2023-04-28, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag blandar inte ihop ågot alls. jag citerade direkt ur deras vittnesförhör.
Jag ser inte alls att Maja är lika drivande, och ordet arg ser jag ingenstans?

Det är en person som berättar om det du refererar till och jag citerar igen:

"Den ljushyade sa till J*ohan att en tjej hade slagit ner henne. Då frågade J*ohan om hon hade
bevis. Den mörkhyade tjejen svarade att hon såg det.
J*ohan följde sedan med tjejerna och pratade med den andra tjejen som gjort det. "
//
"Den ljushyade tjejen pekade ut Tove och gick fram mot henna och sa att det var tjejen som
slog henne. Tove svarade att den ljushyade slog henne. Detta minns Johan väldigt klart och
han svarade att det är ord mot ord. Han sa till dem att om de vill anmäla kan de gå ut till
poliserna som stod utanför. Den mörkhyade svarade då och tyckte han kunde slänga ut Tove. "
//
"- Jag märkte inta av dem. De kändes barnsliga och drama queens. Jag såg dem prata mycket
men hörde inte vad de såg. Vid samtalet med Tove var de bitchiga och hade ett agg."
"

Jag uppfattar det som att Johanna driver, Maja fyller på vid frågor. Båda har dock bitchig ton och verkar hysa agg.
Jag refererar till väktarna och du svarar med att referera till väktarna och poliserna. Det är att blanda. De såg inte Maja.
Citera
2023-04-28, 15:52
Avslutad
Citat:
Jag kan inte se några bevis för att Maja har samma intentioner som Johanna.
Därför att du av någon outgrundlig anledning inte ser att väktarna nämner bägge tjejerna lika mycket i sina vittnesmål. Kan det ha att göra med att du ser det du vill se?
Citera
2023-04-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Om det vore så allvarligt hade nog inte Tove följt med dem mitt i natten

Du, hur ska man som 21:åring kunna förutspå att ”inatt blir jag mördad av bekanta”, de två dräperskorna hade lurat med henne upp i lägenheten och i tron om att bråket skulle lösas, de gillrade en fälla.
I FUP (som jag tvivlar på att du ens ha läst) framkommer åtskilliga bevis och tillfällen då Johanna med sitt bihang Maja har planerat mordbränder. Googlehistorik som blivit raderat och återskapat har pekat på att Johanna viljat mörda diskret, hämnas på en ex-vän osv.
Hennes ex har även fått flytta från staden av rädsla för branden som hon orsakade i hans lägenhet. Hon är även dömd för detta.
Kan du börja hänga med i matchen?
Citera
2023-04-28, 15:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Jag tror vi kom fram där till att 02.30 plus minus några minuter är den troliga tidpunkten för dunsen i golvet. Vilket ju ger J tidsutrymme att förflytta kroppen från badrummet innan hon och M möts.

Ja, jag är inne på samma linje.

Det är inte heller Maja som ska bevisa/motbevisa var hon var vid en viss tidpunkt, om inte åklagaren har något indicium på det som hon kan ha förklaringsbörda för.

Det är åklagaren som ska visa med tillräcklig uppgifter (här tidslinjen) att Maja verkligen var uppe och gick mitt i mordet eller strax efter. Han ska också bevisa att kroppen måste ha legat i badrummet/hallaen.

Såvitt jag vet har inte vindsutrymmet kollats. Hur var det med garderoben och ev mattor?

Poliserna på plats vid första husrannskan berättar om mint en, men kanske tå ihoprullade mattor.
Jag tycker inte at ma ka se några sådana på bilderna från FUP. Inte heller vet jag om att de har testats.

Maja har ju i förhör kastat fram dessa två utrymmen som möjliga ställen till att gömma Toves kropp. Varför har man inte kollat upp detta?

Oavsett, tidslinjen behöver tydliggöras, och grannarnas vittnesmål bör tydliggöras på detaljer och genom rekonstruktion. Det är bra att de hördes väldigt tidigt, men man borde ha kollat upp berätttelsen genom sonens mobilaktiviteter och genom att be dom tydliggöra ljuden mycket bättre genom följdfrågor.

T ex säger ju grannsonen (vid förhör eller intervju???) något om att de senare ljuden lät som sparkar eller slag mot väggen. Dett framkommer ju inte i TR, utan man har nu bestämt att ljuden beror på en medveten Tove som inte har händerna fria.

Usch, jag blir så upprörd!
Citera
2023-04-28, 16:01
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Varför haka upp sig på tiden som grannen uppgett som första duns? Man har räknat baklänges med hjälp av den fastslagna tiden 02:46 när J och T s mobil lämnade adressen.

Grannen säger i rätten att han hör en jättehög duns, han byter några ord med pappan, sen hör han 2-3 mindre ljud som han beskriver som högt tramp.

Från första höga dunsen till han ringer på dörren går 2 min.
40 sek mellan första och andra dörringningen.
Han står ungefär 1,5 min utanför dörren och hör 5-10 slagljud med inga röster.
Han går ner och efter 5-10 min (han är osäker på hur länge) hör han en dörr stängas och öppnas.
Han öppnar sin egen dörr och ser J.
👍
Citera
2023-04-28, 16:10
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Missar. Detta brott var mer stressigt och nervpåfrestande än bränder och det andra de hittade på.

Väldigt klantigt. Det visar att hon inte är så smart som hon tror.

Men BRA eftersom det ledde till att TT hittades och att GM dömts till livstid.

Hade hon tittat mer på deckare och krim än på porrfilmer så hade det suttit i ryggmärgen.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-28 kl. 16:14.
Citera
2023-04-28, 16:16
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast väktarnas vittnesmål säger att Maja var arg och upprörd och argumenterade med dem lika mycket som Johanna gjorde. Det är grov historieförfalskning att hävda att Maja gick i Johannas koppel vid Nöjet. I så fall anser man att väktarna inte är trovärdiga och då får man ange varför. Skulle de ha någon anledning att kasta skit på Maja?

Varför tror vissa så oförbehållsamt på Majas ord fast att det är tydligt att hennes berättelse är tydligt vinklad?

Denna information hade inte jag. Det ger ju en annan bild av Maja, ofta har det ju framställts som att hon inte har någon egen vilja.
Citera
2023-04-28, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlinechatter
Ja, öronen borde dragits åt ordentligt. Men samtidigt, har man fastnat i en narcissistisk relation, så ser man inte detta. Även om du, enligt Maja själv, försöker vrida på det för att hon ändå, åtminstone, förstår(verkar förstå) att mord inte är rätt utväg.
Jag själv, av vad jag läst, tror starkt på att Johanna är en rent av sagt en psykopat. Med narcissistiska drag, om inte rent av narcissist. Att hon klarade av P7, tyder ännu mer starkt på narcissism, enligt mig. Hennes agerande efter mordet, tal i förhör samt rättegång är helt skrämmande. Och typiskt denna psykosociala störning. Maja är för mig helt oklar i deltagandet av mordet. Har hon varit deltagande tror jag som det hon dömdes för- inte av avsikt.

JJ i rätten angående att hon brände kroppen: "jag har alltid tänkt att jag själv vill bli kremerad när jag dör...öh...att inget djur skulle äta upp henne...där hon låg ensam i skogen". Ungefär så.
Vad är det för komplett galning som ens uttrycker sig så? För att tona ner det faktum att hon försökt bränna kroppen. Två gånger, dessutom. Låter väldigt stört med tanke på övriga bränder hon har orsakat. Hon verkar vara en extremt farlig person.
Citera
2023-04-28, 16:19
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Du, hur ska man som 21:åring kunna förutspå att ”inatt blir jag mördad av bekanta”, de två dräperskorna hade lurat med henne upp i lägenheten och i tron om att bråket skulle lösas, de gillrade en fälla.
I FUP (som jag tvivlar på att du ens ha läst) framkommer åtskilliga bevis och tillfällen då Johanna med sitt bihang Maja har planerat mordbränder. Googlehistorik som blivit raderat och återskapat har pekat på att Johanna viljat mörda diskret, hämnas på en ex-vän osv.
Hennes ex har även fått flytta från staden av rädsla för branden som hon orsakade i hans lägenhet. Hon är även dömd för detta.
Kan du börja hänga med i matchen?

Tack!!
En del vill likna mordet på Tove som ett busstreck.
Det är ett så grymt mord, det tar flera minuter att strypa någon och Tove måste ha känt en fruktansvärd dödsångest 😓
Jag kommer att gråta om hovrätten sänker straffet för mördarjohanna och mördarmaja!!
Båda ljuger sig blåa men det går inte att förneka vad dom gjort båda två.

Hoppas att hovrätten dömer mordet rättvist och inte tar in förmildrande omständigheter någonstans!!
Citera
2023-04-28, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om Maja höll fast Tove i badrummet - ska Maja ändå få ett reducerat straff i Hovrätten?

När man läser här och i media före domen framställs bilden av att Maja är en ung, barnslig, lite vilsen tonåring med bokstavsdiagnoser och behov av psykologkontakt. Ej tjej som hittade en två år äldre kompis som drog med henne på spännande, ofta roliga saker, en person hon beundrade och följde.

Det verkar nästan som många tycker att det därför är sekundärt om Maja verkligen höll fast i badrummet - hon anses av vissa ändå inte riktigt lika ”skyldig” - vad hon än har gjort.

Det är nog en lite märklig inställning eftersom det för Tove, när hon mördades, absolut inte spelade någon roll hur mördarna mådde psykiskt eller vem som var ledande. Ingen hjälpte Tove.

Tove övermannades, misshandlades, mördades och hennes kropp forslades bord, gömdes och antändes. De var två mot en oavsett hur ”arbetsfördelningen” var mellan Johanna och Maja.
Det är nog också så som Toves anhöriga ser på saken idag, eftersom deras ombud uttalat att de är nöjda att både Johanna och Maja döms för mord.

Så frågan är - ni som argumenterar för att Maja är en mindre förhärdad brottsling än Johanna - anser ni att det är helt avgörande för livstidsstraffet om Maja höll fast Tove eller inte?
Eller ska Maja, vad hon än kan ha gjort, ändå slippa livstid på grund av sina diagnoser, problem och personlighet?

Det fetade, sista meningen:
Nej, det ska hon absolut inte ha nån typ av cred för. Hon var inte psykotisk, hon var bara extremt korkad och insyltad i JJs tankevurpor. Men det hade hon valt själv.

Kan tänka mig att hon får 12-14 år som straff. Hon eldade inte på TT. Inte ströp hon henne heller. Men hon var en person som möjliggjorde mordet.
Citera
2023-04-28, 16:32
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Jag kan inte se några bevis för att Maja har samma intentioner som Johanna.

Nej det är faktiskt svårt att se. Maja är så ung och omogen. Tror hon påverkades av Johanna. Förut tänkte jag att hon nog är lika skyldig men jag är tveksam. Det är väl t ex Johanna som tänder eld på kroppen (ingen utan allvarlig empatistörning gör något sådant). Majas inblandning är mer oklar.
Citera
2023-04-28, 16:36
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Jag tror vi kom fram där till att 02.30 plus minus några minuter är den troliga tidpunkten för dunsen i golvet. Vilket ju ger J tidsutrymme att förflytta kroppen från badrummet innan hon och M möts.

Grannen har vittnat om duns någon gång mellan kl 02:30-02:45, så det hjulet uppfann inte ni.
Maja är uppe och knallar 02:43 så det vore ju konstigt om hon inte stöter på Johanna som är fullt upptagen med att flytta en kropp, inte sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in