2023-04-22, 22:26
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det ligger i linje med hur J agerat tidigare. Och M blir väl den av hennes vänner som svikit henne mest genom att skvallra.
precis, och vi alla vet att hämnd är det som betyder mest för Johanna, nu fick hon den ultimata hämnden (dock inte lika blodig)
Citera
2023-04-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Tack ska läsa på mer men nu har jag lite mer kött på benen.

Det handlade också om någon kille som först varit med JJ och sedan med TT och detta tålde inte JJ. Vännerna beskrev dock bråken som fjortisbråk men det gick så långt som till mord. Inte klokt !! JJ har varit den styrande och MH den andra GM har varit något av en följare men väldigt unikt och hemskt fall.
Citera
2023-04-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Alla barn de senaste 20 åren tycks ha fått en diagnos, så vad finns det kvar? Jag är uppväxt med ett barn med diagnos enligt 70-talets regler. En diagnos betyder ingenting idag

Vad du anser om diagnoser har inte så mycket med detta att göra. Jag nöjer mig med att återigen säga att detta handlar om huruvida diagnosen/funktionsnedsättningen kan anses utgöra en förmildrande omständighet eller inte. I detta fallet gjorde det inte det t ex...
Citera
2023-04-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Går dessutom att lägga till steg i Hälsa.
Man klickar ”Lägg till data”

Eller ta bort steg genom att klicka ”Ändra” under avdelningen ”Alla registrerade data”.

Apple kallar dessa sessioner med steg som redovisas i fup för ”samples”. Så man tar isf bort en hel sample på x antal steg och man kan inte ta bort enstaka steg.

(I en annan värld kan alltså en MGM lägga till steg i kompisens mobil för att det ska se ut som personen inte sovit. Och då bör det vara en vaken IT-forensiker som kan tolka i databasen att så skett.)

Sen kan man ju vända på det i all oändlighet då MGM 1 flyttar MGM 2 väska/jacka i lgh och inte ens är medveten om att mobilen då är däri.

Men nu har ju MH försökt förklara stegen med toabesök. Känns som att hyresvärden/fastighetsägaren inte har nån high tech vattenmätare igång annars så hade man ju sett en ordentlig vattenpåfyllning av toan där.

Vilket föranleder hur lyhört ner till grannen det är vid toaspolningar i fastigheten? Men inget man lägger på minnet kanske även om det dundrar vatten i avloppet mitt i natten och då kanske två gånger?

Just här var frågan kring Ts Samsung telefon.
Citera
2023-04-22, 22:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Mm från när hon blev fälld ja... men om du tar tag i någons huvud och slår det i golvet allt du kan så lär de bli betydligt större skador än en mjukdelsblödning... Och de lär ha synts på hjärnan.
T hade en skada I huvudet som blött, vilken är mer trolig att hon ådrog sig i fallet.

På golvet fanns nylagd plastmatta som kan ha dämpat så att skadan inte blev så stor. För att inte J skulle klämma sina fingrar kan hon inte hållt om hela huvudet och följaktligen inte haft full kraft.

Detta är dock endast en spekulation runt ögonskadan i kombination med mjukdelsskadan.
Citera
2023-04-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag och jag, jag går på vad RL sagt, överraskningsmoment och skada i huvudet efter slag kan medföra medvetandesänkning.

Dessutom hade T ett skadat öga och ytterligare huvudskada. Ögonskadan kunde ha tillkommit av en tumme om handen hölls runt huvudet. (Min fundering: höll J Ts huvud och dunkade i golvet?)
Finns inte en chans att T huvud dunkades i golvet enl den skada hon hade
Och det där med medvetandesänkning trodde jag vi redan avhandlat att hon inte var nära någon medvetslöshet
Skadan i ögat kan ha skett i turmultet när både J och M försökte få T still så den kan även M ådstakommit
Det var nog en större kamp än vad som sägs
Citera
2023-04-22, 22:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
precis, och vi alla vet att hämnd är det som betyder mest för Johanna, nu fick hon den ultimata hämnden (dock inte lika blodig)
Just så! På ett mycket försiktigt, lite urskuldande sätt lyckades hon dupera TR så att även M blev dömd för mord.
Hämnden är ljuv!
Citera
2023-04-22, 22:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Finns inte en chans att T huvud dunkades i golvet enl den skada hon hade
Och det där med medvetandesänkning trodde jag vi redan avhandlat att hon inte var nära någon medvetslöshet
Skadan i ögat kan ha skett i turmultet när både J och M försökte få T still så den kan även M ådstakommit
Det var nog en större kamp än vad som sägs
Att det av många tolkats och avhandlats på ett visst sätt här, innebär inte att det är den enda tolkningsmljligheten.
Jag tror på RLs ord om att T kan ha varit medvetandesänkt.
Citera
2023-04-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Håller med helt, finns inget äkta alls.
Hon har nog övat o övat men ändå lyckas hon inte svara "som bestämt" (med sin advokat) känns det som, han får frågan igen osv och hon framstår som helt totalt förvirrad i allt tycker jag, ingen som helst koll på något av vad hon sagt och det beror ju såklart på alla lögner, att följa JJs ord först, sen sin advokat och sina egna....men ändå får hon inte ihop det som hon "ska" eller vill...
Det är mycket man undrar över som aldrig nämns... men man fattar ju att åklagaren måste skippa en del...
Men just med att hon inte sovit eller ätit och att det varit en lång dag/dygn...... Nu körde hon inte fr Gbg....för det gjorde ju J... kan hon kanske fått ett par tim att sova i bilen? Mest troligt JA....INGEN nämner det.... bara en sak i hela utredningen, jag kan visserligen missat i något förhör...
Jag har också tänkt tanken att sömntutan M sov såklart i bilen hem fr Gbg
Hur sjutton skulle hon klarat av att vara vaken som somnar lite överallt enl henne själv
Jag har inte hellet sett något i fup om det
Citera
2023-04-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det är ett dolt hot. Lite som jag även tolkar snappen från söndagen.
Vilken snap då ? J med dubbelhaka ?
Citera
2023-04-22, 23:14
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamigfaan
De är ju solidariskt betalningsansvariga enligt domen…

Bara del av Majas belopp. Maja skall solidariskt stå för hela Johannas belopp, men Johanna skall endast solidariskt stå för del av Majas belopp.
Citera
2023-04-22, 23:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Nej, det är det inte. Eftersom M inte givet vet vad J:s motiv bakom handlingen är. För att M ska kunna ha avsiktsuppsåt så måste M ha haft avsikt att T skulle mördas. Det finns inget här som styrker det. Däremot kan man styrka antingen insiktsuppsåt eller likgiltighetsuppsåt.

Som sagt, du behöver läsa på.

Nu blandar du in motiv också, det har inget med saken att göra, och visar bara ännu en gång att du inte förstår vad du talar om.

Inget uppsåt är styrkt i Majas fall, särskilt inte insikts- eller likgiltighetsuppsåt. Man påstår att hon har insiktsuppsåt, vilket inte är möjligt eftersom hon inte kan ha haft någon alternativ avsikt med sitt handlande. Att du nu plötsligt dessutom drar upp likgiltighetsuppsåt är ytterligare ett exempel på att du inte har en aning om vad dessa uppsåt innebär.

Du påstår att M måste ha haft för avsikt att T skulle mördas om hon ska kunna ha avsiktsuppsåt.
Du påstår alltså nu att M INTE hade för avsikt att T skulle mördas, och du påstår också att den avsikt hon hade är styrkt, och att det då innebär insiktsuppsåt. Frågan är då vilken avsikt Maja hade med sin handling som du menar är bevisad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in