2023-05-02, 17:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja uppmaningen att 'tänka på sina föräldrar' kan nog fått motsatt önskad effekt i början .FL borde förklarat tydligare var de menade.
Du menar att Maja kan ha tolkat FL som att "Tänk på dina föräldrar - ljug"?
Citera
2023-05-02, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är inte helt säker på att hon förstod vad de förväntade sig av henne.
Hon kan ju ha tänkt på sina föräldrar varje dag och då blir ju uppmaningen lite konstig. Men hon tänkte kanske inte på det sätt som FL tänkte sig.
Hon har varit med om ett mord, eller allra minst en bortforsling av en kropp. Hon sitter häktad och förhörs om detta. Kan det verkligen finnas något som helst frågetecken om vad förhörsledarna förväntar sig av henne?

Nu är vi nere på Maja Grönsak-nivå igen.
Citera
2023-05-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Och bedömningen görs efter sannolikheter. Finns inte så många alternativ.

Risken är stor att MH går fri även om hon deltagit i mördandet. I värsta fall även JJ (förutom då grovt gravfridsbrott hot, bränder etc). Det vore förödande.

Det ska bli intressant att följa målet i HR.

Någon som vet när det kommer ske? Borde rimligen ske i slutet av Maj början av Juni.
Citera
2023-05-02, 17:45
Medlem
Citat:
Svaret är förhoppningsvis begripligt även om det inte är helt enkelt.

För några år sedan tog M, trots varningar från föräldrar och förmodligen även vänner, det ödesdigra beslutet att liera sig med J. Sedan dess har hon stått under stark påverkan av J och den frivilliga bindningen har låst hennes handlingsmöjligheter. Hon har blivit beroende av J för sitt välmående och så insnärjd att hon inte kunnat ta sig ur även om hon skulle velat.

Hennes rädsla att förlora Js vänskap och det liv J erbjudit förklarar hennes begränsade handlingsutrymme. Hon vill och behöver vara J till lags och undvika att misshaga henne.

I Ms problematik ligger mycket av förklaringen till varför J är den "perfekta" kompisen. Hon kompenserar Ms tillkortakommanden.

Denna förklaring tycker jag man bör ha i botten när man ställer förväntningar på eller dömer M, men inget av det fritar M från ansvar. Även om hon inte förstår vilka konsekvenser hennes handlande får är hennes svårigheter inte av den grad att de kan ge henne någon "fribiljett". Dessutom har hon haft allt tänkbart stöd från sina föräldrar att kunna göra andra val om hon varit beredd att offra Js vänskap.

Kontentan är alltså att M ska hållas ansvarig för sina val.
OM ovanstående ska anses som förmildrande kan diskuteras. Som jag ser det skulle det till viss liten del kunna göra det, men absolut inte fria henne från ansvar.

Rent praktiskt tänker jag att OM M varit delaktig i mördandet skulle påföljden kunna bli 18 år i stället för livstid, då jag anser det ska förbehållas de grövsta morden och gängkriminalitet. Hon har inte varit drivande, inte aktivt dödat och enligt ovanstående varit starkt påverkad av J. Försvårande av utredningen och gravfridsbrottet väger tungt i den andra vågskålen.

OM M inte varit aktiv i badrummet kan jag se alla tänkbara utfall från friande för mord till mord i samförstånd med likgiltighetsuppsåt. Allt juridiskt lika rätt, enligt mig, men jag lutar nog åt något mitt emellan. M har varit närvarande och med lögner förhalat Ts återfinnande, även om hon inte är med vid själva dödandet.

Det du har fetat:
Kan inte heller se MH som oskyldig. Hon hade vissa kognitiva problem och en viss funktionsnedsättning redan innan mordet, men det ska inte vara en anledning till strafflindring. Hon var ändå vid sina sinnes fulla bruk, inte psykotisk. Hon begriper så klart innebörden av det hon själv har deltagit i.

Förråds-/ walkin closet- varianter för att gömma liket tror jag inte ett dugg på och ingenting har visat att detta har skett. MH måste såklart ha sett TTs kropp efter döden.

Men det är ett solklart insiktsuppsåt gällande MH.

Hennes deltagande i dådet (mord, gravfridsbrott) och en massa annat visar hennes införlivande av de tankar som JJ har/hade.

Hennes straff lär sänkas i HD och jag gissar på runt 10 år. Däremot tror jag att livstid för JJ kommer stå sig, vad än Clea försöker med för bortförklaringar, vilken annan rättsläkare hon än sätter in för att granska obduktionsrappporten. Blir denne överkörd i rätten så hänger hans / hennes trovärdighet och yrkesstolthet dessutom på en skör tråd.
Senast redigerad av zilvereko 2023-05-02 kl. 17:54.
Citera
2023-05-02, 18:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Du påtalar mig vad jag anser så då anser jag det berättigat att jag påtalar vad du anser...

Vilka hade du annars tänkt dig skulle betala för missfostrets vård?

Men som sagt du kan fortsätta med dina bortförklaringar för MH hur oskyldig hon är... när det är uppenbart för alla andra som inte tror på tomtar och troll.
Vad du anser redogjorde du själv för i mycket tydliga ordalag.
Vad jag tänker, klistrade du på mig.
Citera
2023-05-02, 18:18
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Vad du anser redogjorde du själv för i mycket tydliga ordalag.
Vad jag tänker, klistrade du på mig.

Haha Jaså? sluta snacka skit... annars får du ta fram det du påstår... du har jämfört mig med JLJ! mao du har påklistrat mig..

Så gråt inte när du själv får smaka på ditt skit du slänger på andra...

du har redogjort för alla här i tråden hur jävla synd det är om missfostret hur oskyldig bla bla bla hon är... det är liksom inget jag klistrat på dig det finns för alla här att öppet beskåda och läsa!

Hon ska få så mycket hjälp så blir det säkert bättre! fast du ignorerar att missfostret har fått hjälp tidigare så vill du ösa mer av skattebetalarnas pengar på missfostret. När är det nog tycker du?

kommer aldrig att fatta hur såna som du tänker! men det är klart det är alltid lätt att vara generös med andras pengar!
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-05-02 kl. 18:22.
Citera
2023-05-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Tack för seriöst svar. Det är intressant med mellanmänskliga konflikter som urartar. Man kan se detta ännu tydligare när folk skiljer sig.

Jag ville endast addera in Toves vanskapta lyte som ytterligare en parameter som inte diskuterats. Hon är kanske en tvåa på en tioskala. Nu är ju inte de övriga inblandade några supermodeller heller utan högsta alldagliga. Johanna och Maja är kanske 4-5r. Men kan hennes bristande kvaliteter inneburit hennes död? Man kan ju inte påstå att det är livsfarligt att vara ful. Världen är fylld av mestadels fula människor och inte fan blir de mördade utan de umgås med andra fula och skaffar barn med partners precis lika vanskapta som de själva, och lever sina liv mellan hemmet, fabriken, ICA, systembolaget och husvagnssemestern.

När det gäller Maja, så måste man förstå att hon inte är lika begåvad som en vit, i alla fall inte på samma vis. Deras begåvning är på ett annat plan. De har tex inget konsekvenstänk. Vad jag förstår av FUP:en så var hon inte alls så sugen på konflikter alls utan spelade med för att hon hade en vän i Johanna.

När det gäller bråket på nattklubben så anmälde Johanna Tove för misshandel. Något helgon var ej Tove men man kan inte besvara frågan om hennes vidrighet som vissa andra har gjort - "tycker du att hon förtjänade att dö för att hon var en ful och vidrig bitch?" Vad ska man svara på en sådan idioti? Och vad har i så fall min åsikt för relevans?

Det fetade:
Det du skriver förtar tyvärr resten av ditt inlägg. Att dra alla svarta över en kam är bara korkat. Det vimlar av "vita" med liknande problematik som MH har (eller värre). Problemet handlar inte om hudfärg! Din åsikt om dina medmänniskor är skrämmande. Som om dessa personer inte har något existensberättigande.

Kan nästan höra det historiskt obehagliga stöveltrampet i bakgrunden i ditt inlägg.
Senast redigerad av zilvereko 2023-05-02 kl. 18:42.
Citera
2023-05-02, 18:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon har varit med om ett mord, eller allra minst en bortforsling av en kropp. Hon sitter häktad och förhörs om detta. Kan det verkligen finnas något som helst frågetecken om vad förhörsledarna förväntar sig av henne?

Nu är vi nere på Maja Grönsak-nivå igen.
Lite suck! Jag är, i vanlig ordning, för kortfattad, ser tankeledet lite som självklart och skriver endast slutledet i en snabb kommentar. Det är lite knepigt att fatta sig kort och ändå få med tillräckligt för att inte missuppfattas.

Ms svårigheter är inte på grönsaksnivå!
Citera
2023-05-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Skulle du säga att den som gjorde undersökningen har konspirerat med åklagaren och fabricerat bevisningen? Du skulle bli omtyckt av Clea

Nja så långt ska jag nog inte sträcka mig, men det jag vet är att de två IT-forensiker som gjorde undersökningen hade totalt 2,5 år i yrket när utredningen inleddes. Tillsammans.

Det kanske jag redan är
Citera
2023-05-02, 19:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Haha Jaså? sluta snacka skit... annars får du ta fram det du påstår... du har jämfört mig med JLJ! mao du har påklistrat mig..

Så gråt inte när du själv får smaka på ditt skit du slänger på andra...

du har redogjort för alla här i tråden hur jävla synd det är om missfostret hur oskyldig bla bla bla hon är... det är liksom inget jag klistrat på dig det finns för alla här att öppet beskåda och läsa!

Hon ska få så mycket hjälp så blir det säkert bättre! fast du ignorerar att missfostret har fått hjälp tidigare så vill du ösa mer av skattebetalarnas pengar på missfostret. När är det nog tycker du?

kommer aldrig att fatta hur såna som du tänker! men det är klart det är alltid lätt att vara generös med andras pengar!
Det är en ekonomiskt mycket enkel ekvation. OM rätt stöd sätts in i rätt tid (personlighetsstörningar undantagna) kostar det en bråkdel av vad en brottsling kostar i pengar och lidande.
Långsiktigt tänkande!

Vad skiljer din lösning till problemet med folk du inte kan fördra från Js? Som jag uppfattade dig har ni samma lösningsidé.
Citera
2023-05-02, 19:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har också svårt att Maja se gå och lägga sig. Det är jätteviktigt för Maja att vara Johannas bästa vän. Skulle hon då gå och lägga sig när bästisen ska konfrontera sin absolut mest avskydda fd vän? Det vore ett ganska stort svek mot Johanna.

Jag ser det som självklart att Maja åtminstone tänkte vara moraliskt stöd. Även om konfrontationen hade slutat med att Tove gått hem så hade Johanna velat prata av sig med Maja efteråt:
”- Tänkte du på när hon sa…”
”- Vad feg hon var när hon inte erkände…”

De hade dissikerat samtalet tillsammans efteråt, inte en chans att Maja gick och la sig.
Just den aspekten gör att jag så smått börjar vackla om Ms engagemang, deras enormt tighta band och Ms vilja att "ställa upp" för J.
Citera
2023-05-02, 19:20
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Det är en ekonomiskt mycket enkel ekvation. OM rätt stöd sätts in i rätt tid (personlighetsstörningar undantagna) kostar det en bråkdel av vad en brottsling kostar i pengar och lidande.
Långsiktigt tänkande!

Vad skiljer din lösning till problemet med folk du inte kan fördra från Js? Som jag uppfattade dig har ni samma lösningsidé.

Ett rep och en lyktstolpe kostar ännu minder ekonomiskt! och då slår vi två flugor i en smäll! sparar pengar och får bort kriminella element ifrån samhället!

Men jaha? så då anser du då att JLJL har samma idé som USA dödsstraff där också ? är du på riktigt så här jävla korkad eller gör du dig till?

Du får gärna påvisa vart jag har uttryckt mina samma lösningsidéer på folk som jag ogillar för att de sagt du är dum eller för att de har andra åsikter än mig... det är det du påstår! jag har sagt att människor som JLJ och Missfostret som begått mord inte har ett existensberättigande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in