Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-19, 16:05
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
De stora globala utsläppen kommer från industri och energiproduktion. Att skuldbelägga enskilda människor som behöver få vardagen att fungera är inte konstruktivt.

Att vara rädd om naturen och inte slösa bör tillhöra en god uppfostran. Sverige har redan gjort mycket för att ha låga industriella utsläpp. Ytterligare insatser i Sverige är så marginella att de saknar betydelse.
Fossila bränslen, skogsavverkning och utsläpp från jordbruket. Hela planeten har betydelse.

Den frysta marken över norra jordklotet tinar och frigör metan så det har betydelse.
Citera
2023-04-19, 20:15
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag har i alla fall trösten att jorden klarar sig. Du kommer tyvärr gå till botten tillsammans med betydande delar av jordens biosfär när det visar sig att du hade fel. Såg du verkligen inte ett enda fel i inlägget från den där politikern? Visst använde han ett vetenskapligt språk, men det förmår inte dölja att han har noll koll på hur klimatet fungerar.
Från från två till åtta miljarder människor på 100 år.
Kärnvapen, världskrig, sjukdomar, utdöendetakten för ryggradsdjur är gånger 100 nu jämfört med ”normalt”.
Fossila bränslen tar slut inom 50 år.
Mänskligheten har utplånat 60 % av djurpopulationerna sedan 1970.
Sen ska vi ersätta allt med AI.

Kan du utveckla vad du menar med att vi klarar oss?
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Lennart
Det finns inte en enda ö av någon storlek som minskat ytan under de senaste 30 åren.

Medeltida värmeperioden finns det någon förklaring. Ni klimatalarmister har lita att förklara.
"Our islands are slowly being inundated by the sea, one by one," Ibrahim Mohamed Solih, the president of the Maldives, told the U.N.

Han förklarade det bättre än dig din jävla narcissist.
Senast redigerad av Conjuring 2023-04-19 kl. 20:23.
Citera
2023-04-19, 20:52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Från från två till åtta miljarder människor på 100 år.
Kärnvapen, världskrig, sjukdomar, utdöendetakten för ryggradsdjur är gånger 100 nu jämfört med ”normalt”.
Fossila bränslen tar slut inom 50 år.
Mänskligheten har utplånat 60 % av djurpopulationerna sedan 1970.
Sen ska vi ersätta allt med AI.

Kan du utveckla vad du menar med att vi klarar oss?

"Our islands are slowly being inundated by the sea, one by one," Ibrahim Mohamed Solih, the president of the Maldives, told the U.N.

Han förklarade det bättre än dig din jävla narcissist.

Det här är vad Xenonen menar.

https://twistedsifter.com/2011/06/comic-strip-of-the-week-26/

Det kommer att utrotas mängder av arter, men det är inte slut med liv på jorden för det.

Vi kan bara hoppas att problemen slutligen blir så uppenbara att vi slutar bete oss som gräshoppssvärmar, och att vi kan rädda åtminstone något av den fantastiska natur vi har.
Citera
2023-04-19, 21:03
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det här är vad Xenonen menar.

https://twistedsifter.com/2011/06/comic-strip-of-the-week-26/

Det kommer att utrotas mängder av arter, men det är inte slut med liv på jorden för det.

Vi kan bara hoppas att problemen slutligen blir så uppenbara att vi slutar bete oss som gräshoppssvärmar, och att vi kan rädda åtminstone något av den fantastiska natur vi har.
Ni förstår inte. Människor förstör naturen. Ingen annan har nånsin gjort det. Vi måste sluta förstöra naturen. Handlar inte om att förarga er sagofigur eller hur livet går vidare.
Citera
2023-04-19, 21:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ni förstår inte. Människor förstör naturen. Ingen annan har nånsin gjort det. Vi måste sluta förstöra naturen. Handlar inte om att förarga er sagofigur.

Jo, det är precis det vi förstår, men vi klarar inte av att sabba allt.

Det är det stripen handlar om.

Även om det skulle bli massutrotning finns det goda chanser för liv att komma tillbaka. Naturen har fortfarande många hundra miljoner år kvar att spela med. Betänk att däggdjur och dinosaurier kanske bara har funnits i några få hundra miljoner år.

Men självfallet blir effekten av våra handlingar att vi utrotar mängder av arter.
Citera
2023-04-19, 21:23
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Jo, det är precis det vi förstår, men vi klarar inte av att sabba allt.

Det är det stripen handlar om.

Även om det skulle bli massutrotning finns det goda chanser för liv att komma tillbaka. Naturen har fortfarande många hundra miljoner år kvar att spela med. Betänk att däggdjur och dinosaurier kanske bara har funnits i några få hundra miljoner år.

Men självfallet blir effekten av våra handlingar att vi utrotar mängder av arter.
Inget av det som händer här är naturligt. Vi förstör och förgiftar jorden och ingen annan har nånsin gjort det. Det är ganska bisarrt med tanke på att ingen annan nånsin har gjort det på över 4 miljarder år. Annars hade ingen brytt sig.

Vi har utrotat mängder av arter. Frågan är om vi lyckas med 100%. För vi kan ju göra det om vi vill.
Citera
2023-04-19, 22:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Inget av det som händer här är naturligt. Vi förstör och förgiftar jorden och ingen annan har nånsin gjort det. Det är ganska bisarrt med tanke på att ingen annan nånsin har gjort det på över 4 miljarder år. Annars hade ingen brytt sig.

Vi har utrotat mängder av arter. Frågan är om vi lyckas med 100%. För vi kan ju göra det om vi vill.

Nej, vi kommer inte att kunna utrota allt liv.

Och andra organismer har också kraftigt påverkat klimat och atmosfär.

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Oxidation_Event

Men vad opponerar du dig emot. Jag är säker på att både Xenonen och jag håller med om det mesta, men poängen är att vi inte kan förstöra liv på jorden totalt.

Utdöendet går snabbt, men det kommer att finnas något kvar.

Gör så att du klickar på Xenonens konto och läs tidigare inlägg. Hen är mycket väl medveten om alla problem.
Citera
2023-04-19, 22:09
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Nej, vi kommer inte att kunna utrota allt liv.

Och andra organismer har också kraftigt påverkat klimat och atmosfär.

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Oxidation_Event

Men vad opponerar du dig emot. Jag är säker på att både Xenonen och jag håller med om det mesta, men poängen är att vi inte kan förstöra liv på jorden totalt.

Utdöendet går snabbt, men det kommer att finnas något kvar.

Gör så att du klickar på Xenonens konto och läs tidigare inlägg. Hen är mycket väl medveten om alla problem.
Jag uppskattar inte din lättja för mänskligheten. Det är en dödssynd.

Inte totalt nej, men påverkan vi gör går inte att beskrivas med ord. Vi har endast haft naturliga orsaker innan vi kom till. Det här gör vi systematiskt och medvetet. Så intelligenta som vi är så råder jag er att sprida vetenskaplig information som gagnar miljön och vår överlevnad.
Citera
2023-04-19, 22:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag uppskattar inte din lättja för mänskligheten. Det är en dödssynd.

Inte totalt nej, men påverkan vi gör går inte att beskrivas med ord. Vi har endast haft naturliga orsaker innan vi kom till. Det här gör vi systematiskt och medvetet. Så intelligenta som vi är så råder jag er att sprida vetenskaplig information som gagnar miljön och vår överlevnad.

Det är det jag gör. Och vad menar du med lättja? Lathet för mänskligheten? Hur då?

Jag börjar ana att det här meningsutbytet inte kommer att sluta bra, då vi i princip är överens, men det ändå inte är bra nog.

Liksom, är det franska revolutionen?
Citera
2023-04-19, 22:44
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Det är det jag gör. Och vad menar du med lättja? Lathet för mänskligheten? Hur då?

Jag börjar ana att det här meningsutbytet inte kommer att sluta bra, då vi i princip är överens, men det ändå inte är bra nog.

Liksom, är det franska revolutionen?
Lättjan: ”Äsch, det ordnar, det är ingen fara. Det har hänt förut.” Jag kanske missuppfattar dig i ditt sätt att skriva.

Detta är vad jag har att säga innan jag lämnar tråden.

Vad händer i framtiden om vi låter det här fortgå utan förändring och viktiga åtgärder?

Regnskogar producerar mindre fuktighet och kommer degradera till torra savanner.
Vi ser ett isfritt Arktis på somrarna.
Jordens norra delar tinar den frysta marken och frigör metan vilket accelererar klimatförändringar drastiskt
Mindre av solens energi reflekteras tillbaka ut i rymden.
Oceanen fortsätter värmas upp och blir allt surare. Korallrev börjar dö över hela världen. Ny data om Maldiverna. Öar har redan hamnat under havsytan.
Globala matproduktion i kaos.
Jordarna förbrukas av överanvändning. Pollinerande insekter har redan minskat drastiskt i Sverige. Vädret är mer oberäkneligt

När (Om) vår planet är fyra grader varmare blir stora delar av världen är obeboelig men miljontals hemlösa människor blir hemlösa
Behöver jag nämna nåt om holocen?

Vi står inför en kollaps av den levande världen och må universum ge vad klimatförnekarna de förtjänar oavsett hur det går.
Citera
2023-04-19, 22:54
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Lättjan: ”Äsch, det ordnar, det är ingen fara. Det har hänt förut.” Jag kanske missuppfattar dig i ditt sätt att skriva.

Vad händer i framtiden om vi låter det här fortgå utan förändring och viktiga åtgärder?

Regnskogar producerar mindre fuktighet och kommer degradera till torra savanner.
Jordens norra delar tinar den frysta marken och frigör metan vilket accelererar klimatförändringar drastiskt
Oceanen fortsätter värmas upp och blir allt surare. Korallrev börjar dö över hela världen. Ny data om Maldiverna. Öar har redan hamnat under havsytan.
Jordarna förbrukas av överanvändning. Pollinerande insekter har redan minskat drastiskt i Sverige. Vädret är mer oberäkneligt

När (Om) vår planet är fyra grader varmare blir stora delar av världen är obeboelig men miljontals hemlösa människor blir hemlösa

Vi står inför en kollaps av den levande världen och må universum ge vad klimatförnekarna de förtjänar oavsett hur det går.

Du behöver inte lämna.

Allt det där kan hända, men det blir något kvar.

Det är upp till oss som art att avgöra hur svår kraschen blir, för vi lever i en Antropocen tidsålder, och vi har ett mycket stort ansvar.

Förnekarna fattar aldrig det. Mångas strävan är att bara ha en så stor pussy magnet som möjligt, kosta vad det vill. Och som jag har sagt är 50-talets USA deras drömsamhälle, då det föddes många barn, och mannen styrde oss mot en strålande framtid.

Visst, det är kanske en misogyn uppfattning att se motståndet som om det bara handlar om män, och det finns förnekare som inte är män, men de flesta verkar vara det.

Fortsätt skriva, alla kan bidra, och ju mer vi lär oss desto bättre blir det.
Citera
2023-04-20, 13:29
Medlem
Citat:

Du borde skriva på någon Kinesiskt eller Indisk forum. Här på flashback läser svenskar och vi är
ljusår före dessa länder då vi ständigt minskar våra utsläpp från redan låga nivåer.
Du måste inse att vad vi än gör så kommer det inte räcka, vi måste få med oss dom stora utsläppsjättarna. Kinas ökning per år är enorm. Om alla vi 10 miljoner svenskar kollektivt begår
självmord så spar vi ju planeten 40 miljoner ton på årsbasis. Med Kinas ökning så är våra 40 miljoner ton utraderade på 16 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in