2023-04-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om jag ska gissa så tror jag att Majas stegaktivitet är en registering av tiden när Johanna kommer upp från att ha pratat med grannen i trappan.

Att ta upp sin mobil känns som en naturlig sak att göra när man blir ensam i lägenheten och jag tror att Maja tog upp sin mobil när Johanna lämnar lägenheten första gången för att göra sig av med cykeln o mobilen. Maja sätter sig i vardagsrummet och tar upp sin mobil och tänker kanske göra nåt på mobilen eller så är det bara en reflex - hon brukar hålla på med sin mobil när hon är ensam.

Johanna återvänder ganska omgående efter att ha stött på grannen i trapphuset, och Maja reser sig upp från fåtöljen i vardagsrummet och går och öppnar för Johanna som inte har några nycklar med sig. Maja får höra att planerna är ändrade och att Johanna ska åka till Donken med grannen. Maja går tillbaka till vardagsrummet och upprörd som hon är kan hon inte fokusera på mobilen utan sitter bara med den i handen. När Johanna smsar svarar hon snabbt.

Ja, jag tror också hon hämtade sin telefon i anslutning till att J skulle lämna lägenheten ifall J skulle behöva meddela henne nånting. Hennes snabba svar på McD sms et är ett tecken på det, precis som du skriver.

Vet inte hur många sekunder det tar för ett sms att komma fram när det skickas inom ett litet område. Men ett par sekunder bör det väl ta. Så hon måste haft telefonen i handen.

Nu minns jag inte om J vände tillbaks för till lägenheten för att hämta sin mobil efter att ha pratat med grannen trappan. Om hon lämnade den när tanken egentligen var att hon skulle flytta cykeln och köra fram bilen så tyder det också på att M var införstådd.
Citera
2023-04-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Har du varit nämndeman och använder dig av ordet "jury"? Troligt. Brukar vara betydligt högre krav än så, men det kanske är en byhåla?

Jag var nämndeman för 17 år sedan.
Du vet uppenbarligen inte vem som blir nämndeman - en ledtråd är att det inte har någonting att göra med utbildning överhuvudtaget. Ingenting alls. Varför läser du inte bara på hur systemet fungerar innan du baktalar.
Citera
2023-04-12, 19:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, jag tror också hon hämtade sin telefon i anslutning till att J skulle lämna lägenheten ifall J skulle behöva meddela henne nånting. Hennes snabba svar på McD sms et är ett tecken på det, precis som du skriver.

Vet inte hur många sekunder det tar för ett sms att komma fram när det skickas inom ett litet område. Men ett par sekunder bör det väl ta. Så hon måste haft telefonen i handen.

Nu minns jag inte om J vände tillbaks för till lägenheten för att hämta sin mobil efter att ha pratat med grannen trappan. Om hon lämnade den när tanken egentligen var att hon skulle flytta cykeln och köra fram bilen så tyder det också på att M var införstådd.
Att hon hämtade sin mobil i sängen efter att J gått ner första gången, säger hon ju själv i förhören.
Hon medger också att hon var vaken och satt i vardagsrummet tills J kom tillbaka med hamburgaren. Då satte hon sig i köket, åt upp den och gick och lade sig efteråt.

M ska ha sagt att hon var hungrig när hon mötte J på väg till badrummet. J går då ner och sedan upp igen, lämnar bilnycklarna på bordet och säger att grannen skjutsar istället.

Allt detta berättar M i förhör.
Citera
2023-04-12, 19:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
/.../ 1. Att man lurat med Tove till lägenheten är ju ostridigt, det är alla överens om! Det man inte är överens om är huruvida man lurade henne till lägenheten för att mörda henne ELLER för att konfrontera/misshandla henne...och just den frågan går ju inte att avgöra på en övervakningsfilm!?

Håller inte helt med om det. Obestridligt är att J avsåg att konfrontera T när hon kom ut från nöjet. Mest troligt en utskällning och en begäran om ursäkt. J har ingen tidigare historia av att slåss och bli fysisk i konfrontationer.

Mest sannolikt är det vad som hände. Relationen förbättrades och J förslog att tala ut hemma hos henne. Under vägen till J bostad uppges stämningen vara god, så och när T pojkvän ringde.

Sällskapet anländer till JJs bostad fram 01:51. Därefter tycks det omedelbara förloppet överensstämma med vad MH anger. Alltså att J och T sätter sig vid köksbordet och samtalar. Grannen under hör vid det laget inga upprörda röster från övervåningen.

Notera att det är först 35-45 minuter senare som något händer som gör att J tar till dödligt våld.

J har konsekvent vänt på tidsaxeln, utan att konfronteras, och påstår att handgemänget startade i anslutning till att dom hängt av sig kläderna.

På så sätt undviker hon det faktum att hon och T tycks ha suttit i köket och samtalat 35-45 minuter i till synes i lugn o ro. Detta väcker en rad frågor, inte minst när det gäller uppsåt kopplat till tidsaxel. Även för MH.
Citera
2023-04-12, 19:46
Medlem
Vad har Johanna för facebook? Pallar inte leta igenom 5000 sidor. Tacksam för hjälp
Citera
2023-04-12, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att hon hämtade sin mobil i sängen efter att J gått ner första gången, säger hon ju själv i förhören.
Hon medger också att hon var vaken och satt i vardagsrummet tills J kom tillbaka med hamburgaren. Då satte hon sig i köket, åt upp den och gick och lade sig efteråt.

M ska ha sagt att hon var hungrig när hon mötte J på väg till badrummet. J går då ner och sedan upp igen, lämnar bilnycklarna på bordet och säger att grannen skjutsar istället.

Allt detta berättar M i förhör.
Fast jag tror inte stegen registrerades när Maja gick till badrummet. Jag tror inte att hon ville gå i närheten av badrummet där det just så låg en död kropp. Jag tror stegen registrerades när hon öppnade dörren för Johanna. Hon höll i telefonen när Johanna knackade på dörren och då registrerades steg när hon öppnade.
Citera
2023-04-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, förlåt.

Jag kanske var otydlig där.

Diskussionen började ur ett konstaterande som fanns i tråden att rättsläkaren skulle ha påstått att Tove inte varit medvetslös, och något sådant påstående kunde jag inte finna i hennes vittnesmål i TR (youtube). Inte heller har jag hittat ett sådant påstående i FUP.

Och jag funderade varifrån man skulle kunna ha hittat/hört detta påstående om att rättsläkaren påstått detta; att tove inte varit medvetslös, om det fanns någon särskild skada hon var inne på vid påståendet.

Men när det gällde huvudskadan har rättsläkaren sagt i rätten att det inte går att utesluta hjärnskakning på Clea Sangborns fråga, och i rättsinttyget att huvudskadan skulle kunna ge viss medvetandepåverkan.

Så ja, Tove kan ha varit påverkad, omtöcknad, ha sänkt medvetandegrad, vilket jag ser som lite konstigt att inte Majas försvar tog upp den frågan närmare.

Och faktiskt, när jag tänker efter, bör ju åklagren, även han som ska vara objektiv, borde ha haft med en sådan fråga.

Precis som du säger, är det en viktig fråga, även om jag inte tror att det är möjligt för en rättsläkare att i efterhand säga om just Tove varit medvetslös vid något tillfälle eller inte.

Det är skillnad om man har haft massiva hjärnskador (liksom Lena Wesström). De skadorna var så omfattande att rättläkaren (samma som här) om jag inte minns fel, hade hypotesen att Lena inte kan ha varit medveten länge efter dådet, men kunde ha levt någon/några timmar efter.

Samtidigt varade Lenas skrik väldigt länge enligt vittnesmål (alltså några minuter, om jag minns rätt). Så det är ju otroligt svårt att avgöra när och om medvetslösheten inträtt. Jag vet inte om att det skulle finnas några som helst tecken eller undersökningar som kan visa sådant.

Man kan ju också pendla in och ut i medvetande/grad i vissa fall. Det finns väl fall där personer med jätteallvarliga skador på skallen vaknat upp efter ett tag, kunnat krypa, ropa på hjälp osv.

Något sådant vet vi inget om här. Det enda vi har är en huvudskada som syns både på utsidan och "insidan", en berättelse från Johanna, och grannens berättelse om dunsar och sparkar.

Min personliga tro är att Tove blivit påverkad och blivit omtöcknad iaf av dunsen mot huvudet, vilket har gjort att Johanna fått ett övertag där. Min spekulation är att Tove försökt försvara sig när hon låg på golvet, men kanske fick motta sparkar och slag.

Jag tror att det var riktigt våldsamt. Rättsläkaren sa i rätten att ögonskadan t ex är inget man kan få av ett fall. En hand som grabbat tag om huvudet, och ett finger in i ögat kan ha orsakat det, svarade hon på fråga om just sådant grepp.

Kanske Johanna dunkade Toves huvud i golvet?

Det har framförts en teori i tråden om att T fick huvudskadan när hon föll baklänges. Om hon föll till vänster innanför dörren (som J uppger) så är det ett par trubbiga rörfästen i golvet där som T kan ha skadat bakhuvudet på. Om T dessutom ålade runt på samma plats när hon skulle värja sig kan hon eventuellt fått ett av rörfästena i ögat med.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-12 kl. 19:53.
Citera
2023-04-12, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Det är mycket troligt att Maja plockar upp mobilen för att kunna ha snabb kontakt med Johanna när Johanna lämnar, precis som du säger. Då blir det också logiskt att hon bara sitter med den utan att göra nåt. Sen tror jag stegen registreras när Johanna återvänder upp igen, efter pratet med grannen.
Citera
2023-04-12, 20:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../

Något sådant vet vi inget om här. Det enda vi har är en huvudskada som syns både på utsidan och "insidan", en berättelse från Johanna, och grannens berättelse om dunsar och sparkar.

Min personliga tro är att Tove blivit påverkad och blivit omtöcknad iaf av dunsen mot huvudet, vilket har gjort att Johanna fått ett övertag där. Min spekulation är att Tove försökt försvara sig när hon låg på golvet, men kanske fick motta sparkar och slag.

Jag tror att det var riktigt våldsamt. Rättsläkaren sa i rätten att ögonskadan t ex är inget man kan få av ett fall. En hand som grabbat tag om huvudet, och ett finger in i ögat kan ha orsakat det, svarade hon på fråga om just sådant grepp.

Kanske Johanna dunkade Toves huvud i golvet?
Vad hon sade om huvudskadan var att den kunde ha gett upphov till medvetandepåverkan, fast inte medvetslöshet. CS får också ett jakande svar på direkt fråga om fallet kunde ha gett upphov till hjärnskakning.
Även J uppfattade att T blev omtöcknad för hon säger att T slog i huvudet "rejält".

T orkade i alla fall sparka både mot J och i väggen bredvid sig. Men det är klart att skador som jack i huvudet, ryggskada och ett intryckt finger i ögat har inverkat på hennes förmåga att försvara sig, är fullt ut enig med dig. Hon kunde väl heller aldrig ana att J skulle strypa henne utan blev nog väldigt förvånad och förskräckt.
Är ju mycket möjligt att en del sparkar och slag utdelades av J själv när T låg försvarslös på golvet, för hon nämner heller inget om ögonskadan som måste ha varit smärtsam. Usch och fy!

J säger i förhör att grannen ringer på dörren två minuter efter dunsen i badrummet, dvs efter fällningen.
Grannen uppger två-tre minuter efter dunsarna, så där är de överens om tiden.
Citera
2023-04-12, 20:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
"varför tog inte J själv bort Ts händer när T tog stryptag på henne?"

JJ kan ha haft sina händer bundna?
Jag vet inte om min fråga ansets för korkad för att kommenteras, för svaren har uteblivit.
Citera
2023-04-12, 20:12
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagmottelassie
Vad har Johanna för facebook? Pallar inte leta igenom 5000 sidor. Tacksam för hjälp
Sammanfattning:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-04-12, 20:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag vet inte om min fråga ansets för korkad för att kommenteras, för svaren har uteblivit.

Den frågan var mitt i prick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in