2023-04-15, 21:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Återigen så har jag redan citerat FUP, där det jag nämner står.

Du kommer ännu en gång bara med vilda påståenden helt utan referenser. Du orkade inte heller denna gång kolla upp och citera FUP, antar jag. Gör gärna det, så kan vi ta diskussionen därifrån.

Varför är du så ovillig att medge rena fakta?

Ur ”Grevens” sammanfattning av förhöret med grannens son (GS) i FUP, sid 1 i tråden. Tack Greven!

- GS frågar hur vännen som ramlat så hårt mår.
- JJ försäkrar ”gång på gång” att allt är bra. Hennes kompis Elsa ”mår bara inte helt bra och behöver mat”.
- "Nej, det är bra, hon ligger och sover. Jag har lagt henne i sängen" säger JJ enligt grannen.”
Senast redigerad av coli 2023-04-15 kl. 21:38.
Citera
2023-04-15, 21:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Ja. Jag har säkert blivit påverkad av förhören och fått en bild utifrån det. Läser man det du citerade nu så stämmer mina teorier inte alls!
Knepigt…
Nej, det var lite så jag tänkte med citaten.

Den "lilla detaljen" (hm) som jag missat var den om hennes förändring sedan hon träffat J och några killar.
Citera
2023-04-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
- "Nej, det är bra, hon ligger och sover. Jag har lagt henne i sängen" säger JJ enligt grannen.”[/b][/i]

Jag har lagt henne .. hm . Där råkade hon slinta med sanningen.
Citera
2023-04-15, 21:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Grannarna under hörde ljudliga dunsar så kraftiga att vitrinskåpet skallrade. Grannarna var far och son, båda vakna och under yogurttillverkning(!).
De diskutera med varandra, varefter sonen i 20-25 års ålder begav sig upp en trappa upp till JJs ytterdörr och ringde på. Ingen öppnade och han väntade, ringde på igen (minns inte om han också gick ner en sväng igen). Vid sista påringningen hörde han samtidigt 5-10 kraftiga sparkljud i väggen till vänster om där han stod framför JJs ytterdörr (där badrummet ligger).

Ingen öppnade, sparkarna upphörde och han gick ner igen. Uppskattningsvis enligt grannen var tiden mellan dunsarna och när han ringde på andra gången och sparkljuden hördes ett par tre minuter.
Diskussion i tråden om sparkarna igen, därför lägger jag ut J:s skiss samt ett förhör med J där hon får beskriva hur överfallet gick till. Så att alla kan ta del av det.
Vill bara inflika att grannen hör mer än fem sparkar och mindre än tio. Så det är inte frågan om några minuter, snarare en halv minut. Däremot står han kvar en stund.

https://imgur.com/LrWSiWO

Nu till mitt eget resonemang runt förhöret...(se nedan ett av förhören)

I de inledande förhören med J beskriver hon hur M faller pladask på ena sidan till vänster om dörren, sparkar i väggen för att ta sig uppåt mot toaletten osv. Det är utifrån de första förhören enkelt att byta ut T mot M, då J håller sig nära sanningen för att minnas sina lögner om M:s kräkfest. J har ett gott detaljminne, det är uppenbart. Större delen av förloppet har nog etsat sig fast i hennes minne.

Man kan hitta hållpunkter i hennes berättelse, som att T faller rakt bakåt och på sidan (skador i bakhuvudet 6 cm hö om mittlinjen och hö käkmuskulatur). Konstateras kan att hon förmodligen faller på något av de utstickande rören (rättsläkaren nämner dessa också i samband med fallet). Så, då stämmer position 1 med J:s streckgubbe. Hon ligger på kortsidan som mäter 2,10 cm.

-Först slår hon i huvudet rejält så att J kommenterar det, därför borde T ha blivit omtöcknad och tappat luft de första sekunderna eller halvminuten.
-Tumult
-T sparkar mot J som fortfarande står upp.
-J försöker (det tog säkert en stund) sätta sig grensle över T, på magen.
-J sitter nu halvt och halvt på T:s mage och T ålar och vrider på sig, fortfarande i ursprunglig position
-T fortsätter sparka, men nu mot väggen med benen parallellt utmed kortsidan och mot hallväggen
-J hör ringklockan, två minuter efter fällningen. Observera att grannen hör ljud redan när han är på väg upp, vilket betyder att T kan ha sparkat redan efter någon minut. (Pappan som befinner sig en våning nedanför, hör ingenting).
-Grannen hör mer än fem sparkar från badrumsväggen till vä, precis där T kommer åt att sparka.
-T får in en hård spark i väggen efter en del krängande med J ovanpå sig, och skjuter ifrån.
-Eftersom T byter position här för att hamna på långsidan så följer J med.
-J ritar in T:s huvud, här har T ingen kontakt med väggen framför sig.
-I position 2 sitter J stadigt på T, innan dess är det ett tumult och som jag tolkar det har J svårigheter att sätta sig ordentligt på T.
-I något skede får T också troligen ett finger i ögat.

Några relevanta funderingar och frågeställningar:

Enligt J:s egen utsaga tar det en stund innan hon sätter sig grensle över T. Under detta tumult som lär ha tagit minst ett par minuter, så ska T under tiden ha sagt: "vad fan håller ni på med?", tagit ett strypgrepp på J, M har här lyckats med konststycket att tränga sig in och ta undan T:s händer, trots att J som sitter på magen har möjlighet att immobilisera T genom att hålla händerna nere mot golvet? - Klämskada lång,- ring, och lillfinger i grund- och mellanleder har enligt rättsläkaren kunnat uppkomma av att de blivit nedtryckta.

Strypgrepp tas under tiden T sparkar i väggen, alltså i position 1 - säger J något om det i något av förhören? Säger hon något om M:s närvaro? - Nej, M visar sig först när T har skjutit ifrån med benet och hamnat på långsidan. M tar tag i T:s händer och håller kvar, vilket talar för att M inte följer med i något krängande och ålande redan i position 1.

För att klämma åt så djupt och hårt som J gör (hon stryper trots allt både venöst och arteriellt flöde), krävs förutom handstyrka något mer; en position med raka armar - eller hur? - Därför borde hon rimligen ha förflyttat sig högre upp med sina knän över T:s axlar. Armarna faller då ut mot sidorna med ytterst begränsad rörelsefrihet för armarna till följd. Vad som kan nås är rumpa och eventuellt rygg om du har längre armar. Vaderna kan heller inte nås vid tillräckligt fixerade axlar.
Beträffande benen så hade väl för övrigt J långstrumpor på sig, hon var inte barbent.

Rättsläkaren får frågan om tryck mot bröstkorgen har spelat in för dödsorsaken. Hon svarar:
Vi har gjort bedömningen att det har varit av bidragande betydelse.

...och på det sättet har man ju åtminstone försvårat eller helt förhindrat bröstkorgens andningsrörelser och diafragmans andningsrörelser.

Hon informerar också om att medvetslöshet absolut kan inträda redan under första fasen (1,20 min).

- Kan det vara så att T faktiskt förlorade medvetandet inom en minut? Främst med tanke på det extremt djupa greppet.
Vi har sett att J lägger sig nära sanningen i det mesta, det förefaller fullt rimligt att det även gäller själva strypningen. T förlorar medvetandet inom en minut; J säger 10 sekunder. Istället för att säga att hon håller kvar greppet ytterligare några minuter, så avbryter hon här och låter händerna släppa halsen?

Man kan visserligen invända med att tumultet orsakade kaos i J:s hjärna och att man inte ska lägga stor tilltro till hennes uppgifter. Men, vi har fallet och de utskjutande rördelarna, vi har sparkarna i väggen med några sekunders mellanrum, vi har det tydliga minnet hos J att T tar ansats och skjuter ifrån för att hamna på långsidan.

Allt som J berättar är följdriktigt och dessutom överensstämmande med skadorna. Hon kommer till och med ihåg tiden för grannens plingande - hennes sinnen var skärpta.
Man får också komma ihåg att hon uppvisar ett annorlunda känsloliv med frånvaro av rädsla, som det tycks i alla fall. Att skada tillför henne bisarrt nog njutning, det är uppenbart sedan avslöjandet om bränderna.
Därför borde man heller inte jämföra hennes reaktioner med hur en sund individ skulle minnas och reagera?

Det håller inte, vill jag påstå, att bara avfärda J:s redogörelse i ett försök att få in strypgreppet direkt inpå fallet.

J: Sen så sparkar hon mig då och då, det här momentet var väldigt tumult så jag kan inte exakt placera vilken ordning men där sparkade hon mot mig och då försöker jag ju sätta mig grensle på henne och här så fortsätter hon och sparkar och liksom åla sig så att hon vred ju sig så att huvudet var mer här då och benen mot väggen tror jag.
F: Skriv en etta vid den figuren då och när du hamnar, för du hamnar ju till slut sittandes på Tove.
J: Ja.
F: Det sa du förra gången.
F: Var, i vilken position är hon i då? Rita in den också. Du säger att hon vrider sig liksom så att hon ligger mer parallellt med den väggen förstår jag dig som.
J: Ja jag tror att det var ungefär här. Hon vred ju så ganska mycket då så att ja, jag vet inte men jag tror att det var här som jag satte mig på henne och då fick hon liksom in en spark till där mot väggen och sköt liksom, så hon ja vred ju sig och då gjorde jag ju det också om man säger. Så då hamnade hon med huvudet ungefär här tror jag.
F: Okej. Hon har vridit sig ett kvarts varv helt enkelt?
J: Ja nåt sånt.
F: Är det, i det här skedet så sitter du på henne då samtidigt som hon vrider sig, är det så jag ska förstå dig?
J: Ja. Jag hann kanske alltså riktigt sätta mig ner när hon vred sig utan när hon var här då vet jag att jag hade satt mig på henne men mellan här vart det väldigt tumult liksom.
F: Okej. Ja och då har du markerat skissen med en tvåa och det är i läge två då som du vet att du sitter på henne?
J: Ja precis.
F: Sen berättade du förra gången att hon tog ett tag mot din hals?
J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då försöker hon ju ta undan Toves händer.
F: Du säger försöker, gjorde hon det eller gjorde hon det inte?
J: Hon tog tag om Toves händer ja.
F: Så hon försökte, hon tog tag i händerna?
F: Okej. I båda händerna eller?
F: Okej. Och vad gör Maja sen?
J: Ja hon sitter ju liksom kvar med Toves händer ett tag.
Citera
2023-04-15, 22:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Personerna avbildade är uppskattningsvis ca 60-70 cm långa. Är det smurfer?

Men jag håller med om din frågeställning. Det hade varit mycket intressant att ha fått se en rekonstruktion. Det är egendomligt att inte någon sådan är genomförd. För jag undrar verkligen hur de tre personerna i fråga fick plats på det sätt som beskrivits.
Mjaa, smurfer ;-)

Jag hade också gärna sett en tidig rekonstruktion med JJ. Men det är precis där som rullman inte vill hamna, för med det följer också när, var, hur, vem. Rullman kör på tre in och två ut, gemensamt och i samförstånd.

Då blir det inte heller mycket som går att bemöta - och tre åtal, varav två för mord, hafsas igenom på tre dagar. Aldrig sett något liknande.
Citera
2023-04-15, 22:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Konstigt att ingen har noterat att Maja är den enda som inte är målad som en streckgubbe, utan med ett X!! Kan det vara en freudiansk felmålning?

Men Toves position 1 och 2 är ju streckgubbar för att visa hennes liggande position från början och sedan när hon vridit sig.

Förhörsledaren är den som säger att JJ kan markera med kryss var hon själv står (vid dörren) och med kryss var Maja var:

"J: Eftersom jag stod där så.
BF: Gör ett kryss där du stod tycker jag
."
//
"J: Alltså hon är ju bredvid här tror jag.
F: Rita ett kryss där också. Du kan skriva vad du menar med det. Majas position här så skriv
bara Maja där det räcker. Okej och där håller hon i Toves händer är det rätt uppfattat?
"
Citera
2023-04-15, 22:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Konstigt att ingen har noterat att Maja är den enda som inte är målad som en streckgubbe, utan med ett X!! Kan det vara en freudiansk felmålning?

Nää, JJ är också enbart markerad med ett x – men har till skillnad från Maja inte ens fått ett namn.

https://imgur.com/LrWSiWO
Citera
2023-04-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men Toves position 1 och 2 är ju streckgubbar för att visa hennes liggande position från början och sedan när hon vridit sig.

Förhörsledaren är den som säger att JJ kan markera med kryss var hon själv står (vid dörren) och med kryss var Maja var:

"J: Eftersom jag stod där så.
BF: Gör ett kryss där du stod tycker jag
."
//
"J: Alltså hon är ju bredvid här tror jag.
F: Rita ett kryss där också. Du kan skriva vad du menar med det. Majas position här så skriv
bara Maja där det räcker. Okej och där håller hon i Toves händer är det rätt uppfattat?
"

Japp, Krimnallen förklarade så nu är jag med på banan.

Själv tycker jag bilden på badrummet från dom första förhören med J är mer intressant. Där ringar J in vart M ska ha trillat. I mitten av badrummet framför toastolen gör hon en ring. Aktbil 153 sid 944.

Nu är ju badrummet ganska litet, så ligger man i mitten så kommer man åt alla sidor om man sparkar.
Citera
2023-04-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tiderna, ja. De stämmer inte med min fundering. Det finns förstås en möjlighet att M rört sig utan sin tfn, men jag vet inte riktigt om jag tror på idén.

Om man har planerat att mörda nån kanske man inte vill ha telefonen i fickan? Risk för fickringning eller att telefonen ramlar ur t.ex.
Citera
2023-04-15, 22:15
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Hamburgaren käkade hon efter att Johanna var tillbaka från Donken. Johanna sa innan de åkte till Donken att hennes vännina slocknat, det vill säga gällande den tid då mordet på Tove skulle ha skett.
Enligt den tidslinje vi har så öppnade Johanna dörren direkt efter mordet. Finns inte så mycket tid för Maja att först vara med och mörda Johanna och sedan hinna slockna och för Johanna att uppmärksamma att Maja slocknat, innan Johanna pratade med grannen.
En ganska exakt tid borde kunna sättas för när J möter grannen i trappan och den är 02:43, här är T redan avliden. Min tidslinje ser lite annorlunda ut än din, då jag sätter tiden för mordet till c: a 02:30-02:37 alternativt 02:28-02:35.

Någon minut före 02:43 vaknar M och går mot badrummet, pratar med J som går ner medan hon själv går tillbaka till sängen och hämtar mobilen (registrering 02:43). Observera att detta är M:s egna ord.

Jag tror själv att M slumrade till under den tid mordet pågick, men att hon har hört tumult inifrån badrummet. Utan att berätta. Eller så har hon stoppat undan och isolerat de minuterna, dvs förträngt ur medvetandet till följd av en krisreaktion.
Citat:
Ja, Maja led ju av sömnbrist redan innan, så det är inte alls konstigt att hon var slö och med låg energi.
Det är inte att M var slö som är intressant, det är att det framförs av J som i det läget var inställd på att klara sig undan.
Citat:
Det är viktigt att notera att det är en samstämmig uppgift att Maja sov vid tiden för mordet. Maja säger det och Johanna berättade det för Lahanj.
Om du läser M:s förhör så säger hon själv att hon var halvvaken när J åker till Donken.
Men att hon inte såg någon T och trodde att hon hade åkt hem.
Citera
2023-04-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Kanske en korkad fråga, men hur meddelas en dom?
När jag läser på domstol.se så står det att i vissa fall får man domen i rättssalen, annars med brev.
Men hur blir det i detta fallet? Får advokaten veta och sen meddelar M och J i häktet?
Eller får man den i Kivra?
Eller ringer man och frågar?
Mail?
Har man ett login nånstans?

Jag jobbar som handläggare på tingsrätt. Domen kommer att skickas till häktet för M och J sitter samt till försvarsadvokaterna per e-post. I vissa fall kan domen även skickas till andra parter per vanlig post (vanligtvis för att de inte har en e-post angiven)
Citera
2023-04-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlSchroder
Jag jobbar som handläggare på tingsrätt. Domen kommer att skickas till häktet för M och J sitter samt till försvarsadvokaterna per e-post. I vissa fall kan domen även skickas till andra parter per vanlig post (vanligtvis för att de inte har en e-post angiven)

Tack för svar!
Om man får den via vanlig post så får man den isåfall några dagar efter att den ”är klar” eller vad man ska säga?
Med tanke på hur seg posten kan vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in