2023-04-27, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Finns inget som rättfärdigar en invasion, så länge man inte förklarar krig mot Ryssland och det har inte Zelensky gjort.
Självklart kan man rättfärdiga en invasion, det kan tex vara ett måste för att förhindra ett anfall mot en själv.
Citera
2023-04-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Frågan var om Zelensky kunde ha undvikt invasionen.

Frågan var inte om Ryssland hade rätt eller inte. Och det är också irrelevant om ryssarna bröt Minsk för om Zelensky kunde ha undvikt invasionen.

Alla länder kan slippa bli invaderade av Ryssland. De hade ju en kravlista. Avskaffa ert försvar, ge upp, låt oss styra landet. Nåt i den stilen.
Citera
2023-04-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Ukraina bombar civila bostäder precis som Ryssland gjort

https://www.expressen.se/tv/nyheter/jatteexplosioner-i-bachmut-teorin-ukrainska-bomber/

Ett vapenlager, i Bakhmut.. där hur många civila bor menar du?

Ryssland har för vana att bomba bostäder, sjukhus, teatrar, museum och järnvägsstationer.. där civila faktiskt befinner sig.

Att det är något som går dig över huvudet är nog något du får skylla dina taskiga gener och uppfostran på. Ukraina är oskyldiga även i det fallet.
Citera
2023-04-27, 21:05
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ukraina bombar civila bostäder precis som Ryssland gjort

https://www.expressen.se/tv/nyheter/jatteexplosioner-i-bachmut-teorin-ukrainska-bomber/

Har du läst artikeln du länkar till? Det var ett ryskt vapenlager som bombades.
Citera
2023-04-27, 21:05
Avslutad
Citat:
Självklart kan man rättfärdiga en invasion, det kan tex vara ett måste för att förhindra ett anfall mot en själv.

Hade Ukraina planer på att invadera Ryssland? Källa, tack!
Citera
2023-04-27, 21:14
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Eller så ställer du dig frågan hur din älskade Putin kunde undvikit invasionen.

Ja den frågan är också intressant. Har du några förslag på vad han kunde gjort istället. Vi antar att året är 2019. Putins önskelista enligt mig:

- Undvika avryskning i Ukraina (och andra ställen)
- Behålla Krim
- Skydda ryssar i Donbass
- Inget Ukraina i Nato (viktigast)
- skydda rysk gasexport

Vad borde han ha gjort, som leder till framgång i så många av dessa framgångsfaktorer som möjligt? Vi vet att han inte borde ha invaderat.
Citera
2023-04-27, 21:22
Avslutad
Citat:
Ja den frågan är också intressant. Har du några förslag på vad han kunde gjort istället. Vi antar att året är 2019. Putins önskelista enligt mig:

- Undvika avryskning i Ukraina (och andra ställen)
- Behålla Krim
- Skydda ryssar i Donbass
- Inget Ukraina i Nato (viktigast)
- skydda rysk gasexport

Vad borde han ha gjort, som leder till framgång i så många av dessa framgångsfaktorer som möjligt? Vi vet att han inte borde ha invaderat.

Ja, istället skulle han gett fan i att invadera helt enkelt. Och att lystra till en diktators önskelista känns inte speciellt meningsfullt. Om man inte är vidrig ryssvän förstås.
Citera
2023-04-27, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Har du läst artikeln du länkar till? Det var ett ryskt vapenlager som bombades.

Ja, tydligen därav att jag skrev som jag skrev.

Låt mig förtydliga, det är exakt samma sak när Ryssland har bombat skjutit mot bostäder sjukhus järnvägsstationer mm mm
Citera
2023-04-27, 21:26
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Nej. Jag menar att han inte försökte inta Kiev, men hoppades på en militärkupp eller fredsförhandlingar. En misslyckad version av Euromaidan, men med militär makt istället för uppviglade medborgare.

Är du efterbliven?

Det var ett tydligt försök att inta Kiev och en normalt fungerande nation hade klarat det med Rysslands resurser. Men ryssar kan bara kriga på ett sätt, och fick se exempel på vad dom inte klarar av.

Vad var tanken med den otroligt långa (fullständigt vanvettiga) stridsfordonkolonnen om man inte tänkt inta Kiev.

Jösses...
Citera
2023-04-27, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Hade Ukraina planer på att invadera Ryssland? Källa, tack!

Det är så det sägs, du kan ju själv ställa dig frågan till hur dom kunnat hålla ut så här länge.

Vi i väst har hjälpt till med att bygga upp deras krigsmakt i öster.

Och nejl inga fjant inlägg som "Källa tack"
Citera
2023-04-27, 21:28
Avslutad
Citat:
Du svarar inte konstruktivt på frågan. Jag tycker också själv den är svår, men intressant.

Nej frågan är inte svår. Hade Ryssråttorna gett fan i att invadera Ukraina hade många liv sparats.

Och jo, mitt svar var konstruktivt; du råkade bara inte gilla svaret, vatnik. Du svarar dock aldrig konstruktivt utan mer som en hal huggorm.
Citera
2023-04-27, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
- hämta de ryssar som vill bo i Ryssland till ryskt territorium

-Lämna tillbaka Krim. Krim är inte ryskt territorium

- Ryssland klarar inte av att skydda ryssar i Donbass. Ryssland klarar inte ens av att ta hand om sin egna befolkning.

- Ukraina var inte påväg in i NATO. Nu är chansen betydligt större.

- Invasionen har lett till sämre gasexport.

Hela invasionen bygger på felaktig information i ett genomkorruptland blandat med total avsaknad i frågor om humanitet. Både gällande ett grannlands befolkning men också sin egna. Det ligger helt i linje med hur Ryssland agerat historiskt.

Det är hemskt att säga men ryssland förtjänar inte att existera som nation längre. De har förbrukat rätten till existens och efter att Ukraina krossat deras militär i grunden så behöver vi dela upp det som återstår i mindre bitar, USA får avgöra vilken regering det ska vara i respektive del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in