Citat:
Ursprungligen postat av
KomissarieBeck
Jag hör vad Du säger och respekterar din inställning.
Det kan säkert också stämma men som jag nyss nämnde så är det en sak att springa runt i Vetlanda och spela Allan men det borde vara en väsentligt värre sak att köra samma hållning i domstolen.
Framför allt med anledning av att det förändrar inte brottet i sak för Johanna utan det är bara ett sätt att dra med Maja i fallet.
Vad jag försöker säga är att dra med sig någon medvetet i domstolen utan egen vinning utan endast drivet av hämndbegär, ja då är det som Du säger en psykopat i toppklass.
Det är just detta som är min sten i skon....
Jag hör vad Du säger och respekterar din inställning, men jag tänker också lite så här - Den som springer runt i Vetlanda och spelar Allan, lär göra precis likadant i domstol. Särskilt om den som spelar Allan är en psykopat. Johanna är den psykopat hon är, och hon blev inte en annan människa för att hon hamnade i häkte och blev förhörd av polis under månader, och hon blev heller inte en annan människa för att hon hamnade i domstol och under relativt kort stund fick upprepa allt hon redan sagt många gånger i polisförhör. Hon hade sin plan klar och den höll hon sig till och den håller hon sig till, med undantag för anpassningar till den bevisade verkligheten som hon måste förhålla sig till.
Egen vinning är för en psykopat att döda folk som inte tycker som dom själva gör. Fundera gärna lite på det, när man tänker att Johanna inte ljuger om Majas förehavanden under mordet för att det inte gynnar Johanna, på vad sätt gynnade det i så fall Johanna att mörda Tove den där kvällen?
Du och jag är sunda logiska resonerande människor, vi tar inga risker om det inte innebär någon reell nytta. Johanna är en psykopat, för henne är det en nytta att ta bort människor som "irriterar" henne. Jag tvivlar inte en sekund på att hon skulle hänga ut Maja för att hon började prata. För att inte tala om vad som kan hända Maja om de bägge hamnar på samma anstalt, även om de sitter på olika avdelningar.