2023-05-07, 11:41
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Länka gärna vart du sett det.
Som jag minns fupen hade Maja inget emot Tove och Tove hade inget emot Maja.
Det har även Toves pojkvän o Toves syster vittnat om vad jag kan minnas.

Minns tyvärr inte var jag läste detta. Tror det var Toves syster som berättade i förhör eller på rättegången att Tove var rädd för både Maja och Johanna.
Citera
2023-05-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrinolina
Han hävdar också att han vet hur det gick till... som alltid. Börjar lessna på honom.

Ja, och tipsade MH.s nya advokat att kontakta honom "så kan han berätta hur det gått till"!!!!

Han har haft fel från början i detta fall när han började uttala sig. Två kvinnor kunde det inte vara för det hade aldrig hänt.

Nu försöker han väl rädda skinnet och iaf få en av kvinnorna frikända.
Citera
2023-05-07, 11:42
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Det som talar emot är agerandet efter mordet. En normal person flippar ut.

Det håller jag verkligen med om. Det visar på allvarlig empatistörning hos både J och M.
Citera
2023-05-07, 11:44
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja, och tipsade MH.s nya advokat att kontakta honom "så kan han berätta hur det gått till"!!!!

Han har haft fel från början i detta fall när han började uttala sig. Två kvinnor kunde det inte vara för det hade aldrig hänt.

Nu försöker han väl rädda skinnet och iaf få en av kvinnorna frikända.
om det skulle visa sig att Maja inte var med under själva mordet hade han ju rätt på ett sätt även i början heh
Citera
2023-05-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon har en dokumenterad diagnos (ADD eller ADHD), vilket inte är en helt ovanlig bland ungdomar. Och över hälften av alla våldsbrottslingar har ADHD. Hon är inte unik. Hennes lögner och beteende har försökts förklaras med bortträngda minnen, chock, varit tvingad av J, vita lögner, rädsla. Allt för att hon inte ska behöva stå till svars för det hon gjort. Hade man bytt ut Maja och placerat Muhammed från Rinkeby i samma sits är jag övertygad att tongångarna hade låtit annorlunda.

Enligt hennes pappa har hon flera A. Hon hade däremot problem med engelskan och matten.

Tecken på empatistörning är främst att hon inte visar på några känsloyttringar under några förhör. Hon gör ingenting för att underlätta för T s anhöriga. Men det har ju också förklarats med hjälp av hennes diagnos.

Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Det som talar emot är agerandet efter mordet. En normal person flippar ut.

Precis. Hade jag vaknat upp till en död människa hade jag skrikit allt jag kunde i hysteri ruskat försökt väcka personen, fråga vad som hade hänt. sprungit ut i trappen efter hjälp. Att bara finna sig i det hela, inte ställa en enda fråga utan bara bära iväg kroppen, oavsett hur nära man står en person och vilka diagnoser man har så gör man inte bara det.
Citera
2023-05-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att Tove skulle vara rädd för Johanna och Maja motbevisade Tove själv när hon följde med just Johanna och Maja hem till Johannas lägenhet mitt i natten, utan annat sällskap.

Hade hon varit rädd för dem hade hon undvikit dem på Nöjet och definitivt inte promenerat hem till Johanna tillsammans med dem mitt i natten.

Eller annars var TT inte lika långsint som JJ var. Och visste inte att JJ hade fått en lika toka med sig i sitt hat.
Citera
2023-05-07, 11:50
Medlem
Citat:
Att Tove skulle vara rädd för Johanna och Maja motbevisade Tove själv när hon följde med just Johanna och Maja hem till Johannas lägenhet mitt i natten, utan annat sällskap.

Hade hon varit rädd för dem hade hon undvikit dem på Nöjet och definitivt inte promenerat hem till Johanna tillsammans med dem mitt i natten.

Hon valde väl att tro det bästa om dom när J sagt att hon ville prata ut, inget konstigt att man hoppas folk ska ändra sig speciellt inte om man innan har varit vänner så kanske man saknar personen på ett sätt.
Citera
2023-05-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tycker inte att man kan jämföra med en kvinna som bor ihop med en idiot till man (som man förmodligen är beroende av ekonomiskt/boende).

M hade möjlighet att försiktigt dra sig från J.s sällskap när hon blev varse om hennes sjuka tankar. Varför ska man utpeka M som ett viljelöst offer, som inte har förmåga att tänka själv? Är det så illa borde hon bli omyndigförklarad bums!

Nu var M medveten om J och hur hon fungerade... var med vid ett flertal tillfällen så TT var rädd även för henne.
Vid kvällen för mordet så var det M som gick in och kollade efter T trots att hon visste om bråket tidigare på kvällen.
Vad är det som säger att hon inte höll i T under den korta tiden det tog för J att ta T av daga i badrummet för att hjälpa sin kompis som hon är "så rädd för"?

Man måste i princip omyndigförklara Maja och göra henne till ett viljelöst offer för att på något sätt kunna förklara hennes handlanden.

Till att börja med hade även M något emot T. Enligt M s mamma ville inte T ha med M i gänget. M har sökt upp T och skrämt upp henne vid två olika tillfällen. T har själv berättat att hon var rädd för M.

Efter gruffet mellan J och T på Nöjet är M aktiv och upprörd, hon vill få T utslängd. Hon går in flera gånger för att leta efter T medans J står utanför och väntar.

Med vetskapen att J vill döda T går man inte och lägger sig om man inte är helt redlös, vilket hon bevisligen inte var! Att J och M lägger ifrån sig sina telefoner samma minut och inte använder den på en timma, men att bådas telefoner plockas upp ett par minuter efter mordet är ett tecken på att dom är samspelta.

Vad som händer efter mordet följer precis samma linje, i gemensamt samförstånd. J lämnar lägenheten flera gånger med M ensam kvar. Dom skickar sms till varandra. Dom bär båda ut kroppen och dumpar den i skogen. Båda ljuger för sina kompisar och T s anhöriga om vad som hänt. Dom ljuger även för polisen i flera veckor och drar exakt samma story. Det är först när polisen spräcker lögnen deras historier går isär, och då fortsätter båda att ljuga för att rädda sig själva.
Senast redigerad av Heretic77 2023-05-07 kl. 12:16.
Citera
2023-05-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ja, och det faktum att det inte nämns en enda aktivitet på mobilen under den där timmen mellan sex och sju, gör att mitt intryck blir att den varit orörd. De säger att "Kl. 07:00 ser telefonen ut att upphöra i aktivitet.", men vilken aktivitet är det som upphör, det har inte registrerats en enda aktivitet under en timme, när "aktiviteten" plöstligt "upphör" klockan 7. Återigen låter Majas förklaring inte alls osannolik, att hon somnade mitt i en app, då troligen Pinterest.

Rullman skall nog vara glad om han inte blir ihågkommen för detta fallet.

M hade ju ett ett 'tvångsmässigt' beteende till vissa appar. Det står i hennes P.7. Och troligen just till Pinterest där hon har mängder av bilder som sparats under flera år.
Citera
2023-05-07, 12:11
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Haha, I wish!

Tack för feedbacken. En koll i hennes mobil kan tala till hennes fördel om det hon sagt är sant. Annars kan det baktända åt andra hållet om det finns aktivitet och det är det ju upp till rätten att bedöma.

Försvaret har väl inget att förlora på att ta en titt i hennes mobil? Hon har ju redan fått det strängaste straffet som kan utdelas? Det kan ju inte bli värre, eller?
Citera
2023-05-07, 12:20
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ja, och det faktum att det inte nämns en enda aktivitet på mobilen under den där timmen mellan sex och sju, gör att mitt intryck blir att den varit orörd. De säger att "Kl. 07:00 ser telefonen ut att upphöra i aktivitet.", men vilken aktivitet är det som upphör, det har inte registrerats en enda aktivitet under en timme, när "aktiviteten" plöstligt "upphör" klockan 7. Återigen låter Majas förklaring inte alls osannolik, att hon somnade mitt i en app, då troligen Pinterest.

Rullman skall nog vara glad om han inte blir ihågkommen för detta fallet.

Njae, i sommar lär vi veta hur många sidor Rullman får i historiebeskrivningen.
Citera
2023-05-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Försvaret har väl inget att förlora på att ta en titt i hennes mobil? Hon har ju redan fått det strängaste straffet som kan utdelas? Det kan ju inte bli värre, eller?

Om hovrätten friar henne på samma grunder som tingsrätten fäller henne så kan kompletterande bevis riskera fälla henne i hovrätten om där är fler detaljer som visar ”vakenhet” ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in