2023-05-05, 10:27
Medlem
Sladdarens avatar
The Biggest Smash Burger Mistakes Beginners Make - And how to fix them!

https://www.youtube.com/watch?v=skMN...TheFlatTopKing

Matgeek 2

Hehe, alltid nåt att börja med för att smasha rätt om nån får nåt matnyttigt av det

https://bbqlovers.se/smashburgare-sa-har-gor-du/

Nämen skämt å sidor

Burgerstore förklarar kötttblandingen men är den korrekt ? :-)

Smash burger - Så gör du! | Burgerstore

https://www.youtube.com/watch?v=WrqD...el=Burgerstore
Citera
2023-05-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Alla dessa tips gäller ju bara om man köper sämre kvalitet. Köp riktigt kött direkt av en ekologisk bonde så slipper ni hålla på och blanda. Jag brukar göra smashburgare på färs från mina egna djur som håller någonstans mellan 15-20%. Största skillnaden mot det man köper i affären är att det egentligen inte behövs något annat. Fantastiskt gott att äta rakt av utan tillbehör. Men för att lyxa till det ännu mer kör jag ett wallenbergarstuk (dock ingenting förutom lite salt i färsen) som jag sedan dippar i brynt smör och havssalt.

Får ofta höra att det är den godaste burgaren de ätit och jag har kunder som återkommande frågar när jag kommer ha nästa öppna event.

Så mitt tips är alltså att helt strunta i livsmedelsbutikernas kött som är både snabbuppväxt och ungt och leta reda på en bonde i er närhet. Djuren ska växa långsamt och inte slaktas innan de blivit tre år, gärna äldre. Det finns om ni letar och är inte alltid dyrare. Ni får istället ett godare kött som är mer näringsrikt än nästan allt ni hittar i butikerna. För att inte tala om kvaliteten...

Vad menar du med wallenbergarstuk? En Wallenbergare är ju en pannbiff, dvs att färsen är bearbetad länge för att bli slät, och det är ju raka motsatsen till vad man vill ha i en hamburgare som ska vara grovmald och så lite bearbetad som möjligt.

Fick en sån där pannbiffsburfare på en firmalunch en gång och det var väl i princip ingen av oss som åt upp. Snacka om att ha missförstått vad en hamburgare är för något.
Citera
2023-05-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reservkontot
Vad menar du med wallenbergarstuk? En Wallenbergare är ju en pannbiff, dvs att färsen är bearbetad länge för att bli slät, och det är ju raka motsatsen till vad man vill ha i en hamburgare som ska vara grovmald och så lite bearbetad som möjligt.

Fick en sån där pannbiffsburfare på en firmalunch en gång och det var väl i princip ingen av oss som åt upp. Snacka om att ha missförstått vad en hamburgare är för något.

Det är tillbehören som är likt. Rårörda lingon och brynt smör.
Citera
2023-05-05, 15:27
Medlem
Kör på vanlig nötfärs med runt 20% fett. Brukar finnas storpack från Irland på både Ica och Willys. Behöver inte vara mer fancy än så.
Citera
2023-05-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Kör på vanlig nötfärs med runt 20% fett. Brukar finnas storpack från Irland på både Ica och Willys. Behöver inte vara mer fancy än så.

Såna här kommentarer är så tråkiga.

Har du ens testat 30-35% fett någon gång och stekt? Du har ingen aning om vilken skillnad det blir.
Det är som att säga "Köp fryspuckar och stek, det är gott ändå"
Citera
2023-05-05, 16:53
Medlem
C0ws avatar
Kör på följande om ni ska köpa färdigmalet och paketerat:
https://www.scan.se/vara-produkter/497711/hogrevsfars/
https://www.willys.se/produkt/Hambur...s-101433892_ST
Citera
2023-05-05, 16:55
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe

Frågan är varför man egentligen ens ska laga burgarna själv när man kan köpa färdiga och inplastade på lidl som man kan micra snabbt och enkelt.
Citera
2023-05-05, 16:57
Medlem
Liberationfronts avatar
Kör högrev med mkt fett i, du kan ha i lite lamm eller fläsk, för fettets skull. Du kan ha i Entrecôte men det blir dyrt i längden. Onödigt med talg, det går men är svårt att reglera.

Sen har ju osten också fett. Alla såser du har på är ju också fettbaserade.
Citera
2023-05-05, 17:00
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Kör högrev med mkt fett i, du kan ha i lite lamm eller fläsk, för fettets skull. Du kan ha i Entrecôte men det blir dyrt i längden. Onödigt med talg, det går men är svårt att reglera.

Sen har ju osten också fett. Alla såser du har på är ju också fettbaserade.
Får erkänna att jag gör mina burgare på 20% nötfärs.
Kommer testa med fläsk i nästa gång, tack för tipset.
Citera
2023-05-05, 17:03
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Får erkänna att jag gör mina burgare på 20% nötfärs.
Kommer testa med fläsk i nästa gång, tack för tipset.

Fläsk är bra. Det ger fett och lite annan smak. Lamm är också bra. Av samma skäl. Nöt är ju bra för att det har annan fastare konsistens. En burgare är ju lite som ett hopkok av kött.

Brukar inte göra med dubbla skivor bröd, bara en gärna ngn surdegslimpa som man stekt lite
Citera
2023-05-05, 17:05
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Frågan är varför man egentligen ens ska laga burgarna själv när man kan köpa färdiga och inplastade på lidl som man kan micra snabbt och enkelt.
Vad är kötthalten i de burgarna?
Citera
2023-05-05, 17:08
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Fläsk är bra. Det ger fett och lite annan smak. Lamm är också bra. Av samma skäl. Nöt är ju bra för att det har annan fastare konsistens. En burgare är ju lite som ett hopkok av kött.

Brukar inte göra med dubbla skivor bröd, bara en gärna ngn surdegslimpa som man stekt lite
Har lite svårt för lamm men det kanske är ett bra sätt att vänja sig, får testa.
Sloppy Joe's brukar jag göra så ibland med stekt bröd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in