2023-05-04, 07:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Nej så var det inte i nya BRF i a f. Där flippas runt 70% på spekulation. Nu när huspriserna gått ned 28% på blott ett år i Storstockholm så är vi väldigt nära definition på 30%. Priserna fortsätter nedåt så botten är uppenbarligen inte nådd än.

Ännu ett uttalande från Niklas86 utan någon som helst källhänvisning
Citera
2023-05-04, 07:25
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Siffrorna gäller sysselsättningsgrad så det räknar bara arbete.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/sysselsattning/sysselsattning-per-manad/
Sysselsättningsgrad är en typisk sak som myndigheter älskar att trixa med. Nästan 76% får väl anses vara riktigt bra med tanke på hur läget ser ut bland kvinnor från MENA på arbetsmarknaden. Sen vet jag med viss säkerhet att kvinnor är mer benägna att söka sig till universitet efter gymnasiet än vad män är.
Citera
2023-05-04, 07:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Hur stor del av beståndet måste köpas som BTL för att det skall räknas som en bostadsbubbla enligt dig?

Ungefär som i USA som sagt
Citera
2023-05-04, 07:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Enligt samma resonemang var inte IT-bubblan någon bubbla. För inga IT-bolag skulle gått i konkurs då de hade enorma marginaler?

"IT-bubblan" Går inte på något sätt att jämföra med bostadsmarknaden.
Citera
2023-05-04, 07:31
Avslutad
Okej, ser att jag hade fel, att fler kvinnor arbetade 1975 än jag trodde. Dock var deltid väldigt vanligt. Min mamma började jobba först typ 1980, då var hon närmare 50 än 40. Det var i vart fall inget ögonhöjande med hemmafruar eller nedsättande den tiden. Som barn hade man tanken att fadern var huvudsaklig familjeförsörjare.
Citera
2023-05-04, 07:32
Avslutad
Bort
Senast redigerad av flanders 2023-05-04 kl. 07:34.
Citera
2023-05-04, 07:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Räntan var väl 15-20% på den tiden dessutom så ganska naturligt att banken beviljade lägre lån då än idag (relativt sett). Det var väl dessutom vanligare att en person jobbade.

Upp till 80% eller tom 100% ränteavdrag på den tiden också
Citera
2023-05-04, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag ser många sådana lägenheter som säljs ja? Du känner verkligen att det är jobbigt?

Det ser inte jag lika lätt alls. Tänk, va. Kan det möjligen ha att göra med räntehöjningarna, flanders? Vad tror förresten flanders om prisutvecklingen på dessa bostäder när föreningarnas lån läggs om och det blir än tyngre att ha en massa föreningar med skulder på 13,000 kvadratmetern?
Citera
2023-05-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ännu ett uttalande från Niklas86 utan någon som helst källhänvisning
"I Storstockholm har huspriserna fallit med 18 procent och i Storgöteborg har lägenhetspriserna fallit med 10 procent sedan dess, säger Robert Boije."

Lägg på inflationen där så har du dina snabbt 30% ned på blott ett år.

"Enligt uppgifter inifrån byggbolaget JM (OMX:JM) är 60 – 70% av alla köp av nybyggda bostadsrätter i Stockholm spekulationsköp."
https://cornucopia.se/2015/05/uppgifter-fran-jm-tva-tredjedelar-av/

Ouch
Citera
2023-05-04, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
För att kreditgivning skall ha betydelse måste långivarna låna ut mer i relation till lön, nu än förr.
Du har inte visat att det är så.
Inte ens försökt.

Ser inte riktigt friskt ut det där. Men kvinnorna jobbade inte när det var dags för husköp.
Dom var hemma. Det var inte förrän barnen var vuxna som en del av dom masade sig ut i arbetslivet. Och därmed drog upp sysselsättningsgrad.
Man bör också vara medveten om att nu går så gott som alla gymnasiet och drar ned sysselsättningsgrad. Så var det inte 1975 då började många jobba vilket drar upp i stället.
Ensamstående kvinnor jobbade men de var inte husköpare.
Jag var med på den tiden och vet hur det var.
När Liksom-fb får förklarat för sig med fakta att han åter igen har fel.
"Jag var med på den tiden och vet hur det var."

Det måste kännas i hela kroppen
Citera
2023-05-04, 09:35
Medlem
Citat:
Upp till 80% eller tom 100% ränteavdrag på den tiden också

Trots det lär man ju ha varit mer restriktiv med utlåning med en så hög ränta.. dvs man kunde nyttja färre årslöner till bolån än idag. Sen att den löpande kostnaden kanske inte blev så hög tänker jag är en annan femma
Citera
2023-05-04, 09:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Okej, ser att jag hade fel, att fler kvinnor arbetade 1975 än jag trodde. Dock var deltid väldigt vanligt. Min mamma började jobba först typ 1980, då var hon närmare 50 än 40. Det var i vart fall inget ögonhöjande med hemmafruar eller nedsättande den tiden. Som barn hade man tanken att fadern var huvudsaklig familjeförsörjare.
Ensamstående kvinnor arbetade.
Dom kunde också arbeta fram till de gifte sig. Men sedan var dom hemma. Dom skulle då sköta hushållet och föda barn osv.

När barnen var stora så gick en del till arbetslivet. En grannfru började stå i kiosk på helgerna.
En började i sjukvården. En annan började aldrig arbeta (Jag tror i sig hon var för korkad för det).

Arbetar man deltid så räknades man som sysselsatt.

Men när det var dags för husköp så var det i livssituationen att då arbetade inte kvinnan.
Då var det en inkomst som gällde.

Tar du bort ett gäng år när kvinnan var hemma så får du skillnaden på 19,3% som då gällde för kvinnor och män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in