2023-04-17, 08:33
Medlem
Om TR kommer fram till att M bara ska dömas för gravfridsbrottet. Kan hon då släppas i väntan på domen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Badrummet är en bra plats av flera anledningar. Det finns en dörr, inga fönster, och lätt att städa bort alla spår.

Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Grannen sade såklart i förhör att Tove inte var med.

Svar: För att Tove låg redan död i lägenheten.

Och visst gick JJ upp till sin lägenhet för att hämta något, efter att grannen erbjudit skjuts.

Svar: Ja, det var väl Toves mobil som JJ hämtade och detta skulle se ut som om Tove fortfarande levde eftersom hon skulle ha lämnat JJs lägenhet omkring kl 03.00. Detta enligt JJs första utsaga i förhör.
Det var väl sin egna mobil ( mcd-app )eller plånbok hon hämtade , hon blev ju tvungen att köpa hamburgare helt plötsligt .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Och det skulle ha verkat misstänkt menar du (att stänga av telefonen)?

Det hade inte varit misstänkt. Om JJs telefon hade varit avstängd hade den inte kunnat bli spårad.
Citera
2023-04-17, 08:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Rullman har gjort ett bra jobb
Och J redogjörelse stämmer bäst med den bevisning som finns
Det är din, och majoritetens, slutsats som ni dragit utifrån era egna tolkningar men den är definitivt ingen obestridbar sanning, vilket många tycks tro.

Det M erkänt är odiskutabelt, för övrigt är samtliga argument för Ms deltagande möjliga att bemöta med motargument, vilket medför att ett deltagande inte kan bevisas bortom alla tvivel. Följaktligen är Ms medverkan en tolknings- och bedömningsfråga och inte en definitiv sanning. Vad som är rätt eller fel vet bara M, inte jag och heller inte ni.
Citera
2023-04-17, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Om TR kommer fram till att M bara ska dömas för gravfridsbrottet. Kan hon då släppas i väntan på domen?

Domen kommer nu på onsdag kl 14.00.
Citera
2023-04-17, 08:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag tror JJ förstod att telefonen skulle kunna spåras, men för det första hade hon tänkt att kroppen skulle brinna upp helt och hållet, och för det andra tror jag inte hon tänkte att det skulle ta så lång tid att släpa ut kroppen i skogen som det gjorde. Och hon behövde ha telefonen med sig dessutom.
Om man i ett annat neutralt sammanhang hade diskuterat det med henne är det fullt möjligt att hon hade kunskap om mobilspårning, men där och då tror jag inte hon skänkte det minsta lilla tanke.
Citera
2023-04-17, 08:42
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är din, och majoritetens, slutsats som ni dragit utifrån era egna tolkningar men den är definitivt ingen obestridbar sanning, vilket många tycks tro.

Det M erkänt är odiskutabelt, för övrigt är samtliga argument för Ms deltagande möjliga att bemöta med motargument, vilket medför att ett deltagande inte kan bevisas bortom alla tvivel. Följaktligen är Ms medverkan en tolknings- och bedömningsfråga och inte en definitiv sanning. Vad som är rätt eller fel vet bara M, inte jag och heller inte ni.

Det räcker med "rimligt tvivel".
Citera
2023-04-17, 08:43
Medlem
Citat:
Det hade inte varit misstänkt. Om JJs telefon hade varit avstängd hade den inte kunnat bli spårad.

Jag ändrade i mitt inlägg och la till ett "mindre". Du hann svara innan...

Att JJ skulle stänga av sin mobil mitt i natten är väl väldigt misstänkt (om hon nu inte för vana att så göra vilket jag har svårt att tro).
Citera
2023-04-17, 08:46
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om man i ett annat neutralt sammanhang hade diskuterat det med henne är det fullt möjligt att hon hade kunskap om mobilspårning, men där och då tror jag inte hon skänkte det minsta lilla tanke.

Uppenbarligen.

Det borde väl ha varit det första som kom upp när hon googlade "mörda någon diskret".
Citera
2023-04-17, 08:46
Medlem
Citat:
Domen kommer nu på onsdag kl 14.00.

Jo, det vet jag. Men om TR kommer fram till att någon är helt oskyldig eller bara ska dömas för mindre brottslighet så är det inte ovanligt att den åtalade släpps fri innan domen kommer.
Citera
2023-04-17, 08:49
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jo, det vet jag. Men om TR kommer fram till att någon är helt oskyldig eller bara ska dömas för mindre brottslighet så är det inte ovanligt att den åtalade släpps fri innan domen kommer.

Så att hon inte släppts fri kan tyda på att det blir ett längre straff?
Citera
2023-04-17, 09:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
JJ/MH hade nog vid den tiden (resan till FP) ingen tro på att de skulle bli misstänkta.

När JJ gick ner tidigare på natten och grannarna kom ut "som gubben ur lådan" var JJ.s tanke att få bort TT.s cykel och mobil för att få det och se ut som att TT begett sig därifrån.

JJ var faktiskt ganska snabbtänkt där, hittade på att hennes kompis var full, ramlat (för att förklara dunsar/na, skulle köpa mat till henne. Då grannen erbjuder sig att köra får JJ lov att springa upp för att hämta sin mobil (för att kunna betala).
Missen hon gör där är att inte lämna kvar TT.s telefon i lägenheten (så den inte kunde spåras tur och retur tillsammans med JJ).
Ja, J har visat sig vara kvicktänkt, slug och beräknande. Jag har aningen svårt att förstå att så många kan sätta tilltro till hennes versioner.

Må vara att hon ingående och detaljerat beskriver vissa valda delar och med emfas poängterar att hon anser sanninssägande viktigt. Men trots hennes sanningsiver utelämnar och friserar hon centrala moment.

Edit: Det är givet att Js story stämmer med bevisningen. Den är ju skapad utefter den efter att hon blivit ertappad med byxorna nere.
Senast redigerad av sybel 2023-04-17 kl. 09:22. Anledning: Edit:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in