2023-05-04, 18:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En annan tanke är att om MH går de här stegen till badrummet från nånstans (de kan vara på stället, i en ring, de kan vara silly walk, de kan vara handrörelser i fåtolj eller säng osv) kl. 02:43 för att döda Tove, varför registreras inga steg FRÅN badrummet då?

Är det så rätten menar att stegen ska bedömas:

Att hon rör sig för att mörda?

Att det är bevis på vakenhet alltså är hon en mördare?

Jag uppfattar att det är exakt så rätten säger att det skall bedömas.

Citat:
Jag har förspråkat en mer detaljerad titt i hennes mobil och IT-forensikerna vet vad de kan hitta där. Särskilt nu när det gått drygt ett halvår sedan brottet så har faktiskt chanserna att hitta mer användardata i hennes mobil ökat.

Det beror på att utvecklarna av polisens analysprogram för tömning av iPhones gör uppdateringar med jämna mellanrum och de uppdateringarna är särskilt viktiga sedan i höstas då Apple spelade utvecklarna av såna här ”telefontömningsprogram” ett litet spratt.

Vi får väl hoppas att Majas nya försvarsadvokat ser till att detta blir gjort. Maja har ju i alla fall lyft denna fråga i samband med sitt advokatbyte, så någon mer bör vi väl få se där och det är ju inte orimligt att de lyfter in en egen sakkunnig, riktigt sakkunnig, i frågan. På samma vis som Clea vill ta in en egen sakkunnig när det gäller den rättsmedicinska rapporten.
Citera
2023-05-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag håller med. J sa i de första förhören att M var i vardagsrummet men specificerade inte vad hon gjorde där. Det är ju först när J tidigarelägger brottet som Ms aktivitet flyttas från vardagsrummet. Enligt J ska de i hennes 'bekännelse' först visat T runt i lägenheten. Och M gått in först i badrummet om jag förstod det rätt. Men varför skulle M gå in i ett litet tomt badrum? Det är mer sannolikt i så fall att J bara öppnade dörren och att T kollade snabbt in. Det troligaste är väl att J knuffade in T i badrummet när hon var på väg hem alternativt att T faktiskt tänkte eller gick på toa.

En sak jag funderat över är tystnaden från lägenheten. Att inga röster hördes. Om de var tre stycken i ett litet badrum borde väl M och J ropat något till varandra åtminstone. Om det uppstod tumult som J påstår.
Ja, Js berättelse om att M gick först in i badrummet... varför skulle M gå in dit...?
Tystnaden... tror jag var den tystnad som uppstod direkt efter mordet, när de bara satt tysta i chock...
Citera
2023-05-04, 18:43
Medlem
Om M var delaktig i mordet så tror jag inte hon skulle reagera som hon gör efter domen.
Vill att man ska ifrågasätta J mer... tiderna mer...
Det talar för att hon inte var med i badrummet.
Citera
2023-05-04, 18:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det kanske finns någon som tar tag i det.

Aha, en till artikel, med intervju med grannen också och där ser jag den tidsstämpel du nämner.

https://sverigesradio.se/artikel/darfor-gar-inte-tingsrattens-tidslinje-ihop

Och precis så ser mina tidsstämplar up i appen, och som jag berättade verkar det finnas en indelning i sekvenserna (som jag nte riktigt vet hur det sker, avörs).

T ex när jag joggar, kan sekvenserna vara indelde i ca 10 minuters etapper, medan när jag gick upp för min trapp och ner, indelades det in i sekunder och steg i fyra sekvenser, trots att jag inte stannade. Kanske räknades det steg separat vid vanlig gång till trappen, sedan stegen i trappen? Vet inte nu, inte kolat noga, men det kan finnas väldigt mycket information här om man är intresserad.

Här berättar ju grannen lite också hur han ringer på och visar med handen hur slagen låtit.

Som sagt, en rekonstruktion med grannen är inte fel.
I mina öron låter det som grannen demonstrerar mer som dova knackningar än kraftiga sparkar.

Tiden anger han som cirka 2.40. Vid första förhören uppger han dunsen runt 3, sedan tror jag han lagt mycket tid på att försöka utröna lite mer exakt tid och letat efter något att hänga upp den på. Bevisligen har han inte hittat något exakt, eftersom han uppger "cirka" 2.40. Vet han egentligen inte, utan har gissat sig till tiden efter diskussion med fadern?

Han förefaller uppriktigt engagerad i att vara behjälplig, men tidsuppskattning är kanske inte hans starkaste sida.
Citera
2023-05-04, 18:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
En annan tanke är att om MH går de här stegen till badrummet från nånstans (de kan vara på stället, i en ring, de kan vara silly walk, de kan vara handrörelser i fåtolj eller säng osv) kl. 02:43 för att döda Tove, varför registreras inga steg FRÅN badrummet då?

Är det så rätten menar att stegen ska bedömas:

Att hon rör sig för att mörda?

Att det är bevis på vakenhet alltså är hon en mördare?

Jag har förspråkat en mer detaljerad titt i hennes mobil och IT-forensikerna vet vad de kan hitta där. Särskilt nu när det gått drygt ett halvår sedan brottet så har faktiskt chanserna att hitta mer användardata i hennes mobil ökat.

Det beror på att utvecklarna av polisens analysprogram för tömning av iPhones gör uppdateringar med jämna mellanrum och de uppdateringarna är särskilt viktiga sedan i höstas då Apple spelade utvecklarna av såna här ”telefontömningsprogram” ett litet spratt.

Vet inte om de menar att det räcker med att Maja är vaken och Johannas berättelse.
Resten fyller de i "för att det ska passa" in med at Maja är i badrummet och håller i armarna.

Vi får väl se om Majas hälsoapp kommer att ge mer svar.

Åklagaren verkar måttligt intresserad. Nu.

Tänker om det såg ut som at Maja snurrade runt i badrummet med mobilen i fickan, skulle det synas i appen och detta skulle kunna användas mot henne då. Så det kanske det inte gör, då vi inte sett detta.

Men annars vet jag inte hur det ska räcka med att man är vaken och ljuger om det för att fälla på ivstid för mord.

Inte finns det tillräckliga bevis vare sig från grannens uppgifter och/eller rättsläkarens uppgifter som kan lägga det pusslet med det vi har nu.
Citera
2023-05-04, 18:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har själv hela tiden trott att mordet skedde tidigare, men har inte tidigare fått något särskilt gehör i tråden för min uppfattning om tiden för själva mordet.

Förrän nu, så tack för det.

Tack själv!

Då har vi bara missat varandras inlägg, jag har varit av denna uppfattning redan sedan före jag började skriva i tråden, och har skrivit en del om det.

Trevligt dock att se att det är någon mer än jag, för hittills har det inte varit många som har varit med på det spåret, även om en och annan har insett att något varit galet med tidslinjen. Men som sagt, det är några "blindstyren" i tråden som skriker högt och mycket om trams och påhitt, då drunknar lätt fakta
Citera
2023-05-04, 18:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
De enda tider som är viktiga, och enligt TR relevanta, är 2.40 när grannen kollar sin tfn och dunsen kommer strax efter och 2.43 då Ms tfn visar att hon rör på sig. Alltså är hon vaken och delaktig I mordet. Alla andra tider som inte knyter M till mordet är oväsentliga.
Det är verkligen effektivitet på hög nivå, speciellt eftersom det även finns tid att irra runt och frysa till is, enligt sanningssägaren J.

Ja, det är den tidpunkten som rätten "hänger upp sig på" som är den "relevanta". Och precis som jag påtalat "hela tiden", så håller inte tidslinjen. Det är inte ens nära. Det är ljusår ifrån en fysiskt möjligt tidslinje. Och nu har det ju krupit fram att även flera inom utredningen också är av uppfattningen att inte ens 0230 håller som tiden för mordet.

Frågan är vad polisen egentligen kommit fram till gällande tidpunkten för mordet, och vad av det som åklagaren har tagit till sig respektive sållat bort, och vad, om något som kommit till försvarets känndedom. Det är polisens skyldighet att utreda brottet fullständigt och objektivt. Det inkluderar självklart sådant som talar till en misstänkts fördel, det kan ju vara så att en misstänkt är oskyldig, då får inte det mörkas. När det nu kryper fram att det finns personer inom utredningen som inte tror på den tidslinje som åklagaren presenterat, då är det illa, riktigt illa. Och då börjar man undra hur allvarliga tjänstefel som har begåtts här egentligen.
Citera
2023-05-04, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tack själv!

Då har vi bara missat varandras inlägg, jag har varit av denna uppfattning redan sedan före jag började skriva i tråden, och har skrivit en del om det.

Trevligt dock att se att det är någon mer än jag, för hittills har det inte varit många som har varit med på det spåret, även om en och annan har insett att något varit galet med tidslinjen. Men som sagt, det är några "blindstyren" i tråden som skriker högt och mycket om trams och påhitt, då drunknar lätt fakta

Undrar vilken tid tror du att mordet hände.
Citera
2023-05-04, 19:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Absolut. Ursprungligen en tanke planterad av advokaten, blir sovandet snabbt Majas "go-to" för att inte ha sett eller hört något. Från förhör 21/10, advokat Svegfors ställer frågor till Maja:

Hon tror att hon satt i sängen, det kan ha hänt att hon slumrade och hon började i så fall att slumra i köket. Inte mycket överensstämmelse med den historia hon till slut fastnar i.

*I det här skedet påstår Maja att hon var i lägenheten mellan 02:00-05:00 då Johanna skjutsade henne hem. Advokaten frågar alltså om något slumrande kan ha ägt rum under dessa tre obrutna timmar i Johannas lägenhet.
Det är mycket möjligt att Svegfors gett henne "rådet" att sova för att skona henne från en hop frågor hon haft stora svårigheter att svara på. Det låter dessutom inte så nonchalant som "ingen kommentar".

Sangborns rappa frågor i snabb takt skulle lämnat M chanslös. Hur oskyldig M än varit hade hennes troligtvis osammanhängande svar starkt misstänkliggjort henne.

Jag ser sovandet som en mycket klok, skonsam strategi just för M. Det uppfattas som att hon ljuger ja, men oavsett hur sanningsenlig hon varit tror jag att hennes dröjande, tvekande och stakande svar uppfattats som lögn. Jag tror inte hon blivit trodd oavsett.
Citera
2023-05-04, 19:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det är den tidpunkten som rätten "hänger upp sig på" som är den "relevanta". Och precis som jag påtalat "hela tiden", så håller inte tidslinjen. Det är inte ens nära. Det är ljusår ifrån en fysiskt möjligt tidslinje. Och nu har det ju krupit fram att även flera inom utredningen också är av uppfattningen att inte ens 0230 håller som tiden för mordet.

Frågan är vad polisen egentligen kommit fram till gällande tidpunkten för mordet, och vad av det som åklagaren har tagit till sig respektive sållat bort, och vad, om något som kommit till försvarets känndedom. Det är polisens skyldighet att utreda brottet fullständigt och objektivt. Det inkluderar självklart sådant som talar till en misstänkts fördel, det kan ju vara så att en misstänkt är oskyldig, då får inte det mörkas. När det nu kryper fram att det finns personer inom utredningen som inte tror på den tidslinje som åklagaren presenterat, då är det illa, riktigt illa. Och då börjar man undra hur allvarliga tjänstefel som har begåtts här egentligen.
Det är bara de tider som framkommer under rättegången som rätten har att förhålla sig till. Jag vet inte om Rullman redogör tillräckligt ingående för 2.30 för den tiden har rätten negligerat till förmån för grannens gissning.
Citera
2023-05-04, 19:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I mina öron låter det som grannen demonstrerar mer som dova knackningar än kraftiga sparkar.

Tiden anger han som cirka 2.40. Vid första förhören uppger han dunsen runt 3, sedan tror jag han lagt mycket tid på att försöka utröna lite mer exakt tid och letat efter något att hänga upp den på. Bevisligen har han inte hittat något exakt, eftersom han uppger "cirka" 2.40. Vet han egentligen inte, utan har gissat sig till tiden efter diskussion med fadern?

Han förefaller uppriktigt engagerad i att vara behjälplig, men tidsuppskattning är kanske inte hans starkaste sida.

Säkert har de försökt själv ta reda på den ungefärliga tiden, och inte visste grannen om att hans tidsuppgift skulle få en så avgörande betydelse i rätten! Det kan jag aldrig tänka mig.

Själv hade jag litat på att åklagaren och utredningen hade mer koll, och att min tidsuppgift skule vara min egen personliga uppgift (och tro), och inte vara avgörande på minuten för dödstiden för Tove och livtidsdomar.

Som sagt, det är inte grannens uppgift att rota fram en exakt tid för mordet.
Citera
2023-05-04, 19:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Undrar vilken tid tror du att mordet hände.

Till att börja med så tror jag inte att mordet hände 0230 eller senare, helt enkelt på grund av att det blir svårt eller omöjligt att få ihop skeendena.

Sett från andra hållet så tror jag att Johanna inte "slösade" med någon tid. Låt oss ponera att det stämmer som det inledningsvis beskrivits att när de kom till lägenheten så gick Maja och satte sig i vardagsrummet eller möjligen lade sig i Johannas säng, medan Johanna visade Tove lägenheten. Då tror jag att Johanna skred till verket så snart de kom till toan.

Alternativt så utesluter jag inte en möjlighet att Johanna var mer beräknande, och inledde med det nämnda samtalet i köket, och att syftet med det var att förse Tove med alkohol för att få Tove mer påverkad och ett lättare offer. Det är viktigt att notera att det inte finns något i utredningen som indikerar detta, men heller inget som utesluter det. Det är bara en spekulation från min sida som skulle kunna förklara varför Tove var kvar så pass länge i lägenheten och varför mordet dröjde.

Att Johanna skulle ha tålamod att sitta och "prata ut" med Tove i en halvtimme eller mer, det finner jag osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in