2023-05-09, 15:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Varför kan Cleas vittne inte höras?
Kommer rättsläkaren AL att höras igen?

Jag vill minnas att Clea meddelade i sin överklagan att hennes expert-vittne inte var tillgängligt för vittnesförhör förrän den 23e Juni.

Sannolikt kommer AL att höras igen, Rullman kommer helt säkert vilja att hon bemöter professorns utlåtande.
Citera
2023-05-09, 16:04
Medlem
Alonens avatar
Det blir en höjdare att få se Clea - återigen - bita i gräset, 12-15 juni
Citera
2023-05-09, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag vill minnas att Clea meddelade i sin överklagan att hennes expert-vittne inte var tillgängligt för vittnesförhör förrän den 23e Juni.

Sannolikt kommer AL att höras igen, Rullman kommer helt säkert vilja att hon bemöter professorns utlåtande.

12:e juni var det. Så han lär vara med.
Citera
2023-05-09, 16:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min tro är att lögnen redan är skapad innan förhören startar. Hon är väl medveten om sina begränsningar så att köra på den inövade valda vägen är tryggast. Och då menar jag att vid skapandet av lögnen när hon i lugn och ro, utan press utifrån ändå väljer att ljuga och undanhålla sanningen som hade underlättat för andra, är känslokallt. Jag är medveten att man i situationer som hennes i princip alltid sätter sig själv först och gör allt man kan för att ta sig ut. Men då brukar man också vara skyldig.

Är det som Maja säger, att hon är oskyldig och tvingad att hjälpa till. Så borde denna 18 åring brutit ihop redan dom första förhören. Och det av flera anledningar. Dels att hon blivit införstådd vad som faktiskt hänt, Tove är död och hennes anhöriga undrar var hon är. Hon själv riskerar ett långt fängelsestraff om hon inte berättar vad som hänt. Fhl påminner henne vid upprepade tillfällen att tänka på sig själv och T s anhöriga utan att hon reagerar. Att hon skulle hålla tyst av rädsla för J, varit traumatiserad eller trängt bort minnen tror jag inte en sekund på. Jag håller dörren lite på glänt till att relationen med J var så stark och hon därför inte ville sälja ut henne. Men med tanke på situationen hon befann sig i borde hon gjort allt för att ta sig ut med tanke på hur dåligt hon mådde.
Storyn fick hon sig serverad av J i Illharjen tillsammans med brasklappen att J skulle ta livet av sig om hon åkte fast. Och jag är helt övertygad om att de kände sig förvissade om att klara sig undan om M höll sig till deras historia och J för övrigt skötte snacket.

Den totala paniken inför risken att J skulle ta livet av sig bidrog förmodligen starkt till att M höll sig till storyn som skulle rädda dem. En synnerligen effektiv hållhake!

Jag tror inte M såg att hon hade något val. Skräcken för att mista J tror jag överskuggade allt annat. Och med utmattning och självskadebeteende i botten, tror jag inte hon orkade eller brydde sig särskilt mycket om vad som skulle hända henne själv.

För mig är hennes agerande inte särskilt märkligt.

Edit:
Det är dock icke förlåtligt!
Senast redigerad av sybel 2023-05-09 kl. 16:52. Anledning: Edit:
Citera
2023-05-09, 16:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Dock är det skillnad där. I trapphuset var de två och bar henne, T hade dessutom plastpåsar över sig. Om nu J hade släpat ut T själv och hon legat en tid i förrådet hade hunden markerat utanför dörren och säkerligen i trapphuset. Hunden markerade badrum och hall. För att det ens ska vara möjligt för en hund att markera måste dessutom kroppen ha varit avliden minst tio minuter vilket det inte finns tidsram till!

Nej, vi vet inte hur det gick till.
Versionerna skiljer sig åt vad gäller plastpåsar, men det är ju bara att tänka sig hur det ska gå till med plast och lakan.
Enligt Maja ska Johanna släpar kroppen baklänges en bit, men genom att det lät för mycket fick Majs hjälpa till.
För att öppna porten släppte Maja sitt grepp och öppnade dörren.

Tror inte alls att de transporterade kroppen på ett kliniskt rent sätt och plastpåsar i all ära, men jag tror inte att de täckte hela kroppen heller.
Citera
2023-05-09, 17:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Det blev som jag skrev i bästa fall alltså, redan under sommaren. Det betyder att Cleas expertvittne inte kommer att höras i domstolen. De får då nöja sig med ett skriftligt utlåtande, och det blir inga möjligheter att ställa några frågor till experten. Intressant.

Nu har Majas advokat att göra för att läsa in sig på allt och se till att vidta de eventuella åtgärder som behövs innan det är dags.

Nu hänger jag inte med?
Varför kan inte rättsläkaren höras?
Citera
2023-05-09, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, vi vet inte hur det gick till.
Versionerna skiljer sig åt vad gäller plastpåsar, men det är ju bara att tänka sig hur det ska gå till med plast och lakan.
Enligt Maja ska Johanna släpar kroppen baklänges en bit, men genom att det lät för mycket fick Majs hjälpa till.
För att öppna porten släppte Maja sitt grepp och öppnade dörren.

Tror inte alls att de transporterade kroppen på ett kliniskt rent sätt och plastpåsar i all ära, men jag tror inte att de täckte hela kroppen heller.

Dock så styrks ju Js version av plastpåsarna för att hunden inte markerade i trappan. Hade en kropp släpat i backen avliden och legat en bra stund i ett förråd hade sannolikt hunden markerat vid förrådet eller trappen, det gjorde den inte men däremot i badrummet vilket den inte bör ha gjort om kroppen direkt efter döden dragits ut!
Citera
2023-05-09, 17:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja min tanke med inläggen om användardatan är att visa vad man kan få ut, inte att försöka fria eller fälla nån.

Självklart handlar det om att få grepp om så mycket som möjligt den korta tid som det handlar om.
Citera
2023-05-09, 17:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
12:e juni var det. Så han lär vara med.

Aha, ja då har de nog tagit hänsyn till det. Tack för korrigeringen!
Citera
2023-05-09, 17:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu hänger jag inte med?
Varför kan inte rättsläkaren höras?

Jag hade för mig att Clea hade skrivit att han inte kunde delta förrän den 23e, men jag mindes visst fel datum, det var tydligen den 12e, så då kan han vara med.
Citera
2023-05-09, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Storyn fick hon sig serverad av J i Illharjen tillsammans med brasklappen att J skulle ta livet av sig om hon åkte fast. Och jag är helt övertygad om att de kände sig förvissade om att klara sig undan om M höll sig till deras historia och J för övrigt skötte snacket.

Den totala paniken inför risken att J skulle ta livet av sig bidrog förmodligen starkt till att M höll sig till storyn som skulle rädda dem. En synnerligen effektiv hållhake!

Jag tror inte M såg att hon hade något val. Skräcken för att mista J tror jag överskuggade allt annat. Och med utmattning och självskadebeteende i botten, tror jag inte hon orkade eller brydde sig särskilt mycket om vad som skulle hända henne själv.

För mig är hennes agerande inte särskilt märkligt.

Edit:
Det är dock icke förlåtligt!

Den typen av hot förekommer ju ibland i nära relationer när den ena parten vill lämna. Det brukar vara effektivt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-09 kl. 17:19.
Citera
2023-05-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Även om hon inte svimmade av så är risken stor som du säger att hon var chockad/omtöcknad.
Avsaknaden av skrik kan inte förklaras på något annat sätt och här passar fortfarande bådas historier in dock.
Johanna gränslar Tove nog ganska direkt efter fallet och börjar strypa innan Tove kommer till sans, redan då är hon nog så pass avtrubbad att hon inte kan göra motvärn, annat än att stampa med sina fötter och försöka kringla sig bort.
Att ha en tung person över bröstet är även det jobbigt nog och bara det kan göra det svårt att göra motvärn med händerna.
Mycket troligt med att JJ kan haft sina ben över Toves armar och det säger ju även rättsläkaren att så kan vara fallet också.

Man behöver inte ens bli omtöcknad och/eller va lite berusad för att inte göra ifrån sig ljud. Detta av egen erfarenhet, med just strypning, där personen satt på mig. Jag låg redan ned i sängen, dvs inget hårt slag för att fälla ned mig- jag blev chockad och därmed fick jag inte ut ett enda ljud, eller ens försök till motstånd.
Man kan aldrig jämföra situationer, alla kan va så olika. Med det sagt är allt möjligt. Därmed heller inte omöjligt med att T reagerade lika, i och med att inga röster hördes. Men ja, det är något vi aldrig kommer få veta fullt ut förmodligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in