2023-05-02, 15:12
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Der är ändå intressant att notera att försvaret helt verkar ha köpt själva dom digitala stegen och istället lägger stor möda på att förklara deras koppling till det reella fysiska skeendet. Nånstans utgår man ändå ifrån att dom inte anser sig tjäna nåt på att driva frågan.

MHs advokat nämnde dock att någon annan kunde burit MHs mobil.

Men det flög inte. Såklart.
Citera
2023-05-02, 15:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Enda sättet som jag ser att JLJ ska ha kunnat strypa ut Tove utan att få egna skador är om hon skulle ha gjort en sittandes triangel strypning i det fallet kan hon kontrollera TT händer samtidigt som hon stryper henne... men jag sätter ett stort T för tvek på det då innan hon skulle ha kommit åt att göra en sådan strypning skulle ha renderat i motvärnsskador...

https://m.youtube.com/watch?v=JNNuVJfWdkY

Intressant video. Men kanske lite knepigt att få till ställning om "offret" inte - som här - deltar och ligger helt still.
Som du säger borde Ts mot-kamp renderat Js skador innan hon fick till greppet med benen. Dessutom hade nog T bitit i Js lår om J hade haft sitt bara ben över Ts ansikte.
Senast redigerad av coli 2023-05-02 kl. 15:53.
Citera
2023-05-02, 15:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På tal om rörelser.
Var i fup verifierar utredarna att stegen kommer från MH:s mobil och hur verifierar och bekräftar de tidsstämpeln så rätten kan avgöra att de ens går att använda som bevis?

Jag vet hur iPhonen jobbar innan och utan med Hälso-appen så jag ser att vissa saker saknas för att dessa steg som bevis ska vara helt rättssäkra. Där kan vi fortsätta diskussionen om vem som gått vart i lgh.

Du har helt rätt i dina ifrågasättanden här. Därför utgör stegräknaren endast ett indicie, och ett mycket svagt sådant eftersom vi inte ens vet med säkerhet hur och av vem stegen har genererats.

För att ett sådant indicie skall kunna tas in som del i bevisning behöver ett antal indicier samverka och bilda en så kallad indiciekedja, eller som det heter på juridiska, strukturala bevis. Dessa indicier måste allihop var och en samt tillsammans vara så pass säkra och entydiga att de tillsammans kan utgöra ett bevisfaktum.

Vidare ur en artikel om några av HD's prejudicerande domar gällande indiciemål

Citat:
När flera personer påstås ha deltagit krävs tillräcklig bevisning på individnivå för att det ska vara ställt utom rimligt tvivel av personerna har varit medgärningsmän. Beviskravet innefattar ett krav på att utredningen ska vara så fullständig att det inte finns anledning att anta att ytterligare undersökning skulle ändra bedömningen; det ska gå att dra slutsatsen att det inte finns andra rimliga alternativa förklaringar till händelseförloppet.

Att Maja låg i alkoven och sov, mitt i natten, påverkad av alkohol och med sömnbrist från natten före, är ingen orimlig förklaring. Inte heller att Johanna utförde mordet på egen hand, med bakgrund i rättsläkarens uttalande om att detta är en möjlighet.

Stegräknaren i Majas telefon är ganska långt ifrån (väldigt långt ifrån IMO) ett tillräckligt bevis för att Maja var delaktig i strypningen av Tove.

Vad gäller kraven på utredningen så är det redan många här i tråden som har ifrågasatt flera olika delar på den punkten, inte minst gäller det frågan om varför man inte gjort någon rekonstruktion, och vad en sådan utredningsåtgärd skulle kunna ha kommit att visa. De lilliputtmänniskor som är inritade i den teckning som finns i utredningen är ju inte ens hälften så stora som en normal människa i form av Tove, Maja och Johanna, bara som ett exempel.
Ett annat exempel är den mycket bristfälliga analysen kring tidslinjen och de varierande och motsägelsefulla tidsuppgifter som lämnas av inblandade, vittnet och teknisk bevisning i ärendet. Även här kan vidare utredning ge mer sken kring vad som skett och vilka som kan tänkas ha varit inblandade. Även detta kopplar då till registreringen av steg i Majas telefon.

Räkna med att hovrätten, till skillnad från tingsrätten, kommer att funder en del kring ovanstående.

https://www.jpinfonet.se/kunskap/nyheter4/2023/mars/hogsta-domstolen-vagleder-om-indiciebevisning/
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-02 kl. 15:54.
Citera
2023-05-02, 15:50
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På pappret är den mer logisk än att man som typ första artonåring i Sverige mördar en väninna. Som man inte ens är i konflikt med. Eller har någon vinning eller uppsåt i att döda. Typ rakt upp och ner en kort stund efter att man skojat och fotat rådjur. Men någon måste vara först.

Skulle tro att det inte heller finns så många 17-18 åriga tjejer i Sverige som suttit i en bil medan väninnan försöker bränna inne ett ex eller en hatad konkurrent.
Och inte heller berättat om det för någon efteråt.

Symbiosen Johanna + Maja var redan way behind en normal kompisrelation långt innan mordet på T.
Citera
2023-05-02, 16:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Skulle tro att det inte heller finns så många 17-18 åriga tjejer i Sverige som suttit i en bil medan väninnan försöker bränna inne ett ex eller en hatad konkurrent.
Och inte heller berättat om det för någon efteråt.

Symbiosen Johanna + Maja var redan way behind en normal kompisrelation långt innan mordet på T.

Skulle tro att det kryllar av "17-18 åringar" som inte berättat för någon om vad deras kompisar hittat på för otyg. Snarare mer regel än undantag.

Det är ju tyvärr inte utan att vi har brottsfall i Sverige med allvarliga resultat där kompisgäng av olika slag varit inblandade, utan att någon i kompisgänget för den skull berättat för någon vare sig före eller efter vad gängen planerat eller sysslat med.

Otroligt naivt faktiskt, att tro att Maja skulle vara unik på något vis på den punkten.
Citera
2023-05-02, 16:07
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Intressant video. Men kanske lite knepigt att få till ställning om "offret" inte - som här - deltar och ligger helt still.
Som du säger borde Ts mot-kamp renderat Js skador innan hon fick till greppet med benen. Dessutom hade nog T bitit i Js lår om J hade haft sitt bara ben över Ts ansikte.

Ja den där strypningen gör inte vem som helst heller utan träning... och precis som du säger innan hon når dit så bör skador ha uppdagats...

Men detta är den enda rimliga strypnin6 JLJ kan ha gjort utan att ha en medhjälpare som jag kan komma på... och den är ljusår lång sökt.
Citera
2023-05-02, 16:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Man kan ju nästan tro att det är en grönsak vi pratar om. Hon har fram till senaste läsåret gått i helt vanlig skolklass om jag minns rätt. Den enda diagnosen hon har är väl adhd? Hon umgås med personer som är några år äldre än henne själv, så helt efter kan hon väl knappast vara. Inte ett enda vittne har beskrivit henne som efterbliven om jag inte missminner mig.

Förutom den dysfunktionella relationen hon haft med J tycker jag hon verkar vara som vilken 18 åring som helst med lite psykisk ohälsa.
Jo, efter jag postat insåg jag att det nog kunde uppfattas som just "grönsak" och som sådan ser jag definitivt inte henne.

Det jag tänkte, men inte skrev, är att M förmodligen är ganska vilse i situationen. Hon sitter i stort sett isolerad och vet inte vad som kommer att hända. Js story, hennes biljett till friheten, smulas bit för bit när M konfronteras. Hur ska det gå för henne och J? Hon ställs inför en mängd frågor hon inte vet hur hon ska besvara och mitt i det förmodade kaoset uppmanas hon att tänka på sig själv, sina föräldrar och Ts närstående. Dessutom dyker det upp en mängd nya begrepp hon inte förstår och FL tålmodigt förklarar.

Hur ska hon kunna hålla reda på allt? Att tänka på allt samtidigt går inte. Vad ska hon tänka på? Vad förväntas hon tänka? Hur ska hon tänka?
Citera
2023-05-02, 16:16
Medlem
Tar bort.
Senast redigerad av StorKnullarn 2023-05-02 kl. 16:18.
Citera
2023-05-02, 16:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja hon måste absolut bli förvirrad. Tänka på Toves föräldrar eller sina egna föräldrar det ligger allt för
långt från henne.
De skulle säga tänk som du brukar på dig själv. De skulle endast pratat om vad som gynnade henne
för det förstår hon, det andra blir som att prata ett främmande språk tror jag..
Jag är inte helt säker på att hon förstod vad de förväntade sig av henne.
Hon kan ju ha tänkt på sina föräldrar varje dag och då blir ju uppmaningen lite konstig. Men hon tänkte kanske inte på det sätt som FL tänkte sig.
Citera
2023-05-02, 16:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Snyggt med helikopterperspektiv. Delar inte alla uppfattningar, men att gå djupare i personlighet och relationen med JJ är viktigt. Där finns många delsvar.

Mer intressant och relevant än förrådet och grepen, imo.
Vilken uppfattning är det du inte delar? Något jag borde tänka ett varv till på?
Citera
2023-05-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har helt rätt i dina ifrågasättanden här. Därför utgör stegräknaren endast ett indicie, och ett mycket svagt sådant eftersom vi inte ens vet med säkerhet hur och av vem stegen har genererats.

För att ett sådant indicie skall kunna tas in som del i bevisning behöver ett antal indicier samverka och bilda en så kallad indiciekedja, eller som det heter på juridiska, strukturala bevis. Dessa indicier måste allihop var och en samt tillsammans vara så pass säkra och entydiga att de tillsammans kan utgöra ett bevisfaktum.

Vidare ur en artikel om några av HD's prejudicerande domar gällande indiciemål

Att Maja låg i alkoven och sov, mitt i natten, påverkad av alkohol och med sömnbrist från natten före, är ingen orimlig förklaring. Inte heller att Johanna utförde mordet på egen hand, med bakgrund i rättsläkarens uttalande om att detta är en möjlighet.

Stegräknaren i Majas telefon är ganska långt ifrån (väldigt långt ifrån IMO) ett tillräckligt bevis för att Maja var delaktig i strypningen av Tove.

Vad gäller kraven på utredningen så är det redan många här i tråden som har ifrågasatt flera olika delar på den punkten, inte minst gäller det frågan om varför man inte gjort någon rekonstruktion, och vad en sådan utredningsåtgärd skulle kunna ha kommit att visa. De lilliputtmänniskor som är inritade i den teckning som finns i utredningen är ju inte ens hälften så stora som en normal människa i form av Tove, Maja och Johanna, bara som ett exempel.
Ett annat exempel är den mycket bristfälliga analysen kring tidslinjen och de varierande och motsägelsefulla tidsuppgifter som lämnas av inblandade, vittnet och teknisk bevisning i ärendet. Även här kan vidare utredning ge mer sken kring vad som skett och vilka som kan tänkas ha varit inblandade. Även detta kopplar då till registreringen av steg i Majas telefon.

Räkna med att hovrätten, till skillnad från tingsrätten, kommer att funder en del kring ovanstående.

https://www.jpinfonet.se/kunskap/nyheter4/2023/mars/hogsta-domstolen-vagleder-om-indiciebevisning/

Praktiskt ändå att "glömma" den starkaste bevisningen, grannens vittnesmål.
Citera
2023-05-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är inte helt säker på att hon förstod vad de förväntade sig av henne.
Hon kan ju ha tänkt på sina föräldrar varje dag och då blir ju uppmaningen lite konstig. Men hon tänkte kanske inte på det sätt som FL tänkte sig.

Ja uppmaningen att 'tänka på sina föräldrar' kan nog fått motsatt önskad effekt i början .FL borde förklarat tydligare var de menade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in