Citat:
Ursprungligen postat av
Hamisl
Det är bara en person som är anhållen för tillfället, på den lägre misstankesgraden.
Ja, jag försökte ta bort mitt inlägg, men hann inte innan du citerade det!
Jag har läst i tråden nu, och NEJ det är nog inte /ett typiskt/ hedersmord. Inte från hennes familj i alla fall, då hon inte kommer från en sådan kultur, och muslimer brukar inte döda sin sons gravida svenska (eller svensk-asmimilerade) flickvän. Det är ju flickornas heder som måste säkerställas; om en ung man har sex med en svenska (whatever) utanför äktenskap, så påverkas inte klanens heder.
Men jag kan i och för sig tänka mig, att en sådan familj - där det faller sig naturligt att samarbeta om hedersmord - även lättare kan få för sig att samarbeta om andra mord. (Jämfört med en vanlig västerländsk familj.) Om sonen ville gifta sig med den här kvinnan t.ex., och familjen redan hade planerat att gifta ihop honom med en högättad flicka från hemlandet, som t.ex. hade gett dem högre status i den muslimska communityn och goda affärsförbindelser, så har de kunnat ta till den här utvägen.
Det kan också vara så att den tilltänkta fästmöns familj inte skulle ha accepterat honom som måg, om han hade ett barn från tidigare att försörja, och kanske ha umgänge med. Sådant förstör ju mycket, i vilken familj som helst.