2023-05-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om jag förstått Avel rätt, så kan tfn registrera steg om man vickar eller eller gör armrörelser med tfn I handen.
En långsökt, men inte helt omöjlig tanke, är då att M i sömndrucket tillstånd famlat efter tfn, vält ner den på golvet, plocka upp den och vänt den rätt för att kolla vad klockan är vid 2.19. Eller att hon bara sträckt sig efter den och gjort en större armrörelse.

Även om jag är tveksam till att det gått till så, visar det på vanskligheten av att dra långtgående slutsats om Ms vakenhet utifrån det. Hon kan lika gärna varit sovande som vaken då tfn inte rört sig.

Det stämmer att iPhonens sensorer kan registrera andra rörelser än steg som steg i appen.

Nu är det inte ett så hållbart argument i rätten men det som är registrerat kan i teorin vara såna rörelser. Dock så registrerar även appen en distans. Som jag varit inne på så hade det varit bra att redovisa hela databastabellens värden för de här stegen för då blir de lättare att tolka.
Citera
2023-05-07, 10:23
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
GW uttalanden tidigare kommer jag inte riktigt ihåg (hade de inspelade från Nyhetsmorgon men har raderat).

Vad han iaf har sagt upprepade ggr är att det är två tidigare ostraffade kvinnor som är MGM här.

Det är ju sant iof men han har inte sagt ett ord om JJ.s mörka tankar, vad M/kompisar berättat och vad gäller det som framkommit i FUP.
Inte heller har han påtalat att M hållit sin kompis om ryggen under lång tid.

Jag tänker att hade M berättat om J.s mörka sida så hade kanske inte mordet ägt rum.

Ha i åtanke då att Maja med facit i hand VET vad JJ är kapabel till, hon vet vad som står på tur om hon skvallrar.
Tänk dig att lägga dig i din säng varje kväll och inte veta ifall du vaknar upp i ett eldhav?

Samtidigt så var Maja helt beroende av JJ, vänskapen med JJ betydde allt för henne.

Kanske lite så jag misstänker vissa kvinnor kan känna om de lever med en destruktiv partner, så länge jag är tillmötesgående är allt bra.

Sen att Maja hela tiden försökt komma med undanflykter när JJ skulle göra saker som tex branden, :jag är sjuk. samtidigt som hon tillägger jag är inte rädd! (nått liknande)
Hon vill inte vara med på JJs onda planer så hon kommer med bortförklaringar men samtidigt behöver hon visa JJ att hon är tillmötesgående.

I förhören i början pratar Maja bra om JJ, då sitter fortf rädslan och beroendet kvar i henne, allt eftersom tiden går och JJs förtrollning börjar släppa öppnar hon upp sig för att till slut våga berätta om JJs tidigare tankar och planer, SAMTIDIGT som det är tydligt att hon är rädd för JJs hämnd nu när hon sviker hennes förtroende.
Citera
2023-05-07, 10:25
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jepp, så är det.

Att Johanna hade planerat att mörda Tove förefaller dock helt uppenbart för mig. Hon hade till och med berättat det för andra - Nästa gång jag ser Tove skall jag mörda henne. Något åt det hållet hade hon sagt.

Konstigt att ingen reagerade på det eller tog det på allvar. Det kan väl inte bara ha varit fegisen och medbrottslingen Maja Som visste. Ja jag tycker Maja är feg och det har ju framkommit att även Maja hatade Tove och att Tove var rädd för både Maja och Johanna.
Citera
2023-05-07, 10:25
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Adhd gör att man kan gå från ett till hundra blixtsnabbt, ha svårt att hantera sina impulser. Det förklarar inte hur man kan mörda, men kanske hur Johanna kunde bli så arg och fälla Tove till golvet. Det behöver inte vara en planerad handling, även om Johanna uppenbarligen bar väldigt mörka tankar och hämndbegär gentemot olika personer och inte minst mot Tove.
Bara det att Johanna inte har ADHD, utan det är Maja som har det
Citera
2023-05-07, 10:26
Medlem
Citat:
Men nu pågick ju inte mordet under nästan en hel timme. Det måste du väl ändå ha insett.

Enligt rätten pågick mordet mindre än 2-3 minuter. Och inte under all den tid från strax innan två fram till innan kvart-tjugo i tre, när Majas telefon är orörd förutom under någon enstaka minut mitt i.

Så vad gjorde Maja under den timmen, om hon inte fipplade med sin telefon och hon inte var med Johanna och Tove? Johanna berättade ju att hon inte visste var Maja befann sig för att Johanna och Tove var själva.
Tja, det är inte alls orimligt att hon sov. Hon hade ändå sömnbrist från Göteborsresan, var påverkad av alkohol och klockan var två på natten. De flesta hade somnat rakt av, inget konstigt om Maja gjorde det också. Avsaknaden av aktivitet på mobilen är bara en sak som tyder på det.

Här har åklagaren chansen att hitta artefakter i MH:s mobil där skärmen låses upp eller skärmen tänds (s k backlit).

Samtidigt kan det vara helt tomt på såna aktiviteter och då har mobilen varit ”orörd”.
Så kan slå åt båda hållen. Men värt att kika på och ingen minns en ”fegis”
Citera
2023-05-07, 10:28
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Bara det att Johanna inte har ADHD, utan det är Maja som har det

Johanna kanske har odiagnostiserad adhd?

Många fängelsekunder som begått olika hemska handlingar och sen får adhd-medicin kan äntligen reflektera över vad de gjort och en stor del av det berodde på bristande impulskontroll.
Citera
2023-05-07, 10:37
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Men nu pågick ju inte mordet under nästan en hel timme. Det måste du väl ändå ha insett.

Enligt rätten pågick mordet mindre än 2-3 minuter. Och inte under all den tid från strax innan två fram till innan kvart-tjugo i tre, när Majas telefon är orörd förutom under någon enstaka minut mitt i.

Så vad gjorde Maja under den timmen, om hon inte fipplade med sin telefon och hon inte var med Johanna och Tove? Johanna berättade ju att hon inte visste var Maja befann sig för att Johanna och Tove var själva.
Tja, det är inte alls orimligt att hon sov. Hon hade ändå sömnbrist från Göteborsresan, var påverkad av alkohol och klockan var två på natten. De flesta hade somnat rakt av, inget konstigt om Maja gjorde det också. Avsaknaden av aktivitet på mobilen är bara en sak som tyder på det.
Kan inte se nån annan orsak till att den var orörd än att hon sov. Varför, om hon nu var vaken är den helt orörd så pass länge förutom de 2 gångerna då hälsoappen registrerade steg (som stämmer in på Majas vittnesmål om toabesök)
Mer troligt att den hade registrerat steg kontinuerligt under hela tiden.

VARFÖR ta sin telefon för att göra de stegen, de 2 tillfällena, om hon varit vaken hela tiden? Mest troligt hade hon haft den på sig i så fall.

Som du själv nämner här så sa ju även JJ att Maja inte var med i köket. Hennes telefon registrerar inte heller något.
Skulle hon suttit helt still i soffan och bara tjuvlyssnat utan att ens spela spel, kolla tiktok whatever?
Sen för att ta sin telefon 2 gånger för X antal steg före och efter mordet.

Nej jag köper inte det i alla fall.

Jag kan inte se någon annan orsak än att Maja sov.
Citera
2023-05-07, 10:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det stämmer att iPhonens sensorer kan registrera andra rörelser än steg som steg i appen.

Nu är det inte ett så hållbart argument i rätten men det som är registrerat kan i teorin vara såna rörelser. Dock så registrerar även appen en distans. Som jag varit inne på så hade det varit bra att redovisa hela databastabellens värden för de här stegen för då blir de lättare att tolka.
Tack för bekräftelse! Då är det i a f något jag begripit!
Jag ser det inte som bevis åt någotdera håll, vill bara peka på osäkerhetsfaktorerna.
Citera
2023-05-07, 10:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Här har åklagaren chansen att hitta artefakter i MH:s mobil där skärmen låses upp eller skärmen tänds (s k backlit).

Samtidigt kan det vara helt tomt på såna aktiviteter och då har mobilen varit ”orörd”.

Ja, och det faktum att det inte nämns en enda aktivitet på mobilen under den där timmen mellan sex och sju, gör att mitt intryck blir att den varit orörd. De säger att "Kl. 07:00 ser telefonen ut att upphöra i aktivitet.", men vilken aktivitet är det som upphör, det har inte registrerats en enda aktivitet under en timme, när "aktiviteten" plöstligt "upphör" klockan 7. Återigen låter Majas förklaring inte alls osannolik, att hon somnade mitt i en app, då troligen Pinterest.

Rullman skall nog vara glad om han inte blir ihågkommen för detta fallet.
Citera
2023-05-07, 10:49
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Johanna kanske har odiagnostiserad adhd?

Många fängelsekunder som begått olika hemska handlingar och sen får adhd-medicin kan äntligen reflektera över vad de gjort och en stor del av det berodde på bristande impulskontroll.
ja det vet man ju inte, men skulle nog mer gissa på Narcissism i hennes fall.

Offt:
Citera
2023-05-07, 10:56
Medlem
Mercedes avatar
Citat:

har följt dina tekniska inlägg här i tråden med förundran (du råkar inte ha autism 1 (aspergergs?) )
Här tror jag dina kunskaper hade varit ypperliga för detta rättsfall, speciellt i Majas fall då jag tror det skulle kunna gynna henne.
Citera
2023-05-07, 11:00
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Konstigt att ingen reagerade på det eller tog det på allvar. Det kan väl inte bara ha varit fegisen och medbrottslingen Maja Som visste. Ja jag tycker Maja är feg och det har ju framkommit att även Maja hatade Tove och att Tove var rädd för både Maja och Johanna.
Länka gärna vart du sett det.
Som jag minns fupen hade Maja inget emot Tove och Tove hade inget emot Maja.
Det har även Toves pojkvän o Toves syster vittnat om vad jag kan minnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in