2023-04-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu är jag inte helt 100. Men jag tror att rättsläkaren enbart analyserar dom skador som finns och bedömer hur dom uppkommit. När hon beskriver en skadas troliga uppkomstsätt så har hon inte med i beräkningen det hon inte ser eller andra omständigheter som inte har med upptäckta skador att göra.

Ja, men hon uttalar sig ändå om att det är möjligt med ensam gärningsman om det förelåg ett överaskningsmoment/medvetandesänkning. I mina ögon är det orimligt att ”bara” en medvetandesäkning skulle göra TT helt försvarslös, i mina ögon borde TT vara helt medvetslös för att vara totalt försvarslös mot en ensam gärningsman. Att TT var medvetslös har rättsläkaren uteslutit.

Då undrar jag hur hon dragit sin slutsats gällande att en medvetandesänkning gjort TT helt försvarslös inför en ensam förövare. D v s inte ens ett enda klösmärke på förövare, vare sig i ansikte/överkropp eller på JJs bara ben (då hon bar kjol) där JJ påstås ha hållit fast TTs armar med benen.

Jag menar bara att hennes slutsats känns motstridig på något sätt. Jag vet att jag nu börjar låta som Clea som ifrågasätter rättsläkaren men stör mig lite på att rättsläkaren drar en sådan slutsats utan att förklara vad hon underbygger sin slutsats med. JJ hade inga motvärnsskador och om TT inte var medvetslös så bedömer jag det osannolikt att det skulle kunna gå till enligt MHs historia. Men onekligen så anser rättsläkaren att det är möjligt, det hade därför varit av intresse att höra hennes resonemang som ligger till grund för slutsatsen sett till följande faktorer:
- totala skadebilden av TT
- inga motvärnsskador på förövare
- möjligen medvetandesänkt men ej medvetslös

Är det möjligt med ovan i beaktande att MHs historia är möjlig?
Citera
2023-04-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Eftersom MH berättat i förhör vad som finns där antar jag att hyresgästernas nycklar till det förrådet/vinden är möjligt för dessa att komma åt.

Eller kanske bara gått förbi när dörren stått öppen?
Hon nämner ju inget specifikt om hur det ser ut i förrådet mer än att det är "betonggolv" enligt henne.
Betong på tredje våningen? Även det är en lögn ifrån hennes sida.
Den enda betongen som finns i fastigheten är betongvalvet i källaren där bränsletankarna stod när det var oljeuppvärmt.
(Enligt Vetlanda kommuns ritningsarkiv över "slottet 7")

Hon kanske aldrig ens har sett det utan tänker att alla källarförråd hon har sett så är det betonggolv och därför drar hon till med att det är betong där inne också?

Låter orimligt att hyresgästernas nycklar skulle passa till en dörr som de inte har med att göra, hyresgästerna har inget på taket att göra.

Det är inget förråd och det är ingen vind.
Hyresgästernas förråd är nere i källaren.
Vinden finns inte kvar för det är den ursprungliga vinden som byggdes om och numera är JJ och hennes grannes lägenheter.
Citera
2023-04-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Eller kanske bara gått förbi när dörren stått öppen?
Hon nämner ju inget specifikt om hur det ser ut i förrådet mer än att det är "betonggolv" enligt henne.
Betong på tredje våningen? Även det är en lögn ifrån hennes sida.
Den enda betongen som finns i fastigheten är betongvalvet i källaren där bränsletankarna stod när det var oljeuppvärmt.
(Enligt Vetlanda kommuns ritningsarkiv över "slottet 7")

Hon kanske aldrig ens har sett det utan tänker att alla källarförråd hon har sett så är det betonggolv och därför drar hon till med att det är betong där inne också?

Låter orimligt att hyresgästernas nycklar skulle passa till en dörr som de inte har med att göra, hyresgästerna har inget på taket att göra.

Det är inget förråd och det är ingen vind.
Hyresgästernas förråd är nere i källaren.
Vinden finns inte kvar för det är den ursprungliga vinden som byggdes om och numera är JJ och hennes grannes lägenheter.

Men var det inte så att MH sovit i just detta förråd när JJ låst henne ute och därför vet hur det ser ut där inne?
Citera
2023-04-10, 12:37
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Du undvek de andra 2 tillfällena som JJ skulle kunna administrera drogen på!

Sedan finns det väl typ hemkört GHB med olika styrka.

JJ dödade ju TT ändå, så om det nu var hennes plan att döda TT, varför bry sig om dosen kunde vara dödande? Eftersom JJ faktiskt även informerar sin granne (före donkenresan) om att hennes "kompis" ramlat på toaletten, och JJ säger att hon tror att kompisen kan ha blivit drogad på krogen Nöjet......

Det kan ju vara en annan av JJ escapelögner (nära sanningen, men ändå inte), om hon i snar framtid behöver förklara något......men då faller på sätt och vis min hypotes om att JJ snabbt som bara den placerar kroppen i förrådet, ett tag.

Svårt att veta hur den förslagna JJ tänker i de flesta lägen, faktiskt!

Vilka två andra tillfällen?

Hemkört GHB... ja för Tove lär ju inte ha känt utav smaken på det...

Mm men tror knappast att mörda någon mitt bland allt folk är något JLJ skulle göra det är hon för feg för...
Citera
2023-04-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vet inte om jag är väldigt påläst men jag tror inte att de köper Ms historia att hon sov, utan att de kommer att bedöma det som icke trovärdigt. Det tror jag kommer stå i domen. Men därmed är det inte sagt att åklagaren har bevisat att hon deltog och att mordet begicks i samförstånd. Jag tror rätten kommer anse att det inte är styrkt. Tyvärr. Eventuellt kan TR döma henne men att HovR senare landar i ovanstående. Brott mot griftefrid döms hon för.

Men då behöver de fria båda för mordet. Det finns inga bevis som kopplar vare sig JJ eller MH till själva gärningen. Det enda som finns är JJs erkännande vilket man inte skall kunna bli dömd för (vid avsaknad av stödbevisning). För att kunna döma den ena och fria den andra behöver man utesluta alternativ gärningsman vilket i detta fall inte är möjligt. Så då återstår enbart att fälla båda för samförstånd eller fria båda.
Citera
2023-04-10, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du kommer aldrig att kunna förstå människor som sätter sig på tvären, dvs inte delar din uppfattning, så länge du inte kan se något ur annat perspektiv än ditt eget.
Att göra sig lustig över och nedvärdera andras synsätt visar på en oförmåga att förstå andra människor.

Fast det ska ska ju finnas en rimlig förklaring till varför man sätter sig på tvären..

grannen vittnar om sparkar, JJ som är där säger att det är sparkar.
Men du tror inte att det är sparkar?
Frågar dig ännu en gång, vad är det för något som både grannen och JJ har fel om men som du har rätt om?
Vad är det som låter?
Du vet ju inte själv men ändå har du bestämt dig att sätta dig på tvären som en trotsig 5-åring.
Du måste ju komma med något motargument om varför du inte tror si eller så.

Nä tyvärr så förstår jag inte människor som sätter sig på tvären, majoriteten av de har tvärfel.
Jag ser det inte ur mitt egna perspektiv heller, jag kollar på vad som är rimligt.

Jag gör mig heller inte lustig eller nedvärderar, jag bryter ner din idé till den nivån att ett dagisbarn ska kunna förstå att det är ologiskt.
Att du fortfarande inte förstår är inte mitt fel.
Citera
2023-04-10, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Men var det inte så att MH sovit i just detta förråd när JJ låst henne ute och därför vet hur det ser ut där inne?

Nej, hon säger att hon satt i trapphuset hela natten.
Citera
2023-04-10, 12:42
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Det är en liten 1Rok och du behöver plugga på planlösningen.
Jag tycker det gott och väl går att gömma en kropp i köket, snabbast längs med diskbänken. Det finns även en dörr till köket. Nu säger jag inte att jag tror att det har skett, bara att det är möjligt.
Edit: aktb. 154, sid 26. Foto på köket.
Senast redigerad av Matamata 2023-04-10 kl. 12:46.
Citera
2023-04-10, 12:44
Medlem
Citat:
Nej, hon säger att hon satt i trapphuset hela natten.

Okej, miss av mig. Tror jag läst det i tråden men måste vart en trådsanning. I de diskussionerna så resonerade man att förrådet var tillräckligt stort för en kropp då MH själv sovit i den. Bra att du vägleder rätt!
Citera
2023-04-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Väl talat! Samt inte ge svar på när man svänger sig med ”alla vi i tråden”. Låg självkänsla?

Förklara gärna vad du menar.

Tycker du själv att det är rimligt att gå ifrån vittnesuppgifter och vad MGM säger och dra till med
"jag tror inte det var sparkar, punkt"
"vad var det då?"
inget svar....
Citera
2023-04-10, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Jag tycker det gott och väl går att gömma en kropp i köket, snabbast längs med diskbänken. Det finns även en dörr till köket. Nu säger jag inte att jag tror att det har skett, bara att det är möjligt.

Som sagt plugga på planlösningen först, går du förbi köket så ser du direkt till diskbänken.
Citera
2023-04-10, 12:48
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonaFides
När jag går tillbaka till Johannas förklaring till grannen om dunsen, att kompisen ramlade på sidan inne i badrummet, så funderar jag på om inte Johanna gav en hint om hur dådet gick till. Johanna tycks ju varva lögn med sanning för att låta trovärdig (hon ger onödigt mycket detaljer till grannen). En teori skulle kunna vara att Tove fälldes, ramlade på rygg, slog i huvudet och rullades över på sida där Johanna sätter sig gränsle på Tove. Den ena armen är klämd av att Johanna sitter på den och den andra armen är fast under Toves kropp. På så sätt har Tove benen fria att sparka med men inkapabel att fläkta med armarna. Någon hjälp av Maja behövs inte. När Tove har andats ut dras kroppen till köket som ligger mitt emot badrummet. Av den anledningen ser Maja inte kroppen när hon går till badrummet. Senare dras kroppen ut från köket till hallen, viras in i lakan och Maja väcks för hjälp....

Välkommen till Flashback, första inlägget !

Jag håller med dig, men jag håller på min hypotes om att kroppen gömdes i förrådet.

Citat:
Jag är inte övertygad om att sparkljuden verkligen var sparkar mot en vägg.

Nej, jag håller med dig. Det är grannens tolkning/beskrivning av vad han hört. JJ säger i förhör att TT sparkade på JJ, kanske någon spark i väggen, men det är diffust (för JJ), hon kommer alltså egentligen inte ihåg om TT sparkade i väggen.

Citat:
Du kommer aldrig att kunna förstå människor som sätter sig på tvären, dvs inte delar din uppfattning, så länge du inte kan se något ur annat perspektiv än ditt eget.
Att göra sig lustig över och nedvärdera andras synsätt visar på en oförmåga att förstå andra människor.

Touché!

Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Ni som är väldigt pålästa inom detta fall, vad tror ni? Kommer rätten gå på Majas linje att hon inte deltog i mördandet?

Det finns liksom inga tekniska bevis mot MH, utom vid dumpningsresan, och då är det granbarr i hennes kläder och bilens passagerarsäte.

Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Tror MH påminner henne om hennes dotter och det förblindar henne. Något sjukt är det iaf.

Oj, det var ju helt OT, och inte stämmer det heller!
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2023-04-10 kl. 12:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in