Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Tror du verkligen att OP hade gått på det bakhållsförsöket av "en vän" från Kreta, att möta honom mitt i den iskalla natten utanför Dekorima? Det naturliga hade ju varit att mötas på lokal, eller att ta ett frukostmöte på lördagsmorgonen på hotellet där "vännen" från Kreta bodde. Och skulle det krävas en hätsk diskussion utanför Grand (som 2 av varandra oberoende kvinnor vittnat om) med OP för att förmå honom att möta "vännen" utanför Dekorima?
Det måste ha varit andra krafter och anledningar som fick honom att gå till ett möte vid Dekorima.

Vem säger att den "hätska diskussionen" utanför grand har något med Dekorima att göra? Lisbeth var ju avvisande, som att allt var lugnt, mot en av kvinnorna.
Nu visste ju inte vännen att det var ett bakhåll, utan bara att han skulle få något i en påse av Olof, som han senare sågs med. De samtalade (vittnet AD) hade ju trevligt när vittnet AB uppfattade det.
Citera
2023-04-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Hur får du ihop ett förutbestämt möte med de facto att OP diskuterade om de skulle dricka te hemma hos antingen MP eller OP efteråt? Det hade ju satt allt ur spel.

Du menar, om man tror på Mårten? Samma Mårten som en vecka innan visste att han skulle på bio med föräldrarna på mordkvällen, eftersom han inte kunde fira en kompis födelsedag.
Citera
2023-04-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PostumHumanitas
Du menar, om man tror på Mårten? Samma Mårten som en vecka innan visste att han skulle på bio med föräldrarna på mordkvällen, eftersom han inte kunde fira en kompis födelsedag.

Det var intressant information. Vart kan jag läsa mer om den uppgiften? Att Mårten planerat att gå på bio den kvällen med sin flickvän är ju en sak. Men att Olof och Lisbet skulle vara inplanerade som biosällskap redan 1 vecka innan mordkvällen är för mig en helt ny uppgift.

Jag har förresten sett några avsnitt på din Youtubekanal. Mycket bra och ambitiöst initiativ. Sådant uppskattas!
Citera
2023-04-14, 00:35
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
1933 Förhör 2023-04-06 D-9254 https://drive.google.com/file/d/1xmFsUMwRZWP7FluH_nruwpTGzTNTK5gw/view?usp=share_link 4
1934 Förhör Harry Schein 2023-04-06 T-8308 https://drive.google.com/file/d/11aAeO347ZK0zrTYyUE9QCkm1lnzlZ92V/view?usp=share_link 4
1935 Förhör Per Gunnar Evander 2023-04-06 T13616 https://drive.google.com/file/d/1KqiqC3XXLucjbEy632ldjo-gBpZEoFpx/view?usp=share_link 11
1936 Förhör Göran Stigsson 2023-04-06 DC-15186 https://drive.google.com/file/d/1ruEX9harMoL0DpSm7ZkIAZHukstOfRo6/view?usp=share_link 10

Clownen markerad med vart han sköts:

https://m.facebook.com/photo.php/?fbid=10205759469213141

https://m.facebook.com/goran.stigson
Citera
2023-04-14, 03:03
Medlem
Citat:
Vem säger att den "hätska diskussionen" utanför grand har något med Dekorima att göra? Lisbeth var ju avvisande, som att allt var lugnt, mot en av kvinnorna.
Nu visste ju inte vännen att det var ett bakhåll, utan bara att han skulle få något i en påse av Olof, som han senare sågs med. De samtalade (vittnet AD) hade ju trevligt när vittnet AB uppfattade det.

Jag spekulerar ju givetvis, precis som du gör. Lisbeth visste förmodligen vem mannen var och vad OP och han diskuterade. Som vi får veta av sjuksköterskan på SABB, så sa Liabeth att Olof ville gå till Dekorima. Det troliga är då, enligt mig, att han fått instruktion av mannen utanför Grand att gå dit för ett möte, av någon anledning.
Mindre troligt anser jag det vara att "en vän" från Kreta flugit upp till Stockholm för att få en "påse" av OP en iskall fredagskväll kl 23.30 vid en reklampelare utanför Dekorima. Ett lämpligare förfarande hade ju varit att bjuda hem "vännen" till lägenheten för en frukost på lördagsmorgonen, alternativt ta en frukost på hotellet där han bor.
Citera
2023-04-14, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Som vi får veta av sjuksköterskan på SABB, så sa Liabeth att Olof ville gå till Dekorima.

Det hon säger är att det var Olof som ville gå FÖRBI Dekorima. Detta sägs i sammanhanget av att Lisbeth ångrar vägvalet som gjorde att de hamnade vid Dekorima (där han blev skjuten). Att de hamnade vid Dekorima var bara en följd av att Olof ville titta i Saris skyltfönster och inget aktivt val.

Att Olof ville titta i Saris skyltfönstret tycker jag inte är det minsta konstigt. De var ju nyss hemkomna från en resa till Indien och han var kanske nyfiken på att jämföra butikens utbud med sina erfarenheter från resan.
Citera
2023-04-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Det hon säger är att det var Olof som ville gå FÖRBI Dekorima. Detta sägs i sammanhanget av att Lisbeth ångrar vägvalet som gjorde att de hamnade vid Dekorima (där han blev skjuten). Att de hamnade vid Dekorima var bara en följd av att Olof ville titta i Saris skyltfönster och inget aktivt val.

Att Olof ville titta i Saris skyltfönstret tycker jag inte är det minsta konstigt. De var ju nyss hemkomna från en resa till Indien och han var kanske nyfiken på att jämföra butikens utbud med sina erfarenheter från resan.

Att Olof ville titta i Sari's skyltfönster för indiska kvinnokläder, tvivlar jag starkt på. Jag tror på mötesscenariet vid Dekorima. Det var dit dom var på väg. Att sedan Lisbeth ville kasta ett öga i Saributiken, innan dom gick vidare, är kanske inte så konstigt, eftersom dom nyligen kommit hem från en framgångsrik affärsresa i Indien.
Citera
2023-04-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken

Det finns en anledning till att de bytte sida...jag tror inte att Saris skyltfönster var anledningen!

Spekulerar nu, men det kan vara så att OP kände sig osäker , kände sig förföljd , ville se in i butiksfönstret för att se vilka han hade bakom sig.

Jag tror att han fick känslan av oro när belysningen släktes vid möbelaffären när han så påpassligt ville ha ljus för att läsa om filmen de nyss sett.
Det förklarades senare med att det var en timer som var inställd på aktuell tid , inget skumt med det.

Jag har reagerat på LP vittnesmål i rätten då hon uppger att de stannade vid Saris skyltfönster , hon betonar att de stannade mycket kort stund. Känns som hon skämdes över ett så ytligt intresse som flärd och mode!

Varken OP eller LP var intresserade av kläder , snarare tvärtom då LP blev utsedd till sämst klädda kvinna i Sverige.
Citera
2023-04-14, 10:21
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
1933 Förhör 2023-04-06 D-9254 https://drive.google.com/file/d/1xmFsUMwRZWP7FluH_nruwpTGzTNTK5gw/view?usp=share_link 4
1934 Förhör Harry Schein 2023-04-06 T-8308 https://drive.google.com/file/d/11aAeO347ZK0zrTYyUE9QCkm1lnzlZ92V/view?usp=share_link 4
1935 Förhör Per Gunnar Evander 2023-04-06 T13616 https://drive.google.com/file/d/1KqiqC3XXLucjbEy632ldjo-gBpZEoFpx/view?usp=share_link 11
1936 Förhör Göran Stigsson 2023-04-06 DC-15186 https://drive.google.com/file/d/1ruEX9harMoL0DpSm7ZkIAZHukstOfRo6/view?usp=share_link 10

När man läser förhöret av Göran Stigson slås man över hur han far mellan att ha "hur bra koll somhelst,till att inte minnas alls"... Han döljer saker i detta förhör och trovärdigheten är låg.
Citera
2023-04-14, 16:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Det är Lars Borgnäs som skriver om detta och i vanlig ordning fläskar han på en del. Vid läsning av förhören med Gun Tredite och Katrin Ekström blir händelseförloppet inte lika dramatiskt.

GT kommer i förhör femte mars med tidsangivelsen att mötet mellan Olof Palme och mannen sker 2312. Vid den tidpunkten är Mårten Palme/Ingrid Klering kvar med makarna Palme.
Citera
2023-04-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Så - har du möjlighet att dela med dig av foton av förhöret? Eller en inscannad variant?

Det var otroligt mycket tjafs om det här förhöret, med påhopp som fick mig avstängd ett halvår när jag försökte försvara mig. Den läxan har jag lärt mig nu och kommer aldrig att lyfta ett finger för att hjälpa till med någonting. Svaret om förhöret är alltså "nej". Ni får beställa ut det själva.

Som tidigare sagt finns egentligen inget av intresse i förhöret, annat än möjligen vad denne Mats berättar om sina kontakter med Ulf Lingärde och Birger Elmér. Det framgår även att han haft en del kontakter med Lars Borgnäs, så om du frågar honom kanske han kan berätta mer om det.
Citera
2023-04-15, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det var otroligt mycket tjafs om det här förhöret, med påhopp som fick mig avstängd ett halvår när jag försökte försvara mig. Den läxan har jag lärt mig nu och kommer aldrig att lyfta ett finger för att hjälpa till med någonting. Svaret om förhöret är alltså "nej". Ni får beställa ut det själva.

Som tidigare sagt finns egentligen inget av intresse i förhöret, annat än möjligen vad denne Mats berättar om sina kontakter med Ulf Lingärde och Birger Elmér. Det framgår även att han haft en del kontakter med Lars Borgnäs, så om du frågar honom kanske han kan berätta mer om det.

Det är precis det som du tycker är intressant med förhöret som även jag tycker är intressant! Så berätta gärna mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in