2023-04-15, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det pressar konkurrenter så att konkurrenterna får lägre vinst och eventuellt måste sälja bilar under produktionskostnad. Att tvinga konkurrenter till att förlora pengar är ju bara bra för Tesla.

Tesla sänker priserna = mindre vinst för Tesla/såld bil.

Konkurrenterna behåller priserna = eventuellt mindre sålda bilar.

Detta borde ju drabba både konkurrenterna och Tesla, Tesla drabbas hårdare pga de tappar vinst och Tesla vs övriga biltillverkare blir % mkt större för Tesla än en av alla biltiverkare.

Teslar bra på många sätt men att gå i försvar för bolaget i alla väder likt vissa gör härinne blir tyvärr fel ibland.
Citera
2023-04-15, 17:21
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är det bra för Teslas aktiekurs att göra mindre vinst?

Från vad jag läst har inte tex Volvo några problem att sälja elbilar, utan prissänkningar, 2023 års modell är tydligen slutsåld.

Självklart sänker man priserna för att man måste för att sälja det man producerar, sänka priserna för att jävlas med andra är knappast bullish för aktieägarna.
Hur mycket företag bryr sig om aktiepriset kan man debattera länge och väl, finns där gott om pengar kan man göra återköp av den egna aktien när den dippar. Det tror jag inte Tesla gör.
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Tesla sänker priserna = mindre vinst för Tesla/såld bil.

Konkurrenterna behåller priserna = eventuellt mindre sålda bilar.

Detta borde ju drabba både konkurrenterna och Tesla, Tesla drabbas hårdare pga de tappar vinst och Tesla vs övriga biltillverkare blir % mkt större för Tesla än en av alla biltiverkare.

Teslar bra på många sätt men att gå i försvar för bolaget i alla väder likt vissa gör härinne blir tyvärr fel ibland.
Genom att sälja fler bilar mättar man marknaden så att det finns mindre plats för alla de andra tillverkarna. Ett lägre pris gör att marknaden öppnas upp för fler potentiella köpare. Ser man till skulderna ligger Tesla nu på samma nivå som det var 2014 vilket är en ganska dramatisk minskning av skulderna. Med lite tur och planering kan skulderna bli noll när som helst. Att vara skuldfri är alldeles utmärkt nu när lån kostar så mycket.

Jag skulle personligen inte vilja köpa en Tesla men äger gärna aktien ett par år till.
Citera
2023-04-15, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Jag skulle personligen inte vilja köpa en Tesla men äger gärna aktien ett par år till.

Varför inte?
Citera
2023-04-16, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Nej, synd att företag värderas efter vinst och inte efter antalet sålda bilar. teslas kommer antagligen göra mindre vinst Q1 än Q4 2022. Resan neråt .,.,
Kan fortfarande utgöra enorma skalfördelar.
Tänk en marginal som minskar med 20% från redan skyhöga siffror. Tänk dig sedan att den marginalen kommer att gälla på 20m bilar till skillnad från dagens nära 2m.
Den hävstången blir massiv.
Citera
2023-04-16, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Av alla konstiga fantasier som Tesla-tjurarna kör med så är det här den konstigaste. När jag varnat för att deras marginaler är för höga då får jag veta att marginalerna kommer fortfarande vara höga därför att... [fyll i din favoritanledning]. Nu när det blir uppenbart att jag och vissa andra hade rätt hela tiden då är det plötsligt positivt att marginalerna ska ner. Ett smart marknadsdrag för att pressa konkurrenterna.

Tesla kan inte göra fel. Om marginalerna är höga så är det för att man är bäst och om marginalerna är på väg ner så är det också för att man är bäst.
Resonerar du som ett litet barn?
Marknaden är ju dynamisk, inte statisk.
Som företag måste man ju anpassa sig till marknaden, det är alltså inte marknaden som skall anpassa sig till företaget. Då har du ingen business kvar.
När konsumenter efterfrågar elbilar, men priserna är för höga måste företaget göra något åt det, annars uppnår man inte sina mål.
Jag ser det som att Tesla just öppnat upp en ny och enorm målgrupp.
Citera
2023-04-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Kan fortfarande utgöra enorma skalfördelar.
Tänk en marginal som minskar med 20% från redan skyhöga siffror. Tänk dig sedan att den marginalen kommer att gälla på 20m bilar till skillnad från dagens nära 2m.
Den hävstången blir massiv.

Du tror att prissänkningarna ifrån tesla har ökat TAM ifrån 1.5m till 20m bilar 😭😭 undra då varför backlog är nästintill konstant på lägstanivå även efter alla prissänkningar vid en volym på 2m bilar??

Svårt att ta er seriöst
Citera
2023-04-16, 13:26
Medlem
TESLA har en Masterplan och det är att göra jorden helt fossilfri. Kostnaden beräknas till 7 triliioner dollar. 100 gigafabriker klarar detta enligt kalkylerna. Vinsterna måste vara giganstiska.

Video 1 minut
https://www.youtube.com/shorts/MpDJeLnBBaE
Citera
2023-04-16, 16:39
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
TESLA har en Masterplan och det är att göra jorden helt fossilfri. Kostnaden beräknas till 7 triliioner dollar. 100 gigafabriker klarar detta enligt kalkylerna. Vinsterna måste vara giganstiska.

Video 1 minut
https://www.youtube.com/shorts/MpDJeLnBBaE

LOL, det här kräver att hela jordens befolkning delar denna vision/plan. Vilket såklart inte är fallet.
Tesla kan på sikt ta max 4% av marknaden. De som vill ha en model 3 har redan en, några till skiter i vilket och köper vilken bil som helst ( även en Tesla) om de slipper vänta på ett bättre alternativ. Men att hela planeten kör om omkring i en Model 3 händer inte.

#realitycheck
Citera
2023-04-16, 18:50
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
LOL, det här kräver att hela jordens befolkning delar denna vision/plan. Vilket såklart inte är fallet.
Tesla kan på sikt ta max 4% av marknaden. De som vill ha en model 3 har redan en, några till skiter i vilket och köper vilken bil som helst ( även en Tesla) om de slipper vänta på ett bättre alternativ. Men att hela planeten kör om omkring i en Model 3 händer inte.

#realitycheck

Det är inte teslas mål att sälja 100% av alla elbilar i världen. Du har nog missuppfattat deras vision.
Citera
2023-04-16, 23:42
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Ännu mer obehagligt för de som försöker sig på att konkurrera. VW lovar t.ex vitt och brett om vinstdrivande elbilar för 250k (https://europe.autonews.com/automakers/vw-brand-ceo-thomas-schaefer-eyes-strong-profits-small-ev) men det är lite som att jag önskar mig en Ferrari i julklapp. Önska går ju, men oddsen är inte så höga när man säljer dubbelt så dyra bilar med förlust idag.

Det verkar som att det är mycket svårt för vissa att förstå att elbilar har färre rörande zelar och är därför billigare att tillverka, i synnerhet masstillverka än ice.
Tesla kommer att värderas rimligare framöver.
Citera
2023-04-17, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du tror att prissänkningarna ifrån tesla har ökat TAM ifrån 1.5m till 20m bilar 😭😭 undra då varför backlog är nästintill konstant på lägstanivå även efter alla prissänkningar vid en volym på 2m bilar??

Svårt att ta er seriöst
Jag tror inte att Rom byggdes på en dag. Dina resonemang om att samtliga prissänkningar skall ge effekt dagen efter är rent av löjliga.
Citera
2023-04-17, 07:50
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Det verkar som att det är mycket svårt för vissa att förstå att elbilar har färre rörande zelar och är därför billigare att tillverka, i synnerhet masstillverka än ice.
Tesla kommer att värderas rimligare framöver.

Ja framför allt verkar det svårt att förstå för biltillverkarna som försöker masstillverka elbilar? Om det nu är så billigt varför går de back…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in