2023-05-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Är det någon fler än de här två som inte förstår varför en årslön används för 1975?

Om det är fler så måste jag väl förklara mer i detalj.

Förklara mer i detalj för oss högerkonservativa. Vi behöver förstå hur apor resonerar. Men förklara lugnt & sansat & utan att dribbla bort dig själv.

Det är helt sjukt hur du obehindrat fått sprida dynga här i tråden.

On topic:
Som svar på inspelen ovan om att köpare fortfarande är naiva. Håller med. Men jag ser fortfarande budgivningar i innerstan som slutar på +15%. Säkert old money som hjälper sina unga vuxna barn köpa bostad?

Har hört ett sjukt exempel från en jag känner mycket väl. Och jag lovar att det är på riktigt. Men trodde det inte själv. Lät helt stört.

Försök föreställa er följande

- Föräldrar som närmar sig pension har hus, avbetalt, värt närmare 12 miljoner.

- Sonen, ung vuxen, har kontantinsats cirka miljonen. Bilen har föräldrar köpt och skänkt till honom.

- Han övertalar föräldrarna att belåna villan som säkerhet till 40% (4,5 milj lån eller nåt i den stilen) för att skrapa ihop till en 50% insats till sin egen villa.

- Han köper en villa med 50% insats och bolån då amorteringsfritt.

Nu får han betala ränta + driftkostnad. Räntebidrag får han på sin del (blir väl ungefär 200k per år så maxat 30% avdrag).

Men också ränta på föräldrarnas lån, detta kommer han ansvara för (men eftersom det är deras namn blire 30% avdrag där med).

Lurat systemet, maxat belåning upp till hakan, utnyttjat föräldrarna, både han & föräldrar slipper amortering.

Har ni hört sjukare grejer?
Citera
2023-05-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
De flesta högutbildade arbetade då 1975, inga konstigheter. Men kul kul kommit till lite insikt om att beloppen bankerna beviljar påverkar priserna. Den så kallade tillgången på krediter som beror på räntan bl a, samt de nu kraftigt sänkta reallönerna.

De flesta andra också. Sysselsättning för kvinnor var inte mycket lägre 1975 än idag.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Jamstalldhet/Kvinnor-pa-arbetsmarknaden/?graph=/23646/1,2/1975-/

Den är t.om. lägre nu än på 90-talet, men priserna har inte rasat, knäppt va.
Citera
2023-05-03, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Förklara mer i detalj för oss högerkonservativa. Vi behöver förstå hur apor resonerar. Men förklara lugnt & sansat & utan att dribbla bort dig själv.

Det är helt sjukt hur du obehindrat fått sprida dynga här i tråden.

On topic:
Som svar på inspelen ovan om att köpare fortfarande är naiva. Håller med. Men jag ser fortfarande budgivningar i innerstan som slutar på +15%. Säkert old money som hjälper sina unga vuxna barn köpa bostad?

Har hört ett sjukt exempel från en jag känner mycket väl. Och jag lovar att det är på riktigt. Men trodde det inte själv. Lät helt stört.

Försök föreställa er följande

- Föräldrar som närmar sig pension har hus, avbetalt, värt närmare 12 miljoner.

- Sonen, ung vuxen, har kontantinsats cirka miljonen. Bilen har föräldrar köpt och skänkt till honom.

- Han övertalar föräldrarna att belåna villan som säkerhet till 40% (4,5 milj lån eller nåt i den stilen) för att skrapa ihop till en 50% insats till sin egen villa.

- Han köper en villa med 50% insats och bolån då amorteringsfritt.

Nu får han betala ränta + driftkostnad. Räntebidrag får han på sin del (blir väl ungefär 200k per år så maxat 30% avdrag).

Men också ränta på föräldrarnas lån, detta kommer han ansvara för (men eftersom det är deras namn blire 30% avdrag där med).

Lurat systemet, maxat belåning upp till hakan, utnyttjat föräldrarna, både han & föräldrar slipper amortering.

Har ni hört sjukare grejer?

Såååå, ett förskott på arv utan att föräldrarna ska behöva flytta till en lägenhet helt enkelt?

Troligt scenario:
Föräldrarna lever i sitt hus 20 år till.
Barnet lever i sin bostad 20 år till.
Huset har ökat än mer i pris pga inflation etc.
Bostad 2 har ökat i värde.
Föräldrarna dör.
Barnet äger två bostäder med väldigt låg belåningsgrad.

Exakt vad är det som är sjukt? Att folk som har pengar har pengar? Att föräldrar har lov att finansiellt stötta familj och barn?
Citera
2023-05-03, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
De flesta andra också. Sysselsättning för kvinnor var inte mycket lägre 1975 än idag.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Jamstalldhet/Kvinnor-pa-arbetsmarknaden/?graph=/23646/1,2/1975-/

Den är t.om. lägre nu än på 90-talet, men priserna har inte rasat, knäppt va.

1975, så gick jag i lågstadiet. Bland mina kompisar, klasskompisar o våra grannar, skulle jag säga det var ca 50% hemmafruar. Sen var det en pågående process där fler kvinnor kom ut i arbetslivet år för år, sakta men säkert. En annan sak som började öka var skilsmässor också. Även om kärnfamiljen var absolut vanligast. Ibland så hade skilsmässa nog varit ett bättre alternativ. Hursomhelst, det är gallimatias påstå att kvinnor var i närheten jobba som idag 1975.
Citera
2023-05-03, 23:22
Avslutad
Rätt tragiska öden nu. Vet de som köpt nytt boende för mindre än 4 månader sedan och nu inte blir av med sitt gamla. Förvånad de tog risken köpa först. Lär ha överbryggningslån som överstiger flera miljoner. Nån annan som köpte boende för mindre än ett år sedan har ute det nu hos mäklare. Om det går för utgångspriset så blir det nog minst 350t back. Ett annat boende jag gått förbi, som varit till salu länge 500t under köpesumman (köpt för mindre än 2 år sen) är nu tomt och man försöker hyra ut det för dyra pengar. Tror nog det blir mer sånna öden framöver.
Citera
2023-05-04, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är ditt beslut. Behöver vi inte diskutera.

Mja, dock skulle jag envisas med att det är mer rätt att normera med BNP än att inte normera alls.

Intressant nog har jag fått 0 kommentarer på det. Men några som går ut på att jag skulle haft fel, fast dom vet inte vad felet är.

Men som sagt jag ska göra en vända med BNP/Capita också.

Det må vara men det intressanta skulle jag säga är om långivarna gick med på högre lånebelopp i relation till inkomst. Det är det som avgör.

Samma kommentar som ovan.

(Och vad M3 har med saken att göra är helt obegripligt).

Nej det är inte alls uppenbart.

Du har nämnt några saker. Men du måste ju vara medveten om att det är tomt på logik i ditt inlägg.

--------------------------------
Man kan använda FASTPI baklänges.
Säg att en snitt-villa kostar 4000k. Då ger FASTPI att en snitt-villa 75 kostade 299k.

En kommunalanställds månadslön 1975 var 3746kr
En kommunalanställds månadslön 2021 var 33k

1975 gick då 5.1 årslöner till villaköp.
2021 gick då 10.1 årslöner till villaköp.

Men om man nu är 2 som arbetar 2021 till skillnad mot 1975 så går 5 årslöner till villaköp 2021.

Att det går lika många årslöner till villaköp 2021 som 1975 ger inget stöd för att långivarna lånar ut mer 2021, i relation till inkomst.
Man kan möjligen säga att dom tog mer risk 1975 iom att det var en familjeförsörjare. Å andra sidan krävde dom borgensåtagande. På så sätt reducerade dom ned risken.

Men detta indikerar att belåningen är proportionerlig mot inkomst. Dvs inte tillgång på krediter.

Här ser du inslag av logik. Det finns förklaringsvärde. Du behöver lägga till det. Annars saknar dina inlägg värde.

Det var kanske fel av mig att säga du gjorde ett litet misstag. Du borde få lika mkt credd som någon som konstaterar att WR på 100m är under 20 sekunder. Ej fel men ett konstaterande utan större värde.
Senast redigerad av Djimmie 2023-05-04 kl. 01:39.
Citera
2023-05-04, 05:34
Medlem
Ypperligt exempel på en ”lilla” förening som belånat sig för mkt

12 lägenheter
8 800kr/kvm lån
Tomträtt
Lånen börjar halka in för omförhandling

En sliskig mekklare gör allt för få lyan såld till nån stackars ovetande
Kan bli en tuff tid framgent

https://www.booli.se/annons/4926884
Citera
2023-05-04, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Rätt tragiska öden nu. Vet de som köpt nytt boende för mindre än 4 månader sedan och nu inte blir av med sitt gamla. Förvånad de tog risken köpa först. Lär ha överbryggningslån som överstiger flera miljoner. Nån annan som köpte boende för mindre än ett år sedan har ute det nu hos mäklare. Om det går för utgångspriset så blir det nog minst 350t back. Ett annat boende jag gått förbi, som varit till salu länge 500t under köpesumman (köpt för mindre än 2 år sen) är nu tomt och man försöker hyra ut det för dyra pengar. Tror nog det blir mer sånna öden framöver.

Kan du länka ?
Intressant se vart ?
Citera
2023-05-04, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
1975, så gick jag i lågstadiet. Bland mina kompisar, klasskompisar o våra grannar, skulle jag säga det var ca 50% hemmafruar. Sen var det en pågående process där fler kvinnor kom ut i arbetslivet år för år, sakta men säkert. En annan sak som började öka var skilsmässor också. Även om kärnfamiljen var absolut vanligast. Ibland så hade skilsmässa nog varit ett bättre alternativ. Hursomhelst, det är gallimatias påstå att kvinnor var i närheten jobba som idag 1975.

Du kanske skulle titta på länken innan du tar din egen erfarenhet och tror den gäller alla.

1975: 67,8%
1980: 74,1%
1990: 81,3% (toppen)
2022: 75,9%

Källa SCB.
Senast redigerad av trickget 2023-05-04 kl. 06:30.
Citera
2023-05-04, 06:40
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Du kanske skulle titta på länken innan du tar din egen erfarenhet och tror den gäller alla.

1975: 67,8%
1980: 74,1%
1990: 81,3% (toppen)
2022: 75,9%

Källa SCB.
Kanske bara jag som är trött och inte ser det men räknar man in studerande som sysselsatta? Det är betydligt fler som pluggar längre idag än 1990 vilket om inte minnet sviker mig gäller mer så för kvinnor än män då kvinnor pluggar längre än män generellt.
Citera
2023-05-04, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Kanske bara jag som är trött och inte ser det men räknar man in studerande som sysselsatta? Det är betydligt fler som pluggar längre idag än 1990 vilket om inte minnet sviker mig gäller mer så för kvinnor än män då kvinnor pluggar längre än män generellt.

Siffrorna gäller sysselsättningsgrad så det räknar bara arbete.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/sysselsattning/sysselsattning-per-manad/
Citera
2023-05-04, 07:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Du kanske ser en massa spekulanter till nybyggen med skulder på 13,000 kvadratmetern??? Det är fantastiskt. Det är liksom som så i flanders värld att boprisbubblan i Sverige aldrig existerat. Räntorna kan gå upp hur mycket som helst och det påverkar ingenting. Men det gör det ju såklart. Nu försvinner kön med köpare. Längden på den kön är ju en funktion av räntan.

Jag ser många sådana lägenheter som säljs ja? Du känner verkligen att det är jobbigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in