Citat:
Nu är jag inte helt 100. Men jag tror att rättsläkaren enbart analyserar dom skador som finns och bedömer hur dom uppkommit. När hon beskriver en skadas troliga uppkomstsätt så har hon inte med i beräkningen det hon inte ser eller andra omständigheter som inte har med upptäckta skador att göra.
Ja, men hon uttalar sig ändå om att det är möjligt med ensam gärningsman om det förelåg ett överaskningsmoment/medvetandesänkning. I mina ögon är det orimligt att ”bara” en medvetandesäkning skulle göra TT helt försvarslös, i mina ögon borde TT vara helt medvetslös för att vara totalt försvarslös mot en ensam gärningsman. Att TT var medvetslös har rättsläkaren uteslutit.
Då undrar jag hur hon dragit sin slutsats gällande att en medvetandesänkning gjort TT helt försvarslös inför en ensam förövare. D v s inte ens ett enda klösmärke på förövare, vare sig i ansikte/överkropp eller på JJs bara ben (då hon bar kjol) där JJ påstås ha hållit fast TTs armar med benen.
Jag menar bara att hennes slutsats känns motstridig på något sätt. Jag vet att jag nu börjar låta som Clea som ifrågasätter rättsläkaren men stör mig lite på att rättsläkaren drar en sådan slutsats utan att förklara vad hon underbygger sin slutsats med. JJ hade inga motvärnsskador och om TT inte var medvetslös så bedömer jag det osannolikt att det skulle kunna gå till enligt MHs historia. Men onekligen så anser rättsläkaren att det är möjligt, det hade därför varit av intresse att höra hennes resonemang som ligger till grund för slutsatsen sett till följande faktorer:
- totala skadebilden av TT
- inga motvärnsskador på förövare
- möjligen medvetandesänkt men ej medvetslös
Är det möjligt med ovan i beaktande att MHs historia är möjlig?
!