2023-04-26, 12:31
Medlem
hejsan07s avatar
Riksbanken höjer bara att de andra höjer.

Varför:
De vill inte att placerare flyttar sina pengar till valutor där räntan är högre.

Varför vill man inte det: Det gör kronan är svag och eftersom en stor del av vår import betalas i allt dyrare euro och dollar får vi mindre bucks för kronan och köpen blir dyrare.

Slutsats:
Så alla får betala för att det finns stora valutahandels spel i världsekonomin, dessa bestänmer till sist hur mycket den fattige bolånetorsken skall prostituera sig.

Lösning: Vi kommer tvingas till Euro och sedan bör alla ta sig en rejäl funderare om vi verkligen skall låta handel med bostäder bli ett pyramidspel.

Citera
2023-04-26, 12:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Ja, 5% blir den. Dock inte i juni, då går det för fort.

Den peakar nog sensommaren/hösten 4,5-5,0%.

Detta bör man ta höjd för, hade varit mycket förvånad om den går över 5.
Nästan alla är eniga att bankräntan ska vara samma eller högre än inflationen. Så det du bettar på är att inflationen går ner till kanske 4%. jag har mycket svårt att se det. Dels har energipriserna rasat, de kan stiga igen, dels börjar löneförhöjningar verka.

Däremot kommer recessionen som kan börja i år att ta ner priset något, när det blir kris drar folk in på pengar och köper man mindre går inte priserna upp utan ner.
Citera
2023-04-26, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
De mängder av toppekonomer, främst bankanställda sådana, som tycker att räntehöjningar är helt felaktigt och att Riksbanken snarare bör börja att sänka styrräntan igen. Vad är egentligen dessas agenda? Det är ju knappast Sveriges väl de har i åtanke när de önskar fortsätta tåget rakt ner i avgrunden.

Det är personer som själva gynnas av låga räntor. Sveriges styrränta borde vara ännu högre vid detta laget.
Citera
2023-04-26, 12:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
1. Höj styrräntan relativt skyndsamt till 6,5-8,5%
Dessa långsamma höjningar gör att folk anpassar sig och lånar ännu mer
Tvärtom så har US FED aldrig någonsin höjt sina räntor så fort som nu, kanske inte riksbanken heller. Vi har redan de effekter du vill ha, 70% lägger om lånen i år och jag kan tänka mig att snitt-lånet gått upp från 2% till 5%, mer än fördubbling. Det kommer redan i sommar att bli kris på många bostadsmarknader, och en vanlig 4:a jag tittade på på hemnet, centrala Stockholm, har nu en månadskostnad på 28000 kr och med dagens höjning passerar den 30k med marginal.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-04-26 kl. 12:36.
Citera
2023-04-26, 12:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Det är personer som gynnas själva av låga räntor. Sverige styrränta borde vara ännu högre vid detta laget.
Det är när alla fattar, efter 15 år av noll-ränta, att de får en säker ränteinkomst på 4-5% på sina sparpengar, som alla slutar handla som dårar och börjar spara istället. Man bygger inte ett nytt kök i onödan för 300k när man hade fått 15k i ränta på pengarna per år. När alla slutar handla så går inflationen ner.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-04-26 kl. 12:37.
Citera
2023-04-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Ja, 5% blir den. Dock inte i juni, då går det för fort.

Den peakar nog sensommaren/hösten 4,5-5,0%.

Detta bör man ta höjd för, hade varit mycket förvånad om den går över 5.
Min gissning är över 7% till världsekonomin är så sönderknullad att riksbankerna lanserar en digital riksbankvaluta (CBDC/eKrona) för att starta på nytt med ännu större kontroll.

Fåren kommer omfamna eKronan som den nya Messias, och sen är loppet kört.

Avskaffa Riksbanken, det ska vara folket som styr ränte och penningpolitiken samt bestämmer över valutan.

Sen måste vi gå över till något annat än fiat. Antingen en decentraliserad finit krypto, eller något som är bundit mot något annat av värde, tex ädla metaller.
Citera
2023-04-26, 12:37
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
De mängder av toppekonomer, främst bankanställda sådana, som tycker att räntehöjningar är helt felaktigt och att Riksbanken snarare bör börja att sänka styrräntan igen. Vad är egentligen dessas agenda? Det är ju knappast Sveriges väl de har i åtanke när de önskar fortsätta tåget rakt ner i avgrunden.

I många fall tror jag helt enkelt att de talar i egen sak, dvs de sitter själva med tunga lån och ser månadskostnaderna skena. Ser samma sak hos många s.k ekonomijournalister, det är nästan pinsamt uppenbart i vissa fall att de har en personlig agenda bakom hur de lägger upp sina reportage.

Sen kan det så klart finnas djupare orsaker men det här tror jag är den enkla förklaringen.
Citera
2023-04-26, 12:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Min gissning är över 7% till världsekonomin är så sönderknullad att riksbankerna lanserar en digital riksbankvaluta (CBDC/eKrona) för att starta på nytt med ännu större kontroll.

Fåren kommer omfamna eKronan som den nya Messias, och sen är loppet kört.

Avskaffa Riksbanken, det ska vara folket som styr ränte och penningpolitiken samt bestämmer över valutan.

Sen måste vi gå över till något annat än fiat. Antingen en decentraliserad finit krypto, eller något som är bundit mot något annat av värde, tex ädla metaller.
Man kan avskaffa riksbankerna som det ser ut nu, de försöker styra marknaden med sina räntor men marknaden vet redan vad räntorna ska vara och det vore bättre om RB och FED följde den istället för tvärtom. Om du med "folket" menar marknaden. Om du menar politiker så kan du glömma det.
Citera
2023-04-26, 12:39
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
I många fall tror jag helt enkelt att de talar i egen sak, dvs de sitter själva med tunga lån och ser månadskostnaderna skena. Ser samma sak hos många s.k ekonomijournalister, det är nästan pinsamt uppenbart i vissa fall att de har en personlig agenda bakom hur de lägger upp sina reportage.

Sen kan det så klart finnas djupare orsaker men det här tror jag är den enkla förklaringen.

Jag har bara svårt att tänka mig att en chefsekonom på en storbank skulle få problem med att betala sina bolån för att räntan går upp något?
Citera
2023-04-26, 12:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna

Grundorsaken till att alla ekonomer och all media enbart är positiva t.ex till aktier eller låga räntor är att motsatsen är omöjlig. De kan inte vara med och sänka marknaden eller jobba emot den. Det är istället deras jobb att stödja marknaden.
Citera
2023-04-26, 12:43
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
All import blir dyrare. Sverige importerar riktigt många varor. Att USAs inflationssiffror sjunkit beror på att USD ligger på topp historiskt. När den rasar blir inflationen riktigt stor i USA, som är världens största importör.

Vilket i sin tur sänker konsumtionen och gör inhemska produktion mer attraktiv.
Det finns inget absolut samband mellan en försvagad krona och och en ökad inflation.

innan du kommenterar notera: absolut samband
Citera
2023-04-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Jag minns inte att kronan sjönk som en sten redan på 70-talet?
Däremot studerade jag utomlands i början på 80-talet och kronan devalverades rejält 1982 vilket påverkade min levnadsstandard eftersom jag fick studiestöd i svenska kronor.

Genom flerfaldiga devalveringar under 70-talet så sjönk den svenska kronan som en sten. T.om riksbanken kallar det för en devalveringsvåg.

"I Europa försökte staterna inrätta nya växelkursarrangemang sinsemellan. Sverige deltog i försöken, men under trycket av försämrad konkurrenskraft devalverades kronan upprepade gånger från 1976 och framåt.

Kombinationen av en expansiv penningpolitik, snabbt växande budgetunderskott och statskuld, försämrad bytesbalans, hög inflation och snabbt stigande lönekostnader gjorde att Sverige vid upprepade tillfällen devalverade kronan. Detta för att stärka industrins konkurrenskraft och på så sätt förbättra bytesbalansen så att utlandsskulden inte skulle växa sig alltför stor.

I april 1977 samlades medlemsländerna i valutaormen på svenskt initiativ. Sverige hänvisade till obalansen i sina utrikesaffärer för att devalvera kronan med 6 procent mot den västtyska D-marken. I augusti devalverades kronan igen, nu med 10 procent."

https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/1900-1999/devalveringsvagen-inleds/

Expansiv penningspolitik innebar att den offentliga sektorn byggdes ut något så enormt under 70-talet. M talade då om den ofantliga sektorn. Allt förbereddes med kommunsammanslagningarna 1970-71. Kommunerna skulle bli större för att "orka" med att bygga ut den offentliga sektorn.
Nu mera är det ingen som ifrågasätter det som hände då. Givetvis beror det på att de anställda inom den offentliga sektorn har blivit så många att de är de som i praktiken politiskt styr och ställer i Sverige nu mera. Det är inte brukspatronen, Wallenberg eller metallarbetare Andersson som styr men det är en helt annan diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in