2023-04-26, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
På vilket sätt är en svagare krona inflationsdrivande?

Blir förmodligen dyrare med koreanska TV-apparater, spanska tomater och bilar från Tyskland.
Citera
2023-04-26, 11:15
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
På vilket sätt är en svagare krona inflationsdrivande?
Om Sverige har föder upp grisar och Danmark med och har samma uppfödningskostnder. Så kommer danskarna börja köpa våra grisar när vår valuta går ner då de är billigare än sina egna. Grissvårt att förstå.
Citera
2023-04-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har man inte råd att att köpa en bostad för 3 miljoner så får man köpa en billigare.
Hur många har råd att köpa sig en splitterny helikopter, en virkesbil och en egen fabrik som tillverkar rutschkanor?

Håller med till 85% Varför det inte blir 100% i bostadsfrågan beror på att den marknaden inte varit sund på länge. Och det beror i sin tur mestadels på idiotisk politik. Man flödar en marknad med efterfrågan på något som alla behöver. Man gör allt för att styra mot skuldsättning i unga år. Det finns alldeles för lite hyresrätter, till vettig hyra och i områden där normalt folk vill bo. Valet har varit enkelt, åtminstone för dem som haft föräldrar med stabil ekonomi.

Så här var det inte tidigare. Det var inga större fel på områden med hyresrätter. Hade man inte kapital så var det dit man flyttade, till man knegat ihop pengar till något eget, om det nu var det man ville. Man valde även hyresrätt för att man inte landat ännu. Ville kunna flytta snabbt och precis när man ville. Kanske fick för sig att ut och resa. Nu har det ju inte varit ekonomiskt försvarbart att bo i hyresrätt i de få områden som är ok. Skyhöga hyror. Samtidigt som man fått betalt för att bo när man köpt boende. Knappast något val, för dem som hade ett val…..

Sen kommer spelulation in i bilden. Utryck som ”bostadskarriär” myntas o.sv….

Detta är inte en fungerande marknad. Därför bara 85%
Citera
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nej elen är sjukt dyr håller med dig.
Jag menar att den utvecklingen med 3,5 miljoner skänkta till en sån här liten sak betyder att det fortfarande finns mkt slaskpengar där ute något som driver på inflationen. Vi ska alla spendera måttligt ju

Snyfthistoriepersoner finns det alltid pengar och sympati för tydligen. Eller ja snyftpersonen ska förstås ändå uppfylla vissa kriterier. Men det är ju en annan diskussion.

Jag håller med om att folk som lånar pengar till höger o vänster för att lägga på bilar, båtar, fritidshus, semestrar, skönhetsoperationer m.m. naturligtvis agerar oansvarigt. Men man behöver inte ha gjort så för att ändå hamna i en jävligt dålig sits med utvecklingen vi har nu.
Citera
Medlem
Är det någon kunnig som har ett humm om hur många punkter styrräntan tros höjas med i juni ?
Citera
2023-04-26, 11:19
Bannlyst
Varför minskar kronan med 10 öre i värde med korrpt höjd ränta?

Varför sabotera man svensk ekonomi för svenskarna?
Citera
2023-04-26, 11:24
Medlem
Autobahn76s avatar
Sälj majblommor
Citera
2023-04-26, 11:25
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Importerade varor blir dyrare vilket ökar priset ut till konsument vilket ökar inflationen.

Inte lönt att förklara detta för någon som driver ett av de värsta trollkonton som Flashback har att erbjuda. Trollets mål är att provocera med återkommande stupida ofta ovidkommande inlägg samt att distrahera och fragmentisera den sakliga debatten.
Citera
2023-04-26, 11:27
Medlem
Tanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Får reda på att riksbanken kommer höja räntan med 0,50% dvs dubblad och ytterligare dubblad i juni vilket kommer hålla på hela året ut.

I det här laget kommer räntan vara 6-8% till årsskiftet?

https://www.svd.se/a/KneG36/swedbank-sanker-prognosen

Varför kan inte bolåntagare vara immuna i denna ränta men istället straffa företagare och privatpersoner som tar lån och krediter?

Och sen undrar jag varför höjer man inte mer i proportionellt med inflationen dvs om inflationen är 10% då borde styrräntan vara minst 7% i det här laget för att hinna ikapp? Jag har räknat bort 2% just för inflationen ska ligga på 2%.

Inflation är inte samma sak som prisökningar.
Riksbankens styrränta har ingen koppling till bankernas utlåningsränta. Riksbanken skapar endast en väldigt liten del av mängden cirkulerande betalningsmedel. Riksbankens verksamhet är en teater som går ut på förtroendeskapande.
Affärsbankerna skapar pengar ur luften då någon (stater/regioner/kommuner/företag/stiftelser/privatpersoner mm mm) skuldsätter sig. De hyr ut betalningsmedlet de skapat ur luften till ränta.
Bankerna har i princip inga eller väldigt små kostnader för inlåning.
Pengar är skuld.
Citera
2023-04-26, 11:29
Bannlyst
Varför får man aldrig svar på VARFÖR!!

Varför bestraffar man svenskarnas ekonomi??

Bestraffar man svenskarna för att de har rörlig ränta på sina bolån?

https://www.gp.se/ekonomi/efter-r%C3%A4ntebeskedet-s%C3%A5-mycket-dyrare-kan-ditt-bol%C3%A5n-bli-1.97900144?fbclid=IwAR1-xmO2J LBRw76pixh3WhXfn5XU5d_TRYt9VUhJoqBfKfWPW3at1sZlsj0

Citat:
Enligt en färsk rapport från Swedbank har räntehöjningarna hittills kostat 60 miljarder, vilket slagit hårt mot högt belånade svenskar. Av svenska bolånetagare har 60 procent rörlig ränta på sina bolån, och ytterligare 15 procent har bolån som ska omförhandlas inom ett år.

Storbanken tror också, till skillnad från Sahlberg, att man kan vänta sig att även räntebeskedet i juni blir en dubbelhöjning, så att styrräntan når 4 procent under sommaren.

– Sedan ser vi framför oss att Riksbanken s
Citera
2023-04-26, 11:34
Bannlyst
De höjer väl pga kriget och inte för mån inflation. Samma med FED, de höjde tyo samma vecka som Ryssland invaderade eftersom krig = inflation. Räknat lätt med 20% inflation inom några år. Räntor som exploderar. Läget är helt ur kontroll men man visar det inte utåt sett bara.
Citera
2023-04-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Som jag sagt tidigare, boende är en nödvändighet medans helikopter, virkesbil eller egen fabrik ej är nödvändigt för de allra flesta.

Men OK låt säga att jag är lastbilschaufför/maskinförare som ska starta eget företag. Menar du alltså även där att jag måste se till att jag har sparat så mycket pengar att jag kan köpa in lastbilar skogsmaskiner eller vad det kan vara kontant innan jag startar upp företaget? Personer som inte kan göra alla investeringar som behövs för att kunna bedriva de företag de vill ska alltså låta bli att starta företag? Hur tror du att vår ekonomi skulle klara sig då? Hur skulle arbetslöshetssiffrorna se ut då tänker du?

Din näringsverksamhet ska väl generera pengar som betalar lånet? Vad för pengar ska din bostad generera? Mitt hus kostar i underhåll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in