2023-04-25, 10:43
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Youtubern "Reporting from Ukraine" påstår att brohuvudet på andra sidan Dnipro nu är 20 km brett och det verkar som om Ukraina funnit mycket svaga punkter på den ryska sidan.

Tidigare påstods det att brohuvudet bara var 6 km brett.

Vi får studera detta närmare men Ryssland verkar ha tagits på sängen. Här är något på gång.
Jag har personligen varit misstänksam till denna rapport. Jag tycker den luktar lite bluff.

Det kan mycket väl bara vara ett försök att få ryssarna att lägga energi på tomma byggnader. UAF har visserligen opererat i detta område i fler månader. Så det är inget nytt. Nu släpps bilder på kort tid från många punkter i området som tagits under lång tid så det ser större ut än vad det egentligen är. Vi får se hur det utvecklas.
Citera
2023-04-25, 10:50
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
En youtuber som pratade om detta var "Inside Russia"

Mest troligt är någon form av pengatryckande. Fast ska man skapa fiat valuta så görs det genom lån. Så någons balansräkning behöver ta en rejäl smäll. Skulder försvinner inte eftersom någon annan har en fordran.

De skulle eventuellt kunna ha skapat en fordran utan skuld i strid med lagen och systemet men det skulle skapa andra systemproblem.

Ett annat alternativ är någon form konto plundring.

Konstantin. Mycket bra kille.
Många ryss-vänner borde lyssna mera på honom.
Som en vanlig ryss, pratar han om ryss-land på ett ovanligt sätt.
Citera
2023-04-25, 10:50
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nej dom definierar det som pjäser. Dom minsta är så vitt jag förstår kanoner dragna på hjul, och dom största är väl självgående haubitsar.

Det är nog svårt att se vad man egentligen slår ut, men vi får lita på att spaningsdrönare ger någorlunda rätt bedömning.
Det påstås nu att Ryssland har brist på ammunition men det kan vara att försörjningslinjerna inte fungerar tillfredsställande, behöver inte vara brist på själva ammunitionen.
Det har påståtts att Ryssland får slut på ammo under lång tid. Jag tror det när jag ser det.

Frågan är vart produktions kapaciteten ligger och hur snabbt de kan skruva upp den.

En annan fråga är pjäserna. Med nivån de skjutit så slits de ut snabbt och blir värdelösa utan att UAF behöver bomba dem. Rent matematiskt så borde Ryssland ha förlorat fler enheter till slitage än attacker. Hur är förmågan att renovera dem?
Citera
2023-04-25, 10:59
Medlem
Ukraina I verkligheten Från cornucopia.se

UPPDATERAS: Fortsatt rysk terrorbombning – tunga ryska förluster utan ryska framgångar
skriven av Lars Wilderang

"Ryska terrorbombningar mot frontnära tätorter fortsätter och minst tre dödades. I Kupiansk bombades museumet och fem skadades samt att det finns personer kvar under rasmassorna som kan ha dödats. I Charkivregionen bombades 18 tätorter och minst en dödades.

Två civila dödades i Donetskregionen och tretton skadades.

Fyra skadades vid 61 bombningar av befriade Chersonregionen."

https://cornucopia.se/2023/04/uppdateras-fortsatt-rysk-terrorbombning-tunga-ryska-forluster-utan-ryska-framgangar/

Terrorbombningarna fortsätter..
Citera
2023-04-25, 11:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jakttid på ryssar, Bakhmut håller ut.
Nej nej!
Jag har läst från säkra källor (tråden och en vadslagningsbyrå) att Bakhmut redan har fallit flera gånger, fortsätter att falla och dessutom kommer att falla snart.
Citera
2023-04-25, 11:19
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Siffrorna för hur det går för den ryska ekonomin har nu släppts av det ryska finansdepartementet.

Kortfattat kan man beskriva det som t.o.m. deras eget finansdepartement medger att ekonomin går åt heksike.

Siffrorna nedan gäller det första kvartalet 2022 jämfört med första kvartalet 2023. Allt räknat i mrd rubel. (Officiell växelkurs ca 13 öre per rubel)

Tot. inkomster:
7 163 ---> 5 677 (vilket motsv. en minskning med 20,7%)

Tot. utgifter:
6 029 ---> 8 077 (vilket motsv. en ökning med 34,0%)

D.v.s. första kvartalet 2022 gick de plus 1 134 mrd rubel men första kvartalet 2023 gick de back med 2 400 rubel. D.v.s. en försämring med hela 3 534 mrd rubel!

Allt detta dessutom om möjligt än sämre (från ett ryskt perspektiv) än det förväntade från 1:a Jan 2023.

Därtill skall det förstås ifrågasättas ifall uppgifterna är korrekta eller om de skönmålar det. Därtill bör även nämnas att de under Jan och början av Feb 2023 fortfarande hade inkomster för oljeförsäljning till Europa. (Sanktionerna infördes förvisso den 1:a Jan, men affärer tecknade innan dess fick genomföras fram till mitten av Feb.)

Oljan och gasen då?

Inkomster för det första kvartalet 2022 var 2 974 mrd rubel men sjönk till 1 930 mrd rubel första kvartalet 2023, d.v.s. en minskning med hela 45,0%!

Obs! Alla ovanstående siffror enl. Rysslands eget finansdepartement. Så nä, ni som hejar på Ryssland och säger att deras ekonomi går som tåget -inte ens det ryska finansdepartementet håller med er om det, precis tvärtom ger de en mycket dyster bild.

Och eftersom ni oftast inte godkänner andra källor än Rysslands egna officiella så är här en länk direkt till orginallkällan, det ryska finansdepartementet: https://minfin.gov.ru/PRESS-CENTER

Inte så mycket att argumentera om här...
Citera
2023-04-25, 11:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nej nej!
Jag har läst från säkra källor (tråden och en vadslagningsbyrå) att Bakhmut redan har fallit flera gånger, fortsätter att falla och dessutom kommer att falla snart.

Haha, jag tror att det är en liten informationsmiss här, ingen har upplyst Ukrainarna om att de har förlorat Bakhmut, ryssarna måste skärpa till sig i informationshänseende helt enkelt
Citera
2023-04-25, 11:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nej nej!
Bakhmut är Ryssarnas största framgång. Staden har fallit varenda dag sedan oktober
Det är verkligen stort av Ryssland att lyckas erövra Bakhmut varje dag i ett halvår. Jag antar att dom sedan drar sig tillbaks till kvällen så att dom kan erövra den igen imorgon
Citera
2023-04-25, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Bakhmut är Ryssarnas största framgång. Staden har fallit varenda dag sedan oktober
Det är verkligen stort av Ryssland att lyckas erövra Bakhmut varje dag i ett halvår. Jag antar att dom sedan drar sig tillbaks till kvällen så att dom kan erövra den igen imorgon

Ryssarna måste känna sig som karaktären i Groundhog Day (måndag hela veckan) Varje morgon vaknar de upp och Bakhmut är återigen inte intaget.
Senast redigerad av saddam77 2023-04-25 kl. 11:49. Anledning: Felstavning
Citera
2023-04-25, 11:48
Medlem
De ryzzka tanksen T14 omnämns som
"Propaganda tanks" för röda torget som är av mycket tveksam kvalite och få till antalet. Av aljazeera.

https://www.aljazeera.com/news/2023/4/25/russias-new-t-14-armata-battle-tank-debuts-in-ukraine-report

"Russia’s new T-14 Armata battle tank debuts in Ukraine: Report
The T-14 has an unmanned turret, and its crews remotely control the armaments, but Western intel says it has problems."

Propagandatanksen funkar nog än så länge bara i parader, tydligen.
Ryzzarna törs inte ta ut dem i fält.
Citera
2023-04-25, 12:00
Medlem
Citat:
Youtubern "Reporting from Ukraine" påstår att brohuvudet på andra sidan Dnipro nu är 20 km brett och det verkar som om Ukraina funnit mycket svaga punkter på den ryska sidan.

Tidigare påstods det att brohuvudet bara var 6 km brett.

Vi får studera detta närmare men Ryssland verkar ha tagits på sängen. Här är något på gång.

Det s.k "brohuvudet" är ett träsk som ligger på en ö i Dniepr och ingenting som kan användas för en vidare offensiv...

Ett tips är att kolla ex google maps och streetviewbilder från området.
Citera
2023-04-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det har påståtts att Ryssland får slut på ammo under lång tid. Jag tror det när jag ser det.

Frågan är vart produktions kapaciteten ligger och hur snabbt de kan skruva upp den.

En annan fråga är pjäserna. Med nivån de skjutit så slits de ut snabbt och blir värdelösa utan att UAF behöver bomba dem. Rent matematiskt så borde Ryssland ha förlorat fler enheter till slitage än attacker. Hur är förmågan att renovera dem?
Det är en korrekt analys. Det är mångdubbelt fler som slitits ut än som förstörts. Ryssland använder i dag t62or som artilleri i stor utsträckning. Men även dom slits fort. Det är antagligen därför man ser så många 50tals stridsvagnar som dom använder idag dom andra är utslitna. Mycket av Rysslands industri har legat i andra länder som tex Ukraina därför är deras egen industri kapacitet rätt låg idag. Jag skulle vilja påstå att det är det deta kriget handlar om igenkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in