2023-05-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hon har utländskt utseende. Hedersmord? Mycket troligt eftersom det var flera stycken inblandade. Om det bara var killen som inte ville bli farsa, så skulle han ha gjort jobbet själv, han hade inte velat ha några vittnen. (Och inte ha behövt hjälp heller, för att övermanna en höggravid kvinna.)

Jag gissar på hedersmord.
Det är bara en person som är anhållen för tillfället, på den lägre misstankesgraden.
Citera
2023-05-01, 19:21
Medlem
landbandys avatar
Att kunna döda en ung tjej som är höggravid tyder ju på helt känslokalla gärningsmän ;näst intill mentalt psykiskt störda ,färdiga för sinnessjukhus !
Citera
2023-05-01, 19:23
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamisl
Det är bara en person som är anhållen för tillfället, på den lägre misstankesgraden.

Jaha så Saga skall inte ens få ett namn på sin mördare .Skamligt
Citera
2023-05-01, 19:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, jag försökte ta bort mitt inlägg, men hann inte innan du citerade det!

Jag har läst i tråden nu, och NEJ det är nog inte /ett typiskt/ hedersmord. Inte från hennes familj i alla fall, då hon inte kommer från en sådan kultur, och muslimer brukar inte döda sin sons gravida svenska (eller svensk-asmimilerade) flickvän. Det är ju flickornas heder som måste säkerställas; om en ung man har sex med en svenska (whatever) utanför äktenskap, så påverkas inte klanens heder.

Men jag kan i och för sig tänka mig, att en sådan familj - där det faller sig naturligt att samarbeta om hedersmord - även lättare kan få för sig att samarbeta om andra mord. (Jämfört med en vanlig västerländsk familj.) Om sonen ville gifta sig med den här kvinnan t.ex., och familjen redan hade planerat att gifta ihop honom med en högättad flicka från hemlandet, som t.ex. hade gett dem högre status i den muslimska communityn och goda affärsförbindelser, så har de kunnat ta till den här utvägen.

Det kan också vara så att den tilltänkta fästmöns familj inte skulle ha accepterat honom som måg, om han hade ett barn från tidigare att försörja, och kanske ha umgänge med. Sådant förstör ju mycket, i vilken familj som helst.
Senast redigerad av Merwinna 2023-05-01 kl. 19:30.
Citera
2023-05-01, 19:30
Medlem
Hittade detta inlägget på instagram från en anhörig som lades upp för några timmar sedan:

"Min kusins 20-åriga dotter mördades i helgen. Även bebisen i hennes mage dog. Vem gör något sånt? Svårt att förklara för barnen att sånt händer pga att man blir kär i fel kille. #sagaängel"

Så visst verkar hennes kille vara högst involverad...
Citera
2023-05-01, 19:40
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Med andra ord så vet man inte ännu säkert om den anhållne är gärningsman? Det är ju inte ens säkert att det är fråga om ett mord. Kan ju lika gärna vara en tragisk olycka med dödlig utgång, grov misshandel, vållande till annans död eller dråp.

Det enda man med säkerhet vet är att en kvinna hittats död och att polisen har startat en förundersökning gällande mord eftersom omständigheterna var sådana att dem misstänker att kvinnan har bragts om livet och således inte dött av naturliga orsaker eller av egen handaverkan.
Citera
2023-05-01, 19:41
Medlem
landbandys avatar
Hur kan en kille vilja döda sitt eget barn som han ser ligger i sin tjejs mage ?

Den frågan kommer jag alltid bära med mig .
Citera
2023-05-01, 19:43
Medlem
"När ska vi sluta acceptera att religionsfriheten dödar våra systrar, mammor, vänner, barn, barnbarn?"

Hämtat från Sagaängel med samtidig information om manifestation på Stortorget fredag 5/5.
Hur tänker anhöriga då? Jag kommer inte gå på den manifestationen pga den meningen. Naturligtvis ska vi även fortsättningsvis ha religionsfrihet i Sverige! För nog hade Saga rätt att älska vem hon ville oavsett religion. Oavsett religion ska hon inte bli mördad. Religionsfrihet innebär narturligtvis inte heller rätt att döda. Det handlar i så fall om kultur och påtryckningar.
Det är inte religion som dödat Saga. Det är en eller flera personer som inte lever efter svensk lag som gjort det. Och det är redan förbjudet att döda någon. Mycket ogenomtänkt att därigenom hålla religionstillhörigheten istället för individer ansvariga för sina handlingar. Svensk lag gäller alla, oavsett religion.
Jag skulle verkligen vilja veta hur anhöriga tänkt när de uttrycker sig så.
Citera
2023-05-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Med andra ord så vet man inte ännu säkert om den anhållne är gärningsman? Det är ju inte ens säkert att det är fråga om ett mord. Kan ju lika gärna vara en tragisk olycka med dödlig utgång, grov misshandel, vållande till annans död eller dråp.

Det enda man med säkerhet vet är att en kvinna hittats död och att polisen har startat en förundersökning gällande mord eftersom omständigheterna var sådana att dem misstänker att kvinnan har bragts om livet och således inte dött av naturliga orsaker eller av egen handaverkan.
Ja, det är ju inte direkt ovanligt att mannen anhålls av polis vid såna här tillfällen, har ju skett ett antal gånger att personen släpps efter några dagar då det inte finns några bevis för att ett mord faktiskt har begåtts.

Sagas anhöriga får nog hoppas på att det faktiskt är ett mord som har begåtts, där pojkvännen är involverad, med tanke på hur de har uttryckt sig i sociala medier. Annars kan det nog tänkas röra sig om grovt förtal...
Citera
2023-05-01, 19:46
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
"Min kusins 20-åriga dotter mördades i helgen. Även bebisen i hennes mage dog. Vem gör något sånt? Svårt att förklara för barnen att sånt händer pga att man blir kär i fel kille. #sagaängel"

Visst, ibland är det svårare att förutse, men man kan börja med att förklara för barnen att man bör hålla sig borta från kriminella, gängmedlemmar, personer som ingår i en klan och de som kan tänkas leva i en hederskultur så har man kommit en bra bit på vägen.
Citera
2023-05-01, 19:46
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Hittade detta inlägget på instagram från en anhörig som lades upp för några timmar sedan:

Så visst verkar hennes kille vara högst involverad...

Vem är hennes kille då?
Citera
2023-05-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vem är hennes kille då?
Bra fråga... Borde hållas häktesförhandling under morgondagen, eller under onsdag, om det nu är så att polisen fortfarande misstänker honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in