"Tetris" - (2023)
https://www.imdb.com/title/tt12758060/
Taron Egerton, m.fl.
---
En film som handlar om hur spelet Tetris gick från att vara en gratis megasuccé i Sovjetunionen till att, genom en hel massa skumraskaffärer och bedrägerier, och girighet, skulle fortsätta sitt segertåg ut i den vida, kapitalistiska världen också.
Man får följa en kille som är spelförsäljare (och programmerare) som av en slump får upp ögonen för detta lilla spelet, och hur han sen försöker få tag på de ansvariga för att kunna få licens.
Men han har konkurrenter, bla från stora mäktiga spelföretagare, och små fula fiskar.
KGB dyker upp på ett hörn också.
Och stackars huvudpersonen, så synd det ska bli om honom när han drabbas av det ena bakslaget efter det andra.
Tur ändå att det hela ändå har USA, kapitalismens högsäte framför alla andra, som inspirationskälla och ideologisk hjälpare.
Dock blir det Japan som först sträcker ut sin hjälpande hand.
Ryssarna vill bara ha cash, till den failande staten (och KGB-agenter utan skrupler).
---
Det var det hela ...
Värre kapitalistisk reklamfilm har jag nog aldrig sett.
Helt oblygt och in your face, nästan som om vi vore tillbaka till Gordon Gekkos "Greed is Good-dagar."
Faktum är att filmen avslutas med ett dånande musikstycke till den kapitalistiska girighetens lov.
Framförd av Pet Shop Boys.
Alltså ... ju längre filmen fortsatte gå, ju värre blev den i sin ideologiska övertalningskampanj.
Jag började störa mig, mer än bara lite.
Och i slutet hade det gått så långt att jag inte ens brydde mig längre om vad filmen handlade om, eller ifall den var bra eller inte.
---
Men den var faktiskt inte bra.
Varför ska man ens bry sig om det som skildras.
Det enda skälet som anges är ju att "Man Kan Bli RIIIIIIK."
Nejfan, det var bara en jobbig film.
Betyg:
1.8 av 5