Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Men menar du att Maja inte var i behov av hjälp för sina diagnoser och sitt dåliga mående? Hade hon inte allvarliga utmaningar med sina kognitiva funktionsnedsättningar och med sitt psykiska mående?
Var hon inte barnslig och flera år yngre än sina vänner?
Vad skulle du som förälder tycka om att din 16- åriga dotter (med Majas utmaningar, fast nu vet jag inte om du menar tt hon inga har?) var ute med inte bara Johanna som är 18 år och flera andra som är berydligt äldre? Och med vetskapen om att Maja har svårt att sätta emot Johanna?
Jag ville dra frågan till sin spets.
Maja har bokstavsdiagnos, skolproblem går hos psykolog etc - precis allt det där som du beskriver.
Maja är ingen initiativrik, smart ledartyp som Johanna, som sannolikt är psykopat.
Men sanningen är att ingen av dem döms för vad de är - utan för vad de gjort.
Mot Tove och Toves närstående. För Tove och hennes anhöriga spelade och spelar det ingen roll hur barnslig eller hur problemtyngd Maja kan ha varit när Tove mördades.
Just symbiosen mellan Johanna och Maja har mycket sannolikt möjliggjort alltihop. Mycket troligt att Johanna varken hade fått hem Tove till lägenheten eller vågat gå i närkamp med T utan M. Definitivt inte klarat att gömma kroppen efteråt.
Det finns ett ordspråk som tillskrivs Edmund Burke:
”The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.”
Det stämmer inte riktigt in här eftersom Maja gjorde en massa egna hemska saker - sannolikt diskuterade med J att straffa T, höll i vid mordet, släpade, paketerade och dumpade kroppen och ljög och lurades mycket länge efteråt. Men Maja lät Js tokerier fortsätta och skyddade J .
Och i allt detta har vi en gräns - myndig = vuxen. Då får man mängder av rättigheter men också eget ansvar. Man kan inte vara ”lite myndig ” för där får man just ta körkort, dricka alkohol, ingå avtal, ta stora lån och bestämma över sig själv. Med alla skyldigheter det också innebär. Den gränsen har Maja, som f övrigt hade körkort, passerat.
Vi ska dömas lika in för lagen för de brott vi begått.
Det gäller unga myndiga gängkriminella, fortkörare och som här unga mördare. Det är något som kan diskuteras eftersom hjärnan ofta inte är färdigutvecklad förrän i 25-års åldern. Men det är så lagarna ser ut idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ja, jag upplever att Maja inte ens verkar reflektera över denna struktur.
Jag tror att ditt svar här är en stor anledning till att Maja döms för det hon enligt rätten har gjort.
För mig baseras Ms morddom på vad hon utan rimligt tvivel har gjort - hållit fast T medan J ströp.
Därmed är båda två lika skyldiga till mord på T. Riktlinjen för mord är minst 16 år fängelse och de försvårande omständigheterna här med dödskamp och gravfridsbrott gör att TR utdömer livstid till de båda mördarna för vad de gjort. Oaktat deras personliga problem eller barnslighet.