2023-05-02, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Just den aspekten gör att jag så smått börjar vackla om Ms engagemang, deras enormt tighta band och Ms vilja att "ställa upp" för J.
Och hur ser du på Johannas vilja att ställa upp för Maja?
Citera
2023-05-02, 19:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ett rep och en lyktstolpe kostar ännu minder ekonomiskt! och då slår vi två flugor i en smäll! sparar pengar och får bort kriminella element ifrån samhället!

Men jaha? så då anser du då att JLJL har samma idé som USA dödsstraff där också ? är du på riktigt så här jävla korkad eller gör du dig till?

Du får gärna påvisa vart jag har uttryckt mina samma lösningsidéer på folk som jag ogillar för att de sagt du är dum eller för att de har andra åsikter än mig... det är det du påstår! jag har sagt att människor som JLJ och Missfostret som begått mord inte har ett existensberättigande...
Summa summarum:
Din lösning
Ett rep och en lyktstolpe kostar ännu minder ekonomiskt! och då slår vi två flugor i en smäll! sparar pengar och får bort kriminella element ifrån samhället!

Min lösning
Ge stöd och hjälp INNAN de blivit kriminella

Vi har helt klart olika människosyn.
Citera
2023-05-02, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har helt rätt i dina ifrågasättanden här. Därför utgör stegräknaren endast ett indicie, och ett mycket svagt sådant eftersom vi inte ens vet med säkerhet hur och av vem stegen har genererats.

För att ett sådant indicie skall kunna tas in som del i bevisning behöver ett antal indicier samverka och bilda en så kallad indiciekedja, eller som det heter på juridiska, strukturala bevis. Dessa indicier måste allihop var och en samt tillsammans vara så pass säkra och entydiga att de tillsammans kan utgöra ett bevisfaktum.

Vidare ur en artikel om några av HD's prejudicerande domar gällande indiciemål

Att Maja låg i alkoven och sov, mitt i natten, påverkad av alkohol och med sömnbrist från natten före, är ingen orimlig förklaring. Inte heller att Johanna utförde mordet på egen hand, med bakgrund i rättsläkarens uttalande om att detta är en möjlighet.

Stegräknaren i Majas telefon är ganska långt ifrån (väldigt långt ifrån IMO) ett tillräckligt bevis för att Maja var delaktig i strypningen av Tove.

Vad gäller kraven på utredningen så är det redan många här i tråden som har ifrågasatt flera olika delar på den punkten, inte minst gäller det frågan om varför man inte gjort någon rekonstruktion, och vad en sådan utredningsåtgärd skulle kunna ha kommit att visa. De lilliputtmänniskor som är inritade i den teckning som finns i utredningen är ju inte ens hälften så stora som en normal människa i form av Tove, Maja och Johanna, bara som ett exempel.
Ett annat exempel är den mycket bristfälliga analysen kring tidslinjen och de varierande och motsägelsefulla tidsuppgifter som lämnas av inblandade, vittnet och teknisk bevisning i ärendet. Även här kan vidare utredning ge mer sken kring vad som skett och vilka som kan tänkas ha varit inblandade. Även detta kopplar då till registreringen av steg i Majas telefon.

Räkna med att hovrätten, till skillnad från tingsrätten, kommer att funder en del kring ovanstående.

https://www.jpinfonet.se/kunskap/nyheter4/2023/mars/hogsta-domstolen-vagleder-om-indiciebevisning/

Om jag var försvarsadvokat hade jag undrat vad de där skärmutklippta "Excelkolumnerna" härstammade från. Finns ingen hänvisning till vilken databas i iPhonen de kommer från och då i vilken tabell från Hälsa-appen de är tagna. Det är inte härlett till t.ex. MH:s iPhones serienummer ens.

Man visar inte om databasen/tabellen har ett värde för "offset", alltså hur fel klockan kan gå.

Sen är det så med dessa "samples" (som hjärtslag, steg, våningsförflyttning m.m. kallas på Apple-språk) i Hälsa-appen, eller Healthkit som Apple kallar det i utvecklingsledet, att i databasens tabell så måste sluttiden på den sample som iPhonens sensorer skickar vidare till appen ha ett högre värde än starttiden. Om sluttiden har ett lägre värde än starttiden så är stegserien ogiltig.

I fupen redovisas bara EN tidsstämpel.. Redan i och med det så går det rent IT-forensiskt att ogiltigförklara beviset.

Vidare då som kan ställa till det bevismässigt. Stegserien/sample för steg har en start- och ett sluttid i databasen. Även ett värde som är datum och tid då den läggs till i appen. Finns alltså minst tre tidsstämplar i väldigt nära tid. Eller nära och nära, jag ser skillnad från sluttid till dess att den läggs till i appen (typ uppdaterar stapeln i diagrammet om man vill) på upp emot 35 minuter.

Så då kan man fråga sig, om det inte finns någon verifiering på denna tidsstämpel i fup var den kommer från, vilken av de tre tidstämplarna är det som de redovisat?

Och skulle man börja prata HKUnit, cumulative samples, HKQuantityAggregationStyle, stepCount, på detta tema steg i iPhone vilka ledamöter i rätten hänger med i pratet då?
Alltså lägga det på samma "fackmannamässiga" nivå som en rättsläkare i princip måste prata i rätten för att det ska bli rätt och bevismässigt korrekt.

Så ska de här stegen då ens vara indicium i en morddom? Alltså nån kolumn utklippt från vad som kan vara ett Excelblad eller från en tabell i en databas som liksom kan tillhöra nån gängsnubbe vars mobil tömdes samma dag och de har liksom blandat ihop lite. Ok sista vara att hårddra det men som sagt hur ska de kunna visa att det här är steg MH tar om de inte ens visat att "skärmklippet" är från analys av hennes mobil?

Och i rätten finns inte ens ett förhör med IT-forensikerna som kan förklara detta, Varför? För att de är oerfarna och inte skulle klara frågorna från en påläst försvarsadvokat?

Nu kom inte de här frågorna i tingsrätten och anledningen är ju att ingen kan sånt här. Därför "köper" rätten (varav några liksom inte ens är jurister och allra minst elektro- eller dataingenjörer samt att de kanske aldrig haft en iPhone i sin hand någonsin) åklagarens ord när han säger att då och då tog tjejerna några steg och så visar han skärmklippet från ja var det nu kommer från.

Och nån på NOA har "provgått" appen och hänvisar dessutom till en studie av dessa steg. I den studien gjord av två snubbar på NFI, nederländska motsvarigheten till vårt NFC) så framgår att stegserierna har starttid och sluttid. För de har klippt in några skärmbilder från analysprogrammet. Men det är i ett sammanhang då med en förklarande bildtext och en hel avhandling som ringar in sammanhanget. Alltså vetenskapligt.

Och om DNA och rättsmedicin ska presenteras "vetenskapligt" i en mordrättegång varför ska inte väldigt invecklade IT-forensiska bevis då det också kan man undra?
Citera
2023-05-02, 19:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och hur ser du på Johannas vilja att ställa upp för Maja?
Med tanke på de "bestraffningar" J utsatt M för, förefaller ställa-upp-viljan inte ömsesidig.
Citera
2023-05-02, 19:46
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Summa summarum:
Din lösning

Min lösning
Ge stöd och hjälp INNAN de blivit kriminella

Vi har helt klart olika människosyn.

Fast nu ljuger du!

Du argumenterar för att vi ska ösa ännu mer pengar på missfostret och hon är bevisligen redan kriminell...

Ja det har vi! du har en saft och bullar politik där vi ska gulli gulla med kriminellt slödder och deras familjer!

Medans jag är för rättvisa till offer och deras familjer med hårdare straff för kriminellt slödder...

Så absolut! om du tror att du kommer vinna många moral poäng så är du ju ute och cyklar... då din människosyn i grunden är långt mycket vidrigare än min.
Citera
2023-05-02, 19:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Fast nu ljuger du!

Du argumenterar för att vi ska ösa ännu mer pengar på missfostret och hon är bevisligen redan kriminell...

Ja det har vi! du har en saft och bullar politik där vi ska gulli gulla med kriminellt slödder och deras familjer!

Medans jag är för rättvisa till offer och deras familjer med hårdare straff för kriminellt slödder...

Så absolut! om du tror att du kommer vinna många moral poäng så är du ju ute och cyklar... då din människosyn i grunden är långt mycket vidrigare än min.
Jag har en humanitär människosyn, ja, och den står jag för.
Citera
2023-05-02, 20:01
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Jag har en humanitär människosyn, ja, och den står jag för.

"humanitär människosyn" ett annat ord för låt brottslingar göra vad de vill!

som sagt alla som häver ur sig denna "humanitära människosynen" har inte gjort annat än att bidra till samhällets förfall och degenerering...

Citat:
Vad ska göras när en båt fullastad med människor har sjunkit och det enbart finns en livbåt? När livbåten är fullastad kommer de som hatar livet att försöka lasta på den med ännu fler människor och på så sätt sänka allihopa. De som däremot älskar och respekterar livet kommer att ta upp skeppets yxa och hugga av händerna på de som klänger sig fast vid sidorna.

För att citera Pentti Linkola

Du har enligt dig själv en humanitär människosyn! samtidigt som du pissar Tove och alla hennes anhöriga i ansiktet med ditt ständiga försvarande utav missfostret! så ja din så kallade "humanitära människosyn" är väldigt subjektiv...
Citera
2023-05-02, 20:03
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Vilken uppfattning är det du inte delar? Något jag borde tänka ett varv till på?

Tycker mig se ensidigt fokus på hur mkt MH anser sig behöva JJ.

Det går åt båda hållen.

JJ hade också hittat en speciell vän, som hon verkade bry sig mkt om. Hon hade otal tillfällen att slänga MH under bussen, skylla allt på henne, men hon gjorde inte det.

Systerskapet var ömsesidigt.
Citera
2023-05-02, 20:05
Medlem
why123s avatar
När det gäller MH:s steg i telefonen visar det på hur hon rörde sig då. Men ingen människa springer väl omkring med en telefon i handen/fickan hela tiden. Det ger ju ett stöd för att hon rörde sig då, men vi vet ju att hon lägger telefonen ifrån sig.

Hon hade inte telefonen med sig när de dumpade Tove t ex.
Citera
2023-05-02, 20:09
Avslutad
Citat:
Med tanke på de "bestraffningar" J utsatt M för, förefaller ställa-upp-viljan inte ömsesidig.
Bestraffningar? Menar du den gången Johanna ville att Maja skulle gå hem, och Maja vägrade och satt i trappen?
Citera
2023-05-02, 20:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om jag var försvarsadvokat hade jag undrat vad de där skärmutklippta "Excelkolumnerna" härstammade från. Finns ingen hänvisning till vilken databas i iPhonen de kommer från och då i vilken tabell från Hälsa-appen de är tagna. Det är inte härlett till t.ex. MH:s iPhones serienummer ens.

Man visar inte om databasen/tabellen har ett värde för "offset", alltså hur fel klockan kan gå.

Sen är det så med dessa "samples" (som hjärtslag, steg, våningsförflyttning m.m. kallas på Apple-språk) i Hälsa-appen, eller Healthkit som Apple kallar det i utvecklingsledet, att i databasens tabell så måste sluttiden på den sample som iPhonens sensorer skickar vidare till appen ha ett högre värde än starttiden. Om sluttiden har ett lägre värde än starttiden så är stegserien ogiltig.

I fupen redovisas bara EN tidsstämpel.. Redan i och med det så går det rent IT-forensiskt att ogiltigförklara beviset.

Vidare då som kan ställa till det bevismässigt. Stegserien/sample för steg har en start- och ett sluttid i databasen. Även ett värde som är datum och tid då den läggs till i appen. Finns alltså minst tre tidsstämplar i väldigt nära tid. Eller nära och nära, jag ser skillnad från sluttid till dess att den läggs till i appen (typ uppdaterar stapeln i diagrammet om man vill) på upp emot 35 minuter.

Så då kan man fråga sig, om det inte finns någon verifiering på denna tidsstämpel i fup var den kommer från, vilken av de tre tidstämplarna är det som de redovisat?

Och skulle man börja prata HKUnit, cumulative samples, HKQuantityAggregationStyle, stepCount, på detta tema steg i iPhone vilka ledamöter i rätten hänger med i pratet då?
Alltså lägga det på samma "fackmannamässiga" nivå som en rättsläkare i princip måste prata i rätten för att det ska bli rätt och bevismässigt korrekt.

Så ska de här stegen då ens vara indicium i en morddom? Alltså nån kolumn utklippt från vad som kan vara ett Excelblad eller från en tabell i en databas som liksom kan tillhöra nån gängsnubbe vars mobil tömdes samma dag och de har liksom blandat ihop lite. Ok sista vara att hårddra det men som sagt hur ska de kunna visa att det här är steg MH tar om de inte ens visat att "skärmklippet" är från analys av hennes mobil?

Och i rätten finns inte ens ett förhör med IT-forensikerna som kan förklara detta, Varför? För att de är oerfarna och inte skulle klara frågorna från en påläst försvarsadvokat?

Nu kom inte de här frågorna i tingsrätten och anledningen är ju att ingen kan sånt här. Därför "köper" rätten (varav några liksom inte ens är jurister och allra minst elektro- eller dataingenjörer samt att de kanske aldrig haft en iPhone i sin hand någonsin) åklagarens ord när han säger att då och då tog tjejerna några steg och så visar han skärmklippet från ja var det nu kommer från.

Och nån på NOA har "provgått" appen och hänvisar dessutom till en studie av dessa steg. I den studien gjord av två snubbar på NFI, nederländska motsvarigheten till vårt NFC) så framgår att stegserierna har starttid och sluttid. För de har klippt in några skärmbilder från analysprogrammet. Men det är i ett sammanhang då med en förklarande bildtext och en hel avhandling som ringar in sammanhanget. Alltså vetenskapligt.

Och om DNA och rättsmedicin ska presenteras "vetenskapligt" i en mordrättegång varför ska inte väldigt invecklade IT-forensiska bevis då det också kan man undra?

Problemet är förstås stort, och beroende av att man inte har tillräckliga resurser satt för att ha personal som tillräckligt erfarna och uppdaterade program för att analysera det som ska analyseras, om jag förstått dig rätt. Typ.

Nu har vi alla en gång varit nya i våra yrken, men lyckligtvis hade jag mer erfarna kollegor att rådgöra med då (vilket ju bidrog till ökad kompetens), plus att vi fick möjlighet att vidareutbilda oss. Sedan blir rollerna ombytta.

Liknande situation rådde väl i Örebro, om jag inte minns fel, vilket mer liknar ett systemfel inom polisen?

Även NFC har fått mycket kritik från olika håll inom rättsväsendet. Jag kan minnas flera artiklar om detta om hur NFC t ex har ett standardsvar, för många olika anledningar till varför ett svar inte har analyserats, och att gränsvärdet för vilka prover man anser vara analyserbara är väldigt mycket högre än i vissa andra länder såsom England och Nederländerna, som kan analysera prover med väldigt lite DNA.

Det är otroligt viktigt att alla delar som analyseras, oavsett om det är rättsmedicin, it- forensic, olika foresiker/tekniker eller NFC, så bör vi ha råd i Sverige att kunna ha både tillräckligt med och rätt utbildad personal, utrustning som är i linje med utvecklingen och löner som kan locka kompetens.

jag minns att i Örebro förelåg jäv av en av de som arbetade med it hos polisen, men i brist på erfaren annan personal fick han ändå bistå med tömning av sin kompis mobil, vilket ju låter helt galet. Nu gick det nog rätt till, men det visar väl på att man är helt beroende av en enda person i vissa lägen.

Man kan ju undr ahur det skulle gå till om han var sjuk, hade semester eller helt enklet sa upp sig?
Citera
2023-05-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Tack för svar!
Om man får den via vanlig post så får man den isåfall några dagar efter att den ”är klar” eller vad man ska säga?
Med tanke på hur seg posten kan vara.
Hehe blev ett sent svar här; men ja du har helt rätt. Posten kan ju dröja ett par dagar. Men alla som måste få det snabbt får det som sagt via e-post.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in