2023-04-26, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Menar du den ihopfantiserade versionen där KM står i buskarna och blir vittne till mordet?
För KM har du ju aldrig släppt, eller hur? Inte ens efter den ohederliga honungsfällan som avslöjades i dokumentären.

Det enda som är lite svårt med att släppa KM är just för att han har ändrat sina utsagor en hel del.. jag har dock svårt att se honom som GM samt han har ju aldrig erkänt trots ganska stora påtryckningar som man kan se där i dokumentären, de scenarion jag kan tänka mig är att han antingen promenerade med HA och en bil plockade upp henne och han är någon form av vittne men vågar inte erkänna detta då han tror ingen ska tro honom eller att folk bara ska tro att det är han som är GM pga av omständigheterna som han är medveten om (Han var packad, han var på henne, han var med hela kvällen osv). Alternativt är det så enkelt att det är han och någon som vi inte vet vem det är, dvs att en bil anslöt och han ville ha med Helena i bilen,, och han är en jävel på att neka detta efter alla år och påtryckningar, t.om med vara med i TV och fortsätta neka, deny til you die liksom..
Citera
2023-04-26, 00:18
Medlem
Citat:
Menar du den ihopfantiserade versionen där KM står i buskarna och blir vittne till mordet?
För KM har du ju aldrig släppt, eller hur? Inte ens efter den ohederliga honungsfällan som avslöjades i dokumentären.

För hade han inte betett sig lite märkligt efter Helenas försvinnande? Samt en del psykisk ohälsa med mera? Han var ju väldigt rädd att han skulle dyka upp på Flashback osv (Om jag minns rätt).
Citera
2023-04-26, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Då är vi där igen: Jag har beskrivit min syn på förloppet många gånger. Du får läsa på.
Nej det har du inte. Du har petat lite här och lite där men inte kommit med en hel sammansatt story om hur detta skulle ha gått till med PU som gm. Det hade varit intressant att höra hela din version och övertygelse över förloppet.
Senast redigerad av divadnil 2023-04-26 kl. 05:38.
Citera
2023-04-26, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Kungsgatan från Marihelmsbron sett ser ut att vara enkelriktad. Var den enkelriktad i juni 1992 också?
Nej
Citera
2023-04-26, 08:00
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Nej

Tack. så då kan Hon ha blivit upplockad av en bil i korsningen Österlånggatan/Kungsgatan och att bilen sedan kört mot Marieholmsbron. detta är min teori
Citera
2023-04-26, 08:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Då är vi där igen: Jag har beskrivit min syn på förloppet många gånger. Du får läsa på.

Nej det har du inte, var PU ensam? När, var och hur och gjorde han sig av med kroppen? Många frågor men svaren lyser med sin frånvaro.
Din roll i tråden verkar inte vara att försöka lösa fallet utan snarare förhindra att andra ska göra det.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-26 kl. 08:35.
Citera
2023-04-26, 08:34
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Tack. så då kan Hon ha blivit upplockad av en bil i korsningen Österlånggatan/Kungsgatan och att bilen sedan kört mot Marieholmsbron. detta är min teori

Min teori:
När Helena är på väg ut från stadt träffar hon på BW, hon frågar då om skjuts.
Det går bra, BW säger åt henne att gå till MK's bil som står parkerad området Österlånggatan/Kungsgatan medans han själv letar vidare efter ChEr.
BW sluter upp vid bilen kort därefter antingen ensam eller med ChEr.
Citera
2023-04-26, 09:01
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Nej, nej det är definitivt inte "klarlagt bortom allt rimligt tvivel" att denne An*ders Lar*sson var det falska vittnet, långt ifrån...

Och hur vet du att personnumret ska in där, i det fjärde maskade fältet? Det finns inte ett enda personnummer med i något av dom andra vittnesförhören! Ett personnummer passar inte ens in där, det behövs mer utrymme för det.

Så kan det vara, men då finns det förutom Kårtorpsgatan 4 F, även Kårtorpsgatan 6 F och Kårtorpsgatan 8 F där det bodde fler personer.
Inte en tanke på att någon tillfälligt kan hyra eller låna en lägenhet, t.ex. över sommaren, att man kan bo i andra hand tillfälligt utan att det kommer till Skatteverkets kännedom osv.

Summa summarum: Nej! det här är inte klarlagt bortom rimligt tvivel.

Citat:

Brukar 18-åriga ungdomar verkligen dömas till fängelsestraff för sånt här i Sverige, det måste vara väldigt ovanligt i sådant fall.

Hur länge fick han sitta?

Nej det "falska vittnet" är inte den i tråden namedroppade An*ders Lar*sson utan en person som var äldre än 18 år.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nu är det klarlagt bortom allt rimligt tvivel att det är denne Ander*s Le*if Lar*sson( f. 731210) som var detta falska vittne. Det maskade i det länkade vittnesmålet är i denna följd alltså:

Larss*on, Ande*rs, Le*if, personnummer, Kårtorpsgatan 4F, 545 32, Töreboda.

AnLa flyttade till Kårtorpsgatan 4F , 19920401, enligt Skatteverket. Postnummret: 545 32, som inte är maskat, stämmer överens med den Nordvästliga delen av Töreboda. Googla : "postnummer Töreboda" så kommer det upp 6 stycken som Töreboda är indelat i. Klicka på det aktuella postnumret så kommer det upp en karta på detta begränsade geografiska område.

Om ni ser noga på den sista maskningen för gatuadressen så har Polisen missat att dra tuschpennan ända ut, så det sticker fram ett streck överst. Detta streck överensstämmer väldigt bra med ett "F", på det typsnittet. Alltså 4F. Jämför med vad som står på nästa rad med F:et i ," Förhöret".

Var det ArLa som droppade namnet ErAn själv ? Eller var det Polisen som serverade ErAn om han hade en vit Sierra också ? Visste han vem denne ArLa var vid denna tid redan då ? Hade han åkt med honom hem någon gång kanske då ? Han hade ju bara bott i Töreboda sedan i april samma år då.

Att han då sitter och "skryter" på en fest och sen inte kan dra sig ur detta och måste vittna falskt, enligt åklagare Marianne Alden i P4-dok. Mycket underligt ,tycker jag men möjligt givetvis.

Var verkligen då hela denna historia från honom ren dikt ? Igen, mycket märkligt.

Jo, det är ställt bortom allt rimligt tvivel att det falska vittnet var denne för tiden 18-årige ArLa, vill jag anse.

Det är ju då en märklig "slump" att just denne person som droppats tidigt i tråden, så bra passar då in dels på namnmaskningen och postnumret- att han faktiskt har bott den aktuella tiden under just det postnumret i Töreboda som totalt är indelat i sex stycken postnummer.

Gatuadressen stämmer också mycket bra in på maskningen plus att det utskjutande strecket högst upp så bra sammanfaller med ett "F", Kåltorpsgatan 4F. Han flyttade för övrigt från denna adress 19920801 till Kåltorpsgatan 4D. Flyttade sen från Töreboda under januari 1993.

Vilken är då denna andra person som du vill ha det till som är det falska vittne då ? Du får då skriva ut namnet maskat här tråden så vi kan kolla upp det.

För jag köper definitivt inte ditt resonemang att den person som du vil mena att det är, kan hyrt i andra hand, varit inneboende o s v. Denna person som lämnar detta vittnesmål ÄR ju skriven på den adressen vid aktuell tidpunkt, som står i polisförhöret och därmed finns adressen registrerad hos Skatteverket, även eventuella c/o adresser.
Senast redigerad av IB03 2023-04-26 kl. 09:51.
Citera
2023-04-26, 09:33
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Det är sorgligt att jag ska behöva förklara allt för dig!

Min första fetning:

* Hur vet du att brovittnet är falskt? Är det inte snarare så att brovittnet förstör din fantasihistoria? Vi vet att Helena sågs runda hörnet på Knallen-huset ner på Österlånggatan mot Kungsgatan. Det finns en iakttagelse på just Österlånggatan vid gamla Systembolaget som säger att ett ungt par rörde sig bort från torget. Dessutom har vi brovittnet som i detalj kunde beskriva de byxor som Helena hade på sig. Däremot kände brovittnet inte igen Helena. Brovittnet kände inte heller igen mannen vid hennes sida, men har kunnat precisera att han hade glasögon av pilotmodell. Jag kan tänka mig PU på bron med Helena.

* Personen som vittnade falskt mot EA bodde mycket riktigt i Töreboda. Sedan var det så att han INTE skröt för sin flickvän, utan för sina kamrater på en fest. Samma kamrater övertalade honom att ringa in en falsk anmälan, en anmälan som han sedan inte kunde kunde backa från. Allt detta ligger ute på nätet. Bara att lyssna.

* Det är känt sedan länge att "Törebodabon" fick fängelse för det som han hade gjort.

Min andra fetning: GW Persson säger att hans två gubbar fanns UTANFÖR Stadt! Du har nu placerat BW INNE på Stadt! Alltså har du nu helt på egen hand visat att BW inte kan vara en av GW Perssons två gubbar. Stort grattis! (Jaja, jag vet, nu kommer ett försök till slingring.)

Beträffande "brovittnet". Denna kvinna som det framkommer i P4-dok., att det skall röra sig om rapporterar detta till Polisen på onsdagen den 17 juni va ? Tidningsartikeln med beskrivning av Helenas byxor skall varit ute innan dess va ? Om vi föreställer oss att denna kvinna ringer in till Polisen med ett syfte att "plantera" en falsk uppgift så bör hon självklart varit anonym.

OM, hon gjorde detta så har jag alltid undrat lite varför hon då skall "krångla" till detta, med att säga att detta par med kvinnan med likadana byxor som Helena och mannen som bär pilotglasögon, viker av höger direkt efter Marieholmsbron och går in på stigen där emellan Fängelset och ån ?

Varför då inte bara säga att de går vidare rakt västerut mot Ekuddenvägen och Helenas hem ?

Man kan också fråga sig OM det var Helena med sällskap varför då viker de av här ? Det enda skälet då, som jag kan se är då ifall vad jag tror är, om mannen i sällskapet vill kasta en drill där.

Om det skall vara PU som går där behöver han då bära någon form av pilotglasögon då. Att han hade glasögon vid denna tid är väl inte sannolikt. Det enda är om han hade pilotglasögon av solglasögonmodell i pannan, som jag kan se det. En sak som jag har tänkt på är just dessa glasögon som var då slipade av denna modell då, dessa var ju då högst omoderna då och användes mycket på 80-talet. Dessa ansågs ju mer som "töntglasögon " vid 1992 vad jag kan förstå. Kallades verkligen då denna modell för just det mer coola namnet: "pilotglasögon" då ? Mer av datanörd förknippat, vill ja ha det till under denna tid. Helt omvänt med solglasögonmodellen då. En tanke.

Men frågan är då om denne man verkligen bar solglasögon i pannan, kunde då Polisen ändå direkt så obehindrat ändå göra en koppling till "MMPG inne på Stadt"-KM, som bar slipade glasögon men ej av pilotmodell, enligt PW70 i tråden ? Vad exakt denna kvinna sade i detta vittnesmål är ju av intresse, även om vi vid detta laget vet att Polisen så desperat ville ha en person som fanns inne på Stadt och som helst fanns i Helenas närhet där inne. För de anser då att "utredningen tappar kontakten med vad hon gjorde", som Jenven sade i "Att lösa ett mord", så fort hon kommer ut från Stadt.
Citera
2023-04-26, 11:01
Medlem
Citat:

OM, hon gjorde detta så har jag alltid undrat lite varför hon då skall "krångla" till detta, med att säga att detta par med kvinnan med likadana byxor som Helena och mannen som bär pilotglasögon, viker av höger direkt efter Marieholmsbron och går in på stigen där emellan Fängelset och ån ?

Varför då inte bara säga att de går vidare rakt västerut mot Ekuddenvägen och Helenas hem ?

Man kan också fråga sig OM det var Helena med sällskap varför då viker de av här ? Det enda skälet då, som jag kan se är då ifall vad jag tror är, om mannen i sällskapet vill kasta en drill där.

Jag bara tänker att om HA valde att promenera hem med sällskap tex MMPG så kanske hon inte går den vanliga vägen hem så den andre ska till ett annat ställe men man ändå vill ha sällskap. Typ det blir lite längre men trevligt med sällskap, typ jag har ingen brådska hem..
Alternativt om man även utgår ifrån att sällskapet ska möta upp någon, säg någon med bil och ber henne haka på fram tills skjutsen dyker upp.. därav så går man inte den vanliga vägen hem utan går istället så man kan se bilarna som kör etc... Något sånt kanske?
Citera
2023-04-26, 12:03
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Plåga på du. Fanns ingen bebyggelse alls där på den tiden. Efter bron så var fängelset, myndighetskomplexet med polis och skatteverk samt de tre röda 'fångvaktarvillorna" den enda bebyggelsen på högra sidan innan kolarestigen.

Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Jag bara tänker att om HA valde att promenera hem med sällskap tex MMPG så kanske hon inte går den vanliga vägen hem så den andre ska till ett annat ställe men man ändå vill ha sällskap. Typ det blir lite längre men trevligt med sällskap, typ jag har ingen brådska hem..
Alternativt om man även utgår ifrån att sällskapet ska möta upp någon, säg någon med bil och ber henne haka på fram tills skjutsen dyker upp.. därav så går man inte den vanliga vägen hem utan går istället så man kan se bilarna som kör etc... Något sånt kanske?

Nja, det fanns då inget som helst bakom detta Fängelse och Polishus då 1992, endast en obebyggd äng helt obelyst. Du kan även se detta på den karta Jenven visar i "Veckans brott" (YouTube) c.a : 17:51 in i inslaget.

Att de båda skulle välja att gå denna väg hem till Helenas hem OM det var Helena känns ej troligt. Det bör varit för kisspaus, det är min bästa gissning i så fall. Att bestämma träff här innan mobiltelefonernas tid blir mycket märkligt att tänka sig. När de då är klara efter att ha kissat går de tillbaka upp på Marieholmsvägen igen i riktning mot Ekuddenvägen, det bör i så fall snart dyka upp en bil snart som mannen i hennes sällskap viftar till sig en bil körd av en som han känner väl, och som de åker med upp till där stigen börjar på Ekuddenvägen. Här börjar bråket någonstans, Helena rusar ut uppför stigen...osv.

Men detta scenario blir alltså väl slumpmässigt och händer på en väldigt kort tid innan Helena skall rusa upp för stigen i Kohagen. Det hela blir knepigt att tänka sig. Antingen låg då chauffören redan bakom detta par en tid, med bil då innan Marieholmsbron och att de alla tre eventuellt träffats redan vid Österlånggatan förslagsvis, men Helena som vill ha frisk luft vill promenera hem och då väljer "MMPG på bron" att gå med.

För att få in denne "MMPG på bron" i denna handling måste då hans "bilinförskaffande" då lösas i tiden då väldigt snart efter Marieholmsbron om han skall kunna räknas in i denna handling.
Citera
2023-04-26, 12:13
Medlem
Citat:
Nja, det fanns då inget som helst bakom detta Fängelse och Polishus då 1992, endast en obebyggd äng helt obelyst. Du kan även se detta på den karta Jenven visar i "Veckans brott" (YouTube) c.a : 17:51 in i inslaget.

Att de båda skulle välja att gå denna väg hem till Helenas hem OM det var Helena känns ej troligt. Det bör varit för kisspaus, det är min bästa gissning i så fall. Att bestämma träff här innan mobiltelefonernas tid blir mycket märkligt att tänka sig. När de då är klara efter att ha kissat går de tillbaka upp på Marieholmsvägen igen i riktning mot Ekuddenvägen, det bör i så fall snart dyka upp en bil snart som mannen i hennes sällskap viftar till sig en bil körd av en som han känner väl, och som de åker med upp till där stigen börjar på Ekuddenvägen. Här börjar bråket någonstans, Helena rusar ut uppför stigen...osv.

Men detta scenario blir alltså väl slumpmässigt och händer på en väldigt kort tid innan Helena skall rusa upp för stigen i Kohagen. Det hela blir knepigt att tänka sig. Antingen låg då chauffören redan bakom detta par en tid, med bil då innan Marieholmsbron och att de alla tre eventuellt träffats redan vid Österlånggatan förslagsvis, men Helena som vill ha frisk luft vill promenera hem och då väljer "MMPG på bron" att gå med.

För att få in denne "MMPG på bron" i denna handling måste då hans "bilinförskaffande" då lösas i tiden då väldigt snart efter Marieholmsbron om han skall kunna räknas in i denna handling.

Ja, personligen så har jag svårt att se att hon gick hela vägen hem eller gick speciellt långt ifrån Torget utan bilen måste nästan dyka upp strax hon påbörjade sin resa hemåt. Typ; Jag har skjuts som är påväg vi börjar gå men han är strax här.. typ..

Bro-vittnet är ju lite omdiskuterat som sagt..
Jag tror nog snarare på att hon fick skjuts hem ifrån torget direkt faktiskt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in