2023-04-23, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Offentlighetsprincipen, bland annat.

Ett helt absurt resonemang. Vad hindrar dig från att betala en miljon till din kompis Papper1512 som råkar vara domare i högsta domstolen, så att du kan bli frikänd från mord? Osv osv…

Inget vattentätt. Det finns garanterat redan i dag komprometterade domare, både i Sverige och i andra länder.

Citat:
Det här är bl a varför lagfarter, fastighetsregister och tillhörande myndigheter existerar

Ett köpekontrakt räcker naturligtvis inte.

Jodå, det räcker med ett bevittnat köpekontrakt. Vad tror du annars lantmäteriet grundar sig på när de gör en ändring av ägandeskapet i registret?
Citera
2023-04-23, 17:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jodå, det räcker med ett bevittnat köpekontrakt. Vad tror du annars lantmäteriet grundar sig på när de gör en ändring av ägandeskapet i registret?
Det räcker alltså inte för att visa på vem som äger en fastighet.

Din lösning med blockkedja är helt fruktansvärt dålig, osäker och enkel att förstöra.
Citera
2023-04-23, 17:58
Medlem
Citat:
Det räcker alltså inte för att visa på vem som äger en fastighet.

Din lösning med blockkedja är helt fruktansvärt dålig, osäker och enkel att förstöra.

Jo, det räcker. Du har väl aldrig köpt någon fastighet, antar jag.

Registrering på bitcoinblockkedjan blir förstås både säkrare och svårare att förstöra än nuvarande system.

Men jag ser inte detta som en särskilt intressant fråga och avslutar härmed.
Citera
2023-04-23, 18:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Registrering på bitcoinblockkedjan blir förstås både säkrare och svårare att förstöra än nuvarande system.

Men jag ser inte detta som en särskilt intressant fråga och avslutar härmed.
Du avslutar när du inser hur korkad idén är.

Jag kan under pistolhot få dig att skriva över ditt hus till mig. Blockkedjan är permanent och code is law. Du kan inte göra något åt saken.

I vårt nuvarande system går det naturligtvis inte till så enkelt (därför finns det inga som stjäl andras hus).
Citera
2023-04-23, 18:21
Medlem
Citat:
Du avslutar när du inser hur korkad idén är.

Jag kan under pistolhot få dig att skriva över ditt hus till mig. Blockkedjan är permanent och code is law. Du kan inte göra något åt saken.

I vårt nuvarande system går det naturligtvis inte till så enkelt (därför finns det inga som stjäl andras hus).

Jag har egentligen ingen åsikt om hur man löser detta och är helt OK med nuvarande system. Det var bara dina okunniga kommentarer som provocerade mig in i diskussionen. Blockkedjesystemet skulle förstås kunna säkras upp på olika sätt, t.ex. med multisiglösningar, men det kommer du aldrig att förstå oavsett vad jag skriver.

Här är ett exempel på en man i Storbritannien som fick sitt hus stulet medelst identitetsstöld (något som inte skulle fungera med en blockkedjelösning, för övrigt):

Luton man left shocked as his house is ‘stolen’
https://www.bbc.com/news/uk-england-essex-59069662

Inte ens detta fick du till rätt, alltså.

Vårt system har fungerat, eftersom nästan alla i landet var hederliga. Man behövde inte ens låsa dörren på natten eller ha lås på cykeln. Det är enkelt för vilket system som helst att undvika stölder under sådana omständigheter.

Edit:

Corruption in the land sector
https://www.fao.org/3/am943e/am943e00.pdf

Citat:
Corruption that occurs in public administration and government services is a
common feature in the land sector
. It can take the form of small bribes that need
to be paid to register property, change or forge titles, acquire land information,
process cadastral surveys, and generate favourable land use plans.5 S
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-04-23 kl. 18:36.
Citera
2023-04-23, 18:39
Medlem
Citat:
Det här är bl a varför lagfarter, fastighetsregister och tillhörande myndigheter existerar

Tänk om det fanns en teknik med en publik lista av händelser som var datumstämplade i tiden, liksom som en kedja, som var omöjlig för någon att förfalska i efterhand. Då skulle man kunna digitalisera allt detta och inte behöva ha stämplade papper och kostsamma hanteringar. Hmm, hoppas någon kan uppfinna någon sådan teknik snart.
Citera
2023-04-23, 18:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Tänk om det fanns en teknik med en publik lista av händelser som var datumstämplade i tiden, liksom som en kedja, som var omöjlig för någon att förfalska i efterhand. Då skulle man kunna digitalisera allt detta och inte behöva ha stämplade papper och kostsamma hanteringar. Hmm, hoppas någon kan uppfinna någon sådan teknik snart.
Du förstår väl att din fina teknik endast är så bra som den data du matar in i den.

Verkar det vara ett stort problem i samhället att lantmäteriuppgifter och lagfarter förfalskas i efterhand?

Fundera över varför din förslagna teknik, som har funnits i decennier, inte används till något annat än ponzi-pengar.
Citera
2023-04-23, 19:30
Medlem
Citat:
Dumheter. Jag kan uppenbarligen tekniken långt bättre än du.

Skulle vi ha lagfarter på blockkedjan skulle folk bli av med sina hus varje vecka.

I och med att du kan tekniken så bra, kan du få i hemuppgift att förklara hur man med en multisiglösning skulle kunna omöjliggöra den typ av pistolhotsstölder du beskrev ovan och säkerställa att ingen blir av med sitt hus otillbörligt. Det är en ytterst enkel uppgift, men jag blir ändå överraskad om du klarar den.
Citera
2023-04-23, 20:18
Medlem
Citat:
Så du vill ersätta fastighetsregistret med ett nytt statligt fastighetsregister som lagras i form av en blockkedja? Men i övrigt är det precis som förr (fast sämre). Ok...

Läs det jag skrev tidigare. Fastighetsregistret, dock digitalt, ger inte möjlighet att bevisa att man äger något, frikopplad från staten.

Papper:

En lagfart i pappersform är frikopplad från staten, det behövs inte att involvera staten för att visa fram den.
Dock kan inte en lagfart i pappersform kopplas ihop med något annat. Den är inte kombinerbar. Den kan inte vara del i en kombinerad transaktion utan hjälp av en "trusted third party".

Den digitala lagfarten:

Ett registeruppslag är avhängig av staten. Det kan kopplas ner när som helst. Du kan inte ta en registeruppslagning och visa den till någon annan då den inte är signerad.

En blockchain-baserad förbättrar båda. Det går att kombinera lagfarten med ekonomiska och andra transaktioner och det går att bevisa för andra system och personer att du faktiskt äger något.
Citera
2023-04-23, 21:02
Medlem
Citat:
Du förstår väl att din fina teknik endast är så bra som den data du matar in i den.

Det du säger är likt att säga att bevisen inom matematiken inte har värde då dom inte är bättre än axiomen dom bygger på.

Ja data måste matas in rätt. Dock garanterar tekniken att efter det kommer överföringar att fungera.

Lagfart i dag baserar sig på att systemet blev initialiserad rätt någon gång för 200 år sedan. Är det värdelöst för att det möjligtvis hände något fel då systemet blev initialiserad?

Du ser inte ut att fatta vad blockchain ger: möjlighet att bevisa att något är sanning och möjlighet att skapa egna "advokater", "mäklare" och liknande som gör komplicerade kombinerade transaktioner direkt, typ "jag ger dig lägenheten när du ger mig 100k SEK, du har 24 timmar på dig att bestämma dig".
Citera
2023-04-23, 21:06
Medlem
Citat:
Inget vattentätt. Det finns garanterat redan i dag komprometterade domare, både i Sverige och i andra länder.

.. och man måste ha någon mäklare som ser till att den kombinerade transaktionen går genom: pengar överföras och köpekontrakten registreras.

Därför måste du ge köpekontrakten fysiskt till mäklaren medans betalningen sker.

Det betyder att systemet inte är "composable", det går inte att kombinera med andra saker och genom det effektivisera samhället. Blockchain löser detta.
Citera
2023-04-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
.. och man måste ha någon mäklare som ser till att den kombinerade transaktionen går genom: pengar överföras och köpekontrakten registreras.

Därför måste du ge köpekontrakten fysiskt till mäklaren medans betalningen sker.

Nej då, det behövs ingen mäklare. Det räcker med två vittnen som undertecknar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in