Citat:
Om jag ska gissa så tror jag att Majas stegaktivitet är en registering av tiden när Johanna kommer upp från att ha pratat med grannen i trappan.
Att ta upp sin mobil känns som en naturlig sak att göra när man blir ensam i lägenheten och jag tror att Maja tog upp sin mobil när Johanna lämnar lägenheten första gången för att göra sig av med cykeln o mobilen. Maja sätter sig i vardagsrummet och tar upp sin mobil och tänker kanske göra nåt på mobilen eller så är det bara en reflex - hon brukar hålla på med sin mobil när hon är ensam.
Johanna återvänder ganska omgående efter att ha stött på grannen i trapphuset, och Maja reser sig upp från fåtöljen i vardagsrummet och går och öppnar för Johanna som inte har några nycklar med sig. Maja får höra att planerna är ändrade och att Johanna ska åka till Donken med grannen. Maja går tillbaka till vardagsrummet och upprörd som hon är kan hon inte fokusera på mobilen utan sitter bara med den i handen. När Johanna smsar svarar hon snabbt.
Att ta upp sin mobil känns som en naturlig sak att göra när man blir ensam i lägenheten och jag tror att Maja tog upp sin mobil när Johanna lämnar lägenheten första gången för att göra sig av med cykeln o mobilen. Maja sätter sig i vardagsrummet och tar upp sin mobil och tänker kanske göra nåt på mobilen eller så är det bara en reflex - hon brukar hålla på med sin mobil när hon är ensam.
Johanna återvänder ganska omgående efter att ha stött på grannen i trapphuset, och Maja reser sig upp från fåtöljen i vardagsrummet och går och öppnar för Johanna som inte har några nycklar med sig. Maja får höra att planerna är ändrade och att Johanna ska åka till Donken med grannen. Maja går tillbaka till vardagsrummet och upprörd som hon är kan hon inte fokusera på mobilen utan sitter bara med den i handen. När Johanna smsar svarar hon snabbt.
Ja, jag tror också hon hämtade sin telefon i anslutning till att J skulle lämna lägenheten ifall J skulle behöva meddela henne nånting. Hennes snabba svar på McD sms et är ett tecken på det, precis som du skriver.
Vet inte hur många sekunder det tar för ett sms att komma fram när det skickas inom ett litet område. Men ett par sekunder bör det väl ta. Så hon måste haft telefonen i handen.
Nu minns jag inte om J vände tillbaks för till lägenheten för att hämta sin mobil efter att ha pratat med grannen trappan. Om hon lämnade den när tanken egentligen var att hon skulle flytta cykeln och köra fram bilen så tyder det också på att M var införstådd.
Brukar vara betydligt högre krav än så, men det kanske är en byhåla?