2023-04-16, 23:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Någonstans nämner J namnet Elsa för sin granne. Kan det vara i intervjun med honom, i podden eller i den filmade biten i hans bil då han åker samma väg till McD med journalisten och beskriver e akt vad som sades vartefter.

Men namnet Elsa har absolut nämnts i något forum som namnet på den kompis som var full o ramlade och behövde hamburgare.

SR skrev namnet Elsa i sin rapportering från rättegången då sonen vittnade. Det kom en länk till SR's rapportering tidigare idag i tråden.
Om det var ett namn som ploppade upp ur gubben i lådan under rättegången för att sonen var nervös eller mindes fel eller om det var SR som använde ett fiktivt namn eller om det var Johanna som hittade på ett namn är oklart. Namnet förekommer inte i FUP. Varken åklagare eller försvarare verkar ha tagit någon som helst notis om namnet, därför lutar jag lite åt att det är massmedia som använt ett fiktivt namn. Om det helt plötsligt under en rättegång dyker upp ett nytt tidigare i utredningen onämnt namn, så är jag helt övertygad om att någon skulle ha ställt en fråga om det namnet.
Citera
2023-04-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Gallskriker gör hon heller inte när hon ligger på golvet och försöker sparka sig fri från J. Med skador i bakhuvud och rygg. Svårt veta, alla skriker inte rakt ut vid smärta.

Särskilt som T blev överfallen och troligen försökte fokusera allt på hur hon skulle komma loss. Att skrika tar dessutom energi. Den behövde hon nog till kampen.
T verkar ju också fixa en viss grad av fysisk smärta då hon tidigare enligt AW tagit hans kniv och skurit sig i armarna. För att lindra ångest.
Även om T sagt att hon var rädd för J så tror jag inte att T föreställde sig att J skulle ta stryptag. Då hade hon nog skrikit rakt ut för att väcka någon i huset. Men det är bara vad jag tror.

Undrar vad J gett för signaler när de satt i köket? Om jag inte minns fel sa vänner att hon kunde vara upprörd utan att verka aggressiv.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-16 kl. 23:43.
Citera
2023-04-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är måhända svårt för just dig att se hur de sammanfaller, trots det alldeles uppenbara när de olika delarna presenteras tillsammans. Johanna säger att hon vet att hon eller Tove inte gick och la sig på sängen, men hon säger också att det kan vara så att Maja gjorde det.

När det gäller fallet, dunsen och sängen, så förklarade Johanna för Lahajn att hon hade lagt kompisen som föll, i sängen. Du påstår alltså nu att Johanna skulle ha menat att hon la Tove i sängen, och att Tove låg kvar där och sov. Trots att det var Maja som låg där. Nä'ru, i Johannas förklaring för Lahajn så finns inte Tove med alls i bilden. Tove har redan gått hem i Johannas officiella story. Det var i Johannas story Maja som föll, Maja som hamnade i sängen, och Maja som slocknade. Tove hade redan gått hem. Hur kan du ha missat det?
Allt det där var ju bara en nödlögn av J när hon mötte grannen
Hon var på väg att göra annat än att åka till MD
Citera
2023-04-16, 23:46
Avslutad
Citat:
Jag instämmer i det mesta som du säger ovan. Det jag inte får ihop är den teori som säger att Tove dödades efter att grannsonen stod utanför dörren och hörde sparkljuden. Det tog nämligen bara ett par minuter därefter tills Johanna dök upp i trapphuset. Det kan inte ha gått så fort att döda Tove.

Jag kan dock inte se att tidslinjen inte skulle stämma under den första halvtimmen.

Det förefaller mig att Tove måste ha dött innan grannen hörde sparkljuden.

Att Johanna och Maja inledningsvis säger samma sak är en direkt följd av att de hade kommit överens om vad de skulle säga. Det är först när Maja börjar öppna sig om vad som hände i lägenheten, som vissa saker inte längre blir samstämmiga. Det förefaller faktiskt t.ex. som att Maja gick och la sig ganska snart. Oavsett var Johanna och Tove befann sig under den första halvtimmen, så visste inte Johanna var Maja befann sig. Det vet vi eftersom Johanna i förhör berättade att hon inte visste om Maja gått och lagt sig i Johannas säng. (Givet att vi litar på Johanna på den punkten). Om Maja gick och la sig i sovalkoven så skulle det förklara att Johanna inte visste var hon var, för hon såg henne inte från någon plats i bostaden.

Jag börjar luta åt att mordet faktiskt hände ganska snart efter att de kom till lägenheten. En annan sak som jag tänker talar för det är att jag tror inte att Johanna och Tove hade särskilt mycket trevligt att prata om under så pass lång tid som en halvtimme. Jag tror inte Johanna kunde hålla sig så länge på att för göra det hon skulle göra.

Jag lutar åt att dunsen och sparkljud uppstod när Johanna flyttade på Tove och svepte in henne i lakanet. Jag håller inte för osannolikt att Johanna trodde att hon skulle kunna ta hand om och göra sig av med Toves kropp helt på egen hand.

M kanske tog vid och avslutade.
Citera
2023-04-16, 23:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Allt det där var ju bara en nödlögn av J när hon mötte grannen
Hon var på väg att göra annat än att åka till MD

Det är nog snarare en blandning av lögner och sanningar. Det är väldigt sällan som allting bara är det ena eller det andra, även om vissa här i tråden verkar tro att allting alltid bara är det ena eller det andra.

Vissa saker behöver bortförklaras, då kommer lögnerna, sedan späs de nödvändiga lögnerna på med mindre betydelsefulla sanningar för att bygga en hel och trovärdig historia. Dunsen behövde bortförklaras, att en väninna slocknat var överflödig information. En lögn och en sanning.
Citera
2023-04-16, 23:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
M kanske tog vid och avslutade.

Ja, kanske det.

Märkligt att inte Johanna har sagt något om det då. Typ - Jag höll henne bara runt halsen i tio sekunder, sedan kom Maja och dödade henne. Eller tror du att Johanna tar på sig skulden för att skydda Maja, samtidigt som hon försöker beskylla Maja för att ha hjälpt till med mordet. Lite väl långsökt va?
Citera
2023-04-16, 23:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Finns inte så många andra naturliga förklaringar till varför alla tre skulle befinna sig i badrummet. Rundvandringen skedde säkert när dom först kom till lägenheten men utan överfall. Dom pratade säkert runt 30 min i köket och sen behövde T gå på toa eller så skulle hon hem. Då tog dom chansen, knuffade in henne och fällde henne.
Hur får du ihop det?
En naturlig förklaring till att alla tre är på toa samtidigt - men då händer ingenting.
Då finns det ingen naturlig förklaring till att alla tre är på toa - NÄR det händer, eftersom rundvandringen var tidigare.

Jag tror att rundvandringen var Js lögn för att förklara varför alla tre var i badrummet och hur "bråket" kunde uppstå.

I mitt tycke är rundvandringen en väl inbäddad och anpassad lögn och då den faller, faller även Ms deltagande.
Citera
2023-04-17, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hur får du ihop det?
En naturlig förklaring till att alla tre är på toa samtidigt - men då händer ingenting.
Då finns det ingen naturlig förklaring till att alla tre är på toa - NÄR det händer, eftersom rundvandringen var tidigare.

Jag tror att rundvandringen var Js lögn för att förklara varför alla tre var i badrummet och hur "bråket" kunde uppstå.

I mitt tycke är rundvandringen en väl inbäddad och anpassad lögn och då den faller, faller även Ms deltagande.

Ja, det är precis det jag menar! J måste komma på en trovärdig lögn där alla tre befinner sig i badrummet. Nu tror jag iof inte ens rundvandringen gick igenom badrummet då det inte fanns något att se. Men det spelar ju ingen roll.
Citera
2023-04-17, 00:10
Medlem
Citat:
Jag instämmer i det mesta som du säger ovan. Det jag inte får ihop är den teori som säger att Tove dödades efter att grannsonen stod utanför dörren och hörde sparkljuden. Det tog nämligen bara ett par minuter därefter tills Johanna dök upp i trapphuset. Det kan inte ha gått så fort att döda Tove.

Jag kan dock inte se att tidslinjen inte skulle stämma under den första halvtimmen.

Det förefaller mig att Tove måste ha dött innan grannen hörde sparkljuden.

Att Johanna och Maja inledningsvis säger samma sak är en direkt följd av att de hade kommit överens om vad de skulle säga. Det är först när Maja börjar öppna sig om vad som hände i lägenheten, som vissa saker inte längre blir samstämmiga. Det förefaller faktiskt t.ex. som att Maja gick och la sig ganska snart. Oavsett var Johanna och Tove befann sig under den första halvtimmen, så visste inte Johanna var Maja befann sig. Det vet vi eftersom Johanna i förhör berättade att hon inte visste om Maja gått och lagt sig i Johannas säng. (Givet att vi litar på Johanna på den punkten). Om Maja gick och la sig i sovalkoven så skulle det förklara att Johanna inte visste var hon var, för hon såg henne inte från någon plats i bostaden.

Jag börjar luta åt att mordet faktiskt hände ganska snart efter att de kom till lägenheten. En annan sak som jag tänker talar för det är att jag tror inte att Johanna och Tove hade särskilt mycket trevligt att prata om under så pass lång tid som en halvtimme. Jag tror inte Johanna kunde hålla sig så länge på att för göra det hon skulle göra.

Jag lutar åt att dunsen och sparkljud uppstod när Johanna flyttade på Tove och svepte in henne i lakanet. Jag håller inte för osannolikt att Johanna trodde att hon skulle kunna ta hand om och göra sig av med Toves kropp helt på egen hand.
Lägg av!!!! 100 kg duns…så grannar blir oroliga…
Är du här för att provocera?! Kanske ingen erfarenhet av livet ?!?, Tror du inte man försöker vara tyst om man ska ta ut ett lik…
Att jag ens orkar du svara dig….

J går ut direkt efter för att som hon säger att jag kan inte ha en död kropp hos mig
Och när det är klart vill hon vara effektiv… det här är ju något hon tänkt på länge
Men jag tror att hon faktiskt är så snabb ut är pga ringningen på dörren
Citera
2023-04-17, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hur får du ihop det?

Instämmer med det du skriver.
Om de två tillsammans planerat att överfalla T hade det väl också varit lämpligare att välja ett annat rum. Badrummet är ju det minsta till ytan och J och M kan lätt komma i vägen för varandra. Jag gissar att J tog möjligheten när T skulle gå hem och knuffade in T i badrummet för där kunde hon få kontroll över (mörda) T själv. Annars hade de väl lika väl kunnat ge sig på T när hon satt i köket.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-17 kl. 00:41.
Citera
2023-04-17, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Instämmer med det du skriver.
Om de två tillsammans planerat att överfalla T hade det väl också varit lämpligare att välja ett annat rum. Badrummet är ju det minsta till ytan och J och M kan lätt komma i vägen för varandra. Jag gissar att J tog möjligheten när T skulle gå hem och knuffade in T i badrummet för där kunde hon få kontroll över (mörda) T själv. Annars hade de väl lika väl kunnat ge sig på T när hon satt i köket.

Badrummet är en bra plats av flera anledningar. Det finns en dörr, inga fönster, och lätt att städa bort alla spår.
Citera
2023-04-17, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Någonstans nämner J namnet Elsa för sin granne. Kan det vara i intervjun med honom, i podden eller i den filmade biten i hans bil då han åker samma väg till McD med journalisten och beskriver e akt vad som sades vartefter.

Men namnet Elsa har absolut nämnts i något forum som namnet på den kompis som var full o ramlade och behövde hamburgare.

Ja det var i en intervju med grannen som han nämnde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in