2023-05-05, 17:14
Medlem
Drugglarns avatar
Till smashed burgare tycker jag vanlig ntfrs r helt utmrkt, kan nstan garantera att bastard burgers ocks anvnder 100% ntfrs. Dubbel ost p burgaren och det r succ.
Citera
2023-05-05, 17:14
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Har lite svrt fr lamm men det kanske r ett bra stt att vnja sig, fr testa.
Sloppy Joe's brukar jag gra s ibland med stekt brd.

Tycker att tv skivor brd blir lite vl mastigt mest. Vill grna ha en rejl burgare kanske 150-200 gram, sen ost, ev bacon lr pancetta/prosciutto sen lk, grna r silver eller rd, senap (har inte ketchup p) sallad,

D rcker en skiva brd
Citera
2023-05-05, 17:18
Avstngd
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Tycker att tv skivor brd blir lite vl mastigt mest. Vill grna ha en rejl burgare kanske 150-200 gram, sen ost, ev bacon lr pancetta/prosciutto sen lk, grna r silver eller rd, senap (har inte ketchup p) sallad,

D rcker en skiva brd
Under min ketoperiod t jag hamburgaren med ost rdlk senap och sallad som brd. Faktiskt riktigt gott.
Citera
2023-05-05, 17:19
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Under min ketoperiod t jag hamburgaren med ost rdlk senap och sallad som brd. Faktiskt riktigt gott.
Kan funka

Vilken salladstyp?
Citera
2023-05-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Sna hr kommentarer r s trkiga.

Har du ens testat 30-35% fett ngon gng och stekt? Du har ingen aning om vilken skillnad det blir.
Det r som att sga "Kp fryspuckar och stek, det r gott nd"

Jo det har jag, och jag anser inte att det r vrt besvret. En jvla skillnad p fryspuckar som r utblandat med potatismjl, och 100% ntfrs rakt ner i pannan. Lite lskigt att du inte ser skillnad p det, sk hjlp. Hoppas det finns botemedel.

Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Frgan r varfr man egentligen ens ska laga burgarna sjlv nr man kan kpa frdiga och inplastade p lidl som man kan micra snabbt och enkelt.

S om man kper ntfrs med 20% fett och smashar burgarna, s lagar man inte maten sjlv? r kravet att man ska mala kttet sjlv fr att det ska rknas som hemlagat? Undra om denna hypotes gller kttbullar ocks, skulle inte tro det va. Bara alla burgarhipsters som ftt fr sig att de r s himla speciella med sina kttkvarnar och pizzaugnar/pizzastenar. Glm inte att sklja ner mltiden med en IPA frn ett random makrobryggeri (OBS mste ha minst 4.5 i betyg p Untappd).
Senast redigerad av hewrgubbe 2023-05-05 kl. 18:15.
Citera
2023-05-05, 18:14
Avstngd
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Kan funka

Vilken salladstyp?
r vrdels just p salladsnamn men var en sdan vanlig rund. Bladen var stora och omslt burgaren fint.
Den vanligaste typen skulle jag tro.

Edit: Isbergssallad
Senast redigerad av Rastapunx 2023-05-05 kl. 18:18.
Citera
2023-05-05, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Jo det har jag, och jag anser inte att det r vrt besvret. En jvla skillnad p fryspuckar som r utblandat med potatismjl, och 100% ntfrs rakt ner i pannan. Lite lskigt att du inte ser skillnad p det, sk hjlp. Hoppas det finns botemedel.

S om man kper ntfrs med 20% fett och smashar burgarna, s lagar man inte maten sjlv? r kravet att man ska mala kttet sjlv fr att det ska rknas som hemlagat? Undra om denna hypotes gller kttbullar ocks, skulle inte tro det va. Bara alla burgarhipsters som ftt fr sig att de r s himla speciella med sina kttkvarnar och pizzaugnar/pizzastenar. Glm inte att sklja ner mltiden med en IPA frn ett random makrobryggeri (OBS mste ha minst 4.5 i betyg p Untappd).

Jag tror inte du har erfarenhet av det hr mnet om du inte frstr att samtliga stllen som drivs av serisa mnniskor med vinst intresse naturligtvis gr allt de kan fr att deras hamburgare ska st ut och spridas som de bsta - samtliga har hg fett% och det r inte en slump utan det r en naturlig fljd av det givna tinget jag beskrivit.

Att du pstr att det bara r trams fr st fr dig men om du kper en puck frn en seris hamburgare stlle och jmfr detta med din egna ica frs s kommer du mrka direkt att det r mycket mer fett och att den r mycket mer godare eftersom fett r en smakbrare och bidrar till en mer exponerad yta av maillard effekten (krispigt brnt).
Citera
2023-05-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilfPaiement
Nej, du mste inte ha ett fretag fr att bli medlem hos Snabbgross. Det gller allts Snabbgross Club.
Vet inte vad som skiljer Snabbgross frn Snabbgross Club, men det borde ju i alla fall inte glla ktt.

Lgg mrke till att jag lnkande till snabbgross.se och inte snabbgrossclub.se. Clubens sortiment eller butiker har jag ingen koll p, s jo enbart fretag kan handla i snabbgross.ses butiker
Citera
2023-05-05, 22:46
Medlem
Citat:
Jag tror inte du har erfarenhet av det hr mnet om du inte frstr att samtliga stllen som drivs av serisa mnniskor med vinst intresse naturligtvis gr allt de kan fr att deras hamburgare ska st ut och spridas som de bsta - samtliga har hg fett% och det r inte en slump utan det r en naturlig fljd av det givna tinget jag beskrivit.

Att du pstr att det bara r trams fr st fr dig men om du kper en puck frn en seris hamburgare stlle och jmfr detta med din egna ica frs s kommer du mrka direkt att det r mycket mer fett och att den r mycket mer godare eftersom fett r en smakbrare och bidrar till en mer exponerad yta av maillard effekten (krispigt brnt).

Haha, du kan ju inte m bra allts. Jag skrev att 20% ntfrs funkar hur bra som helst, och helt pltsligt frstr jag inte att olika hamburgarkedjor har ett vinstintresse och att deras hamburgare minsann har nnu hgre fetthalt n s. Vad har du fr erfarenhet d? Du verkar ju inte veta ett skit d du i trdstarten "har hrt av en kock" att det ska vara 35%, men verkar inte ha provat sjlv. Vad sgs som att prova sjlv innan du ppnar kften om hur det ska vara? En bra hamburgerfrs ska ligga p runt en fjrdedels fett, och det r bra mer saker som pverkar maillard n enbart fettet (exempelvis tid och tillagningstemperatur).

Vart har jag psttt att det r trams? Sluta srskriv och lr dig skillnad p "en" och "ett" tack.
Citera
2023-05-05, 22:47
Medlem
BadPostures avatar
Vill du vinna en tvling mste du tnka sjlvstndigt (men innanfr "boxen"). Prova allt mjligt och omjligt och bestm vad DU tycker smakar bst.

Mitt trix fr att ta hem frstapriset skulle vara att mala ner baconsvl med kttblandningen i frsen, men det kanske vore fusk?

Edit; jag har arbetat flera r som kock. (Jvla ngest)
Senast redigerad av BadPosture 2023-05-05 kl. 23:15.
Citera
2023-05-06, 03:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Till smashed burgare tycker jag vanlig ntfrs r helt utmrkt, kan nstan garantera att bastard burgers ocks anvnder 100% ntfrs. Dubbel ost p burgaren och det r succ.

Klart dom anvnder 100% ntfrs.
Varflr skulle ngon av dessa stllen gra burgare p p ngot annat djur?
Citera
2023-05-06, 04:00
Bannlyst
Citat:

Fett har ingenting med maillardeffekt att gra.
Och fett frn olika styckdetaljer av avsevrt olika smak.
Om du satsar p att vinna SM - varfr inte praktisera hos en kttgrossist och p ngon av burgarkedjorna? Dom tar garanterat emot dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in