2023-04-10, 09:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Men vad säger att J fick till det hårda trycket på halsartären direkt? Själv anser jag det troligt att J bytt grepp en eller flera gånger. T har förmodligen rört på sig, så det kanske var just mot slutet J fick till sitt hårda tryck med båda tummarna.
Där har du en poäng.

Men varför skrek inte T när greppet släppte?

Och när skulle M tagit grepp om Ts händer?
För att T inte skulle ha armarna fria borde det varit direkt efter T fallit raklång bakåt. Det innebär att M skulle parerat och valsat runt med J och T i det begränsade utrymmet. Då kan hon inte ha tryckt händerna mot golvet.

I mina öron låter det som en avancerad cirkusakt.

Jag tror inte att de valsade runt över huvud taget, utan att J slängde T till den nya positionen.
Citera
2023-04-10, 09:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Nej, rättsläkaren säger att det kan leda till relativt snabb medvetslöshet om du träffar rätt ställe.
Gör man inte det så är det en väldigt lång och utdragen process vilket detta tyder på enligt rättsläkaren, 10sek är omöjligt enligt henne.
Vi har tolkat rättsläkarens uttalande olika.
Citera
2023-04-10, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Där har du en poäng.

Men varför skrek inte T när greppet släppte?

Och när skulle M tagit grepp om Ts händer?
För att T inte skulle ha armarna fria borde det varit direkt efter T fallit raklång bakåt. Det innebär att M skulle parerat och valsat runt med J och T i det begränsade utrymmet. Då kan hon inte ha tryckt händerna mot golvet.

I mina öron låter det som en avancerad cirkusakt.

Jag tror inte att de valsade runt över huvud taget, utan att J slängde T till den nya positionen.

Jag tror inte J har haft ett och samma grepp med konstant tryck på exakt samma ställe. Men nån stans runt halsen har hon hållit så inte T kan skrika.

Det är en bra fråga. Men troligtvis stod M i närheten och ryckte in snabbt eftersom ingen av gm har skador. Alternativt att T slog i huvudet och blev omtöcknad som då gav M lite tid.
Citera
2023-04-10, 10:04
Medlem
Citat:
Vi har tolkat rättsläkarens uttalande olika.

"Under torsdagens rättegång stod dock rättsläkaren Aleksandra Lazarevic fast vid sitt utlåtande.

Rapporten har skrivits av två läkare. Det man hittat under undersökningen talar för att dödsorsaken är kvävning, säger rättsläkaren.

– Det krävs ett hårt och långvarigt tryck för att sådana skador ska uppstå, säger rättsläkaren Aleksandra Lazarevic."

"– Det finns inga tveksamheter om vad som orsakat döden, säger hon."

https://www.expressen.se/nyheter/rattslakaren-saker-inga-tveksamheter-/
Citera
2023-04-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ja, hon sa att det greppet J hade kunde medföra medvetslöshet inom någon sekund. Det har jag hängt upp mig på.

Om grannen ringde på just i det inledande skedet av strypningen är det inte alls omöjligt att hans ringning fick JJs grepp att lossna för en liten stund. I själva verket är det sannolikt att grannens ringande på dörren kan ha varit störande för JJ under ett ögonblick. TT kan då tillfälligt ha återfått medvetandet och börjat sparka. Grannen hörde ju sparkarna efter sin påringning när han stod utanför dörren (om jag inte minns fel!).

Att grannens ringande på dörren inte påverkade mördaren och hennes medbrottsling på något sätt håller jag för otroligt. Om ringningen kom innan TT var död är det dessutom väldigt märkligt att JJ helt enkelt inte avbröt det hela. I och med att grannarna reagerat var hon ju faktiskt "upptäckt". En normalt fungerande människa skulle ha insett detta. Men JJ är ju förstås inte normal, utan verkar ha en megaloman uppfattning om sig själv som "osårbar".
Citera
2023-04-10, 10:18
Medlem
Har funderat på hur/varför dessa unga kvinnor kunnat hamna i denna situation.

Kommit fram till följande tankar...

Ingen av dessa var nyktra, osämja på krogen, JJ fick för sig att hon ville ha ett snack med TT.

MH hjälpte till att lura med TT på sennatten. Jag tror dock inte att någon av dessa JJ/MH hade mord i tanke.

Väl framme i lgh verkar det vara lugnt ända till TT ska gå hem.

TT lämnar telefonen i hallen (ev i en jacka) och JJ får för sig att läsa i den. Innan hon läst klart försöker TT ta sig ut från toa och MGMs håller för dörren så hon inte kan komma ut. TT frågar vad håller ni på med när hon inte kommer ut, dunsar hörs när de håller för dörren på varsin sida, TT klämmer ev handen. När väl dörren öppnas far JJ på TT och hon faller omkull och då börjar brottningsmatchen. MH hjälper till och håller i TT.s hand/arm/händer/armar.

Så... (som jag tror) MH är behjälplig både före och efter mordet (även om jag faktiskt är ganska övertygad om att ingen av dessa två hade mord i sinnet... iaf inte just denna natt).
Citera
2023-04-10, 10:22
Medlem
colis avatar
Tror att man måste konstatera att det är obestridligt att T försökte komma loss och kämpa emot i badrummet. Det är ett faktum att det hördes sparkar och att T sparkade, ålade och kämpade.

Då är det utan betydelse om T eller någon annan även var drogad: T var inte medvetslös under hela förloppet som JJ ströp henne.

Det är också ett faktum att det inte går att framifrån ensam med sina händer strypa ihjäl en ung frisk vaken kvinna utan att mördaren får motvärnsskador.
Det tar oftast några minuter och offret kämpar emot med precis alla medel och all kraft.
Inom Rättmedicin är just funna motvärnsskador på förövaren ett av de viktigaste uppräknade tecknen på att offret blivit strypt.

JJ hade dock inte en enda motvärnsskada på polisens rättsmedicinska kroppsbesiktning dagen efter mordet.

Därför måste T och hennes armar helt enkelt också varit fasthållna av någon annan. JJ själv kan inte utan att ha fått egna motvärnsskador hållit fast både Ts armar och händer samtidigt som hon hade sina egna händer runt Ts hals.
Det är en fysisk omöjlighet - T skulle rivit, klöst, nypt, ryckt i hår och slagits med någon eller båda händerna som hon helt eller delvis hade krånglat loss.

Därför måste en till person - MH - också deltagit vid strypmordet. Annars hade T inte dött utan att JJ hade haft fullt med skador.

Tycker att detta egentligen ensamt räcker för att konstatera att strypmordet måste genomförts samtidigt av två kvinnor och att båda därför bör dömas för det.
Helt oaktat de båda inblandades eventuella erkännanden och i media framställda personligheter. De var tre i badrummet.
Senast redigerad av coli 2023-04-10 kl. 10:40.
Citera
2023-04-10, 10:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har funderat på hur/varför dessa unga kvinnor kunnat hamna i denna situation.

Kommit fram till följande tankar...

Ingen av dessa var nyktra, osämja på krogen, JJ fick för sig att hon ville ha ett snack med TT.

MH hjälpte till att lura med TT på sennatten. Jag tror dock inte att någon av dessa JJ/MH hade mord i tanke.

Väl framme i lgh verkar det vara lugnt ända till TT ska gå hem.

TT lämnar telefonen i hallen (ev i en jacka) och JJ får för sig att läsa i den. Innan hon läst klart försöker TT ta sig ut från toa och MGMs håller för dörren så hon inte kan komma ut. TT frågar vad håller ni på med när hon inte kommer ut, dunsar hörs när de håller för dörren på varsin sida, TT klämmer ev handen. När väl dörren öppnas far JJ på TT och hon faller omkull och då börjar brottningsmatchen. MH hjälper till och håller i TT.s hand/arm/händer/armar.

Så... (som jag tror) MH är behjälplig både före och efter mordet (även om jag faktiskt är ganska övertygad om att ingen av dessa två hade mord i sinnet... iaf inte just denna natt).

Tror att den bild du beskriver mycket väl kan vara så det gick till.
Det var inte ett planerat mord men det fanns en plan hos JJ och MH att skada T.
Citera
2023-04-10, 10:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror inte J har haft ett och samma grepp med konstant tryck på exakt samma ställe. Men nån stans runt halsen har hon hållit så inte T kan skrika.

Det är en bra fråga. Men troligtvis stod M i närheten och ryckte in snabbt eftersom ingen av gm har skador. Alternativt att T slog i huvudet och blev omtöcknad som då gav M lite tid.
Tror du då att M följde med runt i badrummet?
Citera
2023-04-10, 10:38
Medlem
När jag går tillbaka till Johannas förklaring till grannen om dunsen, att kompisen ramlade på sidan inne i badrummet, så funderar jag på om inte Johanna gav en hint om hur dådet gick till. Johanna tycks ju varva lögn med sanning för att låta trovärdig (hon ger onödigt mycket detaljer till grannen). En teori skulle kunna vara att Tove fälldes, ramlade på rygg, slog i huvudet och rullades över på sida där Johanna sätter sig gränsle på Tove. Den ena armen är klämd av att Johanna sitter på den och den andra armen är fast under Toves kropp. På så sätt har Tove benen fria att sparka med men inkapabel att fläkta med armarna. Någon hjälp av Maja behövs inte. När Tove har andats ut dras kroppen till köket som ligger mitt emot badrummet. Av den anledningen ser Maja inte kroppen när hon går till badrummet. Senare dras kroppen ut från köket till hallen, viras in i lakan och Maja väcks för hjälp....
Citera
2023-04-10, 10:41
Medlem
Citat:
I detta sammanhang räknas dom som jämstarka. När man talar om avsevärda skillnader menar man normalt man stryper kvinna eller kvinna stryper barn. Därför ser man sällan en man strypa en man.

J är är mycket längre än T, mer vältränad och var dessutom betydligt nyktrare vid tillfället. J hade ett kraftigt övertag på T rent fysiskt vid tidpunkten. T var chanslös oavsett Ms inblandning. Frågan är mer om skadorna på T och avsaknaden av större skador på J går ihop med att J gjort det själv.
Citera
2023-04-10, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonaFides
När jag går tillbaka till Johannas förklaring till grannen om dunsen, att kompisen ramlade på sidan inne i badrummet, så funderar jag på om inte Johanna gav en hint om hur dådet gick till. Johanna tycks ju varva lögn med sanning för att låta trovärdig (hon ger onödigt mycket detaljer till grannen). En teori skulle kunna vara att Tove fälldes, ramlade på rygg, slog i huvudet och rullades över på sida där Johanna sätter sig gränsle på Tove. Den ena armen är klämd av att Johanna sitter på den och den andra armen är fast under Toves kropp. På så sätt har Tove benen fria att sparka med men inkapabel att fläkta med armarna. Någon hjälp av Maja behövs inte. När Tove har andats ut dras kroppen till köket som ligger mitt emot badrummet. Av den anledningen ser Maja inte kroppen när hon går till badrummet. Senare dras kroppen ut från köket till hallen, viras in i lakan och Maja väcks för hjälp....

Det är en liten 1Rok och du behöver plugga på planlösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in