Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Svaret är förhoppningsvis begripligt även om det inte är helt enkelt.
För några år sedan tog M, trots varningar från föräldrar och förmodligen även vänner, det ödesdigra beslutet att liera sig med J. Sedan dess har hon stått under stark påverkan av J och den frivilliga bindningen har låst hennes handlingsmöjligheter. Hon har blivit beroende av J för sitt välmående och så insnärjd att hon inte kunnat ta sig ur även om hon skulle velat.
Hennes rädsla att förlora Js vänskap och det liv J erbjudit förklarar hennes begränsade handlingsutrymme. Hon vill och behöver vara J till lags och undvika att misshaga henne.
I Ms problematik ligger mycket av förklaringen till varför J är den "perfekta" kompisen. Hon kompenserar Ms tillkortakommanden.
Denna förklaring tycker jag man bör ha i botten när man ställer förväntningar på eller dömer M, men inget av det fritar M från ansvar. Även om hon inte förstår vilka konsekvenser hennes handlande får är hennes svårigheter inte av den grad att de kan ge henne någon "fribiljett". Dessutom har hon haft allt tänkbart stöd från sina föräldrar att kunna göra andra val om hon varit beredd att offra Js vänskap.
Kontentan är alltså att M ska hållas ansvarig för sina val. OM ovanstående ska anses som förmildrande kan diskuteras. Som jag ser det skulle det till viss liten del kunna göra det, men absolut inte fria henne från ansvar.
Rent praktiskt tänker jag att OM M varit delaktig i mördandet skulle påföljden kunna bli 18 år i stället för livstid, då jag anser det ska förbehållas de grövsta morden och gängkriminalitet. Hon har inte varit drivande, inte aktivt dödat och enligt ovanstående varit starkt påverkad av J. Försvårande av utredningen och gravfridsbrottet väger tungt i den andra vågskålen.
OM M inte varit aktiv i badrummet kan jag se alla tänkbara utfall från friande för mord till mord i samförstånd med likgiltighetsuppsåt. Allt juridiskt lika rätt, enligt mig, men jag lutar nog åt något mitt emellan. M har varit närvarande och med lögner förhalat Ts återfinnande, även om hon inte är med vid själva dödandet.
Det du har fetat:
Kan inte heller se MH som oskyldig. Hon hade vissa kognitiva problem och en viss funktionsnedsättning redan innan mordet, men det ska inte vara en anledning till strafflindring. Hon var ändå vid sina sinnes fulla bruk, inte psykotisk. Hon begriper så klart innebörden av det hon själv har deltagit i.
Förråds-/ walkin closet- varianter för att gömma liket tror jag inte ett dugg på och ingenting har visat att detta har skett. MH måste såklart ha sett TTs kropp efter döden.
Men det är ett solklart insiktsuppsåt gällande MH.
Hennes deltagande i dådet (mord, gravfridsbrott) och en massa annat visar hennes införlivande av de tankar som JJ har/hade.
Hennes straff lär sänkas i HD och jag gissar på runt 10 år. Däremot tror jag att livstid för JJ kommer stå sig, vad än Clea försöker med för bortförklaringar, vilken annan rättsläkare hon än sätter in för att granska obduktionsrappporten. Blir denne överkörd i rätten så hänger hans / hennes trovärdighet och yrkesstolthet dessutom på en skör tråd.