Citat:
Ursprungligen postat av
14thInt
Att nattredaktörer är rutinerade låter mycket rimligt.
Att man som reporter Brännström sitter och skriver en fredagkväll efter klockan 23 på en artikel om Stig Bergling som inte verkar vara planerad för snabb publicering låter inte helt övertygande, särskilt när man kunde sitta på Tennstopet och insupa både historier och annat under minnesstunden av Stockholms-Tidningen som lades ned 1984.
Det är ännu mer tydligt med Michanek, som dessutom taxichauffören Hellström tycker att den ene mannen som han observerar på Tunnelgatan en dryg timme före mordet påminner om.
Jag sorterar in dessa små avvikelser i övningshypotesen.
Nu har jag gått igenom
Brännströms produktion vid Expressen. Denne journalist, som var så motiverad att han arbetade en fredagkväll efter klockan 23 för att skriva en artikel om
Bergling,
skrev aldrig någon artikel om spionen.
Först den 4. oktober
1987 har
Brännström en artikel, där
Bergling finns med. Då publicerar tidningen en lång avskedsintervju med den avgående SÄPO-chefen
Hjälmroth och artikeln inleds med en dryg spalt om hur det kändes att ha en mullvad inom leden.
Symptomatiskt kom denna intervju två (!) dagar före
Bergling rymde.
Märkligt påstående om mordnattens aktivitet alltså, sett i backspegeln.
Jag kan i sammanhanget inte låta bli att påminna om den senaste ”nyheten” om
Bergling, enligt
Aftonbladet 26. april i år. Han skrev till
Putin 2001 för att be om hjälp. Två år senare satt den gamle kontraspionagechefen
Forsberg och flinade ikapp med landsförrädaren på en scen. Det lämnar en fadd smak i munnen.