2023-05-02, 13:45
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det visar ju att NATO fungerar. Ingen har vågat anfalla ett NATO-land. Vilket Ukraina och Georgien är exempel på. Estland, Lettland och Litauen har de inte anfallit för de gick med i NATO.

Och det är ju det viktigaste; att slippa krig. Så NATO är bra. Vad Ryssland tycker är däremot helt oviktigt; freden är viktig.

Alla konstruktioner har ju fördelar och nackdelar.

Fördelen är att baltstaterna inte har blivit attackerade. (vi vet dock inte om de hade blivit det i ett "parallellt universum").

Men nackdelen är att Ukraina, ett land med 40 miljoner invånare, blev attackerat. Så Nato "fungerar" inte optimalt, där är klart plats till förbättring.
Citera
2023-05-02, 13:46
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
"Kan bli". Sure, Ryssland kan också själva bli medlemmar i NATO. Men väljer att föra krig mot ett land som funderar på att ansöka om medlemskap.
De väljer krig. Inte fred.

Jo, vi är överens om att Ryssland valde krig.
Citera
2023-05-02, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så ser inte Putin det. Han lär se Nato som ett av flera verktyg att till sist en dag splittra Ryssland och bryta up det.

Sen har du rätt i att det säkerligen också irriterar honom att det blir jobbigt att "mobba" små grannländer. Och man skulle säkerligen kunna göra någon form av militärallianser som hade "plockat russinen ur kakan", dvs säkrat dessa små länders trygghet utan att ha alla Natos många nackdelar, alternativt reformera Nato.

Nej, Putin ser det givetvis inte så. Putins/Rysslands ambition går stick i stäv med själva idén med Nato. Det är därför Nato är nödvändigt och existerar överhuvudtaget.

Nej, jag anser inte att det är Nato som ska reformeras - det är Ryssland som behöver reformeras i första hand.
Citera
2023-05-02, 14:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Alla konstruktioner har ju fördelar och nackdelar.

Fördelen är att baltstaterna inte har blivit attackerade. (vi vet dock inte om de hade blivit det i ett "parallellt universum").

Men nackdelen är att Ukraina, ett land med 40 miljoner invånare, blev attackerat. Så Nato "fungerar" inte optimalt, där är klart plats till förbättring.

Det är inte NATO som inte fungerar för att Ryssland angripit Ukraina och Georgien utan för att de länderna inte var med i NATO. NATO fungerar bevisligen perfekt för sina medlemmar då de inte blir anfallna; vilket är syftet med alla föreningar/organisationer.
Citera
2023-05-02, 14:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag tänker att även om den Ukrainska offensiven lyckas, så kommer det bara att leda till att ryssen dubblar ännu mer med upprustningar och/eller andra saker. Min "historieskrivning" grundar inte sig på att jag är säker på att offensiven misslyckas. Där är extremt stor osäkerhet i vad både Ryssland och Ukraina har, så ödmjukhet i gissningarna är klädsamt om man har någon intellektuell stolthet.

En extra osäkerhetsfaktor består i att ryssarna uppenbarligen bluffade i Kharkov förra sommaren, och hade extremt små och dåliga styrkor där. Så skenet kan bedra, det vi har observerat behöver inte stämma.

Ja, det tror jag också. Kriget är inte över i år. Tills nu har Putin "double down" vid motgångar. Just nu faktiskt aviseras detta :

Forsyninger av våpen og ammunisjon er nøkkelen til suksess i Ukraina, ifølge forsvarsminister Sergej Sjojgu, som sier Russland nå trapper opp produksjonen.

Ifølge ham har de russiske styrkene nok våpen og ammunisjon til å dekke behovet i Ukraina i inneværende år, men russiske rakettprodusenter er bedt om å doble produksjonen. Også den øvrige delen av russisk våpenindustri har fått beskjed om å øke produksjonstakten.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/05/02/195920089/sjojgu-russland-trapper-opp-vapenproduksjonen

Sen får man se, om de faktiskt kan göra det.
Citera
2023-05-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Detta upplevda hot är ju bara för att motivera den egna befolkningen till de extrema satsningarna på försvaret.

I verkligheten har Sovjet/Ryssland legat granne med Nato utan några som helst problem, ända sen Nato bildades. T.o.m. när Ryssland var som svagast efter Sovjetunionens kollaps.

Bisarrt att någon utanför Ryssland gått på detta.

Ja, det är verkligen märkligt.
Den enda fienden som jag kan se emot Ryssland är Kina.

Och med facit idag. med deras svaga militär, så hade de inte tackat nej till hjälp ifrån USA.
Det har ju hänt innan.
För oss i väst så är Ryssland bara en parantes i våra vardagliga liv.

Kanske därför de är så sugna på vapenskrammel, för att synas?
Citera
2023-05-02, 14:25
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Nato har aldrig riktigt försvarat sina medlemmar från invasion men anfallit andra länder flera gånger. Där finns alltid nån som ska "försvaras" inne i det land som man vill attackera. Eller så har landet som ska attackerats stöttat en fiende, som i Afghanistan-fallet.

De anföll Libyen i Afrika, och de facto Afghanistan i Asien så endast fantasin sätter gränsen. Libyen missförstår vissa. De menar att det var FN som anföll, för där var en säkerhetsresolution. Men se det från Libyens perspektiv. 2-3 länder drev på i FN, fick säkerhetsrådet att "outsourca" interventionen till Nato. Därefter överskred Nato sitt mandat, och gick från att göra en flygförbudszon, till att störta regimen. Khadaffi lär ha känt sig anfallen av USA och Nato. Han lär ha upplevt att de anföll. Notera att anfall och invasion har inte med att göra om det är de "goda" som gör det eller inte. Vi kan se liknande fenomen i Afghanistan. Notera att jag inte säger att det var fel att invadera Libyen eller Afghanistan. Jag förklarar att Nato inte upplevs som en försvarsallians, av detta skäl.

Därtill har vi risken att Nato helt enkelt ändras. Det är inte säkert att det förblir en försvarsallians för all framtid, eller att de ännu mer urvattnar begreppet "försvar".

Nato kan säkerligen "försvara" något inne i Ryssland också. I alla fall kan ryssarna inte utesluta det baserat på tidigare beteende.
Sluta med det där tramset!

Nato har aldrig anfallit nåt land utan mandat från FN.

Det är nu Ryssland som anfallit Ukraina och stulit land där och det har inte med Nato att göra.

Du bara sitter ju och relativiserar ryssens aggression och landstöld.

Det här blir sista gången jag kommer att kommentera dig.

Du är ju uppenbart bara här för att tramsa och sabotera tråden!
Citera
2023-05-02, 14:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
För att knyta tillbaka till själva frågan: Ryssland känner sig hotat av Nato. Det faktum att en organisation ger nytta för sina medlemmar betyder inte att den måste vara något som har existensberättigande.

Men är det sant det du säger ?

Nej säger jag. Utan Putin känner sig hotat utav Nato.., och då inte Nato i sig själv utan vad som krävs för att bli en Nato medlem. Lite mera demokrati och sånt.., dit Ukraina är mera på väg. Det är ett hot mot Putin och hans framtid.

Han har noll och nix problem med Kina, och det styrelsesättet som existerar där.
Citera
2023-05-02, 14:30
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:

För att knyta tillbaka till själva frågan: Ryssland känner sig hotat av Nato. .

Nej, det nuvarande RYSKA STYRET känner sig hotade av nutiden demokrati folkrätten och humanitet.

Nato används i deras efterblivna propaganda och är avsett att lura hjon som dig, och det lyckas.
Att lura dig är iofs en enkel sak.
Citera
2023-05-02, 14:38
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Nej, det nuvarande RYSKA STYRET känner sig hotade av nutiden demokrati folkrätten och humanitet.

Nato används i deras efterblivna propaganda och är avsett att lura hjon som dig, och det lyckas.
Att lura dig är iofs en enkel sak.

Nej, du har fel. Se här. De flesta ryssar upplever Nato som ett hot redan 2008.

https://uscpublicdiplomacy.org/student-paper/ally-or-adversary-public-opinion-nato-post-soviet-russia
Citera
2023-05-02, 14:40
Medlem
Citat:
Ja, på så vis är det ett krig mellan idén om Nato och "the rule-based order" och Rysslands syn på hur världen borde vara.

Personligen anser jag att Nato bara är ett särintresse, skapat av människor som inte kan se en ny värld växa fram.

Med alla dess fel och brister så är demokrati det absolut bästa alternativet för mänskligheten och civilisationen. Nato är en del i skyddandet av demokratin.
Den nya värld som växer fram i frånvaron av demokrati vill varken du eller jag vara en del av. Hitler försökte bla med detta. I en ny värld, såsom jag ser den, så konkurrerar Kina, Indien och kanske Ryssland med väst och är en del av utvecklingen av samhälle, teknologi och välfärd. Just nu är det alldeles för många länder som surmulet sitter fast i sin historia och istället beskyller USA för allt ont.
Citera
2023-05-02, 14:40
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men är det sant det du säger ?

Nej säger jag. Utan Putin känner sig hotat utav Nato.., och då inte Nato i sig själv utan vad som krävs för att bli en Nato medlem. Lite mera demokrati och sånt.., dit Ukraina är mera på väg. Det är ett hot mot Putin och hans framtid.

Han har noll och nix problem med Kina, och det styrelsesättet som existerar där.

Det har diskuterats förr i tråden att en massa diplomater, akademiker, och ryssarna själva säger att de känner sig hotade av Nato. Behöver du en sammanställning? Se även länken som jag postade till fjortisen: https://uscpublicdiplomacy.org/student-paper/ally-or-adversary-public-opinion-nato-post-soviet-russia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in