Citat:

Ursprungligen postat av 
Nattedogg

Alla dessa tips gäller ju bara om man köper sämre kvalitet. Köp riktigt kött direkt av en ekologisk bonde så slipper ni hålla på och blanda. Jag brukar göra smashburgare på färs från mina egna djur som håller någonstans mellan 15-20%. Största skillnaden mot det man köper i affären är att det egentligen inte behövs något annat. Fantastiskt gott att äta rakt av utan tillbehör. Men för att lyxa till det ännu mer kör jag ett wallenbergarstuk (dock ingenting förutom lite salt i färsen) som jag sedan dippar i brynt smör och havssalt.
Får ofta höra att det är den godaste burgaren de ätit och jag har kunder som återkommande frågar när jag kommer ha nästa öppna event.
Så mitt tips är alltså att helt strunta i livsmedelsbutikernas kött som är både snabbuppväxt och ungt och leta reda på en bonde i er närhet. Djuren ska växa långsamt och inte slaktas innan de blivit tre år, gärna äldre. Det finns om ni letar och är inte alltid dyrare. Ni får istället ett godare kött som är mer näringsrikt än nästan allt ni hittar i butikerna. För att inte tala om kvaliteten...

Vad menar du med wallenbergarstuk? En Wallenbergare är ju en pannbiff, dvs att färsen är bearbetad länge för att bli slät, och det är ju raka motsatsen till vad man vill ha i en hamburgare som ska vara grovmald och så lite bearbetad som möjligt.
Fick en sån där pannbiffsburfare på en firmalunch en gång och det var väl i princip ingen av oss som åt upp. Snacka om att ha missförstått vad en hamburgare är för något.