2023-04-13, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Finns inga Tesla Superchargers i Malmö och en enda station i Göteborg en bit ifrån centrum, ser inte riktigt hur ditt argument håller alls. I Malmö har jag mest sett Skoda Enyaqs rulla runt som taxibilar.
Jag är inte helt säker på att Sverige är Teslas huvudmarknad för taxi.
Citera
2023-04-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag är inte helt säker på att Sverige är Teslas huvudmarknad för taxi.
Jag har inte påstått något sånt heller?
Citera
2023-04-14, 09:48
Medlem
Ytterligare prissänkningar inatt, nya varje vecka. Konstigt dedär att tesla medvetet decimerar sina marginaler om de inte behöver.

Kan nästa vara så att… de behöver sänka för att sälja bilarna?

De skulle vara obehagligt för ett bilföretag värderat till skyarna
Citera
2023-04-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ytterligare prissänkningar inatt, nya varje vecka. Konstigt dedär att tesla medvetet decimerar sina marginaler om de inte behöver.

Det kan vara så att merparten av världens befolkning inte kan betala dom priserna man begär för en Tesla.
Med tanke på planerna om 20m sålda bilar kan man nog inte ha priser på $50k per bil.
Citera
2023-04-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag har inte påstått något sånt heller?
Såklart inte. Du bara råkade nämna att det inte finns några Tesla som taxi i Malmö.
Hur skulle det vara relevant annars menar du? Sverige utgör en väldigt liten marknad för Tesla.
Citera
2023-04-14, 12:45
Medlem
Citat:
Det kan vara så att merparten av världens befolkning inte kan betala dom priserna man begär för en Tesla.
Med tanke på planerna om 20m sålda bilar kan man nog inte ha priser på $50k per bil.

Nej, synd att företag värderas efter vinst och inte efter antalet sålda bilar. teslas kommer antagligen göra mindre vinst Q1 än Q4 2022. Resan neråt .,.,
Citera
2023-04-14, 14:57
Medlem
gladihattens avatar
Citat:

Ännu mer obehagligt för de som försöker sig på att konkurrera. VW lovar t.ex vitt och brett om vinstdrivande elbilar för 250k (https://europe.autonews.com/automakers/vw-brand-ceo-thomas-schaefer-eyes-strong-profits-small-ev) men det är lite som att jag önskar mig en Ferrari i julklapp. Önska går ju, men oddsen är inte så höga när man säljer dubbelt så dyra bilar med förlust idag.
Citera
2023-04-14, 15:06
Medlem
Citat:
Såklart inte. Du bara råkade nämna att det inte finns några Tesla som taxi i Malmö.
Hur skulle det vara relevant annars menar du? Sverige utgör en väldigt liten marknad för Tesla.
Du kanske ska läsa vad snubben jag citera skrev? Han påstod att Tesla har massa snabbladdare i städerna och därför är Tesla så populära som taxibilar, båda påståendena felaktiga.
Citera
2023-04-14, 20:57
Medlem
TESLA är värt 7 trilioner dollar. Byfånar stasar på Volvo, Wallberg, BAE, Saab, Bonniers och annat.

https://www.youtube.com/shorts/MpDJeLnBBaE
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-04-14 kl. 21:00.
Citera
2023-04-14, 22:10
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:

Det pressar konkurrenter så att konkurrenterna får lägre vinst och eventuellt måste sälja bilar under produktionskostnad. Att tvinga konkurrenter till att förlora pengar är ju bara bra för Tesla.
Citera
2023-04-14, 22:51
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det pressar konkurrenter så att konkurrenterna får lägre vinst och eventuellt måste sälja bilar under produktionskostnad. Att tvinga konkurrenter till att förlora pengar är ju bara bra för Tesla.

Av alla konstiga fantasier som Tesla-tjurarna kör med så är det här den konstigaste. När jag varnat för att deras marginaler är för höga då får jag veta att marginalerna kommer fortfarande vara höga därför att... [fyll i din favoritanledning]. Nu när det blir uppenbart att jag och vissa andra hade rätt hela tiden då är det plötsligt positivt att marginalerna ska ner. Ett smart marknadsdrag för att pressa konkurrenterna.

Tesla kan inte göra fel. Om marginalerna är höga så är det för att man är bäst och om marginalerna är på väg ner så är det också för att man är bäst.
Citera
2023-04-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Är det bra för Teslas aktiekurs att göra mindre vinst?

Från vad jag läst har inte tex Volvo några problem att sälja elbilar, utan prissänkningar, 2023 års modell är tydligen slutsåld.

Självklart sänker man priserna för att man måste för att sälja det man producerar, sänka priserna för att jävlas med andra är knappast bullish för aktieägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in