2023-04-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Denna?
https://twitter.com/envirosec/status/1652334471960461312?s=20

OJ det är tyska Marders och en hel dröss var ska dom
Citera
2023-04-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhartman47
Hurra Hurra Putin vi kommer och det med tyska Pz men den här gången blir det inte stopp några km från Moskva. Slava Ukraina
Jag var inne på det tidigare om Ukraina vill skaffa sig ett starkt förhandlings läge borde offensiven gå mot kursk. Dom borde okupera delar av ryssland och sedan gräva ner sig så in i helvete. Sedan säga att ni får tillbaka ryssland när vi får tillbaka Ukraina. Förstå vilken chock för ryssland det du 😂
Citera
2023-04-29, 23:14
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Finns lite olika siffror. Men kring 60000 är vad dom flesta är överens om. Det räcker du får tänka på att ryska försvarslinjerna är långa sätter man in 20000 så är man överlägsen lokalt och kan bryta igenom. Så mekaniserade förband funkar. Sedan kör man på. Har inte förändrats så mycket sedan 2a världskriget.

Men Ryssland har väl minst en miljon man över hela försvarslinjen? Hur ska 60 000 man slå igenom det?
Senast redigerad av Klappasäften 2023-04-29 kl. 23:17.
Citera
2023-04-29, 23:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ryzk desinformation i realtid.
Citat:
Filmen avslöjar ryska lögnen efter drönarattacken

Gick ut med att man förstört tysk superstridsvagn • Svaret: ”Allt fungerar fortfarande”
På en pressträff visades bild på luftvärnkanonvagnen, men filmen avslöjar att drönaren studsar bort från pansaren.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/filmen-avslojar-ryska-lognen-efter-dronarattacken/

Det är så rysk propaganda arbetar. Nästan allt de säger är desinformation och lögner.

Här avslöjades de dock.
Citera
2023-04-29, 23:17
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
För 200 år sedan rådde en annan syn på statsbildning och exempelvis Sverige kunde då ta sig rätten att ockupera den finska landmassan även om det då råkade bo en annan folkgrupp där.
Sedan 1949 finns det ett fördrag i FN (...)
Som jag ser det blir det bara farligt att använda språktillhörighet som argument för att riva ner statsbildningar ,
Nej, det Finland som Ryssland erövrade och förhandlade sig till 1743 och 1809 är Sverige. Ingen ockupation innan dess. Det är lika svenskt som t ex Värmland, Hälsingland och Ångermanland.

En konsekvens blev att denna östra rikshalva hamnade på efterkälken i många avseenden. De kom ikapp västra Sverigehalvan på 1990-talet, ironiskt nog samma decennium det ryska imperiet föll samman för x:e gången. Intressant som parallell till Ukraina, i flera avseenden.

Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
... Ryssland får helt enkelt kalla hem sin militär och om det visar sig i en "riktig"
folkomröstning under "ordnade" former att exempelvis Donbas vill bryta sig loss från Ukraina.
Då får detta ske genom förhandlingar i FN och då skall givetvis de som tvingats fly från Donbas
samt deporterats av Ryssarna få rösta också och valet skall givetvis övervakas av internationella
observatörer som i alla demokratiska länder.
Det är väldigt viktigt att alla som haft sina hem i de sex av Ryssland ockuperade ukrainska oblasten får möjlighet att flytta tillbaka och leva fria demokratiska liv. Och väldigt svårt.
Citera
2023-04-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Men Ryssland har väl minst en miljon man över hela försvarslinjen?
nej det är dom inte svårt och säga hur många men några 100000är dom men ryssland har antagligen färre soldater än ukraina. sedan är det kvaliten som skilljer ukraina sätter typ inte in hemvärnet för att anfalla som rysland gör utan den ukrainska reguljära armen är till stor del intakt. man har yrkesoldater. och anfaller med och värnpliktiga och försvarar med specielt på dom lugnare ställena.
Citera
2023-04-29, 23:20
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Jag var inne på det tidigare om Ukraina vill skaffa sig ett starkt förhandlings läge borde offensiven gå mot kursk. Dom borde okupera delar av ryssland och sedan gräva ner sig så in i helvete. Sedan säga att ni får tillbaka ryssland när vi får tillbaka Ukraina. Förstå vilken chock för ryssland det du 😂

Det som oroar mig med det är Rysk kärnvapendoktrin . Det är ett anfall på Ryssland . Om man inte samordnar en sådan attack så att Nato samt USA sitter med fingret på knappen samt att trupper längs hela Natos gräns står redo så kommer situationen att urarta . Ryssar tänker inte som vi i väst eller långsiktigt som Kina.
Citera
2023-04-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Men Ryssland har väl minst en miljon man över hela försvarslinjen? Hur ska 60 000 man slå igenom det?
sedan sprider du ut dom ryska styrkorna över hela linjen så är det inte så många på varje km sätter man in 20000man så är ukraina mycket starkare lokalt. sedan kör man igenom dom ryska soldaterna kan liksom inte springa efter. tanken med mekaniserade offensiver är att motståndaren inte ska ha tid och omgrupera.60000 räcker inte för att slänga ut alla ryssar men det kan absolut räcka till att ta tillbaka rätt stora områden. tex krim
Citera
2023-04-29, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det som oroar mig med det är Rysk kärnvapendoktrin . Det är ett anfall på Ryssland . Om man inte samordnar en sådan attack så att Nato samt USA sitter med fingret på knappen samt att trupper längs hela Natos gräns står redo så kommer situationen att urarta . Ryssar tänker inte som vi i väst eller långsiktigt som Kina.
vist är det så men frågan är om dom vågar? resten av värden skulle gå i taket. det är riskabelt men det finns stor chans och lyckas. om man står och hotar Moskva då sätter dom in kärnvapen men inte annars tror jag. men vem vet.
Citera
2023-04-29, 23:33
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
vist är det så men frågan är om dom vågar? resten av värden skulle gå i taket. det är riskabelt men det finns stor chans och lyckas. om man står och hotar Moskva då sätter dom in kärnvapen men inte annars tror jag. men vem vet.

Jag tror dessutom inte att Putin skulle tveka en sekund på att sätta in taktiska kärnvapen på Ryskt Territorium. Jag tror inte heller att vare sig USA eller Nato skulle protestera allt för högljutt . Skitar de ner hemma så får de skylla sig själva typ
Citera
2023-04-29, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hur kan man göra dessa jämförelser under brinnande krig med trovärdighet? Och vad betyder de resultat man kommer fram till för hur det hela slutar?

Fast enligt dina teser så vinner ju ryssarna oavsett, hur kan du med säkerhet påstå att den som skjuter mest är den slutliga vinnaren. Dina antaganden bygger ju på blinda hönan doktrinen, något du har gemensamt med ryssarna. Den blinda hönan som pickar mest blir fetare än den seende hönan.
Citera
2023-04-29, 23:50
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag har noterat att Ryssland har varit ute och flygit med antika mätflygplan och inhämtat data för tröghetsnavigerande system så jag låter det vara osagt men något jävelskap har de på gång .
Låter onekligen intressant, kan du ge mig lite mer kött på benen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in