• 1
  • 2
2023-05-05, 03:04
Medlem
Hej alla kockar!

Ni som kan det hr med hamburgare, frslagsvis jobbar eller har insyn p ngon av "premium" burgarstllena dvs dr de grs dokumenterat bra smash burgare.

Hur mycket % fett och vilka styckdetaljer anvnder din krog/restaurang eller det du vet?

Jag har lst att nstan alla kr samma i princip, eftersom det finns ett heligt recept som alltid funkar. Gr du till Bap i Sthlm eller Brdernas s fr du samma puck smashad i princip - s vad r det d?

35% fetthalt har jag hrt samt tv delar vanlig ntfrs mager och bringa och sedan tillstter man sjlv fett i form av talg som d blir exakt den % (35) s burgarna blir perfekta varje gng.

En annan detalj r att det alltid r Vdd cheddar ost. Den tycks ha rtt smak och smltegenskaper, finns det ingen liknande ost? Jag ser verkligen Vdd verallt ocks.

Vad vet ni? Kom igen, jag vill gra en burgare som vinner SM!
Citera
2023-05-05, 03:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej alla kockar!

Ni som kan det hr med hamburgare, frslagsvis jobbar eller har insyn p ngon av "premium" burgarstllena dvs dr de grs dokumenterat bra smash burgare.

Hur mycket % fett och vilka styckdetaljer anvnder din krog/restaurang eller det du vet?

Jag har lst att nstan alla kr samma i princip, eftersom det finns ett heligt recept som alltid funkar. Gr du till Bap i Sthlm eller Brdernas s fr du samma puck smashad i princip - s vad r det d?

35% fetthalt har jag hrt samt tv delar vanlig ntfrs mager och bringa och sedan tillstter man sjlv fett i form av talg som d blir exakt den % (35) s burgarna blir perfekta varje gng.

En annan detalj r att det alltid r Vdd cheddar ost. Den tycks ha rtt smak och smltegenskaper, finns det ingen liknande ost? Jag ser verkligen Vdd verallt ocks.

Vad vet ni? Kom igen, jag vill gra en burgare som vinner SM!

Hgrev och bringa r standard.
Bastard Burgers har ven lgg i sin blandning.
Vissa kedjor, t.ex Bun Meat Bun anvnder enbart hgrev och gr bland dom bsta burgarna nd.
Extra fett behver du inte hlla p med, du ser till att reglera fetthalten redan vid finstyckningen men se till att du har en fetthalt p 25-30%.

Ngot heligt recept finns inte.

Och ska du vinna Burgar SM - se till att stt ihop ett team bestende av influencers.
Hur mnga fljare du har p Instagram och Youtube vger tyngre n att gra en bra burgare i det jippot.
Senast redigerad av Comparedtowhat 2023-05-05 kl. 03:37.
Citera
2023-05-05, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comparedtowhat
Hgrev och bringa r standard.
Bastard Burgers har ven lgg i sin blandning.
Vissa kedjor, t.ex Bun Meat Bun anvnder enbart hgrev och gr bland dom bsta burgarna nd.
Extra fett behver du inte hlla p med, du ser till att reglera fetthalten redan vid finstyckningen men se till att du har en fetthalt p 25-30%.

Ngot heligt recept finns inte.

Och ska du vinna Burgar SM - se till att stt ihop ett team bestende av influencers.
Hur mnga fljare du har p Instagram och Youtube vger tyngre n att gra en bra burgare i det jippot.

Jag krkade med en kock p ett av de hr premium stllena och han sa att det var 35% och att man blandade billig ktt dvs hgrev / dyrt typ entrecot fr att skala ner priset samt behlla smaken....
Citera
2023-05-05, 04:06
Bannlyst
Citat:
Jag krkade med en kock p ett av de hr premium stllena och han sa att det var 35% och att man blandade billig ktt dvs hgrev / dyrt typ entrecot fr att skala ner priset samt behlla smaken....

Hgrev ingr alltid i burgarfrs pga den hga kttsmaken och den relativt hga fetthalten.
Hgrev av bra kvalitet r inte srskilt billigt.

Fetthalten fr du sklart experimentera med och se vad du sjlv tycker r gott och lmpligt.
Det beror lite p vilken teknik, flat top och vrme man kr med.
Citera
2023-05-05, 04:48
Medlem
Citat:
Hgrev ingr alltid i burgarfrs pga den hga kttsmaken och den relativt hga fetthalten.
Hgrev av bra kvalitet r inte srskilt billigt.

Fetthalten fr du sklart experimentera med och se vad du sjlv tycker r gott och lmpligt.
Det beror lite p vilken teknik, flat top och vrme man kr med.

Jag har kpt special gjord burgarfrs flera gnger i Charken men aldrig funderat ver fetthalten. Sen nr man str hemma i kket och smashar s ser man hur det bara glider ut snyggt och fastnar - garanterat mkt fett.

Men varfr sljer ingen detta som en frdig produkt frstr jag inte, med tanke p hur mnga det r som smashar hemma och att fetthalten mste vara runt 30% hos SAMTLIGA kedjor som gr ordentliga smashburgare?

Ngot fr @Scan att plocka upp? 500g rulle med 30% fett frdig att smasha?
Citera
2023-05-05, 04:56
Bannlyst
Citat:
Jag har kpt special gjord burgarfrs flera gnger i Charken men aldrig funderat ver fetthalten. Sen nr man str hemma i kket och smashar s ser man hur det bara glider ut snyggt och fastnar - garanterat mkt fett.

Men varfr sljer ingen detta som en frdig produkt frstr jag inte, med tanke p hur mnga det r som smashar hemma och att fetthalten mste vara runt 30% hos SAMTLIGA kedjor som gr ordentliga smashburgare?

Scans burgarfrs av framdelsktt p 500g rulle ligger p 23%. Det r en bra fetthalt fr hemmasmashare.
Ska du anvnda frs med 30% fetthalt s mste du ha en flat top fr att f bra resultat.
Citera
2023-05-05, 04:58
Medlem
Citat:
Scans burgarfrs av framdelsktt p 500g rulle ligger p 23%. Det r en bra fetthalt fr hemmasmashare.
Ska du anvnda frs med 30% fetthalt s mste du ha en flat top fr att f bra resultat.

Okej, inte sett denna vara i mina butiker.

En stekpanna r vl rtt flat? Varfr skulle det inte g och smasha p det haha
Citera
2023-05-05, 05:04
Bannlyst
Citat:
Okej, inte sett denna vara i mina butiker.

En stekpanna r vl rtt flat? Varfr skulle det inte g och smasha p det haha

Du vill kunna smeta ut frsen ordentligt fr att f crusten du r ute efter.
Citera
2023-05-05, 05:40
Medlem
Alla dessa tips gller ju bara om man kper smre kvalitet. Kp riktigt ktt direkt av en ekologisk bonde s slipper ni hlla p och blanda. Jag brukar gra smashburgare p frs frn mina egna djur som hller ngonstans mellan 15-20%. Strsta skillnaden mot det man kper i affren r att det egentligen inte behvs ngot annat. Fantastiskt gott att ta rakt av utan tillbehr. Men fr att lyxa till det nnu mer kr jag ett wallenbergarstuk (dock ingenting frutom lite salt i frsen) som jag sedan dippar i brynt smr och havssalt.

Fr ofta hra att det r den godaste burgaren de tit och jag har kunder som terkommande frgar nr jag kommer ha nsta ppna event.

S mitt tips r allts att helt strunta i livsmedelsbutikernas ktt som r bde snabbuppvxt och ungt och leta reda p en bonde i er nrhet. Djuren ska vxa lngsamt och inte slaktas innan de blivit tre r, grna ldre. Det finns om ni letar och r inte alltid dyrare. Ni fr istllet ett godare ktt som r mer nringsrikt n nstan allt ni hittar i butikerna. Fr att inte tala om kvaliteten...
Citera
2023-05-05, 06:37
Medlem
ps870s avatar
Ett tips r att inte kpa frdigmald frs utan vlja en kttbit, helst frn den bemannade kttdisken, och mala sjlv. Kan/ vill du inte mala sjlv s brukar butikerna gra det.
Jag brukar ven anvnda talg p stekbordet.
Citera
2023-05-05, 07:17
Medlem
Citat:

Snabbgross har en liknande produkt men man mste ha ett fretag fr att bli medlem

https://www.snabbgross.se/VRT-SORTI...t/101410922_ST

Om detta r dyrt eller inte kan jag inte svara p, jag lg koll p vad hgrev+bringa+talg combon har fr ungefrlig kg/pris. Jag kommer ev att testa i sommar men d blir det antagligen p stekpannan d jag inte kommer att investera i en stekplatta till Webern i r.
Citera
2023-05-05, 09:52
Medlem
WilfPaiements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clue
Snabbgross har en liknande produkt men man mste ha ett fretag fr att bli medlem

https://www.snabbgross.se/VRT-SORTI...t/101410922_ST

Om detta r dyrt eller inte kan jag inte svara p, jag lg koll p vad hgrev+bringa+talg combon har fr ungefrlig kg/pris. Jag kommer ev att testa i sommar men d blir det antagligen p stekpannan d jag inte kommer att investera i en stekplatta till Webern i r.
Nej, du mste inte ha ett fretag fr att bli medlem hos Snabbgross. Det gller allts Snabbgross Club.
Vet inte vad som skiljer Snabbgross frn Snabbgross Club, men det borde ju i alla fall inte glla ktt.
Senast redigerad av WilfPaiement 2023-05-05 kl. 09:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in