2023-04-26, 11:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Härligt tänk :-) Kronan försvagades direkt efter riksbankens besked. Inflationsdrivande

Särskilt härligt är det inte, dock en realitet att det förhåller sig så. Har man inte jobb med en hygglig lön får man inte låna i banken vilket iof är helt riktigt. Vi kanske måste börja med "social housing" som i england?
Citera
2023-04-26, 11:38
Medlem
RazorKevlars avatar
Normalt sett brukar höjning av räntan stärka kronkursen, idag är det tvärtom, kronan tappar styrka. Vad är den officiella förklaringen till det ?
Citera
2023-04-26, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Har också funderat på detta. Det är ett luftslott, vi har absolut inte fått det bättre. Se sen på i vilken ålder det var möjligt att köpa hus och bilar. Medelklassen har utarmats något fruktansvärt om vi jämför med hur det såg ut för 40-50 år sedan. Ökade klyftor som fortsätter växa, lär inte leda till bra saker.
Räntan på lån låg mycket högre då än nu och det var dessutom svårt att få låna pengar även till bostäder. Det gällde att ha en bra kontakt på banken!
Jag var inte vuxen ännu på den tiden men jag minns att livet var enklare.
Man fick mycket för den svenska valutan nere i Europa. Vi tyckte alltvar billigt i Europa ungefär som folk idag tycker att Thailand är.
Norge och Danmark var billigt på den tiden. Finland var ett sorts u-land.
De svenska livsmedelspriserna var relativt höga och hemmafruarna i Skärholmen demonstrerade mot de höga mjölkpriserna pga inflationen!
Levnadsstandarden var lägre mot idag men det var mindre stress och mer trygghet.
Höjden av lyx var att ha en furuinredd gillestuga i källaren
Ingen blev "utbränd" på jobbet. I stort sett ingen gick på a-kassa.
Våldsbrott var mycket ovanliga.
Personer med afrikanskt utseende väckte uppmärksamhet t.o.m. i Stockholm.
Jag tror att det var Sveriges guldålder och jag är så tacksam för att ha minnen från den tiden.
Folk pratade inte så mycket om lån och räntor - de pratade mer om löner och inkomstskatter.
Det viktigast var hur mycket pengar man kunde tjäna och inte hur mycket man kunde låna.
Citera
2023-04-26, 11:48
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazorKevlar
Normalt sett brukar höjning av räntan stärka kronkursen, idag är det tvärtom, kronan tappar styrka. Vad är den officiella förklaringen till det ?

Officiell förklaring har jag inte hört men om jag spekulerar så förmodligen att 0.5% räntehöjning var väntad minsta höjning och att det kanske fanns vissa som trott på 0.75%. Om de inte höjt räntan alls hade sannolikt kronkursen rasat mycket mer.
Citera
2023-04-26, 11:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Räntan på lån låg mycket högre då än nu och det var dessutom svårt att få låna pengar även till bostäder. Det gällde att ha en bra kontakt på banken!
Jag var inte vuxen ännu på den tiden men jag minns att livet var enklare.
Man fick mycket för den svenska valutan nere i Europa. Vi tyckte alltvar billigt i Europa ungefär som folk idag tycker att Thailand är.
Norge och Danmark var billigt på den tiden. Finland var ett sorts u-land.
De svenska livsmedelspriserna var relativt höga och hemmafruarna i Skärholmen demonstrerade mot de höga mjölkpriserna pga inflationen!
Levnadsstandarden var lägre mot idag men det var mindre stress och mer trygghet.
Höjden av lyx var att ha en furuinredd gillestuga i källaren
Ingen blev "utbränd" på jobbet. I stort sett ingen gick på a-kassa.
Våldsbrott var mycket ovanliga.
Personer med afrikanskt utseende väckte uppmärksamhet t.o.m. i Stockholm.
Jag tror att det var Sveriges guldålder och jag är så tacksam för att ha minnen från den tiden.
Folk pratade inte så mycket om lån och räntor - de pratade mer om löner och inkomstskatter.
Det viktigast var hur mycket pengar man kunde tjäna och inte hur mycket man kunde låna.

En furuinredd gillestuga är inget att fnysa åt
Citera
2023-04-26, 11:52
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothiour
Ja det är korrupta banker som skapar korrupt "inflation"

Det alla undviker, hur många 100 miljarder kr ska bankerna dra in i år?

Varför får vi sällan se konkreta räkneexempel i miljarder kr?

Sen om det går dåligt för en bank någon gång. Då är det vi som ska betala det också. Då är alla rekordvinster som bortblåsta och staten får gå in och rädda banken. Man skulle haft en bank...
Citera
2023-04-26, 11:52
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Spännande att 70% av svenskarnas bolån läggs om i år. Jag hade ingen aning om att så många bundit så kort tid, minimum borde ju vara 3 år. I USA har samma procentsats bundit i 10-30 år.

Spekulerar i att folk bundit i 1 år för att de maxat sina lån och just 1-åriga lån haft lägsta räntan. 3-åriga har kostat pyttelite mer men det blev för dyrt. Nu blir det RIKTIGT dyrt.

Det måste vara förödande för alla som maxat sina lån att varje lånad miljon går upp från 15000 kr i årskostnad till 60000 kr. Finns t.ex inte en familjelägenhet centralt i Stockholm under 5 mkr sedan många år = plus 180.000 kr per år i brutto-räntekostnad om man hade 1mkr i kontantinsats.

Ja, det blir intressant att se var det tar vägen för dessa 70%. De flesta, en majoritet, kommer naturligtvis klara sig genom att dra in på Kobe-biffen och dra in lite på sina utlandssemestrar. Kanske behålla årets bil även nästa år. Men det är helt oundvikligt att det kommer att finnas ett skikt som låg på marginalen redan innan som nu kommer att braka igenom isen. Blir det en vinter till med elräkningar på 15 tusen i månaden så kommer det bli ännu fler som faller. Kommer den här gruppen att vara tillräckligt stor för att ges uppmärksamhet i samhällsdebatten, det är frågan.

Citat:
En lägenhet på 10mkr? Fanns hur många som helst i Stockholm förra året. Mitt hjärta blöder för dumskallarna som maxat på den nivån. Den har dessutom sjunkit i värde 2mkr senaste 2 åren.

Finns som sagt de som har ekonomi att rida ut det, men vissa kommer att falla, det är helt enkelt oundvikligt även om de inte är i majoritet. De som satt på marginalen innan, de som blir av med jobbet, de som skiljer sig... ja, det gamla vanliga.

Den intressanta frågan för mig är hur/om det kommer att påverka samhällsklimatet. Det här är människor som klarat sig så här långt men som nu måste börja bråka om pengar och kanske ändra livstil på ett drastiskt sätt. Flytta från huset medan den mer välbeställde grannen står och tittar på med armarna i kors och ett leende på läpparna. Fasaden kommer att spricka för vissa.
Citera
2023-04-26, 11:55
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Först ut å sälja efter nya hyran

https://auktionstorget.kronofogden.se/92503.html

Från din länk:

Citat:
Beskrivning
Årsredovisning från 2018 anses ej vara relevant. Uppgift om månadsavgift i beskrivning och värdering är från 2018.

Beslut har tagits av styrelsen i januari 2023 att den nya månadsavgiften är 30 087 kr från februari 2023. Information har även gått ut om att avgiften kan komma att behöva höjas ytterligare.
Citera
2023-04-26, 11:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja, det blir intressant att se var det tar vägen för dessa 70%. De flesta, en majoritet, kommer naturligtvis klara sig genom att dra in på Kobe-biffen och dra in lite på sina utlandssemestrar. Kanske behålla årets bil även nästa år. Men det är helt oundvikligt att det kommer att finnas ett skikt som låg på marginalen redan innan som nu kommer att braka igenom isen. Blir det en vinter till med elräkningar på 15 tusen i månaden så kommer det bli ännu fler som faller. Kommer den här gruppen att vara tillräckligt stor för att ges uppmärksamhet i samhällsdebatten, det är frågan.

Finns som sagt de som har ekonomi att rida ut det, men vissa kommer att falla, det är helt enkelt oundvikligt även om de inte är i majoritet. De som satt på marginalen innan, de som blir av med jobbet, de som skiljer sig... ja, det gamla vanliga.

Den intressanta frågan för mig är hur/om det kommer att påverka samhällsklimatet. Det här är människor som klarat sig så här långt men som nu måste börja bråka om pengar och kanske ändra livstil på ett drastiskt sätt. Flytta från huset medan den mer välbeställde grannen står och tittar på med armarna i kors och ett leende på läpparna. Fasaden kommer att spricka för vissa.
Jag var ju med i bubbelspricket 1994 och köpte en villa med sjötomt i nacka för 1.8 mkr (värde ca 20M 2021 kan jag tänka). Det var helt vanliga människor som var tvungna att lämna sina hem och bo extremt billigt, via vänner eller liknande. Men de kom sällan till tals i pressen.

Dock utspelar sig allt detta med helt öppna kort. kallas för Medelpriset per kvm, och när tillräckligt många tvingas sälja för att de inte kan betala räntorna, och tar på sig en värdeförlust på 1-2mkr i värsta fall och därmed saknar kontantinsats till nästa köp, så ser vi detta via en sjunkande kurva på nätet. Jag kommer att följa den noggrant. jag ska köpa fin lägenhet i Stockholm januari 2024.
Citera
2023-04-26, 11:56
Medlem
Citat:

Orsaken är att en höjning med bara 0,5% är för lite i förhållande till vår inflation. Vi kommer nog se rejäla höjningar av räntan i sommar.
Citera
2023-04-26, 11:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är helt ologiskt och det måste finnas någon annan förklaring, t.ex att EUR eller USD gått upp av helt annan anledning och då ser det ut som om SEK sjunker.

Jag har förutsatt att SEK stiger minst 10% när vi får samma räntor som i USA, de har legat före oss i räntehöjningar. Dock verkar det inte komma en pivot där nu som alla tror. T.ex gjorde någon hedgefond en rekordstor satsning på att inflationen är sticky och stannar i USA åtminstone till hösten. Vilket skulle ge Noll räntesänkningar i USA kanske tom några höjningar till. Och gå gårr räntorna upp mycket till i Sverige. Vid 7% i bostadsräntor i Sverige väntar ett blodbad, det är max-scenariot hos Finansinspektionen.
Citera
2023-04-26, 12:00
Medlem
KJosefs avatar
Citat:

Man tror nu på 25 punkter på nästa möte istället för 50. Det är därför kronan tappar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Orsaken är att en höjning med bara 0,5% är för lite i förhållande till vår inflation. Vi kommer nog se rejäla höjningar av räntan i sommar.

Fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in