2023-04-29, 22:33
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg som hastigast på twitter hur ukrainska stridsfordon körde på en väg som var någorlunda torr och vid sidan av vägen låg sådana där draktänder som Ryssland använder.

Dom verkade sönderslagna.

Det tyder på att Ukraina brutit igenom någon försvarslinje lite i det tysta.

Jag tror Rysslands problem nu ligger på viljan att strida. Jag tror inte ens att befälen exakt vet vad dom strider för och det måste vara en otroligt hämmande faktor.

Tyvärr hittar jag inte det twitterkontot just nu. Skummade hastigt.
Denna?
https://twitter.com/envirosec/status/1652334471960461312?s=20
Citera
2023-04-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ryssarna måste sätta in massivt flygunderstöd om de ska stoppa en Ukrainsk offensiv. Ukrainas luftförsvar är oerhört starkt just nu. Det räcker med att de skickar in nålstickstrupper med manpads för att seröst störa ut Rysslands luftangrepp. Ja jag vill se att det går fullständigt åt helvete för ryssen, frågor på det?
ja nu tror jag det inte kan gå så mycket sämre. tror inte dom sätter in flyg i några mängder man har inte förmåga att göra så mycket ändå.
Citera
2023-04-29, 22:35
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
ryska flygvapnet har ingen targeting pod som vi har här utan det är tv guaidade bomber och gps dom använder men gps har du ingen nytta av om du inte ser vad du bombar. jag tror inte vi kommer få se så mycket av det ryska flygvapnet det är för dåligt helt enkelt.

Jag har noterat att Ryssland har varit ute och flygit med antika mätflygplan och inhämtat data för tröghetsnavigerande system så jag låter det vara osagt men något jävelskap har de på gång .
Citera
2023-04-29, 22:36
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg som hastigast på twitter hur ukrainska stridsfordon körde på en väg som var någorlunda torr och vid sidan av vägen låg sådana där draktänder som Ryssland använder.

Dom verkade sönderslagna.

Det tyder på att Ukraina brutit igenom någon försvarslinje lite i det tysta.

Jag tror Rysslands problem nu ligger på viljan att strida. Jag tror inte ens att befälen exakt vet vad dom strider för och det måste vara en otroligt hämmande faktor.

Tyvärr hittar jag inte det twitterkontot just nu. Skummade hastigt.
Kan det vara en övning för att testa en del praktikaliteter, förvisso utan beskjutning? Det kan väl ändå inte vara så illa att det är helt obemannat på vissa platser. Väl. Ändå.

Visades f.ö. bilder på TV-nyheterna i dag från en ukrainsk övning i Zaporizizia. Fascinerande att det pågår övningar till synes ostört så nära fronten. Såg ut som vilken fridfull, vårlig trakt som helst.
Citera
2023-04-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Denna?
https://twitter.com/envirosec/status/1652334471960461312?s=20
vad är det för fordon? ser ut som övning faktist. stoppar verkligen dom små betong klossarna ett stridsfordon? bör ju räcka och ramma det bara i typ40 så lär inget vara kvar.
Citera
2023-04-29, 22:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
ja nu tror jag det inte kan gå så mycket sämre. tror inte dom sätter in flyg i några mängder man har inte förmåga att göra så mycket ändå.

Vi kan bara avvakta och se, finns inget vi kan göra på Flashback. Jag tror Ukrainarna har full koll, med lite hjälp från våra Amerikanska vänner. Utan flygövertag så förlorar ryssen.
Citera
2023-04-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag har noterat att Ryssland har varit ute och flygit med antika mätflygplan och inhämtat data för tröghetsnavigerande system så jag låter det vara osagt men något jävelskap har de på gång .
ins är väll det enda ryska flyget har att navigara med? sedan använder man det till lite balistiska robotar osv. spännande.
Citera
2023-04-29, 22:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Ja förmågan brister men man kan ff sätta in folk. Sen vad resultatet blir återstår att se...
Citera
2023-04-29, 22:57
Medlem
Klappasäftens avatar
Hur många ska de gå i motoffensiv med jag har hört runt 50 000 tusen man men det räcker väl inte?
Citera
2023-04-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja förmågan brister men man kan ff sätta in folk. Sen vad resultatet blir återstår att se...
Jag tror att det inte är så långt bort att ryssen ger upp. Men vem vet. Jag tror helt enkelt inte att dom kommer kunna fortsätta så här dom kommer ingenstans och det går åt helvete någon lär bli ansvarig frågan är om det blir putin.
Jag ser inget sätt Ryssland kan vinna deta. Visst kan man forsätta ösa på med folk men någonstans finns en smärtgräns är det vid 1 miljon soldater 2 eller 4? Ukraina är ett jäkligt stort land och kan absolut förlora 1 miljon soldater ochså. Någon gång måste ryssland inse att det är kört. Om jag var putin skulle jag gett upp för länge sedan. Men ska dom slåss vidare nu så skulle jag nog sätta in kärnvapen mot den ukrainska offesiven och hoppas på det bästa. Då är nato inblandade sedan hota med mer kärnvapen. Och säga att vi måste förhandla annars går jorden under. Det smartaste är och ge upp men ryssar är korkade det har vi konstaterat sedan länge.
Citera
2023-04-29, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur många ska de gå i motoffensiv med jag har hört runt 50 000 tusen man men det räcker väl inte?
Finns lite olika siffror. Men kring 60000 är vad dom flesta är överens om. Det räcker du får tänka på att ryska försvarslinjerna är långa sätter man in 20000 så är man överlägsen lokalt och kan bryta igenom. Så mekaniserade förband funkar. Sedan kör man på. Har inte förändrats så mycket sedan 2a världskriget.
Citera
2023-04-29, 23:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag tror att det inte är så långt bort att ryssen ger upp. Men vem vet. Jag tror helt enkelt inte att dom kommer kunna fortsätta så här dom kommer ingenstans och det går åt helvete någon lär bli ansvarig frågan är om det blir putin.
Jag ser inget sätt Ryssland kan vinna deta. Visst kan man forsätta ösa på med folk men någonstans finns en smärtgräns är det vid 1 miljon soldater 2 eller 4? Ukraina är ett jäkligt stort land och kan absolut förlora 1 miljon soldater ochså. Någon gång måste ryssland inse att det är kört. Om jag var putin skulle jag gett upp för länge sedan. Men ska dom slåss vidare nu så skulle jag nog sätta in kärnvapen mot den ukrainska offesiven och hoppas på det bästa. Då är nato inblandade sedan hota med mer kärnvapen. Och säga att vi måste förhandla annars går jorden under. Det smartaste är och ge upp men ryssar är korkade det har vi konstaterat sedan länge.

När man förlorat 8 miljoner kanske? Om Ukraina förlorat 1 miljoner man så är det värt det om ryssen förlorat 8 miljoner man. Det är svårt att tänka som en slav, men så är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in