Citat:
Ursprungligen postat av
Ormen Långe
Så här 45 dagar efter "Ukrainas fullkomliga kollaps i Bakhmut-fronten!" undrar jag hur det går?
I motsvarande läge 1941 (45 dagar efter frontkollapsen), så hade tyskarna framryckt 30 mil.
I motsvarande läge 1918 (45 dagar efter frontkollapsen), så hade tyskarna framryckt 60 mil.
I motsvarande läge 1864, så hade jänkarna (under Sherman) framryckt 40 mil.
Så jag antar att ryssarna är framme i Lviv nu?
Hur det nu är så har ukrainarna inte lyckats upprätta någon linje inne i Artemovsk utan de har varit tvungna att dra sig tillbaka undan för undan hela den här tiden. Järnvägen var ett försök men det dröjde ju bara några dagar innan de blev kringrända där med. Ryssarna har stsat hårt och har säkerligen haft stora förluster men det har ukrainarna säkerligen haft de med. Nu sedan några dagar verkar ukrainarna helt uttröttade, verkar lyckasts föra ut en hel del trupper men i gåpr kväll grorde ryska militärkommandot ett uttalande om att tillfartsvägarna var under deras kontroll.
Det verkar som glidbombning är en mycket effektiv metod och gjort det här stora höghusområdet som varit säker ställning osäker.
Såg för några dagar sedan att skolan i gammelsvenskby blivit träffad av en glidbomb med bra resultat. Den skolan ligger på Dneprs västra strand i det område där ryssarna hade brohuvud och gjorde taktiskt reträtt från i höstas och måste vara den del av fronten som är riskablast för ryskt bombflyg att verka nära.
Enligt denne ukrainske militärbloggare så har dessa laserstyrda glidbomber bättre precition än de ryska robotarna. Han är för övrigt den youtube-bloggare som lyckas hålla sig mest neutrakl i sin nyhetsförmedling och för mig är han absolut mest tillförlitlig. Plågsamma nyheter för båda sidor i detta krig och det är väl därför han inte är så populär.
https://www.youtube.com/watch?v=VykO0JC-VD0
Vad tycker du om "Ukrainne military situation"?