2023-04-23, 19:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Fattar inte vad ärkegubben GW svamlar om, 3 personer går in i en lägenhet, 2 stycken stryper den 3:e. Motiv finns hittat och dokumenterat, erkännande finns och rättsmedicin styrker händelseförloppet samt vittne finns.

Är det för att det är yngre kvinnor man inte vill sanningen i vitögat?

Förmodligen. Hade det var "Johan" och "Mats" som ströp Tove så hade betydligt färre hållit på och försvara dem. Det är svårt för folk att inse att kvinnor är precis lika galna som män, bara att det yttrar sig på lite annorlunda sätt.
Citera
2023-04-23, 19:34
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
"J tar sitt ansvar"

Att lura andra är en psykopats stora styrka. Du är inte den enda som låtit dig luras av Johanna.

Johanna har inte tagit ansvar för någonting. Hon mördade Tove med sina bara händer, och sedan ljög hon om det, och hon fortsatte att ljuga om det även efter att polisen började servera teknisk bevisning, och hon fortsatte att ljuga om det även efter att Maja hade börjat berätta sanningen, och hon ljuger fortfarande. Hon är psykopat, hon kommer att dö ljugandes och hon kommer aldrig ta ansvar för någonting.

Jag hör vad Du säger och respekterar din inställning.
Det kan säkert också stämma men som jag nyss nämnde så är det en sak att springa runt i Vetlanda och spela Allan men det borde vara en väsentligt värre sak att köra samma hållning i domstolen.
Framför allt med anledning av att det förändrar inte brottet i sak för Johanna utan det är bara ett sätt att dra med Maja i fallet.
Vad jag försöker säga är att dra med sig någon medvetet i domstolen utan egen vinning utan endast drivet av hämndbegär, ja då är det som Du säger en psykopat i toppklass.
Det är just detta som är min sten i skon....
Citera
2023-04-23, 19:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du verkar ha ett problem med att man uttrycker självklarheter, bara för att det finns en chans på miljonen att det inte stämmer.

tvärtom är det ju du som har problem med att inte kunna acceptera fakta.

Citat:
Det hela är mycket enkelt. Ljuden kan bara ha kommit från Maja, Johanna eller Tove. Varken Johanna eller Maja säger sig ha gjort dem och det finns inte heller någon som helst anledning för dem att ha gjort dem. Tvärtom har de alla skäl i världen att INTE göra ljuden eftersom Tove precis dödats. Att de inte öppnade för grannen när han ringde på x2, visar också att det sista de ville var att dra till sig uppmärksamhet.

Alltså återstår endast Tove. Tove gjorde ljuden. Vilket betyder att hon inte var medvetslös. Kan vi samsas kring denna självklarhet? Eller ska du fortsätta med "vi vet inte" bara för att mordet inte finns på video?

Det är vad du inbillar dig och vad du tror. Och det må så vara. Men det är inte något vi vet.

När du kan acceptera fakta, och medge att vi inte vet om det var så. Då är vi överens.
Jag säger att det kan vara så. Du vägrar inse faktum, att vi inte vet om det var så. Det är du som har problem. Och det är pga sådana förutfattade meningar som du tar som fakta, som oskyldiga hamnar i fängelse.
Citera
2023-04-23, 19:46
Medlem
Quietdrives avatar
Ska vi börja diskutera vad Maja kommer få i ersättning av staten när hon frias då? Hon har ju gjort sitt livs bästa affär när hon hjälpte till att döda Tove. Då måste man ju såklart få betalt också. 1 mille? 3 mille?
Citera
2023-04-23, 19:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Johanna har inte tagit ansvar för någonting. Hon mördade Tove med sina bara händer, och sedan ljög hon om det, och hon fortsatte att ljuga om det även efter att polisen började servera teknisk bevisning,

Fast det där stämmer inte. Hon har ju t ex vidgått att hon varit den drivande och mest utförande kraften till det som hände efter mordet. Visst, hon minimerar hela tiden och hittar på fåniga förklaringar för sina handlingar, men det finns ändå flera saker hon skulle kunna ha skyllt på Maja men tagit på sig.

Och om vi vänder på steken, vad har Maja tagit ansvar för? Lyst med en ficklampa och inte vågat säga nej till att bära en kropp?

Citat:
Hon är psykopat,

Nej det skulle jag inte säga, men hon har högst sannolikt en eller flera personlighetsstörningar.

Citat:
hon kommer att dö ljugandes och hon kommer aldrig ta ansvar för någonting.

Korrekt. Men det behöver inte betyda att man är psykopat.
Citera
2023-04-23, 19:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
tvärtom är det ju du som har problem med att inte kunna acceptera fakta.

Det är vad du inbillar dig och vad du tror. Och det må så vara. Men det är inte något vi vet.

När du kan acceptera fakta, och medge att vi inte vet om det var så. Då är vi överens.
Jag säger att det kan vara så. Du vägrar inse faktum, att vi inte vet om det var så. Det är du som har problem. Och det är pga sådana förutfattade meningar som du tar som fakta, som oskyldiga hamnar i fängelse.

Vad sägs om att du bemöter mina argument istället för bara fortsätta med "vi vet inte"? Om jag "inbillar mig saker" och har "förutfattade meningar "borde det väl vara lätt för dig att peka ut var mina slutledningar är felaktiga, inte sant?

T o m Maja-kramaren GW tvingas erkänna att sparkarna med all sannolikhet kommer från Tove...
Citera
2023-04-23, 19:51
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Genom sig själv känner man andra
Det är ett sätt att se det.
Citera
2023-04-23, 19:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Ska vi börja diskutera vad Maja kommer få i ersättning av staten när hon frias då? Hon har ju gjort sitt livs bästa affär när hon hjälpte till att döda Tove. Då måste man ju såklart få betalt också. 1 mille? 3 mille?

Inte en krona. Hon kommer ju oavsett dömas för griftefrid och få ett straff som är längre än vad hon suttit inte. Om inte hovrätten tar typ 2 år på sig, vilket inte kommer ske.
Citera
2023-04-23, 19:54
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Vad du anser om diagnoser har inte så mycket med detta att göra. Jag nöjer mig med att återigen säga att detta handlar om huruvida diagnosen/funktionsnedsättningen kan anses utgöra en förmildrande omständighet eller inte. I detta fallet gjorde det inte det t ex...
Helt sant, men vad du anser spelar väl ingen roll heller?
Citera
2023-04-23, 19:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag hör vad Du säger och respekterar din inställning.
Det kan säkert också stämma men som jag nyss nämnde så är det en sak att springa runt i Vetlanda och spela Allan men det borde vara en väsentligt värre sak att köra samma hållning i domstolen.
Framför allt med anledning av att det förändrar inte brottet i sak för Johanna utan det är bara ett sätt att dra med Maja i fallet.
Vad jag försöker säga är att dra med sig någon medvetet i domstolen utan egen vinning utan endast drivet av hämndbegär, ja då är det som Du säger en psykopat i toppklass.
Det är just detta som är min sten i skon....

Jag hör vad Du säger och respekterar din inställning, men jag tänker också lite så här - Den som springer runt i Vetlanda och spelar Allan, lär göra precis likadant i domstol. Särskilt om den som spelar Allan är en psykopat. Johanna är den psykopat hon är, och hon blev inte en annan människa för att hon hamnade i häkte och blev förhörd av polis under månader, och hon blev heller inte en annan människa för att hon hamnade i domstol och under relativt kort stund fick upprepa allt hon redan sagt många gånger i polisförhör. Hon hade sin plan klar och den höll hon sig till och den håller hon sig till, med undantag för anpassningar till den bevisade verkligheten som hon måste förhålla sig till.

Egen vinning är för en psykopat att döda folk som inte tycker som dom själva gör. Fundera gärna lite på det, när man tänker att Johanna inte ljuger om Majas förehavanden under mordet för att det inte gynnar Johanna, på vad sätt gynnade det i så fall Johanna att mörda Tove den där kvällen?

Du och jag är sunda logiska resonerande människor, vi tar inga risker om det inte innebär någon reell nytta. Johanna är en psykopat, för henne är det en nytta att ta bort människor som "irriterar" henne. Jag tvivlar inte en sekund på att hon skulle hänga ut Maja för att hon började prata. För att inte tala om vad som kan hända Maja om de bägge hamnar på samma anstalt, även om de sitter på olika avdelningar.
Citera
2023-04-23, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Han sa en del saker om rättsläkaren också. Domaren verkar vara lite tyken dessutom vad jag förstår. För att inte tala om den allmänna mobben. Så de två unga kvinnorna har nog haft allt emot sig.

Alltså, jag tar inte kvinnorna i försvar utan det är det faktum att man dömer ut lagens strängaste straff särskilt i 18-åringens fall som jag reagerar på. Och jag menar också som sagt att det går emot tanken med straffskärpningen för denna typ av brott.

Ja men de har tillsammans och i samförstånd tagit livet av Tove. Innan du tar dessa damer i försvar borde du tänka på hela förloppet som de anklagas för och brottsoffret. Hon fick det värsta straffet! Hon var också ung frisk och i sina bästa år 😪
Citera
2023-04-23, 19:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Vad sägs om att du bemöter mina argument istället för bara fortsätta med "vi vet inte"? Om jag "inbillar mig saker" och har "förutfattade meningar "borde det väl vara lätt för dig att peka ut var mina slutledningar är felaktiga, inte sant?

T o m Maja-kramaren GW tvingas erkänna att sparkarna med all sannolikhet kommer från Tove...

Varför tror du GW sa "med all sannolikhet"?

Tänk till lite nu!

Just det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in