2023-04-11, 22:16
Medlem
Messerschmittzzs avatar
The Cloverfield Paradox 2018.

En av uppföljarna till Cloverfield från 2008 och i The Cloverfield Paradox står mänskligheten inför utplåning när mat och energi tar slut inom en femårsgräns om inget görs snabbt åt problemet. Det är här man har tänkt ta energi direkt från universum med tokmånga terravolt i en energistråle direkt ned till Jorden.Så långt allt väl där detta snart tar slut när man istället lyckas förskjuta ett flertal dimensioner under dessa energiförsök och blanda ihop dom på ett horribelt sätt när vår egen dimension får besök av monster som mer hör hemma i dom värsta mardrömmar. Har gillat dom två tidigare versionerna av Cloverfield och denna version är inget undantag i konsten att göra något dåligt riktigt illa ifråga om att misslyckas med att rädda planeten. 6/10.
https://www.imdb.com/title/tt2548396/
Citera
2023-04-12, 07:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The comeback trail (2020)

En måttligt framgångsrik filmregisör får en idé till att äntligen tjäna stora pengar på en film.

Inte riktigt min humor, men visst gick den att titta på.
Dom gamla stjärnorna Robert di Nero, Tommy Lee Jones, och Morgan Freeman visar att dom fortfarande kan agera.
En Chevrolet Impala-59 förgyller också filmen.

Men det blir bara 3/5 från mig.

IMDB 5,7 = 3,09/5
ca. 10000 röster
Citera
2023-04-12, 07:51
Bannlyst
Dante’s Peak

Faktiskt väldigt bra. Det är bra och spännande scener i filmen. Pierce Brosnan passar bra i filmen. Söker ni spännande filmer så kolla upp Dante’s Peak.

8/10

Yaksh: Ruthless Operation

Koreanskt och är ganska våldsam. Den är spännande.

6/10

Citizen X

Filmen är baserad på, vilket gör den till otroligt skrämmande film, sättet det blir är fruktansvärt.

7/10
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2023-04-12 kl. 08:01.
Citera
2023-04-12, 11:00
Medlem
Without Warning (1980)

Förmodligen tredje gången jag ser denna film. Första gången på 80-talet. Fortfarande spännande även om den bleknat en aning. Lågbudget som var föregångaren till Predator. Samma skådespelare som gjorde monstret i båda filmerna. Glömt namnet på honom. I korthet handlar filmen om en utomjordisk jägare som kommit hit för att jaga människor. Använder en slags slemmiga frisbees som slungas iväg och gräver sig in i köttet med kloliknande tentakler.

Jack Palance har en av rollerna. Trots sin låga budget en bra film. Vinner mycket på att man inte ser monstret förrän på slutet. Innan dess är det mest skuggor och förväntningar. Att varelsen inte säger någonting gör också att det blir mystiskt och obehagligt. Kanske man kan ana en kritik mot jakt. Känns som att detta är den röda tråden i handlingen. Redan i början är det någon som motvlligt dragits med på jakt med sin avtrubbade far när han egentligen bara vill närma sig denne. Människors relation till varandra och naturen står i centrum.
Citera
2023-04-12, 13:30
Medlem
Ambelains avatar
"Tetris" - (2023)
https://www.imdb.com/title/tt12758060/

Taron Egerton, m.fl.

---

En film som handlar om hur spelet Tetris gick från att vara en gratis megasuccé i Sovjetunionen till att, genom en hel massa skumraskaffärer och bedrägerier, och girighet, skulle fortsätta sitt segertåg ut i den vida, kapitalistiska världen också.

Man får följa en kille som är spelförsäljare (och programmerare) som av en slump får upp ögonen för detta lilla spelet, och hur han sen försöker få tag på de ansvariga för att kunna få licens.
Men han har konkurrenter, bla från stora mäktiga spelföretagare, och små fula fiskar.

KGB dyker upp på ett hörn också.

Och stackars huvudpersonen, så synd det ska bli om honom när han drabbas av det ena bakslaget efter det andra.
Tur ändå att det hela ändå har USA, kapitalismens högsäte framför alla andra, som inspirationskälla och ideologisk hjälpare.

Dock blir det Japan som först sträcker ut sin hjälpande hand.
Ryssarna vill bara ha cash, till den failande staten (och KGB-agenter utan skrupler).

---

Det var det hela ...

Värre kapitalistisk reklamfilm har jag nog aldrig sett.
Helt oblygt och in your face, nästan som om vi vore tillbaka till Gordon Gekkos "Greed is Good-dagar."

Faktum är att filmen avslutas med ett dånande musikstycke till den kapitalistiska girighetens lov.
Framförd av Pet Shop Boys.

Alltså ... ju längre filmen fortsatte gå, ju värre blev den i sin ideologiska övertalningskampanj.
Jag började störa mig, mer än bara lite.
Och i slutet hade det gått så långt att jag inte ens brydde mig längre om vad filmen handlade om, eller ifall den var bra eller inte.

---

Men den var faktiskt inte bra.
Varför ska man ens bry sig om det som skildras.
Det enda skälet som anges är ju att "Man Kan Bli RIIIIIIK."

Nejfan, det var bara en jobbig film.

Betyg:

1.8 av 5
Citera
2023-04-12, 19:24
Medlem
Messerschmittzzs avatar
The Belko Experiment 2016.

60 anställda på företaget Belko får en dag se skyddsjalusier i härdad stål glida ned framför alla fönster på en ensligt belägen kontorsbyggnad samtidigt som dom i högtalare får höra att om inte personalen dödar 30 av dom anställda så dödas allihop.Lite annorlunda handling får man väl säga i dessa filmsammanhang där vänskap snabbt förbytts till rena mardömsstämningen där alla snabbt är ett mål för att döda. 6/10.
https://www.imdb.com/title/tt1082807/
Citera
2023-04-12, 23:18
Bannlyst
Såg igår Speilbergs första film som han regisserade och skrev som 21-åring.

Duel ifrån 1971. Otroligt simpel film som enkelheten till trots ger en ganska mycket.

Antagonisten är en lastbil, (vi får aldrig se föraren) som försöker ha ihjäl en stackare på en motorväg. Enligt Spielberg inspirerades han av sina erfarenheter av att ha blivit mobbad som liten, vilket man faktiskt ser i filmen.

Den här filmen ska ha imponerat på Hollywood pampar och ska ha varit bidragande till att just Spielberg fick regissera Jaws när den skulle göras ifrån bok till film.

Känns även som föregångaren och inspirationen till "The Hitcher" med Rutger Hauer.

Hela Duel finns på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=zY9J9ICpXew
Citera
2023-04-13, 07:33
Medlem
Chrinolinas avatar
Utøya 22 juli (2018)

Har inte sett denna versionen av Utøya förrän nu. Tyvärr blev den en besvikelse. Hela filmen rör sig runt Kaja, med stor potential som ledare och hjältinna. Skotten hörs hela tiden på avstånd, blandat med skrik och ungdomar springande i panik. Kameran är lite här och där, ibland i ansiktshöjd, sen ner till knäna, lite jobbigt.

Taget i en tagning, men det hjälper inte, den blir inte bättre av att veta det. Önskar att fler personer delat huvudrollen och gett en bättre bild av detta vidriga attentat. Sov i ro!

Ger den 6/10
IMDb: : Utøya 22 juli
https://www.imdb.com/title/tt7959216/
Citera
2023-04-14, 05:25
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
"Tetris" - (2023)
https://www.imdb.com/title/tt12758060/

Taron Egerton, m.fl.

---

En film som handlar om hur spelet Tetris gick från att vara en gratis megasuccé i Sovjetunionen till att, genom en hel massa skumraskaffärer och bedrägerier, och girighet, skulle fortsätta sitt segertåg ut i den vida, kapitalistiska världen också.

Man får följa en kille som är spelförsäljare (och programmerare) som av en slump får upp ögonen för detta lilla spelet, och hur han sen försöker få tag på de ansvariga för att kunna få licens.
Men han har konkurrenter, bla från stora mäktiga spelföretagare, och små fula fiskar.

KGB dyker upp på ett hörn också.

Och stackars huvudpersonen, så synd det ska bli om honom när han drabbas av det ena bakslaget efter det andra.
Tur ändå att det hela ändå har USA, kapitalismens högsäte framför alla andra, som inspirationskälla och ideologisk hjälpare.

Dock blir det Japan som först sträcker ut sin hjälpande hand.
Ryssarna vill bara ha cash, till den failande staten (och KGB-agenter utan skrupler).

---

Det var det hela ...

Värre kapitalistisk reklamfilm har jag nog aldrig sett.
Helt oblygt och in your face, nästan som om vi vore tillbaka till Gordon Gekkos "Greed is Good-dagar."

Faktum är att filmen avslutas med ett dånande musikstycke till den kapitalistiska girighetens lov.
Framförd av Pet Shop Boys.

Alltså ... ju längre filmen fortsatte gå, ju värre blev den i sin ideologiska övertalningskampanj.
Jag började störa mig, mer än bara lite.
Och i slutet hade det gått så långt att jag inte ens brydde mig längre om vad filmen handlade om, eller ifall den var bra eller inte.

---

Men den var faktiskt inte bra.
Varför ska man ens bry sig om det som skildras.
Det enda skälet som anges är ju att "Man Kan Bli RIIIIIIK."

Nejfan, det var bara en jobbig film.

Betyg:

1.8 av 5
Bra recension! Såg väldigt skeptisk ut den filmen, så nu vet jag att jag lugnt kan skippa den.
Citera
2023-04-14, 10:06
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Bra recension! Såg väldigt skeptisk ut den filmen, så nu vet jag att jag lugnt kan skippa den.
Lita inte på mig.
Vill du se så den så gör det, och bilda dig en egen uppfattning.

Jag gillade den bara inte, och jag förklarade varför - extrem kapitalistisk propaganda.

Visst fanns det väl ibland några scener som var bättre än andra, och vissa spelade kanske mer trovärdigt än andra.
Just huvudrollsinnehavaren har ju gjort sig känd för att vara bra på att spela "kufar," och det lyckas han väl med här också.
Han borde kanske ändå ha haft lite bättre smak, eller självdistans nog för att våga tacka nej.

Alltså ...

Nej, jag ska inte avslöja mer av den. Det är bara taskigt.
Citera
2023-04-14, 18:34
Bannlyst
The Wolf And The Lion

En av de bästa filmerna jag har sett i år. En väldigt lyckad film.

8/10
Citera
2023-04-14, 21:40
Bannlyst
Love at First Dance

Romantisk men ändå inte så mycket pratande.

6/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in