2023-04-22, 21:06
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tänkte mig snarare norr om Kreminna i en allmän stötriktning mot Svatove och därefter Starobilsk, längs med väg N 26, typ.

Jag tror också på en rad avledande anfall, som kan komma lite varstans, men med huvudriktning Tokmak-Melitopol. Ryska milbloggare talar å andra sidan mycket om att det sker en ukrainsk kraftsamling just norr om Polohy och att något kommer att ske just där och det verkar ju också troligt. Avstånden är inte så stora, så en framryckning längs två vektorer, den ena mot Melitopol och den andra mot Berdjansk borde kunna understödja varandra ömsesidigt.

Det finns ett gammalt talesätt om att om det är något som den ryska armén är duktig på, så är det att dra sig tillbaka nästan osynligt och i god ordning (och det kanske härstammar från 1812 då ryssarna besegrade Napoleon i princip bara genom att dra sig tillbaka och utan att vinna ett enda slag).

Den där förmågan visade de prov på under förra året. Precis som du kanske också gjorde, så förväntade jag mig (och hoppades på) något som skulle kunna liknas vid ett "Vernichtungsschlacht" i samband med det ryska återtåget från Kiev, samt vid Charkiv- och Chersonoffensiverna. Reträtterna från Kiev och Cherson sköttes, enligt min mening, mycket skickligt av ryssarna, tråkigt nog. Vid Charkiv blev det däremot panik och en stor mängd materiel lämnades kvar (AFU har absurt nog fler stridsfordon i sina rullor nu än vad de hade vid krigsutbrottet, just på grund av detta), men manskapet lyckades ju dra sig tillbaka.
Men det blir väl mindre effektivt i ett anfallskrig, men förstås en fördel under reträtt. Kör de samma taktik nu, står de snart vid ryska gränsen.
Citera
2023-04-22, 21:09
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Natopersonal ska enligt rykten på nätet ha varit måltavla för Rysslands attack med Kinzhals den 9 mars.

Det finns inte mycket uppgifter om detta i "vanlig" media och varken Ryssland eller Ukraina rapporterar om det.
Är det bara rykten eller finns det någon form av bevis som stödjer ryktena?

https://www.newsweek.com/russia-nato-ukraine-command-center-strike-kinzhal-missile-1791805
https://english.pravda.ru/world/156387-kinzhal_nato_bunker/
https://steigan.no/2023/04/ble-et-nato-hovedkvarter-i-ukraina-utryddet-av-et-kinzhal-missil/
https://www.veteranstoday.com/2023/03/14/russia-finally-admits-to-destroying-natos-deep-underground-command-bunker-in-kiev/

Det där var ett påhitt från den kommunistiska nyhetssidan "Pro News", som sedan fick viss spridning bland proryska twittrare och telegrafister, eftersom de tyckte att det vore mumsfilibabba om det verkligen hade hänt.

Här är vad jag tror är det grekiska ursprunget till alla konstiga rykten: https://www.pronews.gr/amyna-asfaleia/enoples-sygkroyseis/ektakto-tromaktiko-ktypima-se-120-metra-vathos-me-rosiko-yper-yperixitiko-vlima-kinzhal-sto-kentro-d ioikisis-tou-nato-stin-oukrania/
Citera
2023-04-22, 21:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag är hjärtligt trött på allt jävla skit om "Euromaidan", vad USA har gjort, BRICS och Tory Nuland.

Jag tycker att det vore intressant att diskutera den kommande ukrainska motoffensiven istället. Frågor som när, var, hur, med vad och hur det kan tänkas gå anser jag bör diskuteras i denna tråd.

Jag tänkte börja med frågan "var?" och presentera lite spontana reflektioner. Den som är intresserad kan väl fylla på.

Jag antar att offensiven kommer att ske över LOC ("line of contact"). Ryssarna spekulerar om ett diversionsanfall direkt mot ryskt territorium (riktning Belgorod, Kursk, etc), men det tror jag inte alls. Kiev vill inte stöta sig med USA genom denna typ av äventyrligheter.

Så vad har vi då?

LOC 1 Luhansk:
Terrängen mellan gränsen och Kreminna lämpar sig utmärkt för manöverkrigföring. Det är samma landskap som i Charkiv oblast, med mindre vattendrag i nord-sydlig riktning. Frontavsnittet är tämligen glest besatt av rysk trupp, men har inget omedelbart strategisk värde. Dessutom skulle en framstöt på djupet kunna bli känslig för ett flankangrepp över den ryska gränsen i norr.

LOC 2 Norra Donetsk:
Området mellan Kreminna och Bachmut lämpar sig också väl för manöverkrigföring. De intensiva striderna har också medfört att ryssarna inte har hunnit bygga ut sina försvarslinjer just där. Pga striderna blir det också lättare för AFU att dölja truppkoncentrationer just där. På minuskontot står dock att den största koncentrationen av ryskt artilleri finns just på denna krigsskådeplats.

LOC 3 Södra Donetsk:
Från linjen Bachmut-Vulhedar är de ryska försvarslinjerna väl utbyggda. Precis som runt Bachmut finns även här större närvaro av såväl rysk trupp som artilleri. Här finns även en större koncentration av städer och tätorter, vilka kan sminka tempot betydligt vid en ukrainsk offensiv.

LOC 4 Zaporizjzja:
Det här måste nog ses som det strategiskt viktigaste frontavsnittet av givna skäl. Terrängen är bra och inte lika kuperad som på andra håll. Här finns heller inga större vattendrag att tala om. Just här är "Surovikinlinjen" som allra bäst utbyggd, men den bristande närvaron av trupp och artilleri kan bli ett problem för ryssarna. Kanske fylls det på om Bachmut faller?

LOC 5 Cherson:
En övergång över floden Dnipro är givetvis teoretiskt möjlig. Den enda fördelen med en amfibieoperation är att du inte behöver oroa dig för flankangrepp, men svårigheten att försörja och utvidga brohuvuden är ju uppenbara. Dock är mängden rysk trupp och artilleri ganska lågt här, med undantag för det smalaste stället vid floden, nämligen vid Nova Khakovka.

Det jag tror, är att denna motoffensiv kommer att bli mindre än förväntad, och kortare. Kom ihåg att förväntningarna på detta äventyr är uppskruvat till 11. Alla väntar på den, och för Ukraina är den myycket viktigt. Därför börjar man med en mindre.., ett "generalrep".., för man får inte misslyckas. Detta generalrep säger jag blir Luhansk

Material anländer under hela sommaren, Leo1 börjar komma och Abrahams träningen är färdig i mitten av augusti. Så jag tror mera på en större sensommaroffensiv. Ifrån september.
Senast redigerad av Snapcount 2023-04-22 kl. 21:14.
Citera
2023-04-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det jag tror, är att denna motoffensiv kommer att bli mindre än förväntad. Kom ihåg att förväntningarna på detta äventyr är uppskruvat till 11. Alla väntar på den, och för Ukraina är den myycket viktigt. Därför börjar man med en mindre.., ett "generalrep".., för man får inte misslyckas. Detta generalrep säger jag blir Luhansk

Material anländer under hela sommaren, Leo1 och Abrahams träningen är färdig i mitten av augusti. Så jag tror mera på en större sensommaroffensiv. Ifrån september.

Abrams kommer senare än Challenger och Leo men det visste vi innan och nu verkar det som att dom kommer tidigare än vad som sagts tidigare.

Man kan bara gissa vad som sker framöver men jag tror inte att en offensiv är avhängig just Abrams-tanks.
Hade gärna sett dom ackompanjerade med västerländskt stridsflyg dock.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2023-04-22 kl. 21:20.
Citera
2023-04-22, 21:21
Medlem
HejaFinlands avatar
En kille springer fram och skjuter sönder en rysk stridsvagn på väldigt nära håll. Och en till stridsvagn står nära. Väldigt modigt gjort. De skriver att stridsvagnen blir skjuten igen men jag tror den exploderar som resultat av första skottet.

https://twitter.com/Tendar/status/1649518634232950786
Citera
2023-04-22, 21:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag vill inte krossa era förhoppningar men det ser nog ganska så kört ut med det. https://imgur.com/a/npMQ1ym

Jag tror det inte heller men Prigozhin skriver det.
Citera
2023-04-22, 21:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Abrams kommer senare än Challenger och Leo men det visste vi innan och nu nu verkar det som att dom kommer tidigare än vad som sagts tidigare.

Man kan bara gissa vad som sker framöver men jag tror inte att en offensiv är avhängig just Abrams-tanks.

Nej, det har du rätt i.., samtidigt är ju "mera"..bara "bättre". Samtidigt är det ju första gången all denna träning i "combined arms" skall sättas i praktiken. Då nog med flera färska förband. Så man kan ju blöta lite fötterna först, innan man huvudstupa hoppar i.

Men, det är det då vad jag gissar/tror på.., man får se vad det blir..
Citera
2023-04-22, 21:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Vad tror ni experter, när kommer den stora motoffensiven från Ukraina, 1:a maj vore väl ett passande datum? Blir det en synkroniserad offensiv längs hela frontlinjen, har Ukraina de rätta förutsättningarna?

Jag tror den kommer när det är mindre lerigt. Tidigast mitten på Maj? De har inte alla nya pansarbrigader färdiga men de har 9-12 stycken redan. De kommer anfalla med vad de har när leran tillåter. Sedan har de mer trupper för en ny sommaroffensiv senare. Nej ingen sådan offensiv utan attacker på några ställen. Kanske högst 4 attacker om man inkluderar en mindre amfibisk attack över Dniepr i Kherson.
Citera
2023-04-22, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Någon "expert" är jag inte. Men säger tidigast i slutet på maj, första halvan utav juni. Det anländer fortfarande utrustning. Det förefaller även som Ukraina väntar på mera ammo.

Ingen panik säger jag, då har ukrainarna bara lite mera tid på att öva.

Håller med, ingen panik.
Att nu ligga nedgrävda i skyttegravar med lera upp till fotknölarna och vänte med sviktande logistik som tusentals ryzzar nu gör, är ingen picknick direkt.

Varje dygn Ukraina nu väntar är värdefulla. Tippar att på över 50% av de ryzka soldaterna ligger stridsvärdet på mycket låg nivå. Kommer att fälla avgörande. Det kommer att viftas med många vita flaggor när Ukraina kommer dånande i högt tempo.
Citera
2023-04-22, 21:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Jag gissar på segerdagen den 9 Maj alternativt dagen efter när de är lite extra bakfulla...

Ryssar i Ukraina är nog fulla alla dagar. Ja ryssar i Ryssland också. Utom när de knarkat.
Citera
2023-04-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Praktiskt vore det ja men att bli medlem i Nato är ingen dans på rosor.
Ukraina har dessvärre kraftiga brister för att det ens ska bli tal om ett medlemskap.
Men förhoppningsvis i framtiden.
Dom bristerna har du hittat på själv, vatnik. Har du helt missat att tusen och åter tusen Ukrainare har utbildats utomlands av mycket kompetenta officerare från Nato länder?
Den senaste tiden.
Läser du bara ryzk media och info?
Senast redigerad av Antistalk 2023-04-22 kl. 21:40.
Citera
2023-04-22, 21:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Abrams kommer senare än Challenger och Leo men det visste vi innan och nu verkar det som att dom kommer tidigare än vad som sagts tidigare.

Hade gärna sett dom ackompanjerade med västerländskt stridsflyg dock.

Tror vi får se lite väst-flyg i offensiven även om den kommer i maj. Även långdistansrobotar/raketer. En hel del hålls nog tillbaka just nu för att kraftsamlas när det väl gäller. Det är hemligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in