Citat:
Ursprungligen postat av
GulKnoxPortion
Nej, det beror ju såklart helt på domen. Som någon nämnde tidigare, döms hon till ett så pass kort straff så att hon redan suttit den tiden i häktet, jag då släpps hon.
Med tanke på allvarligheten i det brott som Maja hjälpte till att dölja genom att bistå med att flytta på Toves kropp, så tror jag att Maja döms till inte mindre än ett års fängelse, sedan kan det gå uppåt ganska långt, särskilt i TR. Vilket gör att hon kommer sitta minst till sommaren. Får hon en så kort dom kommer hon säkerligen inte att överklaga, men det lär Rullman göra, och då återstår att se om hon blir kvar längre i häkte eller inte.
Man måste vid värdering av straffpåföljden för Maja gällande gravfridsbrottet titta lite på hennes delaktighet i det brottet. Och det visar sig då att den trots allt har varit relativt begränsad, oavsett hur illa man tycker om gärningen rent etiskt och moraliskt.
Ex.vis. var Maja vad jag förstått inte delaktig i att få in Tove i bilen, och inte heller att ta ut Tove ur bilen. Det var Johanna själv som drog Tove över gruset in i skogen. Maja hjälpte till med att lysa med mobiltelefonens ficklampa. Som exempel.
Sedan kan jag tycka att Majas försvarare var dålig på att ge rätten en bild av hur Johannas och Majas relation till varandra var, utifrån vad som framkommer i FUP och polisens bild som de matar Maja med. Det är en bild som man gärna använder för att vända Maja mot Johanna i förhören, men som man sedan inte vill veta av under rättegången.
Så jag tror att det inte kommer att ha någon effekt på hur domstolen dömer Maja, men jag tror att det skulle kunna ha haft det, om försvaret lyft fram det mer.