2023-03-26, 21:08
  #5065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Förväntas man kunna svara på sådana frågor innan man ens gått utbildningen? Jag kan ju tycka att de frågorna är mer lämpliga när man söker jobb efter utbildningen isf.
Jag sökte jobb där när jag gått typ halva utbildningen, fick frågor om evakuering och då sa jag att det har vi inte gått igenom än. Det förstod han såklart och berättade lite hur det brukar gå till. Så bara att svara ärligt, de förstår ju om det är något man inte kan svara på än. Vissa frågor kan ju också vara för att se hur man löser problem generellt som person också.
Citera
2023-03-26, 22:46
  #5066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Förväntas man kunna svara på sådana frågor innan man ens gått utbildningen? Jag kan ju tycka att de frågorna är mer lämpliga när man söker jobb efter utbildningen isf.

Det var nog mer en fråga om att gräva lite i hur man är som person. Typ om man har blodskräck och skulle kollapsa av en mosad älg, eller om man har pondus nog att säga stopp och nej till en alkoholpåverkad kollega. Några järnvägskunskaper krävdes inte för att ge bra svar.

Detta var ju också en anställningsintervju, då man blir anställd av företaget under utbildningen.
Citera
2023-03-29, 10:52
  #5067
Medlem
https://sekotidningen.se/trafik/lokforaren-marina-sa-upp-sig-fran-green-cargo-for-tufft-schema/?fbclid=IwAR2KQFDRVtJZrHN2nu_eo7JHAeA4sCmiR4PzVRgy SRyXzbfEf4T_Upr4Vjg
Citera
2023-03-29, 15:23
  #5068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kazanen
https://sekotidningen.se/trafik/lokforaren-marina-sa-upp-sig-fran-green-cargo-for-tufft-schema/?fbclid=IwAR2KQFDRVtJZrHN2nu_eo7JHAeA4sCmiR4PzVRgy SRyXzbfEf4T_Upr4Vjg

Ja, Green Cargo ska man inte jobba åt om man inte måste. Nu har de ju dessutom hämtat en ny VD från MTR. Personen som är ytterst ansvarig för haveriet med både Mälartåg och Stockholms pendeltåg ska alltså försöka rädda det sjunkande skeppet: https://www.mynewsdesk.com/se/greencargo/pressreleases/henrik-dahlin-ny-vd-foer-green-cargo-3242833

Gör dock er LIA på Green Cargo om ni får chansen, finns inget bättre ställe att ha LIA på.
Citera
2023-04-06, 12:16
  #5069
Medlem
Det finns ju alltid två sidor av myntet.

Jag jobbar också på GC som lokförare och känner inte alls igen mig i den där beskrivningen.

Jag jobbar visserligen 8-6 så det kanske påverkar upplevelsen även om man ska arbeta lika många timmar på en månad.

Jag har aldrig haft ett jobb där jag upplevt att jag har varit ledig så ofta och i så långa perioder som jobbet som lokförare.

Sen finns det så klart avigsidor. Kvartstid och obetald tid på bortastation under ett arbetspass är en sådan avigsida. Arbetstiderna med jobb på alla dygnets 24 timmar med övervikt på kvällar och nätter måste man hantera. För mig som tidigare haft kontorsjobb med klassiska 8-17 måndag-fredag är det en befrielse att slippa det ekorrhjulet och ha mycket mer varierade arbetstider även om det vissa gånger kan vara tungt när väcklarklockan ringer 01:00 och man ska iväg till jobbet eller man slutar 5:00 på morgonen efter ett nattpass utan riktig sovrast och ska börja jobba igen 20:00 på kvällen.

Men jag känner inte igen mig i kollegans situation. Jag har nog under hela min yrkeskarriär aldrig känt mig så utvilad och avslappnad över jobbet som jag gör nu som lokförare på gods.
Citera
2023-04-06, 23:51
  #5070
Medlem
Kupos avatar
Jag är också lokförare på GC och på min stationeringsort var det säkert 20 förare som slutade förra året. Visst spelade kvartstid och svårighet att kombinera jobbet med familjeliv in, men det var definitivt ett antal som slutade på grund av för oregelbundna tider.

Personligen har jag tillräckligt ofta acceptabla scheman för att det i övrigt väldigt trevliga jobbet ska hålla mig kvar men det har definitivt förekommit att jag kört tåg när jag egentligen varit för trött. Sen tar det ett tag att återhämta sig när man tvingas hanka sig fram genom att sova tre timmar åt gången och vända på dygnet flera gånger i veckan.

Något större intresse från högre ort av att förbättra situationen verkar inte heller finnas, speciellt när han i artikeln verkar få det att låta som något ovanligt.

Känner man att man kan äta och sova på befallning och inte har några småbarn så kan det definitivt vara ett fantastiskt jobb men jag har svårt att rekommendera min arbetsgivare till normala personer. Tråkigt att lära upp förare som slutar efter några månader.
Citera
2023-04-08, 14:34
  #5071
Medlem
Hur är det på Hector rail jämfört med GC?
Citera
2023-04-11, 17:43
  #5072
Medlem
Många säger att SJ är dåligt och liknande, men varför är det så dåligt? Har hört vissa säga "schemat" bara. Men lite mer specifikt, vad är det som är så dåligt? Är det för långa arbetsdagar, är det för tätt mellan det att man slutar och det att man börjar?
Citera
2023-04-12, 20:13
  #5073
Medlem
Hej! Är lite sugen på att söka till utbildningen. En sak som gör mig osäker bara som någon förhoppningsvis har lite inblick i.
Hur är det med belastningsregister när man söker arbete som lokförare?
Är det bara vissa eller begär alla utdrag ur det? Läste någonstans att MTR kräver detta av sina anställda men har väldigt svårt att hitta "trovärdiga" källor. Eller ens källor överhuvudtaget.

Nu rör det sig inte om någon superallvarlig eller drogrelaterad grej men är ändå lite nojig över om det är möjligt att få jobb med en prick.

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2023-04-12, 22:48
  #5074
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redwerty
Hej! Är lite sugen på att söka till utbildningen. En sak som gör mig osäker bara som någon förhoppningsvis har lite inblick i.
Hur är det med belastningsregister när man söker arbete som lokförare?
Är det bara vissa eller begär alla utdrag ur det? Läste någonstans att MTR kräver detta av sina anställda men har väldigt svårt att hitta "trovärdiga" källor. Eller ens källor överhuvudtaget.

Nu rör det sig inte om någon superallvarlig eller drogrelaterad grej men är ändå lite nojig över om det är möjligt att få jobb med en prick.

Väldigt tacksam för svar!
SJ gör det också, kan tänka mig att de flesta vill ha det men vet bara säkert på SJ.
Citera
2023-04-12, 22:51
  #5075
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FWILHLM01
Många säger att SJ är dåligt och liknande, men varför är det så dåligt? Har hört vissa säga "schemat" bara. Men lite mer specifikt, vad är det som är så dåligt? Är det för långa arbetsdagar, är det för tätt mellan det att man slutar och det att man börjar?
Jag tycker inte att det är dåligt på SJ. Under pandemin kraschade det ju fullständigt, vilket man kan förstå, men sen tog det väl lite för lång tid att återfå någon slags säkerhet i planeringen upplever jag iaf. Mycket blanka dagar i schemat, mycket ändringar osv. Nu arbetar de på att få mer stadiga scheman (för de som vill ha fast schema) och jag tycker hittills att det fungerar väldigt bra.
Citera
2023-04-13, 06:33
  #5076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redwerty
Hej! Är lite sugen på att söka till utbildningen. En sak som gör mig osäker bara som någon förhoppningsvis har lite inblick i.
Hur är det med belastningsregister när man söker arbete som lokförare?
Är det bara vissa eller begär alla utdrag ur det? Läste någonstans att MTR kräver detta av sina anställda men har väldigt svårt att hitta "trovärdiga" källor. Eller ens källor överhuvudtaget.

Nu rör det sig inte om någon superallvarlig eller drogrelaterad grej men är ändå lite nojig över om det är möjligt att få jobb med en prick.

Väldigt tacksam för svar!

Som du skriver så vet jag att MTR begär ett oöppnat utdrag ur registret, behöver inte vara någon "allvarlig" överträdelse man gjort, men även att t.ex. prick för fortkörning kan resultera i att man inte får anställning. Kan säkert variera från operatör till operatör de lägger ribban för vilka prickar som anses allvarliga för anställningen.

Tror att de flesta operatörer tar in utdrag från brottsregistret, eftersom det är ett sådant högt trafiksäkerhetsklassat yrke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in