare som blir knockade till golvet, som knappt kan röra sig även om de inte blivit medvetslösa.

Så fort Johanna fick sina händer runt Toves hals, vilket lär gått på ett par tre sekunder, så har Tove sedan ingen chans i världen att skrika eftersom Johanna stryper henne med ett mycket hårt grepp runt halsen.

Tove hade aldrig chansen att skrika, lika lite som hon hade chansen att försvara sig på något annat sätt.

Men de i tråden som menar att det var en brottningsmatch som föregick sig inne i badrummet, där Maja behövde hjälpa till för att hålla borta en kämpande Toves armar från Johanna, har en hel del att förklara kring varför Tove inte skrek.

Tappar man bara andan ett tag av ett fall så återhämtar man sig nog ganska snabbt men det är svårt att skrika i det läget.

Jag tror att det utspelat sig en "brottningsmatch" i badrummet och den "snälla" MH kom till sin "mattes" hjälp. Kanske grep in (senast) när det ringde på dörren för att äntligen få tyst på TT.
Citera
2023-05-09, 12:46
Avslutad
Citat:
Man kan döma tjejernas gärningar i all oändlighet här men just nu är det intressant hur parterna kommer rusta inför hovrätten ja.
Lite illamående blir jag över JJs överklagan och det sätt som Clea formulerat det hela.
JJ vill frias och slippa ansvar. Hon ströp visserligen lite grann, men...🤢
Citera
2023-05-09, 12:48
Medlem
Citat:
Lite illamående blir jag över JJs överklagan och det sätt som Clea formulerat det hela.

…och sen eldade hon litegranna, två gånger dessutom. Vansinne.
Citera
2023-05-09, 13:05
Medlem
Mercedes avatar
Citat:

Citat:
…och sen eldade hon litegranna, två gånger dessutom. Vansinne.
men hon eldade ju bara för att hon är så snäll och omtänksam, Tove skulle ju inte behöva ligga där helt kall och ensam, och Johanna vill ju själv bli till aska när hon dör.

Det skrämmer mig om Clea lyckas få det till dråp eller grov misshandel.
Hon sitter nog redan nu och spinner hämndplaner mot alla "kompisar" som vittnat.
Citera
2023-05-09, 13:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, Johannas hat är bottenlöst och hon har knappt några spärrar. Totalt livsfarlig! Dom som har ifrågasatt hennes beteende har hon stött bort blixtfort med ursäkten att dom är tråkiga. Med Maja klickade det direkt. På nån fest rullade dom två i gräset själva och betedde sig lite underligt. Jag tror dom var extremt tajta och relationen växte sig starkare ju mer dom umgicks. Båda två är ju annorlunda på sitt sätt och har svårt att skapa djupa band till andra som baseras på kärlek. Men dom här två verkar ha accepterat varandra på alla plan. Ingen har bromsat den andre trots att tokigheterna blev värre och värre. Vid tidpunkten för mordet tror jag att dom litade på varandra till 100%. J kunde berätta allting för M och lita på att hon hjälpte till och höll tyst. Det var dom två mot den orättvisa världen som inte förstod eller respekterade dom.

Ja, jag tror att J låg bakom den branden och pratet om molotovcocktails tror jag stämmer. Förmodligen hade hon även satt den planen i verk så småningom. Det krävdes bara rätt tillfälle för att hon skulle slå till.

Jag tolkar Majas lögner enkelspåriga. Hon har i sitt huvud bestämt innan vad hon ska säga och därefter följer hon den linjen. När frågorna blir lite för krångliga och där hon inte kan ge vettiga svar blir det lite tokiga svar. Hon improviserar inte eller låter sig påverkas av frågeställaren. Vid flera tillfällen under hennes förhör hos polisen trodde jag att hon skulle erkänna någon del, men när den kritiska frågan väl kom, blev det ett kort nej! Uppfattar henne som väldigt kall och fokuserad på att inte frångå hennes förbestämda lögn oavsett om det drabbar andra. I både förhör under häktningen och rätten tycker jag det är tydligt att hon vid två tillfällen hamnar utanför sin story och då säger hon, eeeh neeej, vänta och får då backa bandet lite för att hamna i rätt story igen.
Din beskrivning av Ms "historieberättande" visar på svårigheterna hon har med förändringar. Hon är inte flexibel och har inte förmåga att hitta på lögner efter hand utan håller sig till den inlärda storyn no mather what, vilket medför att det vid flera tillfällen blir heltokigt. För att anpassa sin berättelse till rådande förhållande behöver hon gott om tid, oavsett om det är sanning eller en ny lögn hon presenterar. Sedan spelar hennes oberäkneliga minne henne stora spratt genom att blanda och ge, och framställningen låter sammantaget mindre trovärdig.

Jag ser inte det som kyla eller obekymmer om att det drabbar någon annan utan endast ett uttryck för hennes svårigheter.

Att det inte fritar henne från ansvar ser jag som helt givet, men då jag tidigare ständigt missuppfattats måste jag väl även skriva ut det i klartext.
Citera
2023-05-09, 13:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tappar man bara andan ett tag av ett fall så återhämtar man sig nog ganska snabbt men det är svårt att skrika i det läget.

Jag tror att det utspelat sig en "brottningsmatch" i badrummet och den "snälla" MH kom till sin "mattes" hjälp. Kanske grep in (senast) när det ringde på dörren för att äntligen få tyst på TT.

Det kan inte gått till så, eftersom det inte går att få ihop tidsmässigt. Johanna måste dödat Tove ett hyfsat tag innan Lahanj ringde på dörren. Det är inte bara jag som är av den uppfattningen, utan även utredare i fallet har det ju framkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in