2023-05-01, 17:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Problemet är snarare att det finns en öppning för ett om. Polisen har inte dödat möjligheten att Palme var avlyssnad då de bara kontrollerat Palmes telefon och kopplingskåpet utanför lägenheten. Polisen avlyssnade ju själva personer utan att det behövdes fippla med fysiska enheter. Alltså kan någon annan (eller de själva) gjort likaledes.

Sen att det inte var helt bestämt vilken film de skulle se eller att de ens skulle gå ut spelar nog ingen roll för en opportunist.

Personligen tror jag inte alls på någon avlyssningsteori eller mötesscenario eller liknande. Det tillhör deckar och spion-sjangern, inte verkligheten.

Faktum är att det finns inget som tyder på annat än ett opportunistiskt mord, möjliggjort av tillfälligheter. Vilket förmodligen är anledningen till att det är svårlöst. En person, i praktiken skulle det kunna vara vem som helst, ingen annan känner till något om det.
Citera
2023-05-01, 22:02
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Att nattredaktörer är rutinerade låter mycket rimligt.

Att man som reporter Brännström sitter och skriver en fredagkväll efter klockan 23 på en artikel om Stig Bergling som inte verkar vara planerad för snabb publicering låter inte helt övertygande, särskilt när man kunde sitta på Tennstopet och insupa både historier och annat under minnesstunden av Stockholms-Tidningen som lades ned 1984.
Det är ännu mer tydligt med Michanek, som dessutom taxichauffören Hellström tycker att den ene mannen som han observerar på Tunnelgatan en dryg timme före mordet påminner om.

Jag sorterar in dessa små avvikelser i övningshypotesen.

Nu har jag gått igenom Brännströms produktion vid Expressen. Denne journalist, som var så motiverad att han arbetade en fredagkväll efter klockan 23 för att skriva en artikel om Bergling, skrev aldrig någon artikel om spionen.

Först den 4. oktober 1987 har Brännström en artikel, där Bergling finns med. Då publicerar tidningen en lång avskedsintervju med den avgående SÄPO-chefen Hjälmroth och artikeln inleds med en dryg spalt om hur det kändes att ha en mullvad inom leden.
Symptomatiskt kom denna intervju två (!) dagar före Bergling rymde.

Märkligt påstående om mordnattens aktivitet alltså, sett i backspegeln.

Jag kan i sammanhanget inte låta bli att påminna om den senaste ”nyheten” om Bergling, enligt Aftonbladet 26. april i år. Han skrev till Putin 2001 för att be om hjälp. Två år senare satt den gamle kontraspionagechefen Forsberg och flinade ikapp med landsförrädaren på en scen. Det lämnar en fadd smak i munnen.
Senast redigerad av 14thInt 2023-05-01 kl. 22:04.
Citera
2023-05-01, 22:28
Avslutad
Palme kritiserade Israels mördande av palestinier 1983, så gissar på att mossad låg bakom mordet.
Citera
2023-05-01, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag har svarat på ditt inlägg så för ordningens skull ska du svara på mina frågor innan du kommer med nya.

Jag repeterar

Vilka vittnen har fått sina berättelser förvanskade ?

Vilka utredare har gjort detta?

Skådespelaren Robert Gustafsson, vittnet Eva (Marianne U) på Johannesgatan, vittnet på Klarabergsgatan, Claes Brewitz, Anki Robrant och hennes sällskap blev flyttade från Malmskillnadsgatan till Regeringsgatan, Pia Engström (såg samma biofilm som paret) blev flyttad en busshållplats söderut i ett förhör.

I de två sistnämnda heter FHL, Per Gustafsson.
Citera
2023-05-02, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Palme kritiserade Israels mördande av palestinier 1983, så gissar på att mossad låg bakom mordet.

CIA, Operation Gladio, mossad hade säkert ett finger med i spelet. Finns en bra bok som heter "Operation Gladio: The Unholy Alliance between the Vatican, the CIA, and the Mafia" där dom tar upp mordet om jag minns rätt, var ett par år sedan jag läste boken, jävligt bra bok.
Citera
2023-05-02, 12:46
Medlem
Det har diskuterats en del kring mordets utförandet och om det säger något om mördaren. T ex skulle mordet vara för taffligt utfört för att vara ett proffsjobb. Tydligen har det gjorts en del forskning på just proffsjobb: https://psmag.com/news/how-hitmen-operate-73430
Citera
2023-05-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Det har diskuterats en del kring mordets utförandet och om det säger något om mördaren. T ex skulle mordet vara för taffligt utfört för att vara ett proffsjobb. Tydligen har det gjorts en del forskning på just proffsjobb: https://psmag.com/news/how-hitmen-operate-73430

Intressant artikel. Särskilt
A "Master" (Hitman min anm.) doesn't commit the same mistakes as all the other killers do. They parachute into the selected area, kill, and depart immediately. The researchers speculate that they have paramilitary experience or a great deal of criminal expertise, and they do not live in the same geographic area as victims, which makes them less likely to be thwarted by local law enforcement intelligence.
Det är vad jag tror var den ursprungliga planen.
Citera
2023-05-02, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Intressant artikel. Särskilt
A "Master" (Hitman min anm.) doesn't commit the same mistakes as all the other killers do. They parachute into the selected area, kill, and depart immediately. The researchers speculate that they have paramilitary experience or a great deal of criminal expertise, and they do not live in the same geographic area as victims, which makes them less likely to be thwarted by local law enforcement intelligence.
Det är vad jag tror var den ursprungliga planen.

"They parachute into the selected area, kill, and depart immediately." Det var väl just det som OPs hitman gjorde....
Citera
2023-05-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
"They parachute into the selected area, kill, and depart immediately." Det var väl just det som OPs hitman gjorde....

Nja, om det var Grandmannen så "parachuted" han sig inte ner på Sveavägen utan exponerade sig en bra stund innan vid Grands entré eventuellt så mycket som + 30 minuter innan mordet.

Om det vore en av de två män som sågs gå framför LOP vid korvkiosken så tycker jag det stämmer. Varifrån kom de? Vart tog de vägen? "Ingen vet".

När det gäller "kill and depart immediately" så stämmer det. "Ingen verkar veta vart han tog vägen."

Sånt händer inte utan en "supportorganisation" som kan vara från "Storstockholmsområdet" med eller utan nationell & internationell uppbackning.
Senast redigerad av Utredaren 2023-05-02 kl. 16:10.
Citera
2023-05-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nja, om det var Grandmannen så "parachuted" han sig inte ner på Sveavägen utan exponerade sig en bra stund innan vid Grands entré eventuellt så mycket som + 30 minuter innan mordet.

Om det vore en av de två män som sågs gå framför LOP vid korvkiosken så tycker jag det stämmer. Varifrån kom de? Vart tog de vägen? "Ingen vet".

När det gäller "kill and depart immediately" så stämmer det. "Ingen verkar veta vart han tog vägen."

Sånt händer inte utan en "supportorganisation" som kan vara från "Storstockholmsområdet" med eller utan nationell & internationell uppbackning.

De två sista styckena är vi helt eniga om.
Citera
2023-05-02, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
De två sista styckena är vi helt eniga om.

Ja, så är det, en del håller man med om, annat inte. Det beror på vilken information man har och egna bedömningar.
Citera
2023-05-02, 16:58
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nu har jag gått igenom Brännströms produktion vid Expressen. Denne journalist, som var så motiverad att han arbetade en fredagkväll efter klockan 23 för att skriva en artikel om Bergling, skrev aldrig någon artikel om spionen.

Först den 4. oktober 1987 har Brännström en artikel, där Bergling finns med. Då publicerar tidningen en lång avskedsintervju med den avgående SÄPO-chefen Hjälmroth och artikeln inleds med en dryg spalt om hur det kändes att ha en mullvad inom leden.
Symptomatiskt kom denna intervju två (!) dagar före Bergling rymde.

Märkligt påstående om mordnattens aktivitet alltså, sett i backspegeln.

Jag kan i sammanhanget inte låta bli att påminna om den senaste ”nyheten” om Bergling, enligt Aftonbladet 26. april i år. Han skrev till Putin 2001 för att be om hjälp. Två år senare satt den gamle kontraspionagechefen Forsberg och flinade ikapp med landsförrädaren på en scen. Det lämnar en fadd smak i munnen.

Att Brännström inte publicerade något om Bergling stärker ytterligare övningshypotsen.

Antingen att han hade fått tips eller till och med var övad. Som många känner till fanns det många journalister krigsplacerade i försvaret med olika uppgifter.

Till saken hör också möjligen att han sedan 1993 varit gift med Ritva Rönnberg, då SvD och nu TV4, som satt på Bohemia när skotten föll.
Senast redigerad av 14thInt 2023-05-02 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in