2023-05-06, 21:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det var inte M som berättade det. Det var förhörsledarna som plockade fram den uppgiften och presenterade det i förhör efter mobiltömningen.

Så när Maja är vaken och för sig själv så roar hon sig med sin mobiltelefon. Men under natten när hon säger att hon sover, så är mobilen helt orörd. Go figure ... ... ...

Det verkar som att det Maja säger bara blir mer och mer trovärdigt.
Citera
2023-05-06, 21:27
Medlem
Citat:
Kärleksrelationer kan skapa drama och Johanna har visat sig väldigt känslig när andra varit på hennes ex. Ett exempel är styckmörderskan Jonna som blev förälskad och stalkade en annan intern.

Det finns ingenting i J:s beteende såvitt jag kan se som visar sexualsadistiska etc tendenser. Har J ens en bekräftad läggning åt kvinnor? Oavsett vad så kommer inte J tillåtas gänga runt inne på anstalten, det kan jag lova dig.

Det är i så fall betydligt mer troligt att J kommer rikta in sig på att manipulera personal inne på anstalten, exempelvis någon manlig kriminalvårdare.
Citera
2023-05-06, 21:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Vi alla är ju olika. För mig ter det sig väldigt konstigt att sova överhuvudtaget under i dessa situationer. Kroppen borde vara full av adrenalin och kroppen utsatt för enorm stress.

EFTER att Maja fått veta att Tove är död, ja. Innan dess fanns inget sådant adrenalin eller stress.

Sedan kan det variera kraftigt, mycket kraftigt, hur olika människor reagerar på stress. Det har framkommit en del när det gäller Maja, och då var det just det här med oförmågan att sortera, minnas osv.
Citera
2023-05-06, 21:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Kan det våra duschstängerna som slog i väggen? Bara en tanke.
Det J berättar överensstämmer med grannens observation. I de första förhören med kräk-krälandet över golvet säger hon att M sparkar i väggen för att ta sig till toastolen.
I sista versionen säger hon att T sparkar i väggen i samband med att hon sätter sig grensle över T.

Det är samma vägg som avses, den ut mot hallen.
Citera
2023-05-06, 21:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
M har ju också haft utmattningsdepression och vissa kan ju bli känsligare för mycket stimuli efteråt, det kan bli som ett 'overload' i hjärnan. Tystnad kan nog ha behövts för att bearbeta informationen under förhören. Oavsett om/när hon ljuger eller inte.
Ja, jag tycker inte att det är så märkligt.
Citera
2023-05-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
NPF-diagnoser existerar, likaså ojämn begåvningsprofil men har man aldrig kommit i kontakt med dylikt så kan de svårigheter hon uppvisar förväxlas med att vara korkad och det är enkelt att avfärda sådant man har otillräcklig kunskap om; det är också en bra grogrund för fördomar.

Flera i tråden har god kännedom om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur de tar sig uttryck, så det finns all chans att lyssna och med hjälp av sin empatiska förmåga också lära sig något. Att förklara ett beteende är för övrigt inte detsamma som att försvara, då har man genast lagt in en värdering och slutat lyssna.
Om det står i hennes utlåtande så är det så, att ta fram en begåvningsprofil tar tid och genomförs av flera yrkeskunniga inom området, så det får vi nog acceptera. Många irriterar sig på henne och tycker att hon borde "skärpa sig" och inte spela dum. Var framgår det att hon har A i flera ämnen; i vanliga skolan eller i specialklass?

Angående körkort: https://attention.se/wp-content/uploads/2021/05/attention_skrift_korkortskoll-trafiklarare.pdf

Citat:"Små anpassningar gör stor skillnad
De anpassningar som våra medlemmar efterfrågar är ofta ganska små. Det kan handla om att få hjälp med att planera och strukturera, att få en provtid förlängd eller att få göra provet muntligt."

Individer med npf-diagnoser ges förutsättningar och erforderlig anpassning för att klara av körkortet på första försöket; att lyckas är extra viktigt för den som ofta upplever misslyckanden i vardagen. Äldre vänner skapar trygghet. Nej, manipulation är något annat. Hon undanhåller, drar vita lögner och ljuger på ett sätt som många tonåringar gör för att slippa sina föräldrars vakande öga över sig. De har också kommit på henne med att ljuga.
Nejdå. J däremot har en allvarlig empatistörning. Att M på vissa sätt har svårare att tänka i flera led framåt och se saker och ting ur andras perspektiv, har inget med empatistörning att göra.

Hon har en dokumenterad diagnos (ADD eller ADHD), vilket inte är en helt ovanlig bland ungdomar. Och över hälften av alla våldsbrottslingar har ADHD. Hon är inte unik. Hennes lögner och beteende har försökts förklaras med bortträngda minnen, chock, varit tvingad av J, vita lögner, rädsla. Allt för att hon inte ska behöva stå till svars för det hon gjort. Hade man bytt ut Maja och placerat Muhammed från Rinkeby i samma sits är jag övertygad att tongångarna hade låtit annorlunda.

Enligt hennes pappa har hon flera A. Hon hade däremot problem med engelskan och matten.

Tecken på empatistörning är främst att hon inte visar på några känsloyttringar under några förhör. Hon gör ingenting för att underlätta för T s anhöriga. Men det har ju också förklarats med hjälp av hennes diagnos.
Citera
2023-05-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Det finns ingenting i J:s beteende såvitt jag kan se som visar sexualsadistiska etc tendenser. Har J ens en bekräftad läggning åt kvinnor? Oavsett vad så kommer inte J tillåtas gänga runt inne på anstalten, det kan jag lova dig.

Det är i så fall betydligt mer troligt att J kommer rikta in sig på att manipulera personal inne på anstalten, exempelvis någon manlig kriminalvårdare.

Jag syftar inte på att gänga runt. Utan normala kärleksrelationer som kan uppstå innanför murarna i brist på män. Sara Lundblad och Natalia Pshenkina är två andra kvinnliga mördare som fann varandra i fängelset.
Citera
2023-05-06, 21:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Historien om att Tove skulle satt sina händer runt Johannas hals ser jag enbart som en efterkonstruktion för att försvara/förklara Johannas eget strypgrepp på Tove.

”Hon tog strypgrepp på mig först, och jag höll bara tio sekunder så det är inte mitt fel att hon dog”

Johanna har ofta ett sådant tankesätt där det är andras fel att hon gör något. Och det är därför hämnden lurar där hela tiden. Offerkoftamenatlitet.

Därför blir även hennes lögner i samma tankespår, men helt orimliga proportioner till vad som har hänt.

Jag tänker att det blir lite som med skriven text, att man avslöjar sig genom sin handstil.

Att polis/vakt inte tar henne på allvar, leder till att hon inte ringer 112, det är ingen idé eftersom ingen tar henne på allvar. Att Tove säger något dumt leder till en knuff (?) och ev slag (?) tilbaka leder till tankar om att misshandla.

Att få en kommentar om att det inte fanns något att se i badrummet och ett litet bryskt sätt att ta sig förbi(?) leder till en "fällning".

Det låter ju inte klokt, men det inser inte Johanna.

ja, Johanna gör två saker som jag ser det:

1. Projicerar sina egna fel och brister på andra, typ narcisssiter, ligger runt

2. Fastnar i tankemönster om att de måste bestraffas.

Kontroll, kanske det handlar om? Och att inte inse att det r avbsurdt, visar även det på något stört tankemönster.

Vem tänker ens i sådana tankebanor om att misshansla på vägen hem, fälla någon för en upplevd kränkning?

Förstår inte Johanna att detta tvärtom ligger henne i fatet?
Citera
2023-05-06, 21:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Hon har en dokumenterad diagnos (ADD eller ADHD), vilket inte är en helt ovanlig bland ungdomar. Och över hälften av alla våldsbrottslingar har ADHD. Hon är inte unik. Hennes lögner och beteende har försökts förklaras med bortträngda minnen, chock, varit tvingad av J, vita lögner, rädsla. Allt för att hon inte ska behöva stå till svars för det hon gjort. Hade man bytt ut Maja och placerat Muhammed från Rinkeby i samma sits är jag övertygad att tongångarna hade låtit annorlunda.

Enligt hennes pappa har hon flera A. Hon hade däremot problem med engelskan och matten.

Tecken på empatistörning är främst att hon inte visar på några känsloyttringar under några förhör. Hon gör ingenting för att underlätta för T s anhöriga. Men det har ju också förklarats med hjälp av hennes diagnos.

Just det, hon har en diagnos, och den är kopplad till hur hon är och fungerar som människa. Det verkar som du tycker att det är något konstigt som inte kan stämma. Men det är precis så det är.

Du påstår att över hälften av alla våldsbrottslingar har ADHD, men som vanligt har du inga referenser till ditt påstående. Vore intressant att se det!

Men vad som vore mer intressant att se, är om över hälften av alla som har ADHD, är våldsbrottslingar. Annars säger det ju inte ett skit i sammanhanget. Förstår du skillnaden?

Det är också märkligt det här som du återkommer till hela tiden om hur korkad Maja skall vara. Det är bara du som påstår att Maja är korkad. Vi andra påtalar bara det som framkommit om hennes diagnos och problemen kring den. Det är bara du som påstår att den skulle göra henne korkad.
Citera
2023-05-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så när Maja är vaken och för sig själv så roar hon sig med sin mobiltelefon. Men under natten när hon säger att hon sover, så är mobilen helt orörd. Go figure ... ... ...

Det verkar som att det Maja säger bara blir mer och mer trovärdigt.

Japp, två timmar efter mordet är hon pigg och sitter och roar sig med att spela mobilspel hemma.
Ja, både J och M s telefoner var orörda från att dom kom till lägenheten tills att operation sopa igen alla spår påbörjades 02:43.
Citera
2023-05-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Just det, hon har en diagnos, och den är kopplad till hur hon är och fungerar som människa. Det verkar som du tycker att det är något konstigt som inte kan stämma. Men det är precis så det är.

Du påstår att över hälften av alla våldsbrottslingar har ADHD, men som vanligt har du inga referenser till ditt påstående. Vore intressant att se det!

Men vad som vore mer intressant att se, är om över hälften av alla som har ADHD, är våldsbrottslingar. Annars säger det ju inte ett skit i sammanhanget. Förstår du skillnaden?

Det är också märkligt det här som du återkommer till hela tiden om hur korkad Maja skall vara. Det är bara du som påstår att Maja är korkad. Vi andra påtalar bara det som framkommit om hennes diagnos och problemen kring den. Det är bara du som påstår att den skulle göra henne korkad.

Du kan ju testa att goggla själv först. Men varsågod https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/neuropsykiatriska-funktionshinder-och-kriminalitet_GT02Ju440
Citera
2023-05-06, 22:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Vi alla är ju olika. För mig ter det sig väldigt konstigt att sova överhuvudtaget under i dessa situationer. Kroppen borde vara full av adrenalin och kroppen utsatt för enorm stress.
Precis!
Alla har sitt sätt att reagera på.
Några ger sig ut på löprunda, några drar till gymmet, några storstädar eller möblerar om, några sover, några stänger av helt och låtsas att det inte finns - cementlock på - några proppar sig fulla med piller och andra med alkohol.

Jag skulle kunna fortsätta ett bra tag till med exempel. Det är ofruktbart att utgå ifrån sig själv och tänka att det är enda vettiga sättet att reagera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in