2023-04-26, 12:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Vilket i sin tur sänker konsumtionen och gör inhemska produktion mer attraktiv.
Det finns inget absolut samband mellan en försvagad krona och och en ökad inflation.

innan du kommenterar notera: absolut samband
Du får ha vilka killåsikter som helst, men jag rekommenderar en googling. T.ex började ju inflationen stiga i Sverige när oljan och elen gick upp 2022 efter kriget, två handelsvaror som styrs av världsmarknaden. Provat att köpa en inhemsk olja någon gång?

Bensinpriset ändras f.ö. dag för dag beroende på just värdet på SEK och USD. Enkelt bevis på att du har fel.
Citera
2023-04-26, 12:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Grundorsaken till att alla ekonomer och all media enbart är positiva t.ex till aktier eller låga räntor är att motsatsen är omöjlig. De kan inte vara med och sänka marknaden eller jobba emot den. Det är istället deras jobb att stödja marknaden.
Hur vet de att låga räntor stödjer marknaden? På sikt kan alltför hög inflation sänka hela ekonomin, även börsen etc. Men så långt tänker kanske inte alla ekonomer och journalister?
Citera
2023-04-26, 12:50
Medlem
Citat:
Man kan avskaffa riksbankerna som det ser ut nu, de försöker styra marknaden med sina räntor men marknaden vet redan vad räntorna ska vara och det vore bättre om RB och FED följde den istället för tvärtom. Om du med "folket" menar marknaden. Om du menar politiker så kan du glömma det.
Med folket menar jag grundlagen.

Man kan inte låta ”marknaden” få styra hur mycket pengar som ska tryckas i Sverige.

Då är vi tillbaka på ruta ett om 30-50 år, när nästa system kraschar.
Citera
2023-04-26, 12:51
Medlem
Citat:
Vilket i sin tur sänker konsumtionen och gör inhemska produktion mer attraktiv.
Det finns inget absolut samband mellan en försvagad krona och och en ökad inflation.

innan du kommenterar notera: absolut samband

Det är mycket lite inhemsk produktion som är verkligt inhemsk. Sverige är ett land som till stor del är beroende av handel med omvärlden.

Titta omkring på ditt skrivbord om du nu sitter vid ett sådant. Fundera på var sakerna kommer ifrån. Ända från råvaror, insatsvaror till färdig produkt.

Det finns klara fördelar med en låg kronkurs. Exportindustrin kommer att tälja guld. Trä, stål och järnmalm.
Citera
2023-04-26, 12:52
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Importerade varor blir dyrare vilket ökar priset ut till konsument vilket ökar inflationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Blir förmodligen dyrare med koreanska TV-apparater, spanska tomater och bilar från Tyskland.

Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Om Sverige har föder upp grisar och Danmark med och har samma uppfödningskostnder. Så kommer danskarna börja köpa våra grisar när vår valuta går ner då de är billigare än sina egna. Grissvårt att förstå.

Citat:
Du får ha vilka killåsikter som helst, men jag rekommenderar en googling. T.ex började ju inflationen stiga i Sverige när oljan och elen gick upp 2022 efter kriget, två handelsvaror som styrs av världsmarknaden. Provat att köpa en inhemsk olja någon gång?

Bensinpriset ändras f.ö. dag för dag beroende på just värdet på SEK och USD. Enkelt bevis på att du har fel.

Ingen av er tycks ha någon form av utbildning inom nationalekonomi.

Det enda som är absolut inom nationalekonomi är att det inte finns absoluta regler.
Det är just av denna anledning som ekonomer gör felaktiga prognoser.

Ekonomi bör sannolikt bäst modelleras genom kaosmodeller och inte groteskt obildade absoluta samband.

Offtopic:
Satan vad obildat Flashback har blivit!
En hel jävla hög som sitter och sprider irrläror.
ps.Jag har undervisat på Lunds universitet i bl.a. Nationalekonomi
Citera
2023-04-26, 12:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Med folket menar jag grundlagen.

Man kan inte låta ”marknaden” få styra hur mycket pengar som ska tryckas i Sverige.

Då är vi tillbaka på ruta ett om 30-50 år, när nästa system kraschar.
Marknaden är bevisat överlägsen på allt som har med pengar och konsumtion att göra.

Politiker är bevisat sämst på allt som har med pengar och konsumtion att göra.

Om du är emot inflation så började den i världen kring 1971 när USA tog ett politiskt beslut att sluta koppla dollarpriset till guld. Därefter har de kunnat trycka hur många sedlar som helst. Alla världens valutor var då peggade till dollar och världen var stabil.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
De kommer fortsätta höja räntan tills bensin/diesel, gödning till lantbrukarna och elpriserna är nere i nivåer som det var för 3 år sedan.

Oavsett hur folks privatekonomi påverkas och hur företagen ska klara av kraven på kraftigt ökade löner.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är mycket lite inhemsk produktion som är verkligt inhemsk. Sverige är ett land som till stor del är beroende av handel med omvärlden.

Titta omkring på ditt skrivbord om du nu sitter vid ett sådant. Fundera på var sakerna kommer ifrån. Ända från råvaror, insatsvaror till färdig produkt.

Det finns klara fördelar med en låg kronkurs. Exportindustrin kommer att tälja guld. Trä, stål och järnmalm.

Substitutvaror…?
Citera
2023-04-26, 12:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De kommer fortsätta höja räntan tills bensin/diesel, gödning till lantbrukarna och elpriserna är nere i nivåer som det var för 3 år sedan.

Oavsett hur folks privatekonomi påverkas och hur företagen ska klara av kraven på kraftigt ökade löner.
Just dina exempelvaror är dåligt valda. De är alla 100% kopplade till energiförbrukning och inte till räntor.
Citera
2023-04-26, 12:55
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Och sen undrar jag varför höjer man inte mer i proportionellt med inflationen dvs om inflationen är 10% då borde styrräntan vara minst 7% i det här laget för att hinna ikapp? Jag har räknat bort 2% just för inflationen ska ligga på 2%.
Fast inflationen beror ju på efterfrågan, och den bör falla när styrräntan höjs. Som du ser har inflationen i USA bara sista 12 månaderna fallit från 8,5 till 5 procent. Under tiden har FED höjt styrräntan från 0,5 till 5 procent. Riskbanken har samma mål och agerar på samma sätt. Det är bättre att ta många små steg och se hur marknaden reagerar än att ta ett jättekliv och inte riktigt veta vad som kommer att hända. Du måste ju komma ihåg att en räntehöjning även innebär en signal vilket direkt kommer påverka människors agerande.

https://www.usinflationcalculator.com/inflation/current-inflation-rates/
Citera
2023-04-26, 12:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ingen av er tycks ha någon form av utbildning inom nationalekonomi.

Det enda som är absolut inom nationalekonomi är att det inte finns absoluta regler.
Det är just av denna anledning som ekonomer gör felaktiga prognoser.

Ekonomi bör sannolikt bäst modelleras genom kaosmodeller och inte groteskt obildade absoluta samband.

Offtopic:
Satan vad obildat Flashback har blivit!
En hel jävla hög som sitter och sprider irrläror.
ps.Jag har undervisat på Lunds universitet i bl.a. Nationalekonomi
Så du är ekonom. Och du skriver att just ekonomer gör felaktiga prognoser. OK.
Citera
2023-04-26, 12:56
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Jag var ju med i bubbelspricket 1994 och köpte en villa med sjötomt i nacka för 1.8 mkr (värde ca 20M 2021 kan jag tänka). Det var helt vanliga människor som var tvungna att lämna sina hem och bo extremt billigt, via vänner eller liknande. Men de kom sällan till tals i pressen.

Dock utspelar sig allt detta med helt öppna kort. kallas för Medelpriset per kvm, och när tillräckligt många tvingas sälja för att de inte kan betala räntorna, och tar på sig en värdeförlust på 1-2mkr i värsta fall och därmed saknar kontantinsats till nästa köp, så ser vi detta via en sjunkande kurva på nätet. Jag kommer att följa den noggrant. jag ska köpa fin lägenhet i Stockholm januari 2024.

Jo, jag minns den perioden mycket väl trots att jag var något för ung både för att drabbas eller utnyttja den. En vän till min bror var en av de som gick igenom isen, nyköpt villa, höga lån (för den tiden), skenande räntor och så pang, en skilsmässa som blev riktigt ful och han drog det korta strået. Hamnade i depression och kunde inte fixa jobbet. Blev av med huset, sålde med stor förlust, landade i en liten hyreslägenhet med en rejäl låneskuld från huset han inte längre ägde. Det hann bli 2015 innan han hamnade på noll, vette fan om han återhämtat sig mentalt dock, han ser tjugo år äldre ut än vad han är. Så visst finns det många som går under utan att de för den skull talar ut i mediareportage. Och så blir det nog nu också.

Hoppas du hittar din drömlägenhet. Själv har jag redan skaffat mitt perfekta hus och lyckats betala det också, så jag blir nog kvar där jag är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in